A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

J/1868. szám

J/655. számú
BESZÁMOLÓ

az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. 1997. évi tevékenységérõl

Elõadó: Dr. Stumpf István
a Miniszterelnöki Hivatalt vezetõ miniszter

1999. november


Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény (privatizációs tv.) alapján az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt. végzi az állam vállalkozói vagyonának magánosítását és a tartósan illetve ideiglenesen még állami tulajdonban lévõ vagyon kezelését.

Az ÁPV Rt-nek tevékenysége során a privatizációs törvényen túlmenõen többek között be kell tartania a Gazdasági Társaságokról valamint az éves Központi Költségvetésrõl szóló törvények reá vonatkozó szakaszait.

Az ÁPV Rt. a többi gazdasági társasághoz hasonlóan éves beszámolót készít, amelyet a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter - az igazgatóság határozata, a könyvvizsgáló, a Felügyelõ Bizottság, az Állami Számvevõszék jelentése alapján - elfogad és letétbe helyez.

1997-ben az ÁPV Rt. tevékenységére vonatkozóan ezek a jelentések súlyos hiányosságokat tártak fel. Mûködése során több esetben megsértette a reá vonatkozó törvényeket, gazdálkodását a tervszerûtlenség, a szakszerûtlenség jellemezte.

Feladatait, tevékenységét 1997-ben - a korábbi évekhez hasonlóan - alárendelte a Kormány politikai akaratának, amely minél hamarabb azonnal elkölthetõ privatizációs bevételhez akart jutni. Az elõzõ kormányzat jogosulatlanul költött el a privatizációs bevételbõl mintegy 500 milliárd forintot, amelyet (a Postabank Rt. hiánya, az MFB Rt. hiánya, a gázközmûvek, az áramszolgáltatók privatizációs szerzõdéseibõl adódó kötelezettségek, az önkormányzatoknak belterületi földek és alapítói jogon járó tartozások, az elvont vagyon utáni kezesi felelõsség, a ki nem fizetett privatizációs ellenérték hányad, a be nem vont kárpótlási jegyek stb. miatt) az ÁPV Rt. tartalékába kellett volna helyezni.

Az 1997. évi záró adatok tartalmaznak ugyan még 353 mrdFt értékû privatizálható vagyont, de e szám pontatlanságát mutatja, hogy ennek közel egyharmada felszámolás alatti gazdálkodó szervezetek vagyona, amelybõl tényleges bevétel nem várható.

Az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyona

Az Állami Számvevõszék megállapítja, hogy a hozzárendelt vagyont illetõen "a teljes portfolióra kiterjedõ vagyonkezelési tevékenysége szervezettségében az elmúlt idõszakban elõrelépés nem történt".

A vagyon nyilvántartása a könyvvizsgáló szerint sem elégíti ki a számviteli rendszerekkel kapcsolatos követelményeket, véleménye szerint az nem teljes körû és nem pontos.

A Dunaferr Dunai Vasmû Rt. vagyonkezelési szerzõdése mind koncepciójában, mind tartalmában erõsen kifogásolható.

A borsodi reorganizációra fordított súlyos milliárdok mind az ÁSZ, mind a Felügyelõ Bizottság szerint hatástalanok voltak.

Az ÁPV Rt-nek a Felügyelõ Bizottság jelentése alapján humánpolitikai koncepciója nem volt, a gazdálkodó szervezetek vezetésében végrehajtott tömeges változtatások

60 %-a megalapozatlan volt.

Értékesítések, bevételek 1997. évben

 

terv (mrdFt)

tény (mrdFt)

Forintbevétel

180,00

 

Devizabevétel

 

208,64

E-hitel

 

0,31

Kárpótlási jegy

55,00

23,20

Kapott osztalék

4,00

5,77

Egyéb bevételek

4,21

2,91

ÖSSZESEN

243,21

350,37

Az ÁPV Rt. értékesítési tevékenységét 1997. évben a tervszerûtlenség jellemezte. Pozitívumként értékelhetõ viszont a tõzsdei értékesítések elõtérbe kerülése (a készpénzbevétel csaknem 80%-a ebbõl származott).

A tõzsdei árfolyamok hosszabb távú alakulásából arra következtethetünk, hogy az azonnali privatizációs bevételek minden áron való növelése kapkodással járt és az összbevételt hosszabb távon lényegesen csökkentette.

Az ÁSZ megállapította, hogy a Pénzintézeti Központ Bank Rt. privatizációja során az ÁPV Rt. megsértette az 1995. évi XXXIX. tv. 28. § (2) bek. c. pontjának, valamint az 1995. évi XXXIX. tv. 55. §-ának elõírásait. Megállapította továbbá, hogy a cukoripar privatizációja szakmailag kifogásolható.

Azzal, hogy a Hungarocamion Rt-t az ÁPV Rt. érvénytelen pályázatot benyújtó ajánlattevõnek adta el, megsértette a Versenyeztetési Szabályzatot.

Az ÁPV Rt. költségvetési kapcsolata 1997-ben

A költségvetési törvény rögzíti az ÁPV Rt. záró pénzkészletét. Az ÁPV Rt. záró pénzkészlete 20,3 mrd forinttal meghaladta ezt a szintet. Az ÁSZ véleménye szerint "Ez az összeg 1997. évben a központi költségvetést illette meg, amelyet az államadósság törlesztésére kellett volna fordítani, de a társaság nem utalta át".

Az ÁPV Rt. kis mértékben túllépte a törvényben elõírt közvetlen privatizációs és privatizációt elõkészítõ kiadások mértékét is.

A Felügyelõ Bizottság megállapította, hogy "az 1996. évi beszámoló véleményezése során, a privatizációs törvény 24/A. § (1) bekezdésének megsértése miatt kifogásolt a UNIC Banknál vezetett elkülönített beruházási számla 1997. december 31-én is élõ bankszámla volt, egyenlege 9.185 eFt".

Az ÁPV Rt. 1997. évi költségvetési kapcsolatait az 1996. évi CXXIV. törvény írta elõ.

 

1997. évi

költségvetés

1997.évi tény

1. Költségvetési befizetési kötelezettség

 

 

Az állami vagyon privatizációja bevételébõl

50 000

145 000

Az állami vagyon utáni részesedés, az adóskonszolidációs követelések értékesítése

22 000

22 000

Összesen:

72 000

167 000

2. Ráfordítások

 

 

Közvetlen privatizáció és privatizációt elõkészítõ kiadások (díjak, jutalékok)

32 000

32 099

Mûködési költségek összesen

3 500

3 500

A kárpótlási jegyek életjáradékra váltásával kapcsolatos kifizetések

2 000

2 177

Reorganizációra a Kormány egyedi jóváhagyásával, ebbõl éves szinten 1000 mFt

12 500

12 144

Helyi önkormányzatoknak kiadott ellenérték

25 000

26 366

Privatizációs ellenérték hányad (PEH)

27 000

5 225

Agrár reorganizációs program kamatterheinek átvállalása

5 300

4 365

A gazdálkodók által okozott, a vállalkozóra át nem hárítható környezeti károk

1 000

1 000

A területfejlesztés központi, megyei és regionális programjainak támogatására

7 000

7 000

Mecsekurán Kft. veszteségeinek pótlása

1 000

1 000

Rádió, televízió átvállalt kötelezettségei

2 000

1 984

Nem az ÁPV Rt. portfoliojába tartozó volt szovjet ingatlanok környezetvédelmi kiadásai

360

0

Megbízásból értékesített bevétel átadása

0

15 400

Összesen:

118 660

122 260

3. Tartalékolás

 

 

Tartalékalap feltöltés (jótállással, szavatossággal és egyéb kötelezettségekkel)

16 700

16 700

Tartalék felhasználás

 

8 897

a privatizációs Elszámolások, Követelések, tartozások 1997. évben

A privatizációs elszámolások hiányosságai jelentik az ÁPV Rt. jelenlegi problémái közül a legsúlyosabbakat. A tranzakciók, a vagyonváltozást eredményezõ egyéb események nyilvántartásának rendszere, a folyamatos vezetés hiánya kezdettõl fogva nem volt méltó az ország vállalkozási vagyonát kezelõ szervezethez.

