Szabad Demokraták Szövetsége
Országgyűlési Képviselőcsoport

H/576.

Képviselői önálló indítvány

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 87. § (2) bekezdése alapján az alábbi országgyűlési határozati javaslatot nyújtjuk be.

..../2002. (....) számú OGY határozat
az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal működése és felügyelete során felmerült aggályok kivizsgálására irányuló parlamenti vizsgálóbizottság felállításáról

A közélet tisztasága iránti igény megköveteli, hogy a pénzügyi és adóhivatali tisztségviselők, akik tevékenységükkel alapvetően befolyásolják az állampolgároknak ezen intézményekbe vetett bizalmát, és akik mindennapi tevékenységükkel közvetlenül befolyásolják az állampolgárok életviszonyait, a törvények betartásával, etikusan és közmegelégedésre végezzék munkájukat. Ugyancsak elemi igény fűződik ahhoz, hogy az APEH pártatlanul és részrehajlás nélkül járjon el, törvényes működését a pénzügyminiszter felügyeleti jogkörében eljárva biztosítsa.

Az 1998-2002 közötti időszakban a sajtóban olyan információk láttak napvilágot, hogy az APEH működése és felügyelete - elsősorban azáltal, hogy élére olyan személyt nevezett ki Járai Zsigmond, az akkori pénzügyminiszter, akinek korábbi gazdasági szerepvállalása a felmerült adatok alapján pontosan annak az adóhatóságnak az ellenőrzését igényelte volna, amelynek o volt a vezetője - aggályossá vált.

I. Az Országgyűlés - a kormány feletti ellenőrzési jogkörében eljárva - vizsgálóbizottságot hoz létre az APEH működése és pénzügyminiszteri felügyelete során, 1998. július 6-tól 2002. június 2-ig között felmerült aggályok kivizsgálására.

II. A vizsgálóbizottság feladata a következő kérdések megválaszolása:

  1. Megfelel-e a valóságnak, hogy az APEH elnöke, illetve helyettesei azt megelőzően gyakorolták késobbi tisztségükkel összefüggő jogaikat, hogy e tisztségre a jogszabálynak megfelelő módon kinevezést kaptak volna?
  2. Megfelel-e a valóságnak, hogy az APEH számítógépes rendszeréhez hozzáfértek, és ennek segítségével a Fidesz körüli cégek adótartozásai tekintetében változásokat értek el?
  3. Valóban eltávolították-e azokat az APEH tisztségviselőket, akik vizsgálatot kezdeményeztek vagy folytattak a Simicska Lajos és más Fidesz-vezetők, illetve közeli hozzátartozóik által korábban, vagy jelenleg is jegyzett cégek adótartozásával, illetve működésével kapcsolatban? Mi volt ezeknek a vizsgálatoknak az eredménye?
  4. Biztosította-e - ha igen, hogyan - Járai Zsigmond az APEH részrehajlás nélküli működését a 3. pontban írt vizsgálatokkal kapcsolatban?
  5. Adott-e az APEH a Központi Bűnüldözési Igazgatóságnak megbízást a Széria XIII. Kft., illetve a SYNERGY Kft. körüli adóügyek kivizsgálására, ha igen, milyen eredménnyel?
  6. Végezetül: megfelelően gyakorolta-e, Járai Zsigmond pénzügyminiszter felügyeleti jogát az APEH működése felett, illetve biztosította-e az APEH és vezetője jogszabályoknak megfelelő működését?

III. A vizsgálóbizottság maga határozza meg eljárási rendjét és vizsgálati módszereit.

IV. A vizsgálóbizottság tevékenységéről jelentést készít, melynek tartalmaznia kell

a) a bizottság feladatát;

b) a bizottság által meghatározott eljárási rendet és vizsgálati módszereket;

c) a bizottság ténybeli és jogi megállapításait;

d) annak bemutatását, hogy megállapításait milyen bizonyítékokra alapította;

e) a vizsgálat által érintett szerv, vagy személy észrevételeit a lefolytatott vizsgálat módszereire és megállapításaira vonatkozóan;

f) javaslatot a szükséges intézkedésekre.

V. A vizsgálóbizottság nyolc tagból áll. A tagokra a képviselőcsoportok vezetői tesznek ajánlást az alábbiak szerint:

Fidesz-Magyar Polgári Párt

3 fő

MDF

1 fő

MSZP

3 fő

SZDSZ

1 fő

VI. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására a képviselőcsoportok vezetőinek javaslata alapján a Házbizottság terjeszt elő javaslatot az Országgyűlésnek, amelyről az vita nélkül határoz. A bizottság elnökét a kormánypárti, alelnökét ellenzéki képviselőcsoportok együttesen jelölik.

VII. A bizottság feladatának ellátásához szakértőket vehet igénybe. Működésének költségeit az Országgyűlés fedezi a költségvetéséből.

VIII. A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, de legfeljebb a létrehozásától számított hat hónapig tart..

I n d o k o l á s

Az állampolgárok bizalmát könnyen aláássa minden olyan nyilvánosságot kapott információ, amely arra utal, hogy egy volt vezető adóhivatali tisztségviselő korábbi pályafutása során nem, vagy nem mindig tartotta magára kötelezőnek azokat a jogszabályokat, amelyeket a törvény teljes szigorával kívánt alkalmazni mások felé. Ugyancsak aggodalomra adhat okot az is, ha a vezető adóhivatali tisztségviselő, aki - esetenként már a tisztségre való kinevezését megelőzően - hozzáférhetett nem nyilvános adatokhoz, olyan helyzetbe kerülhetett, hogy saját magával szemben - vagy a Fidesz MPP-nek abból az időszakból származó adóügyeivel kapcsolatban, amikor ő volt a pártpénztáros - esetleg folyamatban levő adóellenőrzések ügyében kellett, illetve kellett volna intézkednie.

Tisztázni kell, hogy ennek a helyzetnek a kialakulásáért a Fidesz vezette kormány, illetve volt pénzügyminiszter mennyiben felelős. Nem engedhetjük, hogy olyan helyzet alakuljon ki, hogy az adófizetők elveszítsék a költségvetés fő bevételét biztosító adóigazgatás működésébe vetett bizalmukat.

Az Országgyűlés feladata, hogy a kormány feletti ellenőrzési jogát gyakorolva megvizsgálja a kialakult helyzetet, és a vizsgálóbizottság jelentésében megválaszolja a felmerült kérdéseket.

B u d a p e s t , 2002. 07. 02.

Kuncze Gábor
SZDSZ

Fodor Gábor
SZDSZ