T/541/49.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Kulturális és sajtó
bizottságának

Rendészeti
bizottságának

Honvédelmi
bizottságának

a j á n l á s a

az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló T/541. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként, az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), a Kulturális és sajtó bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottság), a Rendészeti bizottsága valamint a Honvédelmi bizottsága megvitatta az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló, T/541. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/541/5-44. számú módosító javaslatot.

Donáth László képviselő a T/541/44/1., 44/6., 44/7. és a /8. sz. módosító indítványait visszavonta. Csontos János és Szabó Zoltán a T/541/13-16. módosító indítványát visszavonta.

A Nemzetbiztonsági bizottság az ajánlást a 2002. december 2-i ülésén tárgyalja, az állásfoglalásokat a kiegészítő ajánlás tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

    1. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat címének a következő módosítását javasolják:
    2. "az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatalról [Levéltára létrehozásáról]"

      Indokolás: Lásd a T/541/6. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    3. Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat preambuluma helyébe a következő rendelkezést javasolják:
    4.  

       

      "[Az Országgyűlés az elmúlt rendszer valódi történelmének megismerése és az akkori titkosszolgálatok áldozatainak információs kárpótlása érdekében a következő törvényt alkotja:] Az Országgyűlés hozzá kíván járulni az elmúlt rendszer állambiztonsági szolgálatai tevékenységének megismeréséhez és az áldozatok információs kárpótlásához. Erre tekintettel az érintettek információs önrendelkezési jogának garantálása, a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő alkotmányos jog érvényesülése érdekében - figyelemmel a Magyar Köztársaság szuverenitásához és alkotmányos rendjének garantálásához fűződő alkotmányos érdekre, valamint a jogállam nemzetbiztonsági érdekeire - az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:"

      Indokolás: Lásd a T/541/41. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    5. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat preambulumának a következő módosítását javasolja:
    6. "Az Országgyűlés az elmúlt rendszer valódi történelmének megismerése és az [akkori titkosszolgálatok] egykori állambiztonsági szolgálatok áldozatainak információs kárpótlása érdekében a következő törvényt alkotja:"

      Indokolás: Lásd a T/541/17. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    7. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdése bevezető mondatának a következő módosítását javasolja:
    8. A T/541/44/1. sz. módosító indítvány az Emberi jogi bizottság ülésén VISSZAVONVA!

       

    9. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    10. "1. § (1) A törvény hatálya kiterjed azokra az iratokra és adatokra, amelyek 1944. december 21. és 1990. február 14. között az állambiztonsági tevékenységet végző magyar állami szervek működésével összefüggésben[, így különösen]

      a) a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki főkapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Csoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium IV. Főcsoportfőnökségén, a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnökségén, a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, [a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál,] a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál, vagy

      b) a Belügyminisztérium Személyzeti Főosztályánál a Belügyminisztérium III. Főcsoportfőnökségének alkalmazottaival, és a "titkos", illetve a "szigorúan titkos" állományú munkatársaival kapcsolatban,

      c) illetőleg az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottságnál

      keletkeztek és irattári anyagába tartoztak."

      Indokolás: Lásd a T/541/40. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    11. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolják:
    12.  

       

      "1. § (1) [A törvény hatálya kiterjed azokra az iratokra és adatokra, amelyek 1944. december 21. és 1990. február 14. között az állambiztonsági tevékenységet végző magyar állami szervek működésével összefüggésben, így különösen] A Történeti Hivatal állami szaklevéltár, önálló központi költségvetési szerv, amely a központi költségvetés szerkezeti rendjében önálló fejezet. A Történeti Hivatal jogosult átvenni és megőrizni:

      a) a Belügyminisztérium III-as Főcsoportfőnökségénél, ennek területi és helyi szerveinél, illetve elődeiknél (a Magyar Államrendőrség budapesti és vidéki főkapitányságának Politikai Rendészeti Osztályain és a Gazdasági Rendészeti Osztályok operatív csoportjaiban, a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályánál, a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságánál, az Államvédelmi Hatóságnál, 1953 és 1956 között a Belügyminisztérium államvédelmi feladatokat ellátó szervezeti egységeinél, a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Főosztályánál), a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, valamint a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Osztályán, a Honvédelmi Minisztérium Katonapolitikai Csoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium Katonai Elhárító Főcsoportfőnökségén, a Honvédelmi Minisztérium IV. Főcsoportfőnökségén, a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnökségén, a Belügyminisztérium Külügyi Osztályánál, a Belügyminisztérium Nemzetközi Kapcsolatok Osztályánál, a Belügyminisztérium Belbiztonsági Osztályánál, a Belügyminisztérium Határőrség Felderítő Osztályánál, a Belügyminisztérium Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó Osztályánál, vagy

      b) [a Belügyminisztérium Személyzeti Főosztályánál a Belügyminisztérium III. Főcsoportfőnökségének alkalmazottaival, és a "szigorúan titkos" állományú munkatársaival kapcsolatban,] a volt BM III. Főcsoportfőnökség és elődei egyéb olyan iratait, valamint a volt HM MNVK Felderítő Csoportfőnökség és elődei azon iratait, amelyek 1996. július hó 31-én a nemzetbiztonsági szolgálatok törvényben meghatározott feladatainak ellátása céljából - adattartalmukra tekintettel - már nem voltak kezelhetők;

      [c) illetőleg az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottságnál]

      [keletkeztek.]

      c) a volt BM III. Főcsoportfőnökség, a HM MNVK Felderítő Csoportfőnökség és elődeiknek - az a)-b) pontok hatálya alá nem tartozó - levéltári anyagait;

      d) az 1945. január 1. és 1960. április 1. között magyar hatóság határozata alapján végrehajtott, zárt táborszerű fogvatartás (internálás, kényszermunka), közbiztonsági őrizet, kényszerlakhely kijelölés (kitelepítés) irataiból a Belügyminisztériumban kialakított gyűjteményt;

      e) a nemzetbiztonsági szolgálatok levéltári anyagait;

      f) illetőleg az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyeket ellenőrző bizottság eljárása során keletkezett iratokat."

       

       

      Indokolás: Lásd a T/541/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    13. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 1. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    14. "(2) A Történeti Hivatal a közokiratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Ltv.) szabályait az e törvényben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni."