Az ÁPV Rt. átértékelés utáni követelésállománya a nyitó 27 mrdFt-ról 62 mrdFt-ra nõtt az év végére. A követelések túlnyomó többsége értékesítésekbõl adódott. Az ÁPV Rt. a bruttó 85 mrdFt követelését a partnerek fizetési készségének minõsítése után értékelte le 62 mrdFt-ra.

Az ÁPV Rt. nettó kötelezettségei

Nagysága 1997. január 1.

Összes nettó kötelezettség 1997.dec. 31.

Garancia és szavatosság

45,00

36,97

Elvont vagyon utáni kezesség

2,00

3,50

Társasági visszajáró 20 %

27,20

14,60

Önkormányzati járandóságok belterületi föld után

31,30

8,79

1989. évi XIII. tv. szerint átalakult társaságoknál

25,8

6,31

1992. évi LIV. ill. LIII. tv. szerint átalakult társaságoknál

5,50

2,48

Alapítói jog alapján járó járandóság

4,07

7,70

Közmûvek után

18,60

0

Adóskonszolidáció

17,20

4,77

Társadalombiztosítási Önkormányzat részére

27,40

4,6

MÁV Rt. TB-nek vagyonátadás

5,10

0

Reverzális levelek alapján

 

4,90

Villamos-ipari dolgozók járandósága

 

8,60

Költségvetési befizetési kötelezettség

 

11,80

Egyéb kötelezettség

179,46

107,73

Az ÁPV Rt. vagyonkezelési tevékenységének és kötelezettségeinek nyilvántartására jellemzõ, hogy 1998-ban és 1999-ben mintegy 500 mrdFt olyan költségvetési illetve ÁPV Rt. kötelezettség merült fel, amelyet az ÁPV Rt. a tulajdonosok számára készített és a Cégbíróságnál letétbe helyezett 1997. évi beszámolója nem tartalmazott. Az ÁPV Rt-vel szemben indított és még folyamatban lévõ több mint 500 per azt sejteti, hogy sajnos ez az összeg még korántsem teljes.

A Kormány 1998. második felében - figyelembe véve a felmerült problémákat - jelentõs változtatásokat hajtott végre az ÁPV Rt. vezetésében és

- a vagyon nyilvántartásának megszervezését;

- a vagyon kezelésére vonatkozó koncepció kialakítását és végrehajtását;

- az értékesítések tervszerûségét és szakszerûségét;

- a privatizációs múltból adódó elszámolási és jogi viták rendezését;

- a törvényesség betartását

várja az ÁPV Rt. új vezetésétõl.

Az összefoglaló az elõzõ kormány által kinevezett Igazgatóságnak a társaság tevékenységérõl készített éves beszámolójának alapján ismerteti

A mellékletek és a függelék között táblázatos formában megtalálhatók a gazdálkodás konkrét adatai, és az éves beszámoló (mérleg, ereedménykimutatás).

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság 1997. évi tevékenysége

A PRIVATIZÁCIÓ JOGI KERETEINEK VÁLTOZÁSA 1997-BEN

Az állami tulajdon magánosításáról az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény rendelkezik. A törvény részletes szabályokat tartalmaz a privatizációs szervezettel, a privatizációs eljárási szabályokkal, a kedvezményes privatizációs technikákkal, valamint a vagyonkezeléssel kapcsolatban. A törvény hatályba lépése után több vonatkozásban is szükségessé vált annak módosítása.

Az elsõ jelentõsebb törvényi módosításra a hatályba lépést követõ másfél év után került sor. A módosító rendelkezéseket az 1997. évi IV. törvény tartalmazta. Az új szabályok elsõsorban a privatizációs ügyletek lebonyolításának folyamatos ellenõrzését tûzték ki célul azáltal, hogy olyan belsõ ellenõrzési rendszert kellett az ÁPV Rt.-nek kialakítani, amely e törvényi célkitûzést mindenhol biztosítani tudja.

A módosított törvény kizárta a meghirdetett pályázat feltételeinek módosítását és a pályázat eredménytelenné nyilvánítását csak kivételes esetben - lényegében az ÁPV Rt. Igazgatósága egyöntetû elutasító állásfoglalásakor - tette lehetõvé. Ez utóbbi elõírás hibásnak bizonyult, mert például egy kisebb vízerõmû magánkézbe adása során hiába volt többségben azok tábora akik azt aggályosnak tartották, a szerény véleménykülönbség elég volt az ügylet kényszerû jóváhagyásához.

A privatizáció jobb átláthatóságának és nyilvánosságának jelszavával a törvényalkotók új rendelkezésként bevezették a lezárt privatizáció fõbb adatait tartalmazó emlékeztetõ elkészítésének kötelezettségét és annak bárki által történõ megtekintési lehetõségét. A módosítás rendelkezett arról is, hogy a privatizációs részdokumentumokat az emlékeztetõvel együtt az Országos Levéltárnál kell letétbe helyezni. A gyakorlati megvalósítás rendszerének kialakítása, a kapcsolódó szabályozás kialakítása nagyrészt elmaradt, az ellenõrzésre, számonkérésre nem került sor, így 1997-ben mindössze mintegy félszáz emlékeztetõ letétbe helyezésére került csupán sor.

A törvény módosítása bõvítette a versenyeztetés mellõzésével történõ értékesítés lehetõségeit. Pontosította a kincstári vagyon és a vállalkozói vagyon elhatárolásának, valamint az 1989. évi XIII. törvény alapján átalakult vállalatok részére visszatérítendõ vételárrész feltételeit. Lehetõvé tette az ÁPV Rt. számára, hogy a Kormány döntése alapján térítés nélkül adhasson át ingatlanvagyont a helyi önkormányzat részére foglalkoztatás és szociálpolitikai célok megvalósításának elõsegítése érdekében.

A második jelentõs törvényi módosításra 1997 júliusában került sor, melyet az 1997. évi LXXVI. törvény tartalmazott. Szükségessé vált a tartós állami tulajdonú társaságok körének felülvizsgálata és ezt követõen a Privatizációs törvény mellékletének módosítása. Az e körbe tartozó cégek közül néhány idõközben megszûnt, illetve a besorolás oka már nem állt fenn, másrészt pedig több esetben indokolatlanul magas, néhány esetben pedig alacsony volt a tartósan állami tulajdonban maradó rész mértékének meghatározása.

