T/945/211.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló T/945. számú törvényjavaslathoz - a T/945/28. számon benyújtott módosító javaslathoz (T/945/194. számú bizottsági ajánlás 68.pont) kapcsolódva - a következő

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elő:

A törvényjavaslat 101.§-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

"101. §

(1) A Jöt. 69. §-a kiegészül a következő (13) bekezdéssel, és egyidejűleg a jelenlegi (13)-(16) bekezdés számozása (14)-(17) bekezdésre változik:

"(13) A jövedéki engedély megszűnik, ha

a) a jövedéki engedélyes természetes személy meghal, kivéve, ha özvegye vagy örököse a kereskedelmi, export-import tevékenység folytatásának szándékát az esemény bekövetkezését követő 30 napon belül a vámhatósághoz bejelenti, és az e törvényben előírt feltételeknek megfelel;

b) a jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet jogutód nélkül megszűnik;

c) az engedélyt visszaadják;

d) az engedélyt a vámhatóság visszavonja."

(2) A Jöt. 69. §-a kiegészül a következő (18) bekezdéssel:

"(2) Az országos közforgalmú vasút üzemeltetője mentesül a (4) bekezdés a) pontjában előírt feltétel teljesítése alól, ha a gázolajat kizárólag a vasúti pályához kötött járművek, munkagépek vasúti szállítási főtevékenységhez közvetlenül kapcsolódó üzemeltetése céljára értékesíti." "

Indokolás:

Az országos közforgalmú vasúttársaságok (MÁV, GYESEV) gázolaj értékesítést is végeznek, de csak kizárólag a vasúti szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó tevékenységet folytató külső társaságok (a MÁV-ból kivált kft-k, az Utasellátó Rt., a Posta, INTERFRIGO, stb.) részére, és kizárólag csak a vasúti pályához kötött olyan eszközökhöz, járművekhez, amelyek tankolása csak a vasúti pálya melletti speciális kútoszlopon keresztül történik.

Ugyanakkor a Jöt. hatályos szabályozása előírja a telephelyenkénti 500 m3-es tárolótartály követelményét, amelynek viszont a fenti speciális kiszolgálással összefüggésben a vasúttársaságok nem tudnak megfelelni, s ez a jövedéki engedélyeik visszavonásához vezethetne. Tekintettel arra, hogy a kérdéses esetben nem a klasszikus értelemben vett üzemanyag forgalmazásról, hanem egy adottságról, egy kiszolgálási, ellátási kényszerről, indokolt e körülményre tekintettel a jogszerű helyzet megteremtése érdekében a vonatkozó jövedéki szabályok olyan módosítása, amely a tárolótartály követelmény alól felmentést ad.

Budapest, 2002. október 24.

Podolák György
MSZP

Kovács Tibor
MSZP