      Indokolás: Lásd a T/541/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    15. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok számozása értelemszerűen változik):
    16. "(2) E törvény alkalmazásában:

      [1. irat és nyilvántartás (a továbbiakban együtt: irat) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Ltv.) 3. §-ának c) pontjában meghatározott irat;]

      [2.] 1. érintett: minden olyan személy, akinek személyes adata a törvény hatálya alá tartozó iratokban bármilyen jogcímen szerepel;

       

       

      [3.] 2. megfigyelt személy: az a személy, akiről az 1. §-ban meghatározott iratokat keletkeztető szervezetek célzottan, nyílt vagy titkos információgyűjtés során adatokat gyűjtöttek;

      [4.] 3. hivatásos alkalmazott: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetekkel hivatásos szolgálati viszonyban állt, ideértve a "szigorúan titkos" állományú munkatársakat [is] és azokat, akik e szervektől jelentést kaptak;

      [5.] 4. hálózati személy: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek számára [titokban, fedéssel és fedőnévvel] jelentést adott, vagy ilyen jellegű beszervezési nyilatkozatot írt alá, vagy ilyen tevékenységért előnyben részesült;

      [6.] 5. harmadik személy: a [3-5.] 2-4. pont alá nem eső más személy, akiről az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek adatokat kezeltek;

      [7.] 6. hozzátartozó: a házastárs, az élettárs (amennyiben a házasság, illetve az élettársi közösség az irat keletkezésekor és az érintett halálakor is fennállt), az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha- és nevelőszülő, a testvér;

      [8. tudományos kutató: az a személy, aki rendelkezik tudományos kutatást rendeltetésszerűen végző, közfeladatot ellátó szervnek - a kutató részletes kutatási terve alapján megadott - támogató állásfoglalásával,]

      7. igénylő: az adatokat megismerni kívánó megfigyelt személy;

      [9.] 8. kérelmező: [az érintett, a tudományos kutató és az 5. § szerint az adatokat megismerő] az adatokat megismerni kívánó, igénylőnek nem minősülő személy,

      [10.] 9. anonimizálás: a személy és az adat közötti kapcsolat felismerését kizáró technikai eljárás."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/2., /3. és a /4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

       

    17. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    18. "(2) E törvény alkalmazásában:

      1. irat és nyilvántartás (a továbbiakban együtt: irat) a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Ltv.) 3. §-ának c) pontjában meghatározott irat;

      2. érintett: minden olyan személy, akinek személyes adata a [törvény hatálya alá tartozó] 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban bármilyen jogcímen szerepel;

      3. megfigyelt személy: az a személy, akiről az 1. §[-ban] a) pontjában meghatározott iratokat keletkeztető szervezetek célzottan, nyílt vagy titkos információgyűjtés során a 2. § (1) bekezdésében meghatározott adatokat gyűjtöttek;

      4. hivatásos alkalmazott: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetekkel hivatásos szolgálati viszonyban állt, ideértve a "titkos" és a "szigorúan titkos" állományú munkatársakat is;

      5. hálózati személy: az a személy, aki az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek számára titokban, fedéssel és fedőnévvel jelentést adott, vagy ilyen jellegű beszervezési nyilatkozatot írt alá, vagy ilyen tevékenységért előnyben részesült;

      6. harmadik személy: a 3-5. pont, valamint a 12. pont alá nem eső más személy, akiről [az e törvény hatálya alá tartozó] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokat keletkeztető szervezetek adatokat kezeltek;

      7. hozzátartozó: a házastárs, az élettárs (amennyiben a házasság, illetve az élettársi közösség az irat keletkezésekor és az érintett halálakor is fennállt), az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha- és nevelőszülő, a testvér;

      8. tudományos kutató: az a személy, aki rendelkezik az Ltv. 23. § (2)-(3) bekezdésében szabályozott kuratórium által kiadott kutatási engedéllyel [tudományos kutatást rendeltetésszerűen végző, közfeladatot ellátó szervnek - a kutató részletes kutatási terve alapján megadott - támogató állásfoglalásával];

      9. kérelmező: az érintett, a tudományos kutató és az 5. § szerint az adatokat megismerő személy;

      10. anonimizálás: a személy és az adat közötti kapcsolat felismerését kizáró technikai eljárás;

      11. nemzetbiztonsági érdek: a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban Nbtv.) 74. § a) pontjában meghatározott érdek;

      12. operatív kapcsolat: az a személy, akit az e törvény hatálya alá tartozó iratokat keletkeztető szervezetek "társadalmi kapcsolatként"vagy "alkalmi kapcsolatként" tartottak nyilván;

       

      13. közszereplő: a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvény 2. § (2) bekezdésében meghatározott személy. "

      T/541/39.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 11. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/541/39. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    19. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdését új 11. ponttal kiegészíteni javasolja:
    20. /(2) E törvény alkalmazásában:/

      "11. közszereplő: az a személy, aki közvetlenül vagy közvetetten választás alapján közhatalmat gyakorol, gyakorolt vagy választás alapján közhatalom gyakorlásával járó tisztségre jelölték, illetve aki a politikai közvéleményt feladatszerűen alakítja vagy alakította."

      Indokolás: Lásd a T/541/18. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    21. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 1. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    22.  

       

      "(3) Minden egyes adattal kapcsolatosan külön kell megállapítani azt, hogy az érintett megfigyelt személynek, hivatásos alkalmazottnak, hálózati személynek, operatív kapcsolatnak vagy harmadik személynek minősül-e. Az érintett jogállását az adott adat tekintetében annak vizsgálata alapján kell megállapítani, hogy az adat felvétele milyen célt szolgált."

      Indokolás: Lásd a T/541/39. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője az Emberi jogi biz. nem ért egyet, az Alkotmányügyi és a Honvédelmi biz., valamint a Kulturális és Rendészeti biz.ülésén egyetért

    23. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 2. §-ának az elhagyását javasolják:
    24. "[2. § (1) A törvény hatálya alá tartozó iratokban található adatok - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - e törvény erejénél fogva elveszítik korábbi minősítésüket.

      (2) Nem veszíti el korábbi minősítését az adat, ha

      a) olyan személyre vonatkozik, aki 1990. február 15. és 2002. május 26. közötti időszakban vagy annak egy részében a nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozott,

      b) olyan személyre vonatkozik, akit az 1. §-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt külföldön kiutasítás, beutazási tilalom vagy büntető eljárás fenyegetne,

      c) olyan személyre vonatkozik, akinek tevékenysége a szervezett bűnözés, a terrorizmus vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult,

      d) olyan személyre vonatkozik, akinek az 1.§-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt alaposan feltehető, hogy személyének felfedése esetén e tevékenysége miatt ellene vagy hozzátartozójával szemben az életet, a testi épséget, illetve a személyes szabadságot súlyosan veszélyeztető bűncselekményt követnek el,

      e) az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges,

       

       

      f) nyilvánosságra kerülése sértené a Magyar Köztársaság alkotmányos érdekét és nemzetközi kötelezettségvállalását,

      g) az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzését végző bírák eljárása során keletkezett, amennyiben az eljárás eredményeként annak alanya lemondott vagy felmentését kezdeményezte.]"

      Indokolás: Lásd a T/541/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    25. Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 2. §-ának a következő módosítását javasolják:
    26. "2. § (1) A törvény hatálya alá tartozó iratokban található adatok - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - e törvény erejénél fogva elveszítik korábbi minősítésüket.

      (2) Nem veszíti el korábbi minősítését az adat, ha

      a) olyan személy[re] tevékenységére vonatkozik, aki 1990. február 15. [és 2002. május 26. közötti időszakban vagy annak egy részében] után a nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozott,

      b) olyan személy[re] tevékenységére vonatkozik, akit az 1. §-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt külföldön kiutasítás, beutazási tilalom vagy büntető eljárás fenyegetne,

      c) olyan személy[re] tevékenységére vonatkozik, akinek tevékenysége a szervezett bűnözés, a terrorizmus vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult,

      d) olyan személyre vonatkozik, akinek az 1.§-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt alaposan feltehető, hogy személyének felfedése esetén e tevékenysége miatt ellene vagy hozzátartozójával szemben az életet, a testi épséget, illetve a személyes szabadságot súlyosan veszélyeztető bűncselekményt követnek el,

      e) az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges,

       

       

      f) nyilvánosságra kerülése sértené a Magyar Köztársaság [alkotmányos] nemzeti érdekét és nemzetközi kötelezettségvállalását,

      g) az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzését végző bírák eljárása során keletkezett, amennyiben az eljárás eredményeként annak alanya lemondott vagy felmentését kezdeményezte."

      Indokolás: Lásd a T/541/38. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    27. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    28. "(2) [Nem veszíti el korábbi minősítését az adat, ha

      a) olyan személyre vonatkozik, aki 1990. február 15. és 2002. május 26. közötti időszakban vagy annak egy részében a nemzetbiztonsági szolgálatok állományába tartozott,

      b)] a) olyan személyre vonatkozik, akit az 1. §-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt külföldön kiutasítás, [beutazási tilalom] vagy büntető eljárás [fenyegetne] sújthat,

      c)] b) olyan személyre vonatkozik, akinek tevékenysége a szervezett bűnözés, a terrorizmus vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult,

      d)] c) olyan személyre vonatkozik, akinek az 1.§-ban meghatározott szerveknél végzett tevékenysége miatt [alaposan feltehető, hogy] személyének felfedése esetén [e tevékenysége miatt] ellene vagy hozzátartozójával szemben az életet, a testi épséget, illetve a személyes szabadságot súlyosan veszélyeztető bűncselekményt követnek el,

      e)] d) az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges,

      f)] e) nyilvánosságra kerülése sértené a Magyar Köztársaság [alkotmányos érdekét és] nemzetközi kötelezettségvállalását,

       

       

      g)] f) az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzését végző bírák eljárása során keletkezett, amennyiben az eljárás eredményeként annak alanya lemondott vagy felmentését kezdeményezte."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    29. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 3. §-ának a következő módosítását javasolja:
    30. A T/541/44/6. sz. módosító indítvány az Emberi jogi bizottság ülésén VISSZAVONVA!

    31. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 3. §-ának a következő módosítását javasolják:
    32. "3. § (1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott, [és] a hálózati személy és az operatív kapcsolat megismerheti és nyilvánosságra hozhatja [az iratban] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat.

      (2) A megfigyelt személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő

      a) a vele kapcsolatba hozható hálózati személyről és hivatásos alkalmazottról és operatív kapcsolatról az annak azonosításához szükséges adatokat,

      b) harmadik személlyel kapcsolatban

      ba) azokat az adatokat, melyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette számára, hogy az adott iratot teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,

      bb) a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtött adatok),

       

       

      bc) a nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken rögzített, közszereplésekkel kapcsolatos adatokat.

      (3) A[z] 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban szereplő harmadik személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a megfigyelt személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja] a (2) bekezdés b) pontjaiban meghatározott adatokat."

      Indokolás: Lásd a T/541/37. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    33. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 3. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
    34. "3. § (1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott, az operatív kapcsolat és a hálózati személy megismerheti és nyilvánosságra hozhatja az iratban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható adatokat.

      (2) A megfigyelt személy megismerheti [és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja

      a)] a vele kapcsolatba hozható hálózati személyről, operatív kapcsolatról és hivatásos alkalmazottról az annak azonosításához szükséges adatokat,

      [b) harmadik személlyel kapcsolatban

      ba) azokat az adatokat, melyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette számára, hogy az adott iratot teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,

      bb) a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtött adatok),

      bc) a nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken rögzített, közszereplésekkel kapcsolatos adatokat.]

       

       

      (3) A megfigyelt személy, illetve a harmadik személy megismerheti és a harmadik személy, illetve a megfigyelt személy hozzájárulásával nyilvánosságra hozhatja a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtott adatok).

      [(3) Az iratokban szereplő harmadik személy megismerheti és - a bb) pont esetében a megfigyelt személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja a (2) bekezdés b) pontjaiban meghatározott adatokat.]"

      Indokolás: Lásd a T/541/19. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    35. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    36. "3. § (1) A megfigyelt, a harmadik személy, a hivatásos alkalmazott és a hálózati személy megismerheti és nyilvánosságra hozhatja az iratban szereplő, kizárólag vele kapcsolatba hozható személyes adatokat."

      Indokolás: Lásd a T/541/12. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    37. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolja:
    38. /(2) A megfigyelt személy megismerheti és - a bb) pont esetében a harmadik személy hozzájárulásával - nyilvánosságra hozhatja

       

      a) a vele kapcsolatba hozható hálózati személyről és hivatásos alkalmazottról az annak azonosításához szükséges adatokat,/

      "b) harmadik személlyel kapcsolatban

      ba) azokat az adatokat, melyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette számára, hogy az adott iratot teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,

      bb) a megfigyelt és a harmadik személy között történt személyes érintkezéseket rögzítő vagy leíró adatokat (pl. személyes találkozásról, beszélgetésről gyűjtött adatok),

      bc) a nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken, titkos összejöveteleken rögzített, közszereplésekkel kapcsolatos adatokat[.],

      bd) azokat az adatokat, melyek nélkül nem lehet megérteni a megfigyelt tevékenységét és véleményét."

      Indokolás: Lásd a T/541/43. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    39. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 4. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
    40. A T/541/44/7. számú módosító indítvány a Kultúrális bizottság ülésén VISSZAVONVA

    41. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 4. §-ának a következő módosítását javasolják:
    42. "4. § (1) A tudományos kutató [az] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokban foglalt adatokat a (2) bekezdésben foglalt korlátok között megismerheti, és a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban Avtv.) 32. §-a szerint felhasználhatja. Államtitkot vagy szolgálati titkot az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 2. § (1) bekezdésének 7. pontjában meghatározott engedély alapján jogosult megismerni.

       

       

      (2) A tudományos kutató [a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozásra,] az egészségi állapotra, kóros szenvedélyre és szexuális életre vonatkozó adatokat az érintett halálozási évét követő harminc év után ismerheti meg. Ha a halálozás éve nem ismert, a védelmi idő az érintett születésétől számított kilencven év, ha pedig a születés és a halálozás időpontja sem ismert, a levéltári anyag keletkezésétől számított hatvan év.

      (3) A tudományos kutató a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozásra, a vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre vonatkozó adatokat - a védelmi időn belül - anonimizáltan ismerheti meg. Az Ltv. 23. § (2) bekezdése szerinti kuratórium az anonimizálás nélküli megismerést akkor engedélyezi, ha a megfigyelés célja a faji eredettel, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozással, illetve a vallásos vagy más világnézeti meggyőződéssel összefüggésbe hozható, és a tudományos kutató igazolja, hogy korábban elkezdett, szakmai folyóiratokban megjelent publikációkkal alátámasztott kutatásához ezen adatok megismerése elengedhetetlenül szükséges."

      Indokolás: Lásd a T/541/36. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    43. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 5. §-ának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    44. A T/541/44/7. és /8. sz. módosító indítvány az Emberi jogi bizottság ülésén VISSZAVONVA

    45. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    46. "5. § (1) Anonimizált formában bárki megismerheti és nyilvánosságra hozhatja [az e törvény hatálya alá tartozó] a 2. § (1) bekezdésében meghatározott adatokat tartalmazó iratokat."

      Indokolás: Lásd a T/541/35. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    47. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    48. "(3) Az érintett halálozási évét követő hatvan évig anonimizáltan sem ismerhetőek meg a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai hovatartozásra, a vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, az egészségi állapotra, kóros szenvedélyre és szexuális életre vonatkozó adatok. Ha a halálozás éve nem ismert, a védelmi idő az érintett születésétől számított százhúsz év, ha pedig a születés és a halálozás időpontja sem ismert, az irat keletkezésétől számított kilencven év."

      T/541/34.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/541/34. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    49. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 5. § (4) bekezdése a) pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):
    50. A T/541/13. módosító indítvány a Kultúrlási bizottság ülésén VISSZAVONVA

    51. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 5. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    52. "(4) Nem kell anonimizálni azokat az adatokat,

      [a) amelyekre nézve az adatot tartalmazó irat keletkezésekor jogszabály lehetővé tette, hogy az adott iratot a kérelmező teljes terjedelemben (személyes adatokkal együtt) megismerje,]

      [b)] a) amelyeket nyilvános vagy a közönség részére nyitva álló rendezvényeken közszereplésekkel kapcsolatban rögzítettek,

      [c)] b) amelyeket már jogszerűen nyilvánosságra hoztak,

      [d)] c) amelyek a közszereplő hivatásos alkalmazott, a közszereplő operatív kapcsolat és a közszereplő hálózati személyek azonosításához szükségesek,

      [e)] d) amelyek megismeréséhez az érintett írásban hozzájárult."

      Indokolás: Lásd a T/541/34. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    53. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 5. §-át új (6) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    54. "(6) Ha a kérelmező közszereplő hálózati személy, hivatásos alkalmazott vagy operatív kapcsolat azonosításához szükséges adatokat kíván megismerni, a Levéltár az érintett közszereplőt nyilatkozat tételére hívja fel a tekintetben, hogy közszereplő minőségét elismeri-e. Amennyiben a felhívás kézhezvételétől számított tizenöt napon belül az érintett olyan nyilatkozatot tesz, mely szerint közszereplői minőségét nem ismeri el, a Levéltár az adat megismerésére irányuló kérelmet elutasítja; ellenkező esetben a megismerési kérelemnek eleget tesz. A Levéltár döntésével szemben az Ltv. 29. §-ának rendelkezései szerint jogorvoslatnak van helye, melynek során a bíróság az érintett közszereplői minőségéről állást foglal. Ha a bíróság az érintettet közszereplőnek minősíti, a Levéltár a megismerési kérelemnek eleget tesz."

      Indokolás: Lásd a T/541/20. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    55. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezést javasolják:
    56. "(1) [A honvédelmi miniszter és a belügyminiszter irányítása alatt álló szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok, valamint más közfeladatot ellátó szervek munkatársa vagy alkalmazottja a szerv hatáskörébe tartozó ügyben az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága előzetes jóváhagyásával ismerheti meg a törvény hatálya alá tartozó iratokban szereplő, nem bárki által megismerhető azon adatokat, amelyek törvényben előírt feladataik ellátása céljából szükségesek.] A honvédelmi miniszter, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter, és a belügyminiszter irányítása alatt álló szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok, valamint más közfeladatot ellátó szervek munkatársa vagy alkalmazottja a szerv hatáskörébe tartozó ügyben az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában elhelyezett iratokban lévő személyes adatokba az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága előzetes jóváhagyása után, illetve különösen gyors intézkedést követelő esetekben utólagos tájékoztatásával tekinthet be a törvény hatálya alá tartozó iratokban szereplő, nem bárki által megismerhető azon adatokba, amelyek törvényben előírt feladatai ellátása céljából szükségesek."

