Magyar Köztársaság Kormánya

J/5309.

J/646.
számú
J E L E N T É S

a mezőgazdasági termelőket sújtó rendkívüli aszálykár kárenyhítési lehetőségeinek vizsgálatáról szóló 28/2001. (V.11.) OGY határozat végrehajtásáról

Előadó: Dr. Vonza András
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

Budapest, 2001.

A mezőgazdasági termelőket sújtó rendkívüli aszálykár kárenyhítési lehetőségeinek vizsgálatáról szóló 28/2001. (V. 11.) OGY határozat (a továbbiakban: OGY határozat) több tárca közreműködését igénylő feladat végrehajtására kérte fel a Kormányt.

Az OGY határozat előzménye: 2000. évben Dr. Tóth Imre (FKgP) országgyűlési képviselő H/3306. számú önálló indítványában a 2000. évi magyar mezőgazdaságot, főként a Dél-alföldi térséget sújtó aszály következményeivel foglalkozott.

A Kormány az aszály tényét elismerte, de ugyanakkor a 2000. évi központi költségvetési tartalék terhére történő kárenyhítést nem tartotta indokoltnak, ezért azt nem támogatta.

A Kormány 2000. évi döntésének indokai:

    1. a károsult termelők az agrárgazdasági célok 2000. évi költségvetési támogatásáról szóló 6/2000. (II. 26.) FVM rendelet 156. §-a alapján a hozamkiesésekről kárbejelentést tettek. A kárbejelentések eredményét a Melléklet foglalja össze. 2000. évben területileg pontos regisztrált kárérték felmérés tehát nem történt, így a kompenzáció érvényesítésének dokumentálható alapja nincs. Továbbá a károsultak aszály okozta árbevétel- és jövedelem kiesése, valamint a - termelőnkénti - likviditási helyzete ismeretlen,
    2. egy területileg pontosan nem regisztrált aszály helyzetre visszatérni igazságtalan, aránytalan elosztáshoz vezetne, hiszen az utólag nem rekonstruálható,
    3. az előző évben az aránylag alacsony termés magasabb áron került értékesítésre, amely részbeni kompenzációt jelentett a termelőknek és ebből adódóan javult a jövedelmezőségük,
    4. a központi költségvetés összeállításakor az általános tartalék keret terhére a mezőgazdasági elemi kár kompenzáció nem került beépítésre.

A 2000. évi aszály és a következmények enyhítésére tett intézkedések:

    1. A 2000. évi aszály összesen 1,3 millió hektáron okozott terméskiesést. Az aszály okozta terméskieséssel is összefüggésbe hozható következmények:
    2. a gabonafélék betakarított termésmennyisége országosan átlagban 13 %-kal volt kevesebb az előző évinél, a vizsgált térségben a termés elmaradása meghaladta a 25 %-ot,
    3. a gabonafélék közül a kukorica termés volt gyengébb, országosan átlagban 32 %-os volt a terméscsökkenés, a vizsgált térségben meghaladta az 50 %-ot,
    4. a burgonya, és egyes vízigényes kertészeti termékek - különösen a zöldségfélék - termése 20 %-kal maradt el az előző években kialakult átlagtól,
    5. további érzékelhető terméskiesések voltak a gyümölcsféléknél is,
    6. a mennyiségi csökkenés minőségi romlással párosult: a búzatermésnek például csak mintegy fele érte el a malmi minőséget,
    7. a termelők szerződéseiket nem, vagy csak részben tudták teljesíteni, a növénytermesztési és kertészeti termékekből 16 %-kal kevesebbet értékesítettek, a külkereskedelmi készletek csökkentek, árualaphiány következtében az FVM 2000. novemberében a takarmánykukorica exportjának tilalmát rendelte el,
    8. az agrárexport árbevétele 2,4 %-kal csökkent, az agrár-külkereskedelmi aktívum 5,7 %-kal maradt el az előző évitől.

