ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

T/945/173.

Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/945. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elő:

A törvényjavaslatnak a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény módosítására vonatkozó 89. §-a a következőképpen módosul:

"89. § A Jöt. 37. §-ának (1) bekezdése kiegészül a következő h) és i) ponttal [egészül ki]:

/Adómentes célú felhasználásnak minősül/

"h) a 2710 00 76, 2710 00 77 és 2710 00 78 vámtarifaszámú fűtőolaj nagy teljesítményű (50 MW feletti) tüzelőberendezésben és energianyerés céljából cementgyárban való felhasználása, feltéve, hogy a felhasználó teljesíteni tudja a környezetvédelmi jogszabályokban foglalt, a füstgáz kéntartalmára vonatkozó kibocsátási határértékeket, és ezt [a teljesítményt] a környezetvédelmi hatóság igazolja;

i) a 2710 00 76, 2710 00 77 és 2710 00 78 vámtarifaszámú fűtőolaj felhasználása azoknál a felhasználóknál, amelyek számára az energiahordozó ellátásban beálló hirtelen változás következtében előálló ellátási nehézségek miatt külön jogszabály alapján lehetővé válik hat hónapot meg nem haladó időtartamra az 1 tömegszázaléknál magasabb kéntartalmú fűtőolajok alkalmazása."

I n d o k o l á s:

A rendkívüli természeti, elsősorban időjárási körülmények esetenként nehéz feladat elé állítják a kormányzatot és az energetikai ágazatot az ország energiaellátásának biztosításában. Az elmúlt évek tapasztalatai - de különösen az ez év januári példa - megerősítik ezt az állítást.

Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a fogyasztóvédelem és a környezetvédelem érdekeit figyelembe vevő, az energiahordozók minőségét és felhasználását szabályozó jogszabályi előírások érvényesítése az ellátás biztonságát veszélyezteti. Az ebből eredő gazdasági veszteség jóval meghaladhatja azt a kárt, ami az említett jogszabályi előírások átmeneti, meghatározott felhasználói körre kiterjedő enyhítéséből adódna. Tehát egy rövid időszakra vonatkozó "enyhítés" nem jelentené a környezeti érdek lényeges sérelmét.

A rendkívüli helyzetek kezelése az EU gyakorlatában is ismert. Az egyes folyékony tüzelő- és fűtőolajok kéntartalmának csökkentéséről szóló 1999/32/EK irányelv is lehetővé teszi, hogy az energiaellátás biztonsága érdekében az Európai Bizottság a hirtelen fellépő ellátási nehézségek esetén maximum hat hónap időtartamra engedélyezze az eltérő minőségű, magasabb kéntartalmú termékek alkalmazását.

Az EU jogharmonizáció keretében már elkészült az említett EU irányelvnek megfelelő GKM-KöViM rendelet tervezete, amely a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe utalja annak engedélyezését, hogy rendkívüli helyzetekben a magasabb kéntartalmú termékek is alkalmazhatók legyenek. Mivel ilyen esetben az engedéllyel rendelkező felhasználó önhibáján kívül lépi túl az előírt határértékeket, indokolt az anyagi tehermentesítésük, azaz az adómentes felhasználásnak minősítés.

Módosító indítványom a rendkívüli helyzetekből adódó energiaellátási problémák megoldására irányul.

Budapest, 2002. október 1.

Kovács Tibor
MSZP

Dr. Eörsi Mátyás
SZDSZ