ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

T/945/30.

Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin Asszonynak,

Az Országgyűlés elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Asszony!

Az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló T/945. számú törvényjavaslathoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően -

módosító javaslatot

terjesztek elő:

  1. A törvényjavaslat 295. §-a az alábbiakkal egészül ki:

"295. § Ez a törvény - a 296-320. §-ban foglaltak figyelembe vételével, valamint a 98. §-ban a Jöt. 61. § (1) bekezdése d), e) pontjában foglalt rendelkezések kivételével - 2003. január 1-jén lép hatályba.

Indokolás

A szivarkából ma évi mintegy 3-3,5 milliárd Ft biztos adóbevétele származik a költségvetésnek, a feketepiacon található alacsony árfekvésű termékekkel egyedül veszi fel a versenyt. A cél az, hogy a fogyasztóhoz kerülő magas minőségű termékek legális alapanyagokból adózottan minél nagyobb hazai hozzáadott értékkel jelenjenek meg. Az EU követelmények idő előtti, átmenet nélküli bevezetése következtében az alacsony keresetű fogyasztói réteg biztosan a feketepiacon szerzi be dohányszükségletét. Így a tervezett éves költségvetési bevétel jórészt elmarad (a feketepiacon ukrán, román, jugoszláv cigaretták 13o-15o Ft-ért már beszerezhetők.), vagyis az állami bevételek várt növekedése nem teljesül. (E tendenciát előrevetíti az is, hogy három év alatt a legális cigarettafogyasztás mintegy 2 milliárd szállal csökkent, mely teljes mértékben az alacsony árkategóriájú termékeknél következett be. E kereslet ugyancsak a feketepiacot erősítette.)

A szivarka termékcsoportot kiváló magyar minőségű dohányból gyártották és gyártják az eddigi előírásoknak megfelelően ("dohányvágatból készült töltet, amelyet hosszanti szélein ragasztott, dohányból készített burkolófólia borít").

Az Európai Unió 2002 derekán megváltoztatott előírásainak (mely alól Németország pl. már 2008-ig felmentést kapott) idő előtti, átmenet nélküli bevezetése e termék gyártását gyakorlatilag megszünteti, az eddigi biztos adóbevétel a költségvetés számára elveszik.

Második következmény, hogy több száz magyar család fejezi be a számára egyedüli megélhetési forrást jelentő dohánytermelést az elmaradott, magas munkanélküliségű térségekben (pl. Dél-Nyírség, Kiskunság, Hajdúság stb.).

Harmadik következmény az egészségügyet érinti. Az alacsony árkategóriájú, legálisan forgalomban lévő termék hiánya miatt a vásárlók átpártolnak a külföldön gyártott, ott adózó feketepiaci termékekhez. Így a statisztikákban a legális cigarettafogyasztás valóban csökken, de nő a minőségileg is ellenőrizetlen illegális forgalom, súlyosan terhelve az egészségügyet.

Budapest, 2002. október 1.

Font Sándor
MDF