A kialakult helyzet súlyosságának csökkentésére az FVM közvetlen kármegelőző, illetve kárenyhítő intézkedéseket tett. Közvetlen intézkedések voltak:

- az aszálykárok enyhítését szolgáló öntözővíz használat 2000. évi támogatásáról szóló 30/2000. (VI.16.) FVM rendelet, amely a kiöntözött víz után 10 Ft/köbméter öntözővíz használat támogatást biztosított;

- az aszálykárt szenvedett mezőgazdasági termelők 2000. évi talajművelési költségeinek támogatásáról szóló 71/2000. (IX. 30.) FVM rendelet, amelyhez a Kormány a költségvetés tartalékkeretéből 1,5 milliárd Ft-ot csoportosított át.

Közvetett intézkedés volt a takarmánygabona szükséglet megvásárlásának támogatásáról szóló 35/2000. (VII. 6.) FVM rendelet, valamint a fémzárolt vetőmag és műtrágya áruhitel akció.

Az OGY határozat végrehajtása:

Ezen előzmények alapján a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az OGY határozatban megfogalmazott vizsgálatokat az érintett tárcák bevonásával elvégezte. A vizsgálat eredményéről a Kormány az alábbiakban tájékoztatja az Országgyűlést.

Az OGY határozat végrehajthatósága megkérdőjelezhető, amit a Pénzügyminisztériumnak a tárcaegyeztetés során képviselt álláspontja is megerősít. Az OGY határozati javaslat 2000. évben került benyújtásra. A benyújtáskor lehetőség lett volna az azévi általános tartalék felhasználására, de mivel a költségvetési év a naptári évvel egyezik meg, a 2001. évi tartalék kizárólag a 2001. évben nem várt eseményekkel kapcsolatosan használható fel. Azaz 2000. évre 2001-ben visszatérni nincs lehetőség.

OGY határozat 1. §:

A nemzetgazdaság fejlődését és európai integrációját általában véve nehezíti a termelés - aszályra is visszavezethető - mennyiségi, minőségi bizonytalansága. A határozat ezen pontjában hivatkozott, 16-18 milliárd Ft nagyságrendű költségvetési tartalék felhasználásával kárenyhítésre azonban fentiek alapján nincs lehetőség.

OGY határozat 2. §:

Az előzőekben ismertetett 2000. évi ágazati mutatókra hivatkozva is tény, hogy a magyar mezőgazdasági termelők közül az aszálykárosultak - bel- és külpiacon egyaránt, a kieső termésmennyiség és a gyenge minőség következtében - versenyhátrányt szenvednek az időjárási szélsőségek és azok következményeinek (árvíz, belvíz, aszály) kivédésére alkalmas nemzeti források hiánya miatt. A kárenyhítést eredményező hazai források hiányán túl további diszkriminációt jelentene - az EU piacain megjelenő magyar termelők számára - ha az Európai Unióban, vagy a tagállamain belül működik intézményrendszer az elemi károk enyhítésére. Az FVM - KüM-mel egyetértésben - nem ismer az EU által működtetett, a tagállamokra érvényesíthető elemi kárenyhítő intézményt.

A PM és a MEH véleménye szerint agrártámogatási rendszerünk kevés eleme hasonló, vagy azonos az uniós szabályokkal. Egyetlen tényező - elemi kárenyhítés - eltérése, vagy hiánya önmagában véve nem hátráltat és versenypozíciót sem határoz meg.

OGY határozat 3. §:

A rendkívüli aszály következtében kialakult árualap csökkenés termelői árszintnövekedést vont maga után: a termelői árszint 2000. január-decemberben 22,5%-kal haladta meg az 1999. évit. Az árszintnövekedés részben kompenzálni tudta az aszálykárosult termelőket, az aszály miatt teljesen ellehetetlenült termelők tömegéről nincs információ.

OGY határozat 4-5. §:

Az előző határozati pontokban leírtak alapján a Kormány jelen tájékoztató benyújtásával az OGY határozatot teljesítettnek tekinti.

A Kormány állásfoglalása összhangban van a 2000-ben a H/3306. számú képviselői önálló indítvánnyal, valamint a 28/2001. (V. 11.) OGY határozatban foglaltakkal kapcsolatban kialakított álláspontjával, amely szerint az OGY határozat 1-2. §-ában foglaltakat - a felsorolt indokok alapján - nem támogatta.