A módosítás során a jogalkotó megállapította, hogy az állam szükséges rendelkezési joga nemcsak a többségi tulajdoni részesedésen keresztül érvényesülhet, hanem a megfelelõ szavazati jogon keresztül is. Ennek biztosítására a szavazatelsõbbséget biztosító részvény és a hozzá fûzõdõ legfontosabb jogok törvényi szintû szabályozását valósította meg a módosító törvény.

A Kormány a korábban hozott döntése alapján úgy ítélte meg, hogy az energiaipari társaságok szavazatelsõbbségi részvényeit, a tulajdonosi jogok gyakorlását át kell telepítenie az ágazati felügyeletet ellátó akkori szaktárcához, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterhez.

AZ 1997. ÉV NÉHÁNY JELENTÕS ESEMÉNYE

Az 1997. év jelentõs eseménye volt, hogy gyakorlatilag befejezõdött a bankprivatizáció. A kereskedelmi bankrendszer lényegében a magántulajdon keretei között mûködik. Befejezõdött a magánosítás az élelmiszeriparban, a kereskedelemben, a vendéglátásban, a nyomdaiparban, az alumíniumiparban, az acéliparban.

A vagyonátadási illetve vagyonelem-csere kötelezettségeken belül két csoportot különböztethetünk meg. Az egyik az államkincstár és a társadalombiztosítási önkormányzatok részére történõ vagyonátadások csoportja. A társadalombiztosítási önkormányzatok részére történõ vagyonátadás elõkészítése már 1996-ban megtörtént, a keretszerzõdések megkötése, a végrehajtás azonban 1997-re maradt. Az ÁPV Rt. és a KVI összesen mintegy 60,4 milliárd Ft értékben adott át vagyonelemeket. A Kincstári Vagyonkezelõ Szervezetnek történt vagyonátadások illetve az attól történt vagyonátvétel aktuális állami feladatok megoldását - például közintézmények elhelyezése, kárpótlási alap megteremtése - szolgálták, illetve az ÁPV Rt.-n keresztül az értékesítést célozták. A privatizációs értékesítések és magának a vagyonnak a fel - és leértékelõdése jelentõs, több tízmilliárdos mértékben befolyásolta az ÁPV Rt.-hez rendelt vagyonnak az értékét, mennyiségét.

A vagyonmozgások másik csoportja a portfolió csere mind az ÁPV Rt. portfoliójának értékét, mind az összetételét megváltoztatja. A portfolió cserék minden esetben kormányzati, alapítói jogkörben elhatározott és az ÁPV Rt. részére kötelezettségként elõírt vagyoncserék voltak, amelyeket a Magyar Fejlesztési Bank Rt. és az ÁPV Rt. üzleti érdekeire, illetve a Postabank esetében a bankrendszer kiegyensúlyozott mûködésének elõsegítésére hivatkozva kezdeményezett az akkori Kormány.

A privatizáció és az állami vagyonkezelés korábbi sikertelen akciói közül 1997-ben külön említést két ügy kíván. Az egyik a már korábban elhíresült CONEXUS vagyonkezelési szerzõdés, amelyben az ÁPV Rt. büntetõ eljárást kezdeményezett, amellett hogy többmilliárdos kárigényét peres útra volt kénytelen terelni. A másik, az ugyancsak polgári pert és büntetõfeljelentést kiváltó ügy a Szekszárdi Húsipari Rt. korábbi sikertelen privatizációjából származó csõdtömeg elhárítása volt.

Nem lehet egyértelmûen minõsíteni a Dunaferr vagyonkezelési szerzõdését. Mindenesetre a jövõben szükséges a szorosabb tulajdonosi ellenõrzés, ami a Conexus ügyben elmaradt.

Néhány területen elhalasztották a magánosítást. Ebbe a sorba tartoznak az ún. kulturális portfolió megmaradt vállalatai, mint a Nemzeti Tankönyvkiadó, vagy a MAFILM, a mûsorszórás magánosítása, a lóversenyzés sorsának rendezése, a közúti személyszállítás cégeinek privatizációja. Az agrárgazdasági társaságok részleges privatizációjának megkezdését, helyesebben az eladható vagyonhányadok értékesítését a földtulajdonnal kapcsolatos politikai vita és az ezzel kapcsolatos törvénymódosítás halasztása lehetetlenítette el.

Voltak olyan pályázatok, ahol többszöri nekifutásra sem sikerült 1997-ben eredményt elérni, de az év végére a társaság olyan helyzetet alakított ki, hogy a privatizációs lépések 1998-ban megtörténhettek. Ilyen a HUNGAROCAMION sok kritikát kiváltó privatizációja és az IKARUS állami kézben lévõ részvénycsomagjának az értékesítése.

A privatizáció kormányzati felügyelete

Az ÁPV Rt. 1997-ben 57 elõterjesztéssel mûködött közre a Kormány közvetlen tájékoztatásában, illetve elõterjesztés formájában kérte a Kormány döntését.

Az ÁPV Rt. elõterjesztést készített a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszternek, illetve rajta keresztül a Kormánynak az ÁPV Rt. elõzõ évi tevékenységérõl szóló országgyûlési beszámolóhoz, a foglalkoztatási irányelvek végrehajtásáról, a borsodi acélipar reorganizációjáról, a helyi önkormányzatoknak történõ vagyonátadásról, a reorganizációs tevékenységérõl, a privatizációs törvény módosítására vonatkozó javaslatáról, a privatizáció lezárására és a vagyonkezelési törvény elõkészítésére készített koncepciójáról.

Ezen elõterjesztések mellett nagy számban konkrét, a gazdaság egészére kiható, az egyes társaságokkal, bankokkal kapcsolatos stratégiai mértékû privatizációs feladatokkal összefüggõ adatszolgáltatási és elemzési kötelezettségeinek is eleget tett a szervezet.

Az ÁPV Rt. 1997-ben kormányzati kapcsolataiban teljesítette a privatizációs törvény közvetlen elõírásait.

vagyonváltozás AZ 1997. évben

A kiinduló állapotban az ÁPV Rt.-hez 1997. január 1-jén 498 mûködõ cég tartozott. A 498 cégbõl 494 volt társaság és 4 vállalat. A társaságok között 109 darab tartós állami tulajdonba sorolt cég található.

Vállalati vagyon változása

Összesen

1997. január 1. nyitó

1997. december 31. záró

 

db

Mrd Ft

db

Mrd Ft

Mûködõ vállalatok

4

1,24

3

1,25

Végelszámolás alatt álló vállalatok

79

18,81

43

8,39

Felszámolás alatt álló vállalatok

318

98,10

285

98,07

1997. elején a mûködõ vállalatok száma az ÁPV Rt. portfoliójában jelentéktelen volt (4 darab), ami az év során a növekedés és csökkenés egyenlegeként további egy darabbal csökkent.

A végelszámolás és felszámolás alatt álló vállalati vagyon a vagyonkezelõnél már sokkal jelentõsebb. Ebben a körben a vagyon nyilvántartási értéke meghaladja a 100 MrdFt-ot, ami azonban csak elszámolás-technikai tartalommal használható, hiszen a cégkör jellegébõl adódóan a valóságban ezen csõdbe ment cégek értéke a kimutatottnak csak a töredéke.

Az év során a végelszámolások ütemezett végrehajtása eredményeképpen a portfoliónak ez a része közel a felére csökkent. A felszámolás alatt álló vállalatok száma a növekedés és csökkenés egyenlegeként 285 darabra csökkent 1997-ben.

Társasági vagyon változása

Összesen

1997. január 1. nyitó

1997. december 31. Záró

 

db

Mrd Ft

db

Mrd Ft

Mûködõ társaságok

494

993,27

286

632,67

Végelszámolás alatt álló társaságok

27

3,09

20

9,96

Felszámolás alatt álló társaságok

130

16,92

142

14,19

Az ÁPV Rt. társasági vagyonában a mûködõ társaságok száma 1997-ben több mint 200 céggel csökkent. A privatizálható vagyon gyors csökkenését jelzi, hogy az év végén kevesebb mint 300 mûködõ cég volt az ÁPV Rt. vagyonában. A társasági vagyon csökkenése értékben is jelentõs volt az év során. A mûködõ társaságokban a vagyon több mint 400 MrdFt-tal csökkent, és a közel 43 MrdFt értékû vagyonnövekedéssel együtt a mûködõ társaságok ÁPV Rt.-re jutó saját tõke értéke összességében 632,67 MrdFt.

Felszámolás és végelszámolás alatt levõ társaságok

A társaságok körében a végelszámolás alatt álló társaságok száma jelentõsen csökkent, miközben a cserélõdés eredményeképpen az e körbe tartozó vagyon nagysága közel 6,87 MrdFt-tal növekedett. A változás alapvetõen a Hungalu Rt. végelszámolásba kerülésébõl következik. Alig változott a felszámolás alatt álló társasági cégkör, a növekedés és a csökkenés egyenlegeként 1997. végén felszámolás alatt volt 142 társaság, aminek nyilvántartási értéke közel 2,73 MrdFt-tal alacsonyabb volt mint az év elején.

Összességében a végelszámolás és felszámolás alatt álló cégkör (vállalatok és társaságok) több mint tíz százalékkal csökkent, miközben az ide tartozó cégek értéke több mint 3,5 MrdFt-tal alacsonyabb mint egy évvel korábban.

 

1997. január 1.

1997. december 31.

 

db

Mrd Ft

db

Mrd Ft

Végelszámolás, felszámolás alatt álló vagyon

554

136,92

490

130,61

A hozzárendelt vagyon

A vagyonkezelõ hozzárendelt vagyonának nagysága 1997. december 31-én 872,61 MrdFt volt.

(részletesen lásd a 6. sz. mellékletben)

Vagyonelemek

MrdFt

Állami vállalatok vagyoni köre

107,71

Gazdasági társaságok vagyoni köre

656,82

Elvont/vásárol/átvett vagyonelemek

23,56

Pénzkészlet

84,52

Hozzárendelt vagyon összesen

872,61

Az ÁPV Rt. teljes vagyona ennél nagyobb, hiszen a vagyonába tartozik a 386.158 ha termõföldterület is, amelynek a nyilvántartása azonban nulla értéken történik.

Az ÁPV Rt. privatizálható vagyona 1997. december 31-én

db

MrdFt

Hozzárendelt vagyon összesen (vagyonelemek és pénzkészlet összesen)

779

872,61

Ebbõl

Tartós állami tulajdonban marad

116

285,16

 

Ebbõl 100% tartós tulajdon

21

 

 

Végelszámolás, felszámolás alatt (1.2.+1.3.+2.2.+2.3.)

490

130,61

 

Vagyonkezelésbe adott

3

19,61

 

Pénzkészlet

 

84,52

Privatizálható vagyon összesen

265

352,71

Értékesítés

1997-ben a vagyonkezelõ összesen 104 pályázatot írt ki részvények, üzletrészek és egyéb vagyontárgyak értékesítésére.

Pályázatok száma

(db)

Részvények

48

Üzletrész

13

Ingatlanértékesítés

43

Összesen

104

1997-ben a vagyonkezelõ 48 pályázat keretében 57 részvénytársaság részvénycsomagját hirdette meg közel 82 MrdFt érékben.

Az üzletrész értékesítésre kiírt pályázatok száma 1997. évben 13 volt, amely során a vagyonkezelõ 24 cégnél keresett befektetõket több mint 4 MrdFt értékû üzletrészre.

1997. évben az ÁPV Rt. közel 4 MrdFt értékû ingatlan-tömegre írt ki pályázatot. Az ingatlanértékesítésre kiírt pályázatok száma ebben az évben 43 volt, amelyek keretében 97 ingatlanra keresett vevõt. A 64 tranzakció keretében 2,82 MrdFt könyvszerinti ingatlant értékesített 1997-ben. Az értékesített ingatlanok szerzõdés szerinti értéke összesen 2,2 MrdFt, ennek megfelelõen az értékesítési árfolyam 79 százalék volt. (lásd a 3. sz. mellékletben)

Részvény és üzletrész értékesítés

Az ÁPV Rt. 1997. évben 222 db részvény és üzletrész értékesítési tranzakciót hajtott végre, amely során az értékesítés volumene névértéken 133,84 MrdFt, saját vagyon értéken 229,58 MrdFt, szerzõdéses értéken pedig 371,29 MrdFt volt. A részvény és üzletrész értékesítési tranzakciók mintegy 160 társaságot érintettek. Az értékesítések átlagos árfolyama a jegyzett tõkéhez viszonyítva 277 %-os és a saját tõkéhez viszonyítva 162 %. (lásd a 4. sz. mellékletet)

Az összes tranzakcióból a tõkepiac intézményrendszerén keresztül 7 értékesítés történt, amely az értékesítések szerzõdéses értékének több mint 2/3-át teszi ki. Nyilvános pályázat keretében 78 tranzakció valósult meg, ennek szerzõdéses értéke 59,7 MrdFt volt és a tranzakciók 67 céget érintettek. Zárt körû pályázattal 2 társaságot értékesített 10,4 MrdFt szerzõdéses értéken, míg zárt körû elhelyezés 4 esetben történt 10,9 MrdFt értéken. A számszerû tranzakciók döntõ többségét a kisebbségi részesedések értékesítése tette ki 1997-ben. Ebben a körben volt elsõsorban jellemzõ a kárpótlási jegy ellenében történõ értékesítés.

Részvénycsere keretében az ÁPV Rt. tulajdonából névértéken 37,86 MrdFt, saját vagyon értéken 45,55 MrdFt részvény és üzletrész hányad került ki, amelynek szerzõdéses értéke 21,81 MrdFt. A részvénycsere során átadott portfolióban három olyan társaság volt, melynek 100 %-os, egy melynek 75 %-os részvényhányadát adta át az ÁPV Rt. és 78 cég esetében a tulajdoni hányad 50 % alatt volt. (lásd. az 5. sz. mellékletet)

A részvény és üzletrész értékesítésen alapuló szerzõdés szerinti érték elérte a 367,85 MrdFt-ot. A részvény és üzletrész értékesítés ágazati adatait mutatja be a következõ táblázat.

