MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/541.
számú
törvényjavaslat

az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az
Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról

Előadó: dr. Bárándy Péter
igazságügy-miniszter

Budapest, 2002. július


2002. évi ....törvény
az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról

Az Országgyűlés az elmúlt rendszer valódi történelmének megismerése és az akkori titkosszolgálatok áldozatainak információs kárpótlása érdekében a következő törvényt alkotja:

1. §

(1) A törvény hatálya kiterjed azokra az iratokra és adatokra, amelyek 1944. december 21. és 1990. február 14. között az állambiztonsági tevékenységet végző magyar állami szervek működésével összefüggésben, így különösen

a) a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki főkapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Csoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium IV. Főcsoportfőnökségén, a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnökségén, a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál, vagy

b) a Belügyminisztérium Személyzeti Főosztályánál a Belügyminisztérium III. Főcsoportfőnökségének alkalmazottaival, és a "szigorúan titkos" állományú munkatársaival kapcsolatban,

c) illetőleg az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottságnál

keletkeztek.

(2) E törvény alkalmazásában:

1. irat és nyilvántartás (a továbbiakban együtt: irat) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Ltv.) 3. §-ának c) pontjában meghatározott irat;

2. érintett: minden olyan személy, akinek személyes adata a törvény hatálya alá tartozó iratokban bármilyen jogcímen szerepel;

3. megfigyelt személy: az a személy, akiről az 1. §-ban meghatározott iratokat keletkeztető szervezetek célzottan, nyílt vagy titkos információgyűjtés során adatokat gyűjtöttek;

4. hivatásos alkalmazott: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetekkel hivatásos szolgálati viszonyban állt, ideértve a "szigorúan titkos" állományú munkatársakat is;

5. hálózati személy: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek számára titokban, fedéssel és fedőnévvel jelentést adott, vagy ilyen jellegű beszervezési nyilatkozatot írt alá, vagy ilyen tevékenységért előnyben részesült;

6. harmadik személy: a 3-5. pont alá nem eső más személy, akiről az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek adatokat kezeltek;

7. hozzátartozó: a házastárs, az élettárs (amennyiben a házasság, illetve az élettársi közösség az irat keletkezésekor és az érintett halálakor is fennállt), az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha- és nevelőszülő, a testvér;

8. tudományos kutató: az a személy, aki rendelkezik tudományos kutatást rendeltetésszerűen végző, közfeladatot ellátó szervnek - a kutató részletes kutatási terve alapján megadott - támogató állásfoglalásával,

9. kérelmező: az érintett, a tudományos kutató és az 5. § szerint az adatokat megismerő személy,

10. anonimizálás: a személy és az adat közötti kapcsolat felismerését kizáró technikai eljárás.

(3) Minden egyes adattal kapcsolatosan külön kell megállapítani azt, hogy az érintett megfigyelt személynek, hivatásos alkalmazottnak, hálózati személynek vagy harmadik személynek minősül-e. Az érintett jogállását az adott adat tekintetében annak vizsgálata alapján kell megállapítani, hogy az adat felvétele milyen célt szolgált.

2. §

(1) A törvény hatálya alá tartozó iratokban található adatok - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - e törvény erejénél fogva elveszítik korábbi minősítésüket.

(2) Nem veszíti el korábbi minősítését az adat, ha

  1. olyan személyre vonatkozik, aki 1990. február 15. és 2002. május 26. közötti időszakban vagy annak egy részében a nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozott,
  2. olyan személyre vonatkozik, akit az 1. §-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt külföldön kiutasítás, beutazási tilalom vagy büntető eljárás fenyegetne,
  3. olyan személyre vonatkozik, akinek tevékenysége a szervezett bűnözés, a terrorizmus vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult,
  4. olyan személyre vonatkozik, akinek az 1.§-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt alaposan feltehető, hogy személyének felfedése esetén e tevékenysége miatt ellene vagy hozzátartozójával szemben az életet, a testi épséget, illetve a személyes szabadságot súlyosan veszélyeztető bűncselekményt követnek el,
  5. az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges,
  6. nyilvánosságra kerülése sértené a Magyar Köztársaság alkotmányos érdekét és nemzetközi kötelezettségvállalását,
  7. az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzését végző bírák eljárása során keletkezett, amennyiben az eljárás eredményeként annak alanya lemondott vagy felmentését kezdeményezte.

