Magyar Köztársaság Kormánya
T/4983.
számú
törvényjavaslat
a devizakorlátozások megszüntetésérõl, valamint
egyes kapcsolódó törvények módosításáról
Elõadó: Varga Mihály
pénzügyminiszter
Budapest, 2001. augusztus
2001. évi .... törvény
a devizakorlátozások megszüntetésérõl,
valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról
Az Országgyûlés a piacgazdaság kiépítésének következményeként, a forint konvertibilitását teljessé téve, az Európai Unióhoz történõ csatlakozásra való felkészülés érdekében törvényt alkot a devizakorlátozások megszüntetésérõl, a tõke szabad áramlásának elõsegítésérõl.
1.§
(2) Ha törvény eltérõen nem rendelkezik, a Magyar Állam részére forintban kell teljesíteni az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 10.§-ában megfogalmazott közterheket, továbbá bíróság, büntetõ ügyekben eljáró más hatóság, vagy szabálysértési hatóság által határozatban megállapított fizetési kötelezettséget (így különösen pénzbüntetést, pénzmellékbüntetést, pénzbírságot, rendbírságot).
(3) Amennyiben törvény vagy kormányrendelet másként nem rendelkezik
devizával, valutával, belföldi fizetõeszközzel, illetve belföldi pénznemre szóló követeléssel végzett jogügyletei és cselekményei szabadon végezhetõek.
2.§
Értelmezõ rendelkezések
1. devizabelföldi:
2. devizakülföldi:
3. deviza: külföldi pénznemre szóló követelés (pénzhelyettesítõ eszköz, bankszámla- és egyéb pénzkövetelés);
4. valuta: külföldi pénz;
5. konvertibilis pénznem (deviza, valuta): a Magyar Nemzeti Bank devizaárfolyam lapján feltüntetett pénznem (deviza, valuta);
6. fizetõeszköz: a pénz, továbbá - ellenkezõ rendelkezés hiányában - a forintra vagy külföldi pénznemre kiállított pénzhelyettesítõ eszköz;
7. pénzhelyettesítõ eszköz: a csekk - ideértve a kitöltetlen csekket is -, a hitelkártya, a csekk-kártya, a bankkártya, a kereskedelmi kártya, a váltó, az utalvány, továbbá a takarékbetétkönyv vagy az ilyen betétrõl kiállított más okirat, és elnevezésétõl függetlenül minden más, az elõzõekkel azonos rendeltetésû okmány;
8. vállalkozás: a gazdasági társaság, a szövetkezet, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, a közhasznú társaság, az egyes jogi személyek vállalata, a leányvállalat, a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe, a befektetési alap, a magánnyugdíjpénztár, az önkéntes nyugdíj-, egészség-, és önsegélyezõpénztár, a vízgazdálkodási társulat, az erdõbirtokossági társulat, továbbá az egyéni vállalkozó (egyéni cég), a külföldi állampolgár önálló vállalkozása (egyéni vállalkozó - ideértve az egyéni céget is - és az önfoglalkoztató), valamint a külön jogszabály alapján vállalkozói igazolvány nélkül külkereskedelmi tevékenységet folytató természetes személy, az ügyvéd, az ügyvédi iroda, a közjegyzõ, az egyéni szabadalmi ügyvivõ és szabadalmi iroda, a végrehajtói iroda;
9. szervezet: természetes személyen és a vállalkozáson kívüli jogi és nem jogi személy, amely alapfeladatként vállalkozási tevékenységet nem folytat, ideértve az államot is.
3. §
Gazdasági és pénzügyi nehézségek esetén követendõ eljárás
(2) Az (1) bekezdésben írt korlátozások jellegérõl és azok indokairól a Kormány köteles a rendelet elfogadását követõ országgyûlési ülésnapon az Országgyûlést tájékoztatni.
(3) A Kormány az (1) bekezdés alapján bevezetett korlátozó intézkedések idõtartamát a (2) bekezdésben szabályozott tájékoztatási kötelezettség betartásával további három hónapra meghosszabbíthatja. E határidõ lejártát követõen korlátozó intézkedés bevezetésérõl, fenntartásáról kizárólag az Országgyûlés jogosult határozni.
(4) E § alapján alkalmazott korlátozások betartását a Magyar Nemzeti Bank jogosult ellenõrizni a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény alapján.