A részvény és üzletrész értékesítés ágazatonként

 

Tranzakciók száma,
(db)

Értékesített jegyzett tõke
(eFt)

Értékesített saját vagyon,
(eFt)

Szerzõdés szerinti érték,
(eFt)

Árfolyam a jegyzett tõkéhez,
(%)

Árfolyam a saját vagyonhoz,
(%)

Mezõgazdaság

5

892 690

577 555

345 253

39

60

Bányászat

2

931 470

2 691 750

983 859

106

37

Feldolgozóipar

107

54 218 686

106 910 633

129 617 721

239

121

Villamosenergiaipar

15

21 560 989

20 233 600

20 716 296

96

102

Építõipar

9

1 079 475

1 407 056

690 414

64

49

Kereskedelem

40

12 400 917

18 237 327

8 898 736

72

49

Szálláshely-szolgáltatás

12

6 107 610

12 820 631

10 579 909

173

83

Szállítás és raktározás

9

20 822 743

39 783 695

143 953 329

691

362

Pénzügyi szolgáltatás

5

13 301 783

23 819 949

52 844 496

397

222

Ingatlan ügyek

15

2 484 695

3 062 023

2 586 059

104

84

Oktatás

1

10 680

11 823

3 200

30

27

Egyéb szolgáltatás

2

25 560

26 287

73 382

287

279

Mindösszesen

222

133 873 298 298

229 582 309

371 292 654

277

162

Jelentõsebb részvényértékesítések

Az 1997. év legnagyobb bevételt eredményezõ fõbb értékesítései a következõk voltak:

Magyar Távközlési Részvénytársaság, MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt., Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt., Országos Takarékpénztár és Ker. Bank Rt., Hungária Szálloda Rt.

1997-ben az összes részvény és üzletrész értékesítéshez kapcsolódó szerzõdéses érték 77 százaléka néhány cég értékesítéséhez kapcsolódik.

Az alábbi táblázat mutatja, hogy a vagyonkezelõ privatizációs tevékenysége eredményének döntõ része 5 társaság értékesítéséhez kapcsolódik.

Társaság neve

Szerzõdéses érték
(Ft)

Árfolyam a jegyzett tõkéhez
(%)

Árfolyam a saját vagyonhoz
(%)

Magyar Távközlési Részvénytársaság

140 113 866,00

730

368

MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt.

55 527 120,00

297

105

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt.

39 648 000,00

1416

567

Országos Takarékpénztár Rt.

39 637 186,00

566

313

Hungária Szálloda Rt.

8 125 150,00

174

78

ÖSSZESEN

283 051 322,00

541

234

Kárpótlási jegy - részvény cserék

A Privatizációs törvény az ÁPV Rt. részére - a hatálya alá tartozó vagyon értékesítése során - követelményként határozza meg többek között a kárpótlási jegyekkel szembeni megfelelõ vagyoni kínálat biztosítását (különös tekintettel az alanyi kárpótlási jegy tulajdonosokra és a kárpótlási jegy kényszer elfogadókra).

Az általánosan jellemzõ privatizációs gyakorlat szerint a vagyonkezelõ a privatizációra kiírt társaságok pályázata során lehetõvé teszi a vevõk számára, hogy a vételár egy meghatározott részét kárpótlási jegyben fizesse.

A kárpótlási jegyekkel szembeni megfelelõ vagyoni kínálatot az ÁPV Rt. - alapvetõen két tranzakció-típuson keresztül teremti meg. Egyrészt a kisebbségi állami részesedések nyilvános forgalomba hozatalával kárpótlási jegy-részvény csere révén, másrészt portfolió-társaságok létrehozásával.

Összességében 1997-ben jelentõs elmaradás, visszaesés keletkezett a kárpótlási jegyek bevonása terén. (1996-ban a kárpótlási jegyért felajánlott részvények mennyisége 19 MrdFt, 1997-ben a részvénycserékkel bevont kárpótlási jegyek kamattal növelt névértéke 6,06 MrdFt.)

A kárpótlási jegy - részvény cserék során felajánlott részvény-mennyiségek

Társaság

Cserearány
Kárpótlási jegy/részvény

Bevonható kárpótlási jegy kamattal növelt névértéke (eFt)

ELMÜ Rt.

1:1

3 356 154

BIF Rt.

2:3

2 225 631

FORTE Rt.

2:5

308 073

Szabolcstej Rt.

4:5

164 933

Összesen

-

6 054 791

A portfolió-cserék

A portfolió-csere, mint a vagyonmozgások egyik csoportja korrekt vagyonértékelés esetén, elvben nem befolyásolja az ÁPV Rt. portfoliójának piaci értékét, csak összetételét.

Ezek olyan alapítói jogkörben elhatározott és az ÁPV Rt. részére kötelezettségként elõírt vagyoncserék voltak, amelyeket az akkori Kormány kezdeményezett. A három tranzakció, összesen mintegy 38 milliárd Ft értékû társasági részesedés cseréjét eredményezte. Ebbe a sorba tartozott a RÁBA privatizációjának elõsegítésére hivatott, a részvények egy kézben koncentrálását célzó portfoliócsere, illetve az MFB, és a Postabank - ÁPV Rt. portfoliócsere.

(A portfolió-cserében átadott társaságok listáját lásd az 5. sz. mellékletben)

Az ingatlan-értékesítés jellemzõi 1997-ben

Az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonához tartozó állami tulajdonú ingatlanok két fõ csoportba sorolhatók:

1. Az állami vállalatok átalakulása, társaságok végelszámolása, felszámolása és elvonás során képzõdött ingatlanvagyon. Ezek az ingatlanok funkciójukat, értéküket, területi elhelyezkedésüket tekintve rendkívül változatos képet mutatnak. Általános jellemzõjük, hogy valamilyen oknál fogva korlátozottan piacképesek, hiszen emiatt nem lehetett ezeket mostanáig privatizálni.

Az ingatlanokon található építmények állaga leromlott, azok speciális rendeltetésûek, a szokásos teleknagyság és az épületek száma miatt gyakran csak szûk befektetõi körben, vagy csak megosztást követõen értékesíthetõk. Elõfordul erdõ, vagy más egyéb besorolású részt is magába foglaló ingatlan, melynek ésszerû és az erdõtörvény rendelkezéseit is kielégítõ megosztása, átsorolása aktuális.

A privatizációs törvényben elõírt, a térítés nélküli vagyonátadás feltételeként elõírt törvényi felhatalmazás az 1997. évben megvalósult, így a Kincstár és a helyi önkormányzatok részére az ingyenes vagyonátadás 1997. elsõ felében elkezdõdött. Az év folyamán összességében 9,47 Mrd Ft könyvszerinti értékû ingatlan átadására került sor. (3/b. sz. melléklet)

2. A volt szovjet és munkásõr ingatlanok az egész ország területén szétszórtan elhelyezkedõ, speciális adottságú ingatlanvagyont takar, amely az 1995. évi XXXIX. törvény alapján, mint vállalkozói vagyon került az ÁPV Rt-hez. A vagyon átvétele 1995. szeptember és 1996. augusztus hónap között több lépcsõben történt, 158 db, mintegy 25,7 Mrd Ft nyilvántartási értéket képviselõ volt szovjet-, és volt munkásõr-ingatlan került az ÁPV Rt.-hez.

Az értékesítendõ vagyonrészek sajátos jellege folytán a nyilvános egyfordulós pályázati forma volt jellemzõ a tranzakciókra. A vételár általában a becsült forgalmi érték közelében volt, a fizetési konstrukció általában a fele részt meghaladó készpénz és a fennmaradó rész kárpótlási jeggyel történõ fizetésének kombinációja.

Az 1997. évi ingatlan-tranzakciók

 

Ingatlan
(db)

Érték
(MrdFt)

1997. december 31-ig értékesítésre került

64

2,21

1997. december 31-ig átadásra került

92

9,47

1998. évre áthúzódó, le nem zárt pályázat

29

 

- az értékesített ingatlanok, üzletrészek szerzõdéses értéken szerepelnek

- az átadott ingatlanok, üzletrészek nyilvántartási értéken szerepelnek.

Az egyszerûsített privatizáció jellemzõi és lezárása 1997-ben

Az egyszerûsített privatizáció keretében 1996-ban megkezdett és 1997-ben befejezõdõ, illetve az 1997-ben meghirdetett privatizációs tranzakció 34 állami tulajdoni hányaddal rendelkezõ társaság értékesítését jelenti.

30 társaság nem kelt el az egyszerûsített privatizáció második ütemében, limitáron, készpénzért, jegyzékrõl, ezért értékesítésükre versenyeztetés nélküli vezetõi és munkavállalói kivásárlás keretében, vagy a menedzsment, illetve az ÁPV Rt. privatizációs pályáztatásának eredményeként került sor.

A harmadik jegyzéken 19 társaságban lévõ állami tulajdonú részesedését kínálta fel értékesítésre az ÁPV Rt. Ebbõl négy esetben jött létre adásvételi szerzõdés. A 378 millió Ft névértékû állami tulajdont 95,35 millió Ft készpénzért értékesítette a vagyonkezelõ.

Az ÁPV Rt. követelései és kötelezettségei (1997. december 31.)
Követelések

A nettó követelések állománya 1997. január 1-én 27,06 MrdFt volt.

Az alábbi táblázatban szereplõ adatok, az 1997. december 31-i állapotot bemutató számok bruttó értékek, átértékelés elõttiek. A vagyonkezelõ bruttó követelései összességében 1997. december 31-én 85,39 MrdFt-ot tettek ki.

A vagyonkezelõ bruttó követeléseinek címenkénti megoszlását mutatjuk be a következõ táblázatban:

1997. december 31.

Bruttó értékek
(MrdFt)

Értékesítések

51,41

Lízingdíjak

0,81

Földhaszonbérleti díjak

0,57

Végelszámolásból, felszámolásból eredõ követelés

10,37

Egyéb (peres követelések, kezességvállasok, stb.)

19,24

Osztalék

0,31

Budapest Fõváros egyes kerületeitõl

2,68

Összesen

85,39

A bruttó követelések 1997. december 31-i állományának növekedése az elõzõ év azonos idõszakához viszonyítva a belföldi nyilvános kibocsátás keretében, készpénzes részletfizetési konstrukcióban bonyolított részvényértékesítésbõl származik.

A bruttó követelések tényleges, átértékelés utáni (nettó) értéke 1997. december 31-én 62,04 MrdFt. A követeléseknek ez a nettó értéke szerepel az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonát bemutató vagyon-mérlegben.

Kötelezettségek

A kötelezettségek nettó állománya 1997. január 1-én 179,46 MrdFt volt kamat kötelezettségek nélkül.

A nettó kötelezettségek állománya 1997. december 31-én 107,73 MrdFt volt, figyelembe véve a várható kamatkiadásokat is. Ezek nélkül a nettó kötelezettségek állománya 95,85 Mrd Ft-ot tett ki.

A kötelezettségek állományának csökkenése fõként a települési önkormányzatok belterületi föld jogán keletkezett járandóságai kiadásából, a társaságoknak kiadott

PEH járandóságból, illetve a közmûvagyon és a TB vagyonátadás teljesítésébõl adódott.

Az állami vagyonkezelõ kötelezettségeinek összetételét és részletes bontását a következõ táblázat tartalmazza (MrdFt). A táblázatban szereplõ, kamat fizetési kötelezettségeket is tartalmazó kötelezettségek összege jelenik meg az ÁPV Rt. 6. sz mellékletben bemutatott vagyonmérlegében.

Az ÁPV Rt. nettó kötelezettségei

Nagysága

1997. január 1.

Nagysága 1997.

december 31.

Kapcsolódó kamat kifizetési kötelezettség

Összes nettó kötelezettség 1997. Dec. 31.

Garancia és szavatosság

45,00

36,97

 

36,97

Elvont vagyon utáni kezesség

2,00

2,00

1,50

3,50

Társasági visszajáró 20 %

27,20

8,89

5,71

14,60

Önkormányzati járandóságok belterületi föld után

31,30

7,36

1,43

8,79

1989.évi XIII. tv.szerint átalakult társaságoknál

25,80

5,40

0,91

6,31

1992.évi LIV. Ill. LIII.tv. szerint átalakult társaságoknál

5,50

1,96

0,52

2,48

Alapítói jog alapján járó járandóság

4,07

4,46

3,24

7,70

Közmûvek után

18,62

0

 

0

Adóskonszolidáció

17,20

4,77

 

4,77

Társadalombiztosítási Önkormányzat részére

27,40

4,60

 

4,60

MÁV Rt. TB-nek vagyonátadás

5,10

0

 

0

Reverzális levelek alapján

 

4,90

 

4,90

Villamosipari dolgozók járandósága

 

8,60

 

8,60

Költségvetési befizetési kötelezettség

 

11,80

 

11,80

Egyéb kötelezettség

1,57

1,50

 

1,50

Összesen

179,46

95,85

11,88

107,73

Kötelezettségek értékelése

A törvényi elõíráson alapuló kötelezettségek - önkormányzatokkal (alapítói és belterületi jogosultság), valamint a társaságokkal szemben (PEH) - értékelése könyv szerinti értéken történik. A kötelezettség aktuális nagysága a törvény szerinti mérték és az adott idõszakig megtörtént rendezések különbsége. A mérlegbeszámolóban a kötelezettségek alapértékén felül a kötelezettség megnyílásától a fordulónapig számított évi 20%-os mértékû kamat is beszámításra kerül.

Garanciális ill. szavatossági kötelezettségek esetében a nyilvántartott érték a szerzõdésekben vállalt maximális érték. A kötelezettség aktuális értéke a vállalási érték és a beszámoló fordulónapjáig bekövetkezett változások különbsége. A mérlegbe a kötelezettségek aktuális értékének a bekövetkezés valószínûségével súlyozott értéke kerül. A fentieken túlmenõen a kötelezettségek mérlegbe kerülési értéke a könyv szerinti (nyilvántartás szerinti érték).

Privatizációs ellenértékhányad (PEH)

A PEH kifizetéseknél a tervezett 27 Mrd Ft, a törvény elõkészítésének idõpontjában ismert bruttó, minden elvileg lehetséges kötelezettséget tartalmazott. Az ÁPV Rt. igazgatósága 1997 januárjában határozta meg a PEH visszatérítésre jogosultak körét, amely a fenti kört jelentõsen szûkítette. Az 1997. évi kifizetések ez alapján folytak és így érték el kamatokkal együtt a 15,2 Mrd Ft-os értéket. A Legfelsõbb Bíróság 1997. novemberi ítélete alapján a PEH kötelezettségre jogosultak körét az ÁPV Rt. Igazgatósága kiterjesztette és a PEH kifizetések ennek hatására 1998-ra is elhúzódnak. A PEH kötelezettségek állománya 1997. december 31-én 8,89 MrdFt, amelyhez évi 20 százalék kamattal számolva további 5,71 MrdFt kötelezettség társul.

TB vagyonátadás

1997-ben a Társadalombiztosítási Önkormányzatok számára közel 24 MrdFt értékû vagyon került átadásra. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat 1997. évben 17,676 MrdFt értékû vagyont kapott, amely érték az áramszolgáltató társaságok értékesítését követõ korrekció következtében végeredményben 18,689 MrdFt. A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat 1997-ben 5,167 MrdFt értékû vagyont kapott.

Az elvont vagyon utáni kezesség

Az elvont vagyon utáni kezesség a Ptk. 274. §-ának (1) bekezdése szerinti sortartó kezesség, ami azt jelenti, hogy amíg a fõkötelezettõl a tartozás behajtható, addig a kezestõl nem követelhetõ a teljesítés. E kezesség másik fõ jellemzõje, hogy mértéke korlátozott mind összegszerûségében, mind a hitelezõk körét tekintve, mivel csak az elvonás idõpontjában meglévõ hitelezõkkel szemben és az elvont vagyon erejéig és arányában áll fenn. Az ÁPV Rt. fizetési kötelezettsége a kezesi felelõsség alapján a felszámolási zárómérleg elkészítését követõen áll be

Az elvont vagyon utáni bruttó kötelezettség összege 19,5 MrdFt.

1997-ben az elvont vagyon alapján keletkezõ kezesi kötelezettségre kifizetés nem történt. Ebbõl kiindulva a vagyonelvonás körében teljesítendõ kötelezettségek alapösszege nem nõtt. Az elvonások óta eltelt 3-5 éves idõszakra tekintettel 1,5 Mrd Ft érékû kamat kötelezettség szerepel.

(A Centrum Áruház Vállalattól történt vagyonelvonás kapcsán az ÁPV Rt. 1998 márciusában kezesi felelõsség címen, peren kívüli egyezség keretében mintegy 241 MFt-ot fizetett ki.)

Egyéb kötelezettségek három tételt tartalmaz:

- pályázók által befizetett bánatpénz és annak 1997. december 31-ig

jóváírt kamata

499,4 MFt

- szállítók záró állománya 1997. december 31-én

635,0 MFt

- saját vagyonnal szembeni kötelezettség

331,0 MFt

Az ÁPV Rt-t Egzisztencia hitel (E hitel) után terhelõ kötelezettség csak az 1990. évi LXXXIV. tv. hatálya alá tartozó bérleti jogok E hitelre történõ értékesítése kapcsán keletkezik.

A felvett E hitel összesen 58,26 MrdFt.

Garanciális ill. szavatossági kötelezettségek teljesítésére az ÁPV Rt. a Költségvetési törvény alapján tartalékot képez. Az ÁPV Rt. bruttó garancia és szavatossági kötelezettségének elméleti maximális értéke 649,89 milliárd Ft 1997. dec. 31-én.

A SAJÁT ALAPÍTÁSÚ TÁRSASÁGOK

Hess András Kft.

A Hess András Kft. a Kultúra Külkereskedelmi Rt. tovább folytatható kulturális tevékenységére alakult, alapítását az alábbiak indokolták:

A Kultúra Külkereskedelmi Rt. 1992-95. között saját vagyonának 70%-át elvesztette, ami elsõdlegesen a bevételek drasztikus csökkenése, az Rt. piacvesztése miatt következett be. A társaság pénzügyi helyzete 1996. végére kritikussá vált, hitelezõinek kifizetést gyakorlatilag nem teljesített, közüzemi számláit sem fizette és 1997. elején már a dolgozók munkabérének kifizetésére sem volt fedezet. Ezért a dolgozók 1997. február havi járandóságának kifizetésére az ÁPV Rt. 3 MFt kamatmentes kölcsönt nyújtott a társaságnak.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága a Kultúra Külkereskedelmi Rt. végelszámolással történõ megszüntetésérõl döntött úgy, hogy a végelszámolás megindítását megelõzõen az ÁPV Rt. a Kultúra Rt. tovább folytatható kulturális tevékenységére új társaságot alapít.

Az új társaság alapítása Andreas Hess Kft. cégnévvel, 40 MFt pénzbeni hozzájárulással, 1997. március 15-i hatállyal történt meg. A társaság 14 fõt vett át a Kultúra Rt.-tõl a dolgozók munkaviszonyának jogfolytonosságát fenntartva és a rendelkezésére bocsátott 40 MFt-os pénzbeni hozzájárulásból eszközöket vásárolt a Kultúra Rt.-tõl könyv szerinti értéken 16,6 MFt vételáron.

A határozatban foglaltak végrehajtását követõen az ÁPV Rt. döntött a Hess András Kft. privatizációs pályázati felhívásának feltételrendszerérõl a Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztériummal egyetértésben. A pályázati felhívásban nem a megajánlott vételár nagysága volt a meghatározó. A társaság privatizálása 1998. elsõ félévében lezárult.

Váltó-3 Szivárvány Kft.

A Váltó-3 Szivárvány Kft.-t az ÁPV Rt. Igazgatósága 1997. április 29-én alapította egyszemélyes Kft.-ként, 40 MFt törzstõkével, amely teljes egészében pénzbetét szolgáltatásával valósult meg.

A társaság létrehozásának alapvetõ célja a többi Váltó jellegû társasághoz hasonlóan az volt, hogy a késõbbi tõkeemelések során az alapító által rendelkezésre bocsátott vagyonelemeket kezelje, szükség, illetve lehetõség szerint értékesítse.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága határozatával jóváhagyta a Váltó-3. Kft. törzstõke-emelésének elsõ szakaszaként a 31 vagyonelembõl (részvény, üzletrész, ingatlan) álló, 1.527.454 eFt értékû apportot, amelynek jelentõs része olyan nehezen értékesíthetõ vagyonrész volt, amelynek ÁPV Rt. általi eladása rövid távon nem volt valószínûsíthetõ. Ugyanakkor a részesedések bizonyos hányada könnyebben értékesíthetõ értékpapírban testesült meg, amely a társaság fennmaradásához szükséges hozam biztosításában játszott szerepet.

A nem likvid portfolió csoportba jelképes és kis értékû részesedések, kiemelt részesedések, egyszemélyes társaságok és ingatlanok tartoztak. Az alapító által elfogadott stratégiai célkitûzések és az üzleti terv az apportálást követõen a portfolió átstrukturálását, ennek keretében a portfoliócsomagból részesedések értékesítését írták elõ. Elõzõek eredményeként a likvid portfolió átalakítása és a reorganizációkhoz szükséges pénzügyi források feltöltése, új, mûködõ tõkebefektetés elõkészítése volt a feladat.

A társaság 1997-ben önálló székhellyel egy bérelt, Hermina úti irodában, 3 fõs létszámmal mûködött. A könyvvezetését, a jogi munkákat és az egyéb speciális feladatait megbízási szerzõdés alapján külsõ szakértõk végezték.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága a törzstõke emelés második ütemérõl és részvénytársasággá történõ átalakulásáról is határozott késõbb és végsõ célként a befektetési társaság részvényeinek lehetõleg nyilvános forgalombahozatal keretében történõ értékesítését jelölte meg végsõ célként.

Nemzetközi Privatizációs Tanácsadó és Befektetési Kft.

Az 50 MFt törzstõkével alapított társaság célja a magyar privatizációs tapasztalat átadásának és az ÁPV Rt. szakemberei által végzendõ külföldi privatizációs tanácsadásnak a megszervezése volt, elsõsorban a környezõ, vagy az egyéb érdeklõdõ országok privatizációs szervezeteinek, hivatalainak.

A Kft. három alkalmazottja kirendeléssel, az ÁPV Rt.-nél meglévõ munkaviszonya keretében látta el a feladatát, az ÁPV Rt. székházában.

A Kft. nem tudta teljesíteni a feladatát, az alapítói szándékra épülõ üzleti tervet nem készített, hatékony üzleti tevékenységet nem végzett, törzstõkéje rohamosan csökkent.

A társaság tulajdonjoga átkerült az MFB-hez, és várhatóan végelszámolással meg fog szûnni.

AZ ÁPV RT. REORGANIZÁCIÓS TEVÉKENYSÉGE

Az 1997-re vonatkozó költségvetési törvény eredetileg 12 MrdFt reorganizációs kiadási lehetõséget biztosított az ÁPV Rt. részére. Az elõzõ évre jóváhagyott keretébõl az ÁPV Rt. 2,5 MrdFt-ot nem használt fel, mert az Antenna Hungária, kormányhatározatban elõírt tõkeemelését nem hajtotta végre az elõírt határidõben.

Az 1997. évi reorganizációs kiadás 12,144 MrdFt volt melybõl 10,963 MrdFt kormány hatáskörben, 1,181 MrdFt ÁPV Rt Igazgatósági jóváhagyás alapján került kifizetésre.

Az ÁPV Rt 1997. évben 8,289 MrdFt tõkeemelést hajtott végre a társaságainál, amelybõl 7,478 MrdFt a kormány jóváhagyásával, 0,811 MrdFt pedig Igazgatósági döntés alapján történt. A Kormány jóváhagyással felhasznált összeget növeli a borsodi reorganizációra kifizetett 3,081 MrdFt, és a lóversenyzés támogatására adott 0,404 MrdFt hosszúlejáratú hitel. A saját hatáskörû kifizetéseket növeli a 0,37 MrdFt éven túl nyúló hitel.

Összességében az ÁPV Rt tehát 12,144 MrdFt reorganizációs támogatást nyújtott a társaságai részére, amely 0,356 MrdFt-tal elmaradt a jóváhagyott 12,5 MrdFt-os lehetõségtõl. Ugyanakkor a DAM Rt. által vissza nem fizetett összeg miatt túllépte a saját hatáskörben adható támogatások határát, a kifizetett összeg 1,181 MrdFt volt.

KIADÁSOK AZ 1997. ÉVBEN

Az ÁPV Rt kiadásai közül az egyik legjelentõsebb csoport a privatizációt elõkészítõ, a privatizációhoz és vagyonhasznosításhoz kapcsolódó kiadás.

1997-ben a privatizációval és vagyonkezeléssel kapcsolatos kiadások 48,31 MrdFt-ot tettek ki. A vagyonkezelési tevékenységhez nem közvetlenül kapcsolódó kiadások egyik tétele, a befektetési alapok, gazdasági társaságok alapításával kapcsolatos kiadások 1997-ben meghaladták a 18 MrdFt-ot. E területen kifizetett összegek legnagyobb tétele a Richter Rt. értékesítésével összefüggésben szükséges több mint 14 MrdFt-os kiadás, tõkeemelés volt. A 18,01 MrdFt nagyságú összkiadás másik jelentõs tétele a Budapesti Erõmû 1,7 MrdFt értékû opciós részvény vásárlása volt.

1997-ben a reorganizációs kiadások összege jóval alacsonyabb mint az elõzõ évben, valamivel 12 MrdFt fölött alakult. A további legjelentõsebb tételt ebben az évben is az értékesítésért kifizetett díjak alkották.

A privatizációval és vagyonkezeléssel kapcsolatos kiadások

 

eFt

Privatizáció elõkészítésének költségei

3 468 888

Az értékesítésért járó díj

8 547 805

Vagyonkezelés költségei

2 066 711

Saját mûködés költségeinek fedezete

3 500 000

Befektetések

18 012 722

Reorganizációs kiadások

12 144 062

Egyéb kiadások

572 327

Összesen:

48.312.515

A tartalékképzés és felhasználás 1997-ben

Az 1996. évi költségvetési törvény adott elõször felhatalmazást arra az ÁPV Rt.-nek, hogy a garanciális és szavatossági kötelezettségvállalások mögé tartalékot képezzen. Ennek a tartaléknak a képzésére 1997-ben is sor került a költségvetési törvény felhatalmazása alapján.

A tartalékalap-felhasználás jelentõs része két kifizetéshez kapcsolódik 1997-ben. Az MVM részére kifizetésre került 3,7 MrdFt, illetve a DAM Rt. részére 2,9 MrdFt a tartalékalap terhére.

TARTALÉK KÉPZÉS ÉS FELHASZNÁLÁS 1997-BEN

MrdFt

Nyitó állomány

 

31,0

 

Tartalékalap növekedés

16,7

 

Tartalékalap felhasználás

8,9

Záró állomány

 

38,8

Az ÁPV Rt. saját mûködésével kapcsolatos bevételei és kiadásai

Az ÁPV Rt. bevételei:

mûködés fedezetére átutalt összeg

3.500 MFt

egyéb, mûködéssel összefüggõ bevételek

140 MFt

összesen:

3.640 MFt

A személyi jellegû ráfordításoknál a növekedést a jelentõs létszámleépítéssel összefüggõ kiadások és az átlagosan 16,7 %-os bérfejlesztés eredményezte.

Az ÁPV Rt. saját mûködési költségeinek és ráfordításainak összetevõi:

anyagjt

ebbõl: bér

1.479 MFt

tb

638 MFt

értékcsökkenési leírás

188 MFt

egyéb költségek

236 MFt

egyéb ráfordítások

159 MFt

rendkívüli ráfordítások

65 MFt


 

Mellékletek

1./. Az értékesítés és a vagyonhasznosítás bevételei, 1990-1997

2./ Helyzetkép a privatizációról, 1990-1997

3.a./ Az 1997. évi ingatlan értékesítések listája

3.b./ Átadott eszközök listája, 1997

4./ Az 1997. évi értékesítések listája

5./ A portfolió csomagban értékesített társaságok listája, 1997

6./ Az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonának változása, (vagyon-mérleg)

7./ Külföldi befektetések Magyarországon 1990. évtõl halmozottan

8./ Kimutatás a hozzárendelt vagyon értékesítésével és hasznosításával

kapcsolatos bevételekrõl és kiadásokról, a (pénz)forgalmi eredmény

levezetésérõl 1997-ben

9./ Az ÁPV Rt.-hez rendelt termõföldterületek (1997. december 31.)

Függelék

Az ÁPV Rt. 1997. évi mérlege (saját vagyon)

Az ÁPV Rt. 1997. évi eredmény kimutatása (saját vagyon)