3. §

(1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott és a hálózati személy megismerheti és nyilvánosságra hozhatja az iratban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat.

(2) A megfigyelt személy megismerheti és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja

  1. a vele kapcsolatba hozható hálózati személyről és hivatásos alkalmazottról az annak azonosításához szükséges adatokat,
  2. harmadik személlyel kapcsolatban

ba) azokat az adatokat, melyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette számára, hogy az adott iratot teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,

bb) a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtött adatok),

bc) a nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken rögzített, közszereplésekkel kapcsolatos adatokat.

(3) Az iratokban szereplő harmadik személy megismerheti és - a bb) pont esetében a megfigyelt személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja a (2) bekezdés b) pontjaiban meghatározott adatokat.

4. §

(1) A tudományos kutató az iratokban foglalt adatokat a (2) bekezdésben foglalt korlátok között megismerheti, és a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban Avtv.) 32. §-a szerint felhasználhatja.

(2) A tudományos kutató a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozásra, az egészségi állapotra, kóros szenvedélyre és szexuális életre vonatkozó adatokat az érintett halálozási évét követő harminc év után ismerheti meg. Ha a halálozás éve nem ismert, a védelmi idő az érintett születésétől számított kilencven év, ha pedig a születés és a halálozás időpontja sem ismert, a levéltári anyag keletkezésétől számított hatvan év.

5. §

(1) Anonimizált formában bárki megismerheti és nyilvánosságra hozhatja az e törvény hatálya alá tartozó iratokat.

(2) Az érintett adatai a halálozási évét követő harminc év után - a (3)-(4) bekezdés keretei között - anonimizálás nélkül megismerhetőek. Ha a halálozás éve nem ismert, a védelmi idő az érintett születésétől számított kilencven év, ha pedig a születés és a halálozás időpontja sem ismert, az irat keletkezésétől számított hatvan év.

(3) Az érintett halálozási évét követő hatvan évig anonimizáltan sem ismerhetőek meg a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozásra, az egészségi állapotra, kóros szenvedélyre és szexuális életre vonatkozó adatok. Ha a halálozás éve nem ismert, a védelmi idő az érintett születésétől számított százhúsz év, ha pedig a születés és a halálozás időpontja sem ismert, az irat keletkezésétől számított kilencven év.

(4) Nem kell anonimizálni azokat az adatokat,

  1. amelyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette, hogy az adott iratot a kérelmező teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,
  2. amelyeket nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken közszereplésekkel kapcsolatban rögzítettek,
  3. amelyeket már jogszerűen nyilvánosságra hoztak,
  4. amelyek a hivatásos alkalmazott és a hálózati személyek azonosításához szükségesek,
  5. amelyek megismeréséhez az érintett írásban hozzájárult.

(5) A nem anonimizált adatokat bárki nyilvánosságra hozhatja.

6. §

(1) A megfigyelt és a harmadik személy írásos nyilatkozatban legfeljebb az adat keletkezésétől számított kilencven évre megtilthatja az adat 4-5. § szerinti kutatását.

(2) A megfigyelt vagy harmadik személy halálát követően az e törvény szerint őt megillető jogokat az elhunyt hozzátartozója gyakorolhatja, kivéve ha azt az elhunyt írásban megtiltotta vagy azt törvény kizárja. Az iratok megismerésére az a személy is jogosult, akit a megfigyelt vagy harmadik személy halála előtt erre írásban feljogosított.

(3) Az érintett az iratokban szereplő, rá vonatkozó adatok tekintetében helyesbítési jogát az eredeti adat változatlanul hagyása mellett a helyes adatot tartalmazó feljegyzésnek az irathoz történő csatolásával érvényesítheti.

7. §

(1) A honvédelmi miniszter és a belügyminiszter irányítása alatt álló szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok, valamint más közfeladatot ellátó szervek munkatársa vagy alkalmazottja a szerv hatáskörébe tartozó ügyben az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága előzetes jóváhagyásával ismerheti meg a törvény hatálya alá tartozó iratokban szereplő, nem bárki által megismerhető azon adatokat, amelyek törvényben előírt feladataik ellátása céljából szükségesek.

(2) Bíróságok esetében az (1) bekezdésében foglalt előzetes jóváhagyásra nincs szükség.

8. §

(1) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (a továbbiakban: Levéltár) kezeli az 1. § (1) bekezdése szerinti iratokat. A Levéltár a Történeti Hivatal jogutódja.

(2) A Levéltár önálló, teljes gazdálkodási jogkörű költségvetési szerv, az Országgyűlés költségvetési fejezetén belül önálló cím.

(3) A Levéltár működését az Országgyűlés elnöke irányítja és felügyeli.

(4) A Levéltár élén főigazgató áll. A főigazgatót az Országgyűlés elnöke hét évre nevezi ki. A jelölt kiválasztása nyilvános pályázat útján történik. A jelölt akkor nevezhető ki, ha az Országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottsága, valamint Kulturális és sajtó bizottsága előzetesen meghallgatta és kinevezését támogatta.

(5) A kinevezés és a felmentés kivételével az egyéb munkáltatói jogokat a főigazgató tekintetében az Országgyűlés Főtitkára gyakorolja.

(6) A főigazgató évente beszámol a (4) bekezdésben szereplő országgyűlési bizottságok előtt.

(7) A főigazgató a Levéltár által kezelt, az államtitok és szolgálati titok körébe tartozó adatok védelmére szolgáló rendszerek és intézkedések adatai tekintetében az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) szerinti minősítői jogkört gyakorol.

(8) A Levéltár munkatársaira a köztisztviselőkről szóló 1992. évi XXIII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

9. §

(1) A Levéltár működésére - amennyiben e törvény eltérően nem rendelkezik - az Ltv. rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Ltv. 28. §-a a Levéltár eljárására nem alkalmazható.

(2) A Levéltár az e törvény alapján anonimizáltan megismerhető adatokat olyan módon teszi hozzáférhetővé a kérelmező számára, hogy az adatokat tartalmazó irat másolatát átadja, és a kérelmező számára nem megismerhető adatokat azon olvashatatlanná teszi. A megfigyelt számára az iratokról készült másolatot térítésmentesen kell biztosítani.

(3) A Levéltár a Ttv. alapján minősített adatok vonatkozásában gondoskodik a titokvédelmi szabályok betartásáról.

(4) A Levéltár gondoskodik az átvett, valamint a keletkező iratok egységes szempontok alapján történő nyilvántartásáról és kezeléséről.

10. §

(1) A törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 8. § (1) bekezdése és (3)-(8) bekezdései, valamint a 11. § (3) bekezdése a törvény kihirdetését követő 60. napon lép hatályba.

(3) Az 8. § (2) bekezdése 2003. január 1-jén lép hatályba.

(4) A Levéltár főigazgatói tisztségének betöltésére a pályázatot a törvény hatálybalépésétől számított hatvan napon belül az Országgyűlés elnöke írja ki, és gondoskodik a pályázat elbírálásáról is.

(5) Az 1. § (1) bekezdés szerinti iratokat az azokat kezelő szervek kötelesek - a

(6) bekezdésben, valamint a 2. § (2) bekezdésében foglalt iratok kivételével - a törvény hatályba lépését követő kilencven napon belül teljes körűen átadni a Levéltárnak.

(6) Az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban Etv.) 1. §-a szerinti ellenőrzéssel összefüggésben keletkezett iratokat a törvény hatályba lépésétől számított tizenöt napon belül teljes körűen át kell adni a Történeti Hivatalnak.

(7) A 2. § (2) bekezdésében felsorolt iratok esetében is át kell adni a Levéltárnak az iratok jegyzékét. Amennyiben a Levéltár nem találja indokoltnak valamely, a jegyzékben szereplő irat visszatartását, a Fővárosi Bírósághoz fordulhat az irat átadására való kötelezés érdekében. A visszatartás jogszerűségét az iratot visszatartó szervnek kell bizonyítania. A bíróság az ügyben harminc napon belül, polgári nem peres eljárásban dönt. Az ügyben a Fővárosi Bíróság e feladatra kijelölt bírája jár el. Az eljárás minden szakaszában biztosítani kell az államtitok védelmére vonatkozó előírások betartását. A Fővárosi Bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye.

(8) A (7) bekezdésben meghatározottakon kívül minden természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles a birtokában lévő, a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratokat - ideértve annak másodpéldányait és másolatait is - a Történeti Hivatalnak a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül átadni.

(9) Aki jogellenesen birtokol a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratot, és azt a (8) bekezdés szerinti határidő alatt a Történeti Hivatal részére átadja vagy ismeretlenül eljuttatja, mentesül a közérdekű adat eltitkolása, illetve az államtitoksértés jogkövetkezménye alól. A jogellenesen birtokolt, e törvény hatálya alá tartozó iratok hatóság előtt bizonyítékként nem használhatók fel, és korábbi minősítésük fennmarad.

(10) Mentesül az államtitoksértés jogkövetkezménye alól az is, aki az e törvény 3.§-ában meghatározottak szerint hoz nyilvánosságra adatot. Továbbá nem minősül államtitoksértésnek a tényfeltáró bizottság határozatának közzététele a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvényben meghatározottak szerint.

(11) A Levéltár köteles minden olyan iratot, amelynek őrzésére e törvény nem hatalmazza fel, a törvény hatálybalépésétől számított hat hónapon belül eredeti tulajdonosának vagy jogutódjának, köziratok esetében pedig az arra illetékes levéltárnak átadni. Ha a Levéltár indokoltnak találja, ezen iratokról levéltári használatra másolatot készíthet.

(12) A törvény hatálya alá tartozó iratok a törvény hatályba lépésének napjától kizárólag a Levéltárban selejtezhetőek az Ltv. szabályai alapján.

11. §

(1) A törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti az Etv., valamint a 2000. évi XCIII. törvény, a 2001. évi XLVII. törvény még hatályban lévő rendelkezései.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a törvény végrehajtásához szükséges intézkedéseket megtegye, ennek keretében gondoskodjon a törvény hatálya alá tartozó iratok tekintetében az iratkezelés, az iratvédelem előzményeinek feltárásához, valamint az iratok egyesítéséhez szükséges szabályozási, szervezési, költségvetési és egyéb feltételek megteremtéséről.

(3) Az Ltv. 19. § (1)-(4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) Állami szaklevéltár a Hadtörténelmi Levéltár, a Központi Statisztikai Hivatal Levéltára és a Vízügyi Levéltár, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, valamint az állam által fenntartott felsőoktatási, tudományos, kulturális vagy egészségügyi szolgáltatást végző intézmény levéltára.

(2) A szaklevéltár illetékességi köre - az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kivételével -

a) a Hadtörténelmi Levéltár esetében a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar, valamint - a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével - az ezek közvetlen felügyelete vagy irányítása alá tartozó katonai szervezetek,

b) a Központi Statisztikai Hivatal Levéltára esetében a Központi Statisztikai Hivatal és az ennek közvetlen felügyelete alá tartozó szervek,

c) a Vízügyi Levéltár esetében a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó vízügyi szervek,

d) a felsőoktatási, tudományos, kulturális vagy egészségügyi szolgáltatást végző intézmény levéltára esetében a fenntartó szerv

levéltári anyagára, továbbá mindezek jogelődeinek működése során keletkezett levéltári anyagára terjed ki.

(3) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának illetékessége az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló törvény 1. § (1) bekezdésében meghatározott iratokra terjed ki.

(4) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára működésének speciális szabályait, valamint az e törvényben meghatározottakon túlmenően ellátandó feladatait a (3) bekezdésben említett törvény határozza meg."

(4) A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 271. §-a az alábbi
l)-m) pontokkal egészül ki:

"[Nincs helye felülvizsgálatnak:]

l) az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára által iratok átadása iránt indított perében hozott végzés ellen,

m) a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltját vizsgáló bizottság határozatával szemben benyújtott keresetről hozott határozat ellen."

(5) A Ttv. mellékletében az államtitokköri jegyzék 151. pontja előtti alcím és a 151. pont helyébe a következő rendelkezés lép:

"Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára

151. az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára által kezelt államtitok és szolgálati titok körébe tartozó adatok védelmére szolgáló rendszerek és intézkedések adatai

Az államtitokká minősítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év."

INDOKOLÁS

az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Az Országgyűlés abból a felismerésből kiindulva, hogy az egyes fontos tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény hatályba lépése óta eltelt időszak alatt a törvény végrehajtása nem vezetett az 1990 előtti korszak állambiztonsági szolgálata valós tevékenységének megismeréséhez, továbbá nem tette átláthatóvá a rendszer működését, s ezért nem vezethetett a múltra vonatkozó törvényhozás lezárásához, új törvény megalkotását tartja szükségesnek. Jelen törvény célja, hogy világos határvonalat vonjon a pártállami korszak és a demokrácia állambiztonsági, illetve nemzetbiztonsági szolgálatainak tevékenysége között. A Javaslat célja, hogy az Országgyűlés e törvényben nyilvánítsa ki, hogy 1990. február 14-e, a szocialista korszak állambiztonsági szolgálatának, a BM III. Főcsoportfőnökségének felszámolása történelmi határvonal, egyfajta újrakezdés a nemzetbiztonsági tevékenységben.

A történelmi cezúra sem fedheti el azonban a régi és az új szolgálatok közötti kontinuitás e törvény szempontjából is releváns elemeit. Ezek a jogállami keretek között is nélkülözhetetlen klasszikus felderítő és elhárító funkciók továbbélésében, illetve abban érhetők tetten, hogy az 1990-ben megalakuló új nemzetbiztonsági szolgálatok állományának derékhadát szükségképpen a régi állambiztonsági szolgálatok állománya adta. A diszkontinuitást a volt III/III. Csoportfőnökség nevével fémjelzett pártállami, belső elnyomó funkció megszűnése, illetve a szolgálatok működésének jogállami garanciákkal történő körülbástyázása jelenti. A III/III. Csoportfőnökség tevékenysége semmiféle nemzeti érdekkel nem igazolható, és megszűnése a demokratikus jogállam megvalósításának elengedhetetlen előfeltétele volt.

A tizenkét éve működő nemzetbiztonsági szolgálatok jogállami keretek között végzik tevékenységüket. A Javaslat abból az elvből kiindulva, hogy az állambiztonsági szervezetrendszer egységes irányítás alatt állt, azonos elvek alapján működött, nem tesz különbséget az állambiztonsági gépezetek egyes ügyosztályai között, bár az ügyosztályok tevékenysége, az ott működő apparátusok feladatai lényegesen különböztek egymástól. Az 1995. évi CXXV. törvény ezt a tényt is figyelembe veszi, amikor a BM III/III. csoportfőnökségtől eltekintve a hírszerzés, az elhárítás és a katonai biztonsági szolgálatok esetében jogfolytonosságot biztosít. A Javaslat összegyűjteni rendeli a volt állambiztonsági szervezetek iratanyagait és ennek kezelésére, valamint hozzáférhetőségének biztosítására létrehozza az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárát.

A Javaslat az áldozatoknak az állambiztonsági iratokra vetített információs önrendelkezési jog kiszélesítésével, múltjuk teljesebb megismerése, egyfajta erkölcsi kárpótlás révén nyújt elégtételt. A Javaslat az áldozatok pártján állva biztosítja, hogy megismerési joguk erősebb legyen, mint a hatályos jogi szabályozás által biztosított megismerési jog, így akit személyiségi jogaiban súlyosan sértő módon zaklattak, illetve megfigyeltek, megismerheti mindazon adatokat, amelyek vele kapcsolatba hozhatók. Az állambiztonsági rendszer hivatásos és hálózati személyeinek megismerhetősége révén a törvény garantálhatja, hogy jogállami keretek között befejeződhet az iratok alkalmankénti közlésével a közéleti szereplőkkel kapcsolatos politikai zsarolás lehetősége.

A törvényjavaslat szerint az előző korszak titkosszolgálatainak iratai főszabályként nem tekinthetőek államtitoknak, teljes körű megismerésüket azonban az iratokban szereplő személyes adatok védelme korlátozza. Korlátozhatja továbbá a teljes körű megismerést a Magyar Köztársaság nemzeti érdekének és nemzetközi kötelezettségvállalásainak érvényesülése, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatok zavarmentes működési feltételeinek biztosítása.

A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 3. § (3) bekezdése lehetővé teszi, hogy törvény közérdekből az adatok körének kifejezett megjelölésével személyes adatok nyilvánosságra hozatalát rendelje el. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a személyes adatok védelméhez való jog nem korlátozhatatlan: másik alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos érték védelme miatt korlátozható, ha a kívánt eredmény más módon nem érhető el, illetve az elérni kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással.

Jelen esetben az iratokban szereplő személyek információs önrendelkezéshez való joga, valamint a múlt megismerése - mint a politikai közösség létezésének feltétele - egyaránt indokolhatja személyes adat nyilvánosságra kerülését.

Az Alkotmánybíróság 60/1994. (XII. 24.) számú határozata szerint - a titkosszolgálati nyilvántartások teljes titkosításán vagy azonnali megsemmisítésén kívül - a titkosszolgálat működése során keletkezett adatok nyilvánossága tekintetében az Országgyűlés széles mérlegelési lehetőséggel rendelkezik: a politikai döntés a nyilvánosság határait, azaz az átvilágítás mélységét szűkebben és tágabban is meghatározhatja.

A múlt megismerése és a megfigyeltek információs önrendelkezése olyan alapvető értékek, amelyeknek csak a Javaslatban meghatározott, indokolt esetben kell engedniük a nemzet biztonsági érdekeinek érvényesítése, a demokratikusan működő nemzetbiztonsági szolgálatok törvényes feladatainak ellátása javára.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A Javaslat azon iratokra terjeszti ki a törvény hatályát, amelyek 1944. december 21. (az Ideiglenes Nemzetgyűlés megalakulása) és a Belügyminisztérium III. főcsoportfőnökségének megszüntetése, 1990. február 14. között állambiztonsági tevékenységet végző szervek tevékenységével összefüggésben keletkezett. A törvény példálózó felsorolását adja e szerveknek, mivel - tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak majd fél évszázadot fog át - célszerűtlen a III. főcsoportfőnökség valamennyi (szociológiai és államszervezeti értelemben vett) elődszervezetét a törvényben felsorolni.

A Javaslat alapvető célja, hogy valamennyi, a diktatúrához kötődő állambiztonsági szerv iratait azonos módon kezelje, mivel ezek egyike sem végzett jogállamban is minden fenntartás nélkül elfogadható tevékenységet.

A Javaslat fogalom-meghatározása követi az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban Etv.), és a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban Ltv.) vonatkozó rendelkezését.

A 2. §-hoz

A Javaslat céljai akkor érhetőek el, ha csak azokban az esetekben maradnak államtitkok a titkosszolgálati iratokban szereplő adatok, amikor egyrészt az adott titkosszolgálati tevékenység a jogállammal is összeegyeztethető volt, másrészt pedig olyan súlyos nemzetbiztonsági érdek fűződik az adat titokban maradásához, amellyel szemben még a múlt megismerésének és az információs önrendelkezésnek is engednie kell. Főszabályként ezért a törvény erejénél fogva ezen adatok minősítése megszűnik, az ezen szabály alóli kivételeket a törvényjavaslat taxatíve felsorolja; a törvényjavaslat ezen kivételeket a legszűkebb körre kívánja korlátozni.

Ugyancsak megőrzi minősítését az egyes fontos tisztségeket betöltő személyek ellenőrzése során keletkezett adat, ha az eljárás alá vont személy az ellenőrzést végző bírák határozata nyomán lemondott vagy felmentését kezdeményezte, hiszen a korábbi átvilágítási törvény alapján az érintett joggal bízott abban, hogy a bírák határozata lemondása esetén nem kerül nyilvánosságra.

A 3. §-hoz

Valamennyi érintett megismerheti a törvény hatálya alá tartozó iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat. Ebben az esetben más alapjog vagy alkotmányos érték nem konkurál az érintett információs önrendelkezési jogával.

A titkosszolgálatok által megfigyelt személy ezen túl megismerheti a magánszférájába egykor megengedhetetlenül beavatkozó személy azonosításához szükséges adatokat. Ez a szabályozás kifejezi azt a meggyőződést: ha az áldozat és a besúgó jogai kerülnek szembe egymással, a törvényhozónak morális kötelessége az áldozat javára dönteni.

A megfigyelt és a harmadik személy megismerheti a saját személyes érintkezéseit rögzítő adatokat és a nyilvános rendezvényeken közszerepléssel kapcsolatban rögzített adatokat, mivel ezen esetekben információs önrendelkezési jogukkal ugyancsak nem konkurál más méltányolható jogosultság.

A 4. §-hoz

A tudományos kutatókon keresztül valósul meg a törvényjavaslat egyik fő célja, a múlt megismerése. Ahhoz, hogy e feladatuknak eleget tegyenek, széleskörű betekintési jogot kell kapniuk az egykori titkosszolgálati iratokba. Az adatvédelmi törvény rendelkezései és a személyiségvédelem szankciói megfelelő garanciákat jelentenek arra nézve, hogy a tudományos kutatók ezen lehetőségükkel ne élhessenek vissza.

Még az ő esetükben sem indokolható ugyanakkor, hogy olyan különleges személyes adatokat ismerjenek meg, amelynek a titkosszolgálatok munkájának megismeréséhez nem feltétlenül szükségesek. Ennek megfelelően az Avtv. különleges adatai közül - ésszerű határidőn belül - a tudományos kutatók számára is csak a politikai véleményre vagy pártállásra, a vallásos vagy más meggyőződésre, valamint a büntetett előéletre vonatkozó adatok válnak hozzáférhetővé, mivel ezeknek kutatása a cél eléréséhez, vagyis a múlt megismeréséhez elengedhetetlenül szükséges.

Az 5. §-hoz

A múlt megismerése nem csupán a tudományos kutatók feladata, a politikai közösség tagjai számára is lehetővé kell tenni, hogy - esetükben szigorúbb garanciák mellett - megismerhessék a diktatúrák titkosszolgálatainak működését. A törvényjavaslat ezért anonimizált formában az iratokat rövid határidőn belül kutathatóvá teszi, majd az Ltv. szerinti határidő elteltével az anonimizálás kötöttségét feloldja, a különleges adatokkal kapcsolatban azonban ebben az esetben is a megismerhetőség szigorúbb korlátozása érvényesül.

Az anonimizálás kötelezettsége nem vonatkozik arra az esetre, ha az adatot tartalmazó irat már keletkezése idején nyilvános volt, vagy ha közszerepléssel összefüggésben nyilvános rendezvényen került rögzítésre, vagy ha már jogszerűen nyilvánosságra hozták.

Ugyancsak nem kell anonimizálni a közszereplő hivatásos alkalmazottak és a hálózati személyek azonosításához szükséges adatokat, mivel a múlt megismerése, a közélet átláthatósága ezen adatok nyilvánosságát már önmagában is indokolja, valamint nem lehet eltekinteni attól a ténytől, hogy ezen személyek a jogállamisággal összeegyeztethetetlen rendszer titkosszolgálatának munkáját segítették.

A 6. §-hoz

A megfigyeltek és a harmadik személyek - haláluk után hozzátartozójuk - információs önrendelkezési jogukkal élve korlátozhatják a rájuk vonatkozó adatok kutatását. Az ügynökök esetében e jog meg nem adását indokolja, hogy tevékenységük sokszor a jogállamisággal összeegyeztethetetlen volt, és e jog gyakorlása a múlt megismerését szinte lehetetlenné tenné.

A 7. §-hoz

A Magyar Köztársaság szuverenitásának és közrendjének védelme során felmerülhet olyan igény, hogy a törvényjavaslat hatálya alá tartozó iratokat az e feladatokat ellátó szervek használni tudják. Ugyancsak előfordulhat, hogy más közfeladatot ellátó szerv hozzáférhessen a volt titkosszolgálatok irataihoz. Ebben az esetben az Országgyűlés illetékes bizottságának jóváhagyásával hozzáférhetnek ezen iratokhoz, ha azok törvényben előírt feladataik ellátásához szükségesek. A Bíróságra nem vonatkozik a jóváhagyáshoz kötöttség, annak önálló közhatalmi ág jellegére figyelemmel.

A 8. §-hoz

A Javaslat a Történeti Hivatal jogutódjaként hozza létre az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárát, melynek szaklevéltári működését az Országgyűlés elnöke irányítja és felügyeli. A Levéltár főigazgatóját és helyettesét pályázat alapján az Országgyűlés elnöke nevezi ki és menti fel. A Levéltár működésére a Javaslatban foglalt eltérésekkel az Ltv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

A 9-10. §-hoz

A hatályba léptető és az átmeneti rendelkezések biztosítják a Levéltár zökkenőmentes felállítását, és rendelkeznek a törvény hatálya alá tartozó iratok átadásának rendjéről.