Hatálybalépés és átmeneti rendelkezések
4. §
(2) A törvény 3.§-a a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történõ csatlakozásáról szóló nemzetközi szerzõdést kihirdetõ törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti.
5.§
(1) Azok a cégjegyzékbe bejegyzett devizakülföldi társaságok, amelyek jegyzett tõkéje nem konvertibilis devizában van meghatározva, kötelesek az e törvény hatályba lépése utáni elsõ közgyûlésen, taggyûlésen az alapító okiratukat úgy módosítani, hogy feleljen meg a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény 19.§-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezésnek.
(2) Azok a társaságok, amelyeknek a pénzügyminiszter a külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény 43. §-a alapján az egyébként a vámszabadterületi társaságokat megilletõ kedvezményeket engedélyezett, addig az idõpontig élvezhetik kedvezményeiket, ameddig a Kormány - nemzetgazdasági érdekbõl - a kedvezmény lejáratát meghosszabbította és a határozatot a pénzügyminiszter a Pénzügyi Közlönyben közzétette.
Hatályon kívül helyezendõ jogszabályok
6. §
E törvény hatályba lépésével egyidejûleg hatályát veszti:
Módosuló törvények
7.§
(1) A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény (a továbbiakban: Btv.) 30.§-ának elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:
" A társaság vagyonát - devizakülföldi társaság kivételével - forintban kell kifejezni, és a társaság könyveit forintban kell vezetni."
8. §
(1) A cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 19.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A 12. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott jegyzett tõkét - devizakülföldi társaság kivételével - forintban, forintra kerekítve kell meghatározni. Ha a cégbejegyzést követõen a cég jegyzett tõkéjének mértéke megváltozik, a cégjegyzék a továbbiakban a pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás mértékét már nem tünteti fel. Szövetkezet esetében a jegyzett tõke változását évente egy alkalommal kötelezõ - legkésõbb a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadását követõ tizenöt napon belül - a cégbíróságnak bejelenteni, a beszámoló fordulónapja szerinti állapotnak megfelelõen."
(2) A Ctv. 29. §-a a következõ (6) - (7) bekezdésekkel egészül ki:
"(6) Az adószám, valamint a statisztikai számjel változását az azt megállapító szervezet közli a cégbírósággal. A 25. § (1) bekezdése szerinti számítógépes rendszer útján a változás bejegyzése automatikusan, a törvény erejénél fogva történik meg.
(7) A cég pénzforgalmi számlájának adataiban bekövetkezett változást a számlát vezetõ pénzügyi intézmény közli a cégbírósággal az erre a célra létrehozott számítástechnikai rendszer útján. A változás bejegyzése a törvény erejénél fogva történik meg."
9.§
"42/B. § A 42/A. § tekintetében a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, illetve a megyei (Fõvárosi) fogyasztóvédelmi felügyelõségek járnak el a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló 1997. évi LVIII. törvény rendelkezései szerint."
(2) A Bit. 43.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) Az (1) bekezdés g) és h) pontja, valamint - ha a biztosítási állományt külföldön bejegyzett biztosítótól veszik át - c) pontja tárgyában kiadott felügyeleti engedély nem mentesíti a kérelmezõt a tevékenység helye szerinti ország elõírásai által megkívánt egyéb engedélyek megszerzésének kötelezettsége alól."
(3) A Bit 58.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Magyarországon bejegyzett biztosító a Felügyelet engedélyével átvehet biztosítási szerzõdésállományt külföldön bejegyzett biztosítótól is."
10. §
A szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 27/A.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Ha
szerencsejáték szervezõ tevékenységet konvertibilis pénznemben végez, köteles a téteket konvertibilis pénznemben feltüntetni."
11.§
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény a következõ új 10/A.§-sal egészül ki:
"10/A.§ E törvény hatálya alá tartozó bevételek és kiadások - az e törvényben szabályozott kivételekkel - kizárólag forintban teljesíthetõk."
12.§
"(1) Az MNB külföldi pénznemek forintra és forintnak külföldi pénznemekre való átszámítására vonatkozó hivatalos árfolyamokat jegyez és tesz közzé."
(2) Az MNB törvény a következõ 60/A.§-sal egészül ki:
"60/A.§ (1) A devizabelföldi és a devizakülföldi a hitelintézetnek statisztikai célra köteles megadni - a 67/A.§ felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott nemzetközi fizetési forgalom jogcímek közüli választással - a valutavásárlás és valutaeladás, valamint a belföldi és a külföldi közötti átutalások esetén az általa kezdeményezett átutalás, vagy a javára érkezett számlajóváírás, valamint a valutavásárlás és -eladás jogcímét.
(3) Az MNB törvény a következõ 67/A.§-sal egészül ki:
"67/A.§ Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a nemzetközi fizetési forgalom jogcímeit. A rendeletet az MNB egyetértésével kell kiadni."
13. §
A fogyasztóvédelemrõl szóló 1997. évi CLV. törvény 14.§-ának (2) bekezdésében az "érvényes" kifejezés helyébe a "törvényes" kifejezés lép.
14. §
"98.§ Arany, platina, ezüst, továbbá fizetõeszköz lefoglalásakor a végrehajtó az értéket magához veszi, a lefoglalt külföldi pénzt a foglalást követõ munkanapon a végrehajtói letéti számlára befizeti. Ugyanígy kell eljárni, ha az adós külföldi pénznemben fizeti meg a végrehajtónak a tartozást."
(2) A Vht. 100.§-ában a "24 órán belül" szövegrész helyébe "a foglalást követõ munkanapon" szövegrész lép.
"A kifizetés pénzneme
163/A. § (1) A végrehajtás során befolyt összeget a kifizetés napja szerint érvényes, a végrehajtói letéti számlát vezetõ hitelintézet által jegyzett deviza-vételi árfolyam figyelembevételével, a végrehajtható okiratban foglalt pénznemben kell a végrehajtást kérõnek kifizetni. A kifizetést az adós részére forintban kell eszközölni, kivéve a lefoglalt külföldi pénzt (98.§ )."
(2) A végrehajtás során befolyt összegnek az (1) bekezdés szerinti kifizetéséhez szükséges átváltás költsége a végrehajtási költségek körébe tartozik."
15.§
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 65.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"65.§ A nemzetbiztonsági szolgálatok a 63.§ (2) bekezdésében meghatározott körben külön korlátozás nélkül valutát kezelhetnek."
16.§
A Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény 68/C.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"68/C.§ A rendõrség a 68/A.§ (2) bekezdésében meghatározott körben külön korlátozás nélkül valutát kezelhet."
17.§
(1) A pénzmosás megelõzésérõl és megakadályozásáról szóló 1994. évi XXIV. törvény (a továbbiakban Pmt.) 1.§-a az alábbi c) ponttal egészül ki:
"c) a vámhatóság"
(2) A Pmt. az alábbi 2/A. §-sal egészül ki:
"2/A. § (1) A Magyar Köztársaság határát átlépõ személy, amennyiben birtokában 2 millió forintot elérõ vagy azt meghaladó összegû forint vagy külföldi valuta van, az alábbi adatokat köteles a vámhatóság számára megadni:
(3) A Pmt. az alábbi 3/A. §-sal egészül ki:
"3/A.§ A vámhatóság eljárására e törvény 3. §-át, 4.§-át, valamint 5.§-ának (1) bekezdését értelemszerûen alkalmazni kell."
(4) A Pmt. 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A pénzügyi szolgáltató szervezet kétmillió forintot elérõ vagy meghaladó összegû, forintban vagy külföldi pénznemben történõ készpénzbefizetéssel, illetve -kifizetéssel együttjáró ügyleti megbízást kizárólag olyan ügyféltõl fogadhat el, aki az azonosságát igazoló okmányait a pénzügyi szolgáltató szervezetnek bemutatja, akinek az azonosítását a pénzügyi szolgáltató szervezet elvégzi, és aki a pénzeszköz tényleges tulajdonosára vonatkozóan írásbeli nyilatkozatot tesz."
(5) A Pmt. 3. § (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"[(1) Pénzmosásra utaló adat, tény vagy körülmény felmerülése esetén az 1. § b) pontjában meghatározott személy köteles haladéktalanul:]
a) az ügyfelet a 2. §-ban meghatározott értékhatárra tekintet nélkül azonosítani, továbbá az ügyfélnek a pénzeszköz tényleges tulajdonosára vonatkozó írásbeli nyilatkozatát beszerezni, és"
18. §
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4.§-a 28. pontjának bevezetõ szövegrészében a "bejegyzett" kifejezés helyébe a " gazdasági társaságokról szóló törvényben foglaltak szerint alapított" kifejezés lép.
19.§
Az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítés
E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdetõ 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségeknek az Európai Közösséget létrehozó szerzõdésének 56-60. cikkeivel és a 119-120. cikkeivel, valamint a Tanács a Szerzõdés 67. cikkének végrehajtásáról szóló 88/361/EGK irányelvével összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz.
Általános indokolás
A magyar gazdaságban a megszerzett deviza, valuta birtokban tartása, felhasználása hosszú ideig szigorú szabályokhoz volt kötve. A rendszerváltás óta a piacgazdaság kiépülésével és megerõsödésével létrejött a szükséges gazdasági háttér, amely lehetõvé teszi a devizagazdálkodási rendszer immár teljes mértékû megszüntetését a piac szabályozó szerepére és makrogazdasági mechanizmusokra hagyva az ország devizaháztartásának szabályozását.
A Magyar Nemzeti Bank 2001. május 3-án a Kormány egyetértésével döntött a forint árfolyamsávjának kiszélesítésérõl. Ez a lépés a devizakorlátozások lebontásának felgyorsítását tette szükségessé. A szélesebb árfolyamsáv megnöveli ugyanis a devizaárfolyamtól függõ gazdasági tevékenységek kockázatát. A határidõs piacok hatékony mûködése viszont lehetõséget teremt arra, hogy az exportõrök széles árfolyamsáv mellett is biztonsággal tervezhessék a szállításaik ellenértékeként kapott összegek alakulását. Ezért jól mûködõ, mély és sokszereplõs határidõs piac kialakulása szükséges ahhoz, hogy a gazdaság szereplõi hatékonyan tudják fedezni árfolyamkockázatukat. Ehhez a hatályos devizajogszabályokban szereplõ korlátozások feloldására volt szükség, hogy a jelenleginél fejlettebb piac alakulhasson ki és e piacokon a külföldiek részvételét is biztosítani lehessen.
A Kormány 2001. június 5-ei ülésén döntött a devizakorlátok teljes megszüntetésérõl, a forint teljes konvertibilitásának megteremtésérõl. Ez érintette a belföldi és külföldi gazdasági és pénzügyi szereplõket, szervezeteket, természetes személyeket. A teljes körû liberalizáció folytán - többek között - megszûnt a devizahatósági engedély vagy bejelentési, a deviza/valuta hazahozatali kötelezettség, szabaddá vált a külföldi deviza vagy forint bankszámlatartás, a külföldi, belföldi fizetõeszköz kivitele.
Ilyen tartalmú liberalizációs intézkedések megtételére a felhatalmazást a Kormány számára devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény 89. § (2) bekezdésének a) pontja biztosította.
A kormányrendelet szabályozása által biztosított új devizális "környezetben" szükségessé vált a devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény által használt fogalom és szabályozórendszer felülvizsgálata, az egész magyar jogrendszert átható korábbi devizális szabályozás átformálása, és a gyors és teljes liberalizáció által kialakult helyzethez történõ átalakítása. E törvény a fenti cél megvalósítására törekedve tartalmazza a szükséges törvénymódosításokat.
A jogalkalmazás megkönnyítése érdekében szükséges volt annak kimondása, hogy a gazdasági élet egész területén szabad a devizával és valutával, belföldi fizetõeszközzel történõ fizetés, pénzügyi mûveletek végzése.
A fogalom-meghatározást illetõen említést érdemel, hogy a törvényjavaslat megõrzött számos, a devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény által használt definíciót (devizabelföldi, devizakülföldi, deviza, valuta, konvertibilis pénznem, fizetõeszköz, pénzhelyettesítõ eszköz). E fogalmak fenntartása azért szükséges, mert számos jogág jogszabályai használják e devizális fogalmakat és elhagyásuk fennakadásokat okozhatott volna a jogalkalmazásban, jogértelmezésben.
A devizában történõ fizetés lehetõvé tétele mellett szükséges annak hangsúlyozása is, hogy Magyarországon továbbra is a forint a törvényes fizetõeszköz, amelyet a forintérték megállapításáról és az ezzel összefüggõ rendelkezésekrõl szóló 9000/1946. (VII. 28.) ME rendelet tartalmaz és a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény megerõsít. A Polgári Törvénykönyv által is rögzített szabályozás szerint belföldön fõszabályként tehát a fizetés pénzneme a forint, a forintban történõ teljesítését - eltérõ megállapodás hiányában - mindenki köteles elfogadni. Szintén továbbra is alkalmazandó az üzletek mûködésérõl és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeirõl szóló 4/1997. (I.22.) kormányrendelet 22.§-ának (4) bekezdését, mely szerint: "Az áru árát forintban az üzletben és - a kirakatban történõ bemutatás esetén - a kirakatban is fel kell tüntetni." Ez a kötelezettség azonban csak az áru árának feltüntetésére vonatkozik, az ügyletkötés, számlakiállítás és a fizetés e kötelezettségtõl függetlenül történhet a forinttól eltérõ pénznemben is.
Ki kell emelni, hogy a költségvetés felé történõ valamennyi befizetés, így az adók, illetékek, díjak, vám, illetve a Magyar Államnak, mint közjogi félnek történõ teljesítés - mint pl. pénzbírság, pénzbüntetés, - forintban kell, hogy történjen. Hasonlóan belföldi fizetõeszközben kell teljesíteni a költségvetés által eszközölt kifizetéseket, gondolva itt elsõsorban a költségvetési támogatások formáira. Természetesen kivételként kezelendõk azok a kiadások, amelyek a természetüknél fogva már eddig is devizában voltak teljesítendõk, mint például a külföldi adósságállomány törlesztése, a hitelek és nemzetközi segélyek.
A törvényjavaslat felhatalmazás alapján továbbra is biztosítja a Kormány számára azt a lehetõséget, hogy a Római Szerzõdés 119-120. cikkelyei által körülírt rendkívüli gazdasági krízishelyzetben a jegybank kezdeményezésére átmeneti korlátozó intézkedéseket hozzon az ország devizaállományának megõrzése, vagy a forint elleni spekuláns támadások kivédése érdekében.
A törvényjavaslat számos hatályon kívül helyezõ rendelkezést is tartalmaz, amelyek megtisztítani hivatottak a jogrendszert, így - többek között - a büntetõ és szabálysértési jogot is a megszûnõ devizális korlátozásoktól és devizahatósági elõírásoktól és egyéb devizális fogalmaktól.
A fenti liberalizációs lépések megtételével Magyarország lényeges mértékben felkészült a tõkemûveletek területén az EU csatlakozásra.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
E törvényjavaslat koncepciója szerint minden devizális megkötés, amely a Magyarországon végzett ügyletekkel volt kapcsolatos, megszûnik. A törvényjavaslat fõszabályként kimondja, hogy devizával, valutával, forinttal kötött jogügyletek és cselekmények minden korlátozástól és bejelentési kötelezettségtõl mentesen, szabadon végezhetõk. Erre azért van szükség, mivel az eddigi 70 éves szabályozás során mindvégig szigorú korlátokhoz voltak kötve a deviza, valuta mûveletek. Ezzel szemben a mai szabályozás filozófiája merõben ellentétes a korábbi regulációval, így célszerûnek látszott e szabadság deklarálása.
Megfogalmazásra került a törvényes fizetõeszköz legfontosabb kritériuma is, miszerint belföldön a forintban történõ teljesítés nem utasítható vissza. Ezen elvek deklarálására azért volt szükség, mert a jogalkotó egyértelmûvé szeretné tenni, hogy devizális teljesítésre, illetve fizetésre kizárólag közös megállapodás esetén van lehetõség. Amennyiben nincs a felek között egyetértés a teljesítés pénzneme tekintetében, vagy arról nem határoztak, a forintot, mint törvényes fizetõeszközt kötelesek ellenértékként a gazdasági élet szereplõi elfogadni.
A törvény területi és személyi hatálya az 1.§ (3) a.), b.) pontjaiban került meghatározásra. Magyar jogszabály kötelezõ ereje természetesen a magyar joghatóság alá tartózó polgárok és belföldi székhelyû gazdasági társaságok és szervezetek mûveleteire terjedhet ki függetlenül attól, hogy a jogcselekmények külföldön vagy belföldön történtek-e, illetve a joghatóság függetlenül az ügyletben résztvevõk illetõségére a belföldön kötött, teljesített ügyletekre, cselekményekre nézve áll fenn. A külföldiek egymás között lebonyolításra kerülõ ügyletei vonatkozásában a törvény hatálya a területi elv alapján terjed ki, hiszen itt a jogszabály szabályozási köre a Magyar Köztársaság területén történt jogügyletekre terjed ki.
a 2. §-hoz
Mint már azt az általános indoklásban is említésre került, a korábbi 1995. évi XCV. törvény által definiált néhány fogalom átkerült a jelen törvényjavaslatba.
a 3. §-hoz
Továbbra is szükséges fenntartani azt a lehetõséget, hogy súlyos gazdasági problémák esetén a jelen törvényben meghozott teljes konvertibilitást a Kormány a jegybank indítványára 3 hónapra felfüggessze, és ideiglenesen devizális korlátozó intézkedéseket hozzon. Ez a "safeguard" szabály már a korábbi devizáról szóló 1995. évi XCV. törvényben is megfogalmazásra került. Jelen törvényjavaslat konkrétabban a Római Szerzõdéssel összhangban kívánja megfogalmazni azon körülményeket, amikor a Kormány a jegybankkal együttmûködve élhet a korlátozás lehetõségével, valamint részletesebb szabályokat tartalmaz arra vonatkozóan, hogy hányszor és milyen idõtartamra ad a Kormánynak felhatalmazást az intézkedések bevezetéséhez.
A Kormány e felhatalmazás alapján kétszer 3 hónapra vezethet be korlátozásokat. Amennyiben a nemzetközi gazdasági helyzet továbbra is szükségessé teszi a korlátok fenntartását, a 6. hónap után magasabb szintû jogszabályba kell foglalni a meghozott intézkedések tartalmát. Jelen szabályozás összhangban van az Európai Unióban érvényes szabályozással, mivel a Római Szerzõdés 119-120. cikkelyei, valamint az Európai Tanács 88/361/EGK irányelve és az OECD Tõkemozgások Liberalizációs Kódexe is biztosítja a fenti körülmények esetén a korlátozások bevezetésének lehetõségét.
a 4.-5. §-hoz
A törvény 2002. január 1-én lép hatályba, kiegészítve azzal, hogy rendelkezéseit a folyamatban lévõ ügyekre is alkalmazni kell.
Amint a Magyar Köztársaság csatlakozik az Európai Unióhoz, a csatlakozást kihirdetõ törvény hatálybalépésével a Római Szerzõdés a magyar jogrendszer részét fogja képezni, így annak rendelkezései közvetlenül érvényesülnek, így már nem lesz szükség annak szabályozására, hogy milyen eljárást kell követnie a kormánynak a gazdasági szükségintézkedések meghozatalakor (a törvényjavaslat 3.§-a).
a 6. §-hoz
A hatályon kívül helyezõ rendelkezések "megtisztítani" hivatottak a jogrendszert, így - többek között - a büntetõ és szabálysértési jogot is a megszûnõ devizális korlátozásoktól, devizahatósági elõírásoktól és egyéb devizális fogalmaktól.
a 7. §-hoz
A Btv. 30.§-a is módosításra kerül, amelynek indoka, hogy megmaradjon a koherencia a cégtörvény elõírásaival.
a 8. §-hoz
A cégnyilvántartásról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban Ctv.) 19. §-a azért kerül módosításra, mivel a devizális korlátozások megszûnte után szabályozni szükséges a jegyzett tõke pénznemének meghatározását. A törvényhozói szándék továbbra is az, hogy a jegyzett tõke pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulásának mértékét továbbra is forintban kell meghatározni. Ez alól csupán a devizakülföldi társaságok kivételek, amelyek alaptõkéjüket és könyvelésüket is jogosultak devizában nyilvántartani és vezetni.
A Ctv. 29.§-a új (6)-(7) bekezdésekkel egészül ki. Ezen új bekezdések az eddig már alkalmazott egy-ablakos szisztéma keretében kiépült számítógépes rendszer segítségével nemcsak a bejegyzéskor közli az adóhatóság az adószámot és a statisztikai számot, hanem azok bármely változása nyomán a Cégbíróság is automatikusan értesül a mindenkor aktuális statisztikai- és adószámról.
Fenti adatokon kívül a cég pénzforgalmi számlájában történt változásokról már nemcsak az adóhatóság értesül a törvény erejénél fogva, hanem a számlavezetõ hitelintézet a cégbírósággal is közli az erre célra létrehozott számítógépes hálózat segítségével, megnövelve és meggyorsítva ezzel az esetleges csõd- és felszámolási eljárások hatékonyságát.
a 9. §-hoz
A biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvényben (továbbiakban Bit.) szükség volt a Bit. hatálya alá tartozó intézmények és személyek hirdetési tevékenységével kapcsolatos szabályozásnak betartatására, így elsõsorban a Bit. 42/A. § (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel, miszerint hirdetést csak a Magyarországon bejegyzett és ilyen tevékenység végzésére engedéllyel rendelkezõ biztosító, biztosításközvetítõ vagy biztosítási szaktanácsadó tehet közzé.
Az elõterjesztõ hasonlóan a hitelintézetekrõl szóló törvényben lévõ szabályozáshoz a elsõ illetve a másodfokú fogyasztóvédelmi felügyelõséget jelölte meg mint a fenti ügyben eljáró hatáskörrel rendelkezõ szervet.
A Bit.-ben a forint teljes konvertibilitása és a devizahatósági jogkörök megszûnése nyomán lehetõség nyílik - felügyeleti engedélyezési eljárás mellett - a külföldi biztosítónál nyilvántartásba vett szerzõdésállomány átvételére devizahatósági elõírások betartása nélkül.
a 10. §-hoz
Mivel többek között megszûnik a devizahatóság azon jogköre is, hogy a szerencsejáték szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 27/A.§-a szerint konvertibilis pénznemben, azaz valutában végzendõ szerencsejátékot szervezõ tevékenységhez engedélyt adjon, így az idézett szakasz nem tartalmazza a devizahatósági engedélyre való utalást.
a 11. §-hoz
Az általános indoklásban már felvetésre került az, hogy az államháztartási törvény hatálya alá tartozó minden ki- és befizetés forintban kell, hogy történjen, beleértve valamennyi adó- és adó jellegû befizetést, bûnügyi és polgári perben az állam javára megállapított valamennyi fizetési kötelezettséget (bírság, perköltség stb.), valamint a költségvetés által kifizetendõ ÁFA visszaigénylést, költségvetési támogatást. Ez alól természetesen az állam nemzetközi adósságállományának törlesztése, mint kiadás és különbözõ nemzetközi hitelfelvétel és segélyek, mint bevétel képezhet kivételt, amikor a magyar állam devizában szolgáltat a külföldi hitelezõnek, illetve devizában vételezi be a hitel vagy segély összegét. Hangsúlyozni kívánjuk, hogy innen a költségvetés pénzügyi rendszerén belül a hitelt/segélyt a kincstár átváltja forintra és belföldi pénznemben továbbítja a megfelelõ alrendszerek felé.
Mivel az államnak, mint közjogi státuszban lévõ jogalanynak történõ be- és kifizetéseit a legszélesebb hatállyal az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény szabályozza, így ott szükséges annak szabályozása, hogy az állami fizetési rendszer forintban mûködik, beleértve ebbe az államháztartás rendszerébe történõ befizetéseket és kifizetéseket is.
a 12. §-hoz
Mivel több jogszabály (pl. Áfa tv., Tao.) hivatkozik a jegybank által közzétett árfolyamra, illetve a teljes devizaliberalizáció nyomán szükségessé vált, hogy elsõsorban az adózás területén belföldirõl külföldi pénznemre történõ átváltás árfolyama központilag egy hivatalosnak minõsülõ árfolyam alapján szabályozva legyen, megnõtt a jelentõsége az MNB árfolyamának. Ezért a jegybanktörvényben került sor az MNB árfolyam hivatalos jellegének deklarálására.
A 88/2001. (VI.15.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezésével szükségessé válik a banki ügyfelek statisztikai célú jogcímközlési kötelezettségét mindenkire kötelezõ érvényû jogi norma keretében kimondani annak érdekében, hogy az MNB összeállíthassa az ország fizetési mérlegét. Statisztikai szempontból továbbra is nