K/755/1.

SZALAI ANNAMÁRIA országgyűlési képviselő

FIDESZ - Magyar Polgári Párt

Magyar Köztársaság Országgyűlése

Budapest

Kossuth tér

1055

Tisztelt Képviselő Úrhölgy!

A hazai közművelődésben dolgozó kulturális szakemberek alapképzésének minősítésére, továbbképzésének működésére, fejlesztésére vonatkozó kérdéseire válaszolva az alábbiakról szeretném Önt tájékoztatni:

"Piacképes-e a népművelők tudása ?"

Az 1959-től egymásra épülő, főiskolai és egyetemi "népművelő" szakképzést 1991-ben a Kormány megszüntette. Helyette - a kultúra közvetítésének új feladataihoz szükséges tudás és képességek kialakítására hangsúlyos tantervvel - az egyetemeken a "művelődési és felnőttképzési menedzser", főiskolákon a "művelődésszervező" elnevezésű szakképzésről rendelkezett.

A Magyar Akkreditációs Bizottság - a 199/2000. (XI.29.) Korm. rendelet alapján - a felsőfokú közművelődési szakemberképzés szakjainak követelményeit, a képzéssel foglalkozó intézményeket vizsgálta, minősítette, a képzési alapkövetelményeket jóváhagyta.

A 129/2001. (VII.13.) Korm.rendelet - 2001-ben a szak elnevezését egységesítette -, okleveles, egyetemi szintű "művelődésszervező", főiskolai szintű "művelődésszervező" szak elnevezésre változtatta.

A kredit-rendszerrel egymásra épülő képzés követelményrendszere EU konform. Mindkét szinten felkészít a kultúra jelenségeinek interdiszciplináris tanulmányozására, a kultúraelsajátítás folyamatának, tartalmának értékelését, alakítását elősegítő ismeretek alkalmazására, a szervezés- és vezetés tennivalóira.

A közgazdasági, a jogi, a művelődési marketing témakör, a nonprofit szervezetek, a kulturális vállalkozások szervezési követelményeinek ismerete, a településfejlesztés, a művészeti ágak, a testkultúra, a turisztika intézményi- és a stratégiai menedzsmentjéhez szükséges tudás a felnőttoktatásban és a szociokulturális animációban való részvételre készít fel, s alapot biztosít a kutatási és fejlesztési feladatokban való részvételre.

Minden közművelődési szakképzéssel foglalkozó felsőfokú intézmény feladatának tekinti olyan szakirányok kínálatát, amelyek a vonzáskörzet kulturális életének fejlesztéséhez dinamizáló ösztönzést kínálhatnak. A felsőfokú intézmények autonómiája alapján az alapképzés mellett - választható szakirányként - tanulható: ifjúsági referens, népi hagyományőrző, nonprofit menedzser, andragógus, protokoll-referens, közösségfejlesztő, szociokulturális animátor, rendezvény- és fesztiválszervező, tömegkommunikátor, gyermek - és szabadidő szervező, idős szabadidő szervező, film- és video-kultúra szervező, idegenforgalmi és turisztikai, néprajzi, vizuális kultúra, stb. ismeret is. A közművelődési intézményben, tevékenységben meghatározott idejű, ellenőrzött szakmai gyakorlat mindkét szinten követelmény.

2002-től a főiskolai képzés 2, az egyetemi képzés 3 szigorlatából egy, a választott specializáció témakörét kéri számon. A záró vizsgához, a diplomához követelmény az informatikai és számítógépes kommunikáció-képesség és az egy illetve két középszintű nyelvvizsga is. A felsőoktatás közművelődési szakemberképző tevékenységének fejlesztése a felsőoktatási intézmények autonómiájának körébe, minőségi ügyei az Oktatási Minisztérium és a Magyar Akkreditációs Bizottság felelősségi és feladatkörébe tartoznak.

A helyi közművelődési feladatellátásért felelő önkormányzatok képviselő-testületei rendeletben szabályozzák azokat a feladatokat, amelyek a település szellemi, közösségi értékeinek megóvása, fejlesztése érdekében szükségesnek tartanak. A közművelődési szakemberek feladatait elsősorban e rendeletek határozzák meg.

Szakfelügyeleti tapasztalataink szerint az önkormányzatok irányítják, elismerik a közművelődési szakemberek tevékenységét.

Megítélésünk szerint a művelődésszervezők nemcsak a közművelődés, hanem a kulturális élet különböző intézményeinek kultúraközvetítő, szervező munkájában (színház, galéria, kulturális-, rendezvényturizmus, hazai és nemzetközi fesztiválszervezés, helyi kommunikáció, környezetvédelmi mozgalmak, mentálhigiénés szervező munka, stb.) jól helytállnak, piacképesek.

Örvendetes, hogy egyre több kulturális, környezetvédelmi, emberbaráti, kisebbségi, roma civil szervezet munkáját is ők fogják össze.

" Milyennek tarja a közművelődésben dolgozó szakemberek továbbképzési rendszerének jelenlegi működését, s milyen változtatásokat tervez ? "

A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló - többször módosított - 1997. évi CXL. törvény 100. § w) pontjának felhatalmazása alapján alkotta meg, adta ki a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma " A kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról szóló 1/2000. (I.14.) NKÖM rendeletet (továbbiakban: R), amely a közép-és felsőfokú kulturális - köztük a közművelődésben dolgozó - szakemberek 7 évente kötelező, 120 órás, akkreditációval minősített szakmai továbbképzéséről rendelkezik, annak rendszeres, évi, központi normatív támogatását biztosítja.

A szervezett továbbképzési kötelezettség a közép- és felsőfokú szakmai végzettséghez kötött munkakörben, - és az önkormányzatok közművelődési feladatellátását közművelődési megállapodás alapján ellátó egyesületek, alapítványok - teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóira vonatkozik.

A R. a 120 órás továbbképzésben való részvételt és annak normatív támogatását a közművelődési intézmény fenntartója által - a jogosult dolgozóval történt megállapodás alapján - elfogadott 7 éves továbbképzési tervhez köti.

A 2000-2001. között megkezdődött, a R. által szabályozott, szervezett továbbképzés tapasztalatai az alábbiakban összegezhetők.

A jogosultak az alábbi formák között választhattak, választhatnak:

  1. Az NKÖM által megbízott testület által akkreditált, tanfolyam jellegű szakmai továbbképzésben való részvétel. Ilyen képzésből 142 program áll rendelkezésre, eddig 504-en éltek vele.
  2. A szakképzési törvény Országos Képzési Jegyzékének szakképesítései közül, a kulturális területen hasznosítható szakképzettség megszerzése. Iskolarendszeren kívüli formában eddig 947-en szereztek képesítést, legtöbbet a számítástechnika területén.
  3. Államilag elismert alap-, közép-, felsőfokú nyelvvizsgával záruló képzésben 538 fő tanult.
  4. Felsőfokú oktatási intézmény által folytatott, oklevél kiadásával záruló képzésben, szakirányú továbbképzésben 538-an tanultak /tanulnak.
  5. Kulturális területen tudományos fokozat megszerzését 199-en választották.
  6. Nemzetközi szerződés alapján szervezett szakirányú továbbképzésben 58-an vettek részt.

A képzésre jogosult, teljes munkakörben foglalkoztatott, közel 17.000 főre tehető kulturális dolgozó (muzeológus, könyvtáros, levéltáros, közművelődési, gazdasági, műszaki szakember ) közül - a 2000-2007. közötti időszak 7 éves képzési tervével arányosan - eddig összesen 2948 fő kezdte meg tanulmányait, vagy tett eleget a minimum 120 órás továbbképzési kötelezettségének. E képzési formákban a 3331 közművelődési intézményben foglalkoztatott, 6254 jogosult, létszámával arányosan vett részt.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma a szervezett továbbképzésben való részvételt, a fenntartókon keresztül 2000-ben 170, 2001-ben és 2002-ben 180 millió Ft normatív hozzájárulással, a 157/2000. (IX.13.) Kormányrendelet alapján a mindenkori minimálbér 50 %-hoz igazított dokumentumvásárlást 2000-ben 123, 2001-ben 200, 2002-ben 250 millió Ft összeggel támogatta.

A kulturális minisztérium növelni kívánja a képzés normatív támogatását, az informatikai továbbképzésben résztvevők arányát, 2006-tól tervezi a képzési kötelezettség és támogatás kiterjesztését a szakképesítéshez kötött munkakörben a legalább 4 órában foglalkoztatottakra is. Élni kíván a felnőttképzési törvény által nyújtott képzéstámogatási lehetőségekkel, szakmai ösztöndíjak és a korszerű közművelődési formákról szóló képzések rendszerével kívánja elősegíteni a kulturális szervező és közvetítő munka hatékonyságát.

Budapest, 2002. szeptember 5.

Tisztelettel köszönti: Önt
Görgey Gábor