ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Párt
Képviselőcsoportja

T/939.

Képviselői önálló indítvány

2002. évi ... törvény
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról

1.§

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20. §

(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kiegészítő családi pótlék havi összege - gyermekenként - a 2003. évben 6300 forint, a 2004. évben 8400 forint. A 2004. évet követően a kiegészítő családi pótlék összegének emeléséről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt."

2.§

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 148.§ (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a következő, (8) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Ingyenes étkeztetésben kell részesíteni a gyermeket, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét. Az összeg számításánál a közös háztartásban élő közeli hozzátartozóként kell figyelembe venni a 19.§ (4) bekezdésében meghatározott személyeket.

(8) A gyermek lakóhelye szerint illetékes önkormányzat a gyermek egyéni rászorultsága alapján további - gyermekenkénti - kedvezményt állapíthat meg."

3.§

Ez a törvény 2003. január 1.-jén lép hatályba.

Általános indoklás

A család a társadalom egészséges jelenének és jövőjének biztosítéka. A család képes legjobban fejleszteni szokat a képességeket és tulajdonságokat, melyek nélkülözhetetlen egy életképes, fejlődésorientált társadalomban. A társadalmi szolidaritás és az együvé tartozás tudatának kialakulásához a család biztonsága és nyugalma képes megfelelő hátteret biztosítani.

Mindezekért a mindenkori magyar kormány alapvető fontosságú feladata, hogy a családtámogatási rendszert a lehető leghatékonyabban működtesse, ha szükséges reformálja és a támogatások értékét növelje. A polgári kormány által kialakított családtámogatási formák biztonságos, kiszámítható hátteret jelentenek a gyermeket vállalóknak. Nem szabad azonban megfeledkezni a közvetlen anyagi juttatások fokozatos, nemcsak reálérték-követő, de azt meghaladó emeléséről sem. Különösen fontos a legrászorultabb családok gondjait tovább enyhíteni.

A családtámogatási rendszerben az elmúlt években meghonosított új szemléletnek köszönhetően az évtizedek óta aggasztó demográfiai folyamatokban már viszonylag rövid idő alatt kedvező változás állt be. Ezért fontos, hogy a mindenkori Kormány tovább építse, valamint a gazdaság lendületéből származó többletforrásokra alapozva további új elemekkel bővítse a szociálissegély-jelleg helyett az értékelvűség méltóságot adó rangjára emelt, a társadalom igazságérzetével összhangba hozott családtámogatási rendszert. Egy szociálisan érzékeny társadalomban szülei szűkös anyagi helyzete egyetlen tehetséges és szorgalmas gyermek elől sem zárhatja el a boldogulás és a felemelkedés útját. Az esélykiegyenlítés érdekében továbbra is növelni szükséges a szociálisan segítségre szoruló családok gyermekei számára nyújtott támogatásokat. Az ilyen családokban nevelkedő gyermekeket is megilletik az egészséges fejlődésükhöz szükséges körülmények. Gyermekellátási és oktatási intézményekkel kapcsolatos költségeik egy részének átvállalásával - ideértve a gyermekek étkeztetését és napközbeni ellátását - komoly teher alól lehet mentesíteni a rászorult családokat. A leghatékonyabban ezzel segíthetjük hozzá a szociális gondoskodásra szorulók gyermekeit a tudáshoz való hozzáférés lehetőségéhez, a tudás- és értékalapú társadalomban való boldoguláshoz.

Részletes indoklás

1.§-hoz

A 2001. január 1-jétől bevezetett kiegészítő családi pótlék hivatott arra, hogy ezeken a rászorult családokon segítsen. Ennek összege 2001.-ben 4000, 2002.-ben 4200.-Ft. A rászorulók még így is szerény anyagi helyzete, társadalmi körülményei, a gyermekek kiegyensúlyozott, nyugodt családi körben történő nevelésének, megfelelő iskoláztatásának követelménye ezen összeg további növelését indokolja.

A kiegészítő családi pótlék célja, hogy különösen nagy értékként ismerje el a gyermekvállalást azok részéről, akik szűkösebb anyagi körülmények között élnek. Arra szolgál, hogy az anyagi megterheléssel is járó gyermekvállalás ne rontson, sőt javítson a családok anyagi helyzetén. Azt segíti elő, hogy ne alakuljon ki már gyermekkorban áthidalhatatlan szakadék a társadalmi csoportok között, hanem mindenki az elérhető, hozzáférhető tudás és saját képességei alapján boldogulhasson az életben.

A jogi feltételek megvannak, már csak a kormányzati szándék hiányzik, amely a rászoruló családok megélhetését biztosító juttatásemeléshez szükséges.

2.§-hoz

Az étkezésért fizetendő személyi térítési díjból a hatályos szabályozás alapján a helyi önkormányzat kedvezményt nyújthat. Tekintve azonban az önkormányzatok anyagi helyzetét ilyen kedvezményt sok helyen egyáltalán nem, máshol is csak szerény mértékben tudtak helyben biztosítani. Ezért van szükség arra, hogy törvény írja elő az ingyenes étkeztetés biztosítását a rászorultak számára bölcsődétől a középiskola végéig, s így a Kormány feladatává tegye az ehhez szükséges költségvetési források biztosítását. Csak ezzel a garanciával lehetséges a gyermekek egészséges és egyenlő fejlődésének alapját még hatékonyabban biztosítani.

Budapest, 2002. szeptember 20.

dr. Mátrai Márta
Fidesz - Magyar Polgári Párt

dr. Szabó Erika
Fidesz - Magyar Polgári Párt

Harrach Péter
Fidesz- Magyar Polgári Párt