      Indokolás: Lásd a T/541/32. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    57. Mécs Imre képviselő, valamint Donáth László képviselő a törvényjavaslat 7. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    58. "(3) Megfigyelt és harmadik személy esetében az (1)-(2) bekezdés csak a megfigyelt, illetve a harmadik személy törvényes jogainak érvényesítésével kapcsolatos eljárásra alkalmazható."

       

       

      Indokolás: Lásd a T/541/21. sz., valamint a T/541/44/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    59. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    60. "8. § (1) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (a továbbiakban: Levéltár) [kezeli] őrzi az 1. § (1) bekezdése szerinti iratokat. A Levéltár a Történeti Hivatal jogutódja."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/10. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    61. Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    62. "(1) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (a továbbiakban: Levéltár) kezeli [az 1. § (1) bekezdése szerinti] a törvényben meghatározott kivételekkel a 2. § (1) bekezdésében meghatározot adatokat tartalmazó iratokat. A Levéltár a Történeti Hivatal jogutódja."

      Indokolás: Lásd a T/541/33. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    63. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    64. "8. § (1) A[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti [Levéltára] Hivatal (a továbbiakban: Levéltár) kezeli az 1. § (1) bekezdése szerinti iratokat. [A Levéltár a Történeti Hivatal jogutódja.]"

      Indokolás: Lásd a T/541/10/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    65. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    66. "(3) A Levéltár feladata:

      a) biztosítja - az e törvényben foglalt korlátokkal - az érintettek számára a róluk nyilvántartott adatok megismeréséhez való joguk gyakorlását;

      b) gondoskodik a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvény alapján felállított tényfeltáró bizottságnak, az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottságának (7. §), illetőleg a bíróságnak az e törvényben meghatározott eljárás lefolytatásához szükséges adatok és iratok szolgáltatásáról;

      c) az e törvényben foglalt feltételekkel biztosítja a kutatási tevékenység folytatását;

       

       

      d) a Ttv. alapján minősített adatok vonatkozásában gondoskodik a titokvédelmi szabályok betartásáról;

      e) ellátja az Ltv.-ben meghatározott feladatokat."

      Indokolás: Lásd a T/541/31. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    67. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    68. "[(3) A Levéltár működését az Országgyűlés elnöke irányítja és felügyeli.]"

      T/541/10/2.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 37. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/541/10/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    69. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    70. "(3) A Levéltár működését az Országgyűlés elnöke [irányítja és] felügyeli."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/11. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    71. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    72. A T/541/14. módosító indítvány a Kulturális bizottság ülésén VISSZAVONVA

    73. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    74. "(4) A Levéltár élén [főigazgató] elnök áll. A [főigazgatót] Történeti Hivatal elnökét és elnökhelyettesét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök [az Országgyűlés elnöke hét évre] nevezi ki és menti fel. A kinevezés előtt a miniszterelnök által jelölt személyeket meghallgatja [A jelölt kiválasztása nyilvános pályázat útján történik. A jelölt akkor nevezhető ki, ha] az Országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottsága, valamint Kulturális és sajtó bizottsága [előzetesen meghallgatta és kinevezését támogatta]. A megbízás hét évre szól és csak egyszer hosszabbítható meg."

      Indokolás: Lásd a T/541/10/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    75. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 8. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    76. A T/541/14. módosító indítvány a Kulturális bizottság ülésén VISSZAVONVA

       

    77. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 8. § (7) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    78. "(7) A főigazgató a Levéltár által kezelt, az államtitok és szolgálati titok körébe tartozó adatok védelmére szolgáló rendszerek és intézkedések adatai tekintetében [az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.)] a Ttv. szerinti minősítői jogkört gyakorol."

      Indokolás: Lásd a T/541/30. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    79. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 9. §-ának a következő módosítását javasolja:
    80. "9. § (1) A Levéltár működésére - amennyiben e törvény eltérően nem rendelkezik - az Ltv. rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Ltv. 28. §-a a Levéltár eljárására nem alkalmazható.

      (2) [A Levéltár az e törvény alapján anonimizáltan megismerhető adatokat olyan módon teszi hozzáférhetővé a kérelmező számára, hogy az adatokat tartalmazó irat másolatát átadja, és a kérelmező számára nem megismerhető adatokat azon olvashatatlanná teszi. A megfigyelt] Az igénylő számára az iratokról készült másolatot térítésmentesen kell biztosítani.

      (3) Ha az adatok megismerésére vonatkozó kérelem közhatalom gyakorlásával járó tisztségre jelölt hálózati személyre, hivatásos alkalmazottra vonatkozik, a kérelemnek a Levéltár soron kívül tesz eleget.

      [(3)] (4) A Levéltár a Ttv. alapján minősített adatok vonatkozásában gondoskodik a titokvédelmi szabályok betartásáról.

      [(4)] (5) A Levéltár - az Ltv. 13. §-ában meghatározott feladatokon túl - gondoskodik az átvett, valamint a keletkező iratok egységes szempontok alapján történő nyilvántartásáról és [kezeléséről] őrzéséről."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/12. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    81. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    82. "(2) A Levéltár az e törvény alapján anonimizáltan megismerhető adatokat olyan módon teszi hozzáférhetővé a kérelmező számára, hogy az adatokat tartalmazó irat másolatát átadja, és a kérelmező számára nem megismerhető adatokat azon olvashatatlanná teszi. A megfigyelt számára minden, az iratokról készült másolatot soron kívül és térítésmentesen kell biztosítani."

      Indokolás: Lásd a T/541/22. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    83. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 9. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
    84. "(5) Az Ltv. 24/A. § (3) bekezdése alapján kötött adatvédelmi szerződés hatálya a Levéltárban kezelt iratokra akkor terjed ki, ha erről a szerződés - az iratok pontos felsorolásával - kifejezetten rendelkezik."

      Indokolás: Lásd a T/541/29. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    85. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslatot új 10. §-sal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    86. "10. § (1) Az 1. § (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti iratokat az azokat kezelő szervek a törvény hatályba lépését követő hetvenöt napon belül átvizsgálják. Azon iratokat, amelyekről megállapítható, hogy bizonyosan nem esnek a 2. § (2) bekezdés hatálya alá, valamint az át nem adott iratok jegyzékét legkésőbb a törvény hatályba lépését követő kilencvenedik napon át kell adni a Levéltárnak.

      (2) A Levéltárnak át nem adott iratok és irategyüttesek tekintetében - e törvény, valamint a Ttv. rendelkezéseire figyelemmel - a törvény hatályba lépésétől számított száznyolcvan napon belül le kell folytatni a Ttv. 10. §-ában szabályozott felülvizsgálati eljárást. Ha a felülvizsgálat eredményeként a minősítő a minősítést megszünteti, az iratot tizenöt napon belül át kell adni a Levéltárnak.

      (3) Át kell adni a Levéltárnak azon iratok jegyzékét, amelyek minősítését a minősítő fenntartotta. Amennyiben a Levéltár nem találja indokoltnak valamely, a jegyzékben szereplő irat minősítésének fenntartását, a Fővárosi Bírósághoz fordulhat a minősítés megszüntetésére való kötelezés érdekében. A minősítés fenntartásának jogszerűségét a minősítőnek kell bizonyítania. A bíróság az ügyben harminc napon belül, polgári nem peres eljárásban dönt. Az ügyben a Fővárosi Bíróság e feladatra kijelölt bírája jár el. A felek és meghaltalmazottaik nem lehetnek jelen egymás meghallgatásán. Az eljárás minden szakaszában biztosítani kell az államtitok védelmére vonatkozó előírások betartását. A Fővárosi Bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye. A bíróság végzése államtitkot nem tartalmazhat.

      (4) Amennyiben a minősítő az irat minősítését a törvény hatályba lépését követő háromszázhatvanötödik napig nem erősíti meg, az irat a minősítését elveszti, és azt tizenöt napon belül át kell adni a Levéltárnak.

      (5) Az 1. § (1) bekezdés c) pontja szerinti iratokat a Levéltár főigazgatójának kinevezésétől számított tizenöt napon belül teljes körűen át kell adni a Levéltárnak."

      Indokolás: Lásd a T/541/23. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    87. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 10. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
    88. "10. § (1) A törvény - a (2) [és (3)] bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

      [(2) A 8. § (1) bekezdése és (3)-(8) bekezdései, valamint a 11. § (3) bekezdése a törvény kihirdetését követő 60. napon lép hatályba.]

      [(3)] (2) A[z] 8. §-a, valamint 11. § (3) bekezdése [(2) bekezdése] 2003. január 1-jén lép hatályba.

      [(4)] (3) A Levéltár főigazgatói tisztségének betöltésére a pályázatot [a törvény hatálybalépésétől számított hatvan napon belül] az Országgyűlés elnöke írja ki, és gondoskodik a pályázatnak a törvény kihirdetésétől számított hatvan napon belüli elbírálásáról is.

      [(5) Az 1. § (1) bekezdés szerinti iratokat az azokat kezelő szervek kötelesek - a (6) bekezdésben, valamint a 2. § (2) bekezdésében foglalt iratok kivételével - a törvény hatályba lépését követő kilencven napon belül teljes körűen átadni a Levéltárnak.

      (6) Az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Történeti Hivatalról szóló 1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban Etv.) 1. §-a szerinti ellenőrzéssel összefüggésben keletkezett iratokat a törvény hatályba lépésétől számított tizenöt napon belül teljes körűen át kell adni a Történeti Hivatalnak.

      (7) A 2. § (2) bekezdésében felsorolt iratok esetében is át kell adni a Levéltárnak az iratok jegyzékét. Amennyiben a Levéltár nem találja indokoltnak valamely, a jegyzékben szereplő irat visszatartását, a Fővárosi Bírósághoz fordulhat az irat átadására való kötelezés érdekében. A visszatartás jogszerűségét az iratot visszatartó szervnek kell bizonyítania. A bíróság az ügyben harminc napon belül, polgári nem peres eljárásban dönt. Az ügyben a Fővárosi Bíróság e feladatra kijelölt bírája jár el. Az eljárás minden szakaszában biztosítani kell az államtitok védelmére vonatkozó előírások betartását. A Fővárosi Bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye.]

       

       

      [(8)] (4) [A (7) bekezdésben meghatározottakon kívül m]Minden, a Ttv. 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti minősítésre nem jogosult természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles a jogellenesen birtokában lévő, a törvény. 1. § (1) bekezdés a)-b) pontjainak hatálya alá [Levéltár illetékességi körébe] tartozó iratokat - ideértve annak másodpéldányait és másolatait is - a Történeti Hivatalnak a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül átadni.

      [(9)] (5) Aki jogellenesen birtokol a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratot, és azt [a (8) bekezdés szerinti határidő alatt] a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül a Történeti Hivatal részére átadja vagy ismeretlenül eljuttatja, mentesül [a közérdekű adat eltitkolása] a jgosulatlan adatkezelés és a különleges személyes adatokkal visszaélés, illetve az államtitoksértés jogkövetkezménye alól. A jogellenesen birtokolt, e törvény hatálya alá tartozó iratok hatóság előtt bizonyítékként nem használhatók fel[, és korábbi minősítésük fennmarad].

      [(10) Mentesül az államtitoksértés jogkövetkezménye alól az is, aki az e törvény 3.§-ában meghatározottak szerint hoz nyilvánosságra adatot. Továbbá nem minősül államtitoksértésnek a tényfeltáró bizottság határozatának közzététele a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvényben meghatározottak szerint.]

      [(11)] (6) A Levéltár köteles minden olyan iratot, amelynek őrzésére e törvény nem hatalmazza fel, a törvény hatálybalépésétől számított hat hónapon belül eredeti tulajdonosának vagy jogutódjának, köziratok esetében pedig az arra illetékes levéltárnak átadni. [Ha a Levéltár indokoltnak találja, ezen iratokról levéltári használatra másolatot készíthet.]

      [(12)] (7) A törvény hatálya alá tartozó iratok a törvény hatályba lépésének napjától kizárólag a Levéltárban selejtezhetőek az Ltv. szabályai alapján."

      Indokolás: Lásd a T/541/24. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    89. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 10. § (2)-(3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    90. "(2) A [8.] 7. § (1) bekezdése és (3)-(8) bekezdései, valamint a 11. § (3) bekezdése a törvény kihirdetését követő 60. napon lép hatályba.

       

      (3) Az [8.] 7. § (2) bekezdése 2003. január 1-jén lép hatályba."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/13. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    91. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 10. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    92. A T/541/15. módosító indítvány a Kulturális bizottság ülésén VISSZAVONVA!

    93. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 10. § (4)-(5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    94. "(4) A Levéltár főigazgatói tisztségének betöltésére a pályázatot [a törvény hatálybalépésétől számított hatvan napon belül] az Országgyűlés elnöke írja ki, és gondoskodik a pályázatnak a törvény kihirdetésétől számított hatvan napon belüli elbírálásáról is.

      (5) Az 1. § (1) bekezdés szerinti iratokat az azokat kezelő szervek kötelesek - az Ltv. 12. § (1)-(3) bekezdésének megfelelően [a (6) bekezdésben, valamint a 2. § (2) bekezdésében foglalt iratok kivételével] - a törvény hatályba lépését követő kilencven napon belül teljes körűen átadni a Levéltárnak."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/14. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

       

    95. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 10. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    96. "(5) [Az 1. § (1) bekezdés szerinti] A 2. § (1) bekezdésében meghatározott iratokat az azokat kezelő szervek kötelesek - a (6) bekezdésben, valamint a 2. § (2) bekezdésében foglalt, valamint az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges iratok kivételével - a törvény hatályba lépését követő [kilencven napon] 12 hónapon belül teljes körűen átadni a Levéltárnak."

      Indokolás: Lásd a T/541/27. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    97. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 10. § (7)-(11) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    98. "(7) [A 2. § (2) bekezdésében felsorolt] Az Ltv. 12. § (3) bekezdése szerint át nem adott iratok esetében is át kell adni a Levéltárnak az iratok jegyzékét. Amennyiben a Levéltár nem találja indokoltnak valamely, a jegyzékben szereplő irat visszatartását, a Fővárosi Bírósághoz fordulhat az irat átadására való kötelezés érdekében. A visszatartás jogszerűségét az iratot visszatartó szervnek kell bizonyítania. A bíróság az ügyben harminc napon belül, polgári nem peres eljárásban dönt. Az ügyben a Fővárosi Bíróság e feladatra kijelölt bírája jár el. Az eljárás minden szakaszában biztosítani kell az államtitok védelmére vonatkozó előírások betartását. A Fővárosi Bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye.

      (8) A (7) bekezdésben meghatározottakon kívül minden természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles a birtokában lévő, a Levéltár illetékességi körébe tartozó köziratokat - ideértve annak másodpéldányait és másolatait is - a Történeti Hivatalnak a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül átadni.

      (9) Aki jogellenesen birtokol a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratot, és azt a [(8) bekezdés szerinti határidő alatt] törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül a Történeti Hivatal részére átadja vagy ismeretlenül eljuttatja, mentesül a [közérdekű adat eltitkolása] jogosulatlan adatkezelés és a különleges személyes adatokkal való visszaélés, illetve az államtitoksértés jogkövetkezménye alól. A jogellenesen birtokolt, e törvény hatálya alá tartozó iratok hatóság előtt bizonyítékként nem használhatók fel[, és korábbi minősítésük fennmarad].

      [(10) Mentesül az államtitoksértés jogkövetkezménye alól az is, aki az e törvény 3.§-ában meghatározottak szerint hoz nyilvánosságra adatot. Továbbá nem minősül államtitoksértésnek a tényfeltáró bizottság határozatának közzététele a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvényben meghatározottak szerint.]

      [(11)] (10) A Levéltár köteles minden olyan iratot, amelynek őrzésére e törvény nem hatalmazza fel, a törvény hatálybalépésétől számított hat hónapon belül eredeti tulajdonosának vagy jogutódjának, köziratok esetében pedig az arra illetékes levéltárnak átadni. Ha e törvényben biztosított jogok gyakorlásához szükséges, a Levéltár [indokoltnak találja,] ezekről az [ezen] iratokról levéltári használatra másolatot készíthet."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/15. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    99. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 10. § (7) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    100. "(7) [A 2. § (2) bekezdésében felsorolt iratok esetében is át kell adni a Levéltárnak az iratok jegyzékét.] A 10. § (5) bekezdésében szereplő irategyüttesekről és önálló iratokról az azokat kezelő szervezetek kötelesek jegyzéket készíteni és azt a Levéltárnak átadni. Amennyiben a Levéltár nem találja indokoltnak valamely, a jegyzékben szereplő irat visszatartását, a Fővárosi Bírósághoz fordulhat az irat átadására való kötelezés érdekében. A visszatartás jogszerűségét az iratot visszatartó szervnek kell bizonyítania. A bíróság az ügyben harminc napon belül, polgári nem peres eljárásban dönt. A felek és meghatalmazottaik nem lehetnek jelen egymás meghallgatásán. Az ügyben a Fővárosi Bíróság e feladatra kijelölt bírája jár el. Az eljárás minden szakaszában biztosítani kell az államtitok védelmére vonatkozó előírások betartását. A bíróság végzése államtitkot nem tartalmazhat. A Fővárosi Bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye."

      Indokolás: Lásd a T/541/28. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    101. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 10. § (8)-(9) bekezdéseinek a következő módosítását, valamint a (10) bekezdés elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):
    102. "(8) [A (7) bekezdésben meghatározottakon kívül m]Minden, a Ttv. 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti minősítésre nem jogosult természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles a jogellenesen birtokában lévő, a törvény 1. § (1) bekezdés a)-b) pontjainak hatálya alá [Levéltár illetékességi körébe] tartozó iratokat - ideértve annak másodpéldányait és másolatait is - a Történeti Hivatalnak a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül átadni.

      (9) Aki jogellenesen birtokol a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratot, és azt [a (8) bekezdés szerinti határidő alatt] a törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül a Történeti Hivatal részére átadja vagy ismeretlenül eljuttatja, mentesül [a közérdekű adat eltitkolása] a jogosulatlan adatkezelés és a különleges személyes adatokkal visszaélés, illetve az államtitoksértés jogkövetkezménye alól. A jogellenesen birtokolt, e törvény hatálya alá tartozó iratok hatóság előtt bizonyítékként nem használhatók fel[, és korábbi minősítésük fennmarad].

      [(10) Mentesül az államtitoksértés jogkövetkezménye alól az is, aki az e törvény 3.§-ában meghatározottak szerint hoz nyilvánosságra adatot. Továbbá nem minősül államtitoksértésnek a tényfeltáró bizottság határozatának közzététele a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló törvényben meghatározottak szerint.]"

      Indokolás: Lásd a T/541/42. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

       

    103. Eörsi Mátyás képviselő a törvényjavaslat 10. § (9) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    104. "(9) Aki jogellenesen birtokol a Levéltár illetékességi körébe tartozó iratot, és azt a (8) bekezdés szerinti határidő alatt a Történeti Hivatal részére átadja vagy ismeretlenül eljuttatja, mentesül a közérdekű adat eltitkolása, illetve az államtitoksértés jogkövetkezménye alól. A jogellenesen birtokolt, e törvény hatálya alá tartozó iratok [hatóság előtt bizonyítékként nem használhatók fel, és korábbi minősítésük fennmarad] korábbi minősítése fennmarad, tartalma a jelen törvény erejénél fogva hamis, ezzel szemben bizonyítást folytatni tilos."

      Indokolás: Lásd a T/541/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    105. Csontos János és dr. Szabó Zoltán képviselők a törvényjavaslat 10. § (10) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    106. A T/541/16. módosító indítvány a Kulturális bizottság ülésén VISSZAVONVA!

    107. Demeter Ervin és dr. Kovács Zoltán képviselők a törvényjavaslat 11. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolják:
    108. "11. § [(1) A törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti az Etv., valamint a 2000. évi XCIII. törvény, a 2001. évi XLVII. törvény még hatályban lévő rendelkezései.]

      [(2)](1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a törvény végrehajtásához szükséges intézkedéseket megtegye, ennek keretében gondoskodjon a törvény hatálya alá tartozó iratok tekintetében az iratkezelés, az iratvédelem előzményeinek feltárásához, valamint az iratok egyesítéséhez szükséges szabályozási, szervezési, költségvetési és egyéb feltételek megteremtéséről.

      [(3)](2) Az Ltv. 19. § (1)-(4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

       

       

      "(1) Állami szaklevéltár a Hadtörténelmi Levéltár, a Központi Statisztikai Hivatal Levéltára és a Vízügyi Levéltár, a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára], valamint az állam által fenntartott felsőoktatási, tudományos, kulturális vagy egészségügyi szolgáltatást végző intézmény levéltára.

      (2) A szaklevéltár illetékességi köre - a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára] kivételével -

      a) a Hadtörténelmi Levéltár esetében a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar, valamint - a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével - az ezek közvetlen felügyelete vagy irányítása alá tartozó katonai szervezetek,

      b) a Központi Statisztikai Hivatal Levéltára esetében a Központi Statisztikai Hivatal és az ennek közvetlen felügyelete alá tartozó szervek,

      c) a Vízügyi Levéltár esetében a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó vízügyi szervek,

      d) a felsőoktatási, tudományos, kulturális vagy egészségügyi szolgáltatást végző intézmény levéltára esetében a fenntartó szerv

      levéltári anyagára, továbbá mindezek jogelődeinek működése során keletkezett levéltári anyagára terjed ki.

      (3) A[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltárának] illetékessége az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára] létrehozásáról szóló törvény 1. § (1) bekezdésében meghatározott iratokra terjed ki.

      (4) A[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára] működésének speciális szabályait, valamint az e törvényben meghatározottakon túlmenően ellátandó feladatait a (3) bekezdésben említett törvény határozza meg."

      [(4)](3) A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 271. §-a az alábbi l)-m) pontokkal egészül ki:

      "[Nincs helye felülvizsgálatnak:]

      l) a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára] által iratok átadása iránt indított perében hozott végzés ellen,

      m) a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltját vizsgáló bizottság határozatával szemben benyújtott keresetről hozott határozat ellen."

      [(5)](4) A Ttv. mellékletében az államtitokköri jegyzék 151. pontja előtti alcím és a 151. pont helyébe a következő rendelkezés lép:

       

       

      "[Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára]

      151. a[z Állambiztonsági Szolgálatok] Történeti Hivatal [Levéltára] által kezelt államtitok és szolgálati titok körébe tartozó adatok védelmére szolgáló rendszerek és intézkedések adatai

      Az államtitokká minősítés leghosszabb érvényességi ideje: 90 év."

      Indokolás: Lásd a T/541/11. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. nem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. nem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    109. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    110. "(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy [a törvény végrehajtásához szükséges intézkedéseket megtegye, ennek keretében gondoskodjon a törvény hatálya alá tartozó iratok tekintetében az iratkezelés, az iratvédelem előzményeinek feltárásához, valamint az iratok egyesítéséhez] gondoskodjon a 9. § szerinti iratátadáshoz szükséges szabályozási, szervezési, költségvetési és egyéb feltételek megteremtéséről."

      T/541/44/16.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 56. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/541/44/16. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

       

    111. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 11. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    112. "(3) Az Országgyűlés Elnöke a levéltárosi és történettudományi szakmai testületek, intézmények delegáltjaiból, valamint a legfőbb ügyész képviselőjéből iratfeltáró bizottságot hoz létre az állambiztonsági iratoknak e törvény hatályba lépését megelőző kezelésének feltárására. A bizottság elnöke a Levéltár főigazgatója. A bizottság jelentését az Országgyűlésnek terjeszti be, eljárására az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényt kell alkalmazni."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/16. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    113. Dr. Fodor Gábor, Tóth András és dr. Wiener György képviselők a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdésében az Ltv. 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    114. /(3) Az Ltv. 19. § (1)-(4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

      "(3) Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának illetékessége az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára létrehozásáról szóló törvény [1. § (1)] 10. § (5) bekezdésében meghatározott iratokra terjed ki. "

      Indokolás: Lásd a T/541/26. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

       

    115. Donáth László képviselő a törvényjavaslat 11. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    116. "(4) E törvény felhatalmazza a Levéltár főigazgatóját, hogy az illetékes országgyűlési bizottságok véleménye alapján a Levéltár mellett működő, az igénylők szervezeteinek képviselőiből társadalmi testületet hozzon létre, amelynek feladata az egykor megfigyeltek jogainak érvényesítése."

      Indokolás: Lásd a T/541/44/16. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja

      - a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja

      - a Honvédelmi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    117. Mécs Imre képviselő a törvényjavaslat 11. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"(4) Az Ltv. 23. § (2) bekezdése az alábbi mondattal egészül ki:

"A kuratórium engedélyezi az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában történő tudományos kutatást.""

Indokolás: Lásd a T/541/25. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Kulturális biz. támogatja

- a Rendészeti biz. nem támogatja

- a Honvédelmi biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. november 29.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Pető Iván s.k.,
a Kulturális bizottság elnöke

Dr. Gál Zoltán s.k.,
a Rendészeti bizottság elnöke

Keleti György s.k.,
a Honvédelmi bizottság elnöke