ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

T/28/8.

Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin

az Országgyűlés elnöke

részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/28. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó   j a v a s l a t o t

nyújtjuk be:

A törvényjavaslat 23.§ (1) bekezdéséhez (a sportról szóló 2000. évi CXLV. történy 77.§-a):

"23. § (1) Ez a törvény - a (2)-(4) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követő kilencvenedik napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti az Rtv. 5. § -ának (3)-(5) bekezdése, 24. §-ának (6) bekezdése, 58. § (3) bekezdése, 85. § (1) bekezdése, 118. §-ának (1) bekezdése és 148. §-a (4) bekezdésének az "az európai, illetve" szövegrésze, valamint a sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény 77. §-ának alcíméből és (1) bekezdéséből az "és rádiós", a (2) bekezdés a) pontjából a "rádiós és" kifejezés, valamint a (6) bekezdése.

I n d o k o l á s

A sporttörvénynek a sportági versenyek közvetítéséről rendelkező 77.§-a azonosan kezeli a televíziós és a rádiós közvetítéseket.

A sportesemények rádiós közvetítése azonban alapvetően különbözik a televíziós közvetítéstől. A televíziós közvetítés elsősorban az esemény "képét" sugározza, úgy, ahogyan az valóságban történt, közelről is megmutatva a játékosok képmását, az esemény mozzanatait. Tény, hogy egy ilyen közvetítés személyiségi jogokat is érint, amely megalapozza a közvetítési jog külön nevesítését.

A rádiós közvetítés ellenben teljesen más. Rádiós közvetítés esetében az történik, hogy a jelenlévő tudósító a saját szemével nézi a sporteseményt, és a saját szavaival kommentálja az egyébként nyilvános sporteseményen történteket, beszámol a játék menetéről és eredményéről, de a saját előadástól függetlenül nem közvetít annak beazonosítására alkalmas információkat. A rádióközvetítés a kommentátor szavainak a közvetítéséből áll. Nem különbözik a kommentátor szerepe attól az újságíróétól, aki a lapjában beszámol az eseményről, főleg, ha az - mint most már technikailag is lehetséges - akár nyomban, élőben, on-line írja be a laptopjába az elektronikus híradást, amely a beírással gyakorlatilag egy időben jelenhet meg az érdeklődők számítógépén.

A rádiós sportközvetítés nem hasonlítható a hangversenyek vagy színházi előadások rádiós közvetítéséhez sem, ahol az előadók által produkált hangot továbbítja az adás a hallgatókhoz.

Nincs tehát sem szerzői jogi vagy szomszédjogi, sem pedig személyiségi jogi alapja az ún. rádiós sportjogok bevezetésének, amint ezt a sporttörvény minden előzmény nélkül megtette. Sőt, a hallgatók alapvető információs jogai teljesítése megköveteli a rádióktól, hogy haladéktalanul - adott esetben élő adásban - beszámoljanak a társadalom számára jelentős eseményekről, és a nagyobb sportesemények feltétlenül ilyennek minősülnek.

Indokolt tehát, hogy a sporttörvénybe indokolatlanul belekerült, a rádiós közvetítésre vonatkozó kifejezéseket a médiatörvény módosítása során az amúgy is érintett §-ból töröljük.

B u d a p e s t , 2002. június 11.

Pető Iván
SZDSZ

Szabó Zoltán
MSZP

Újhelyi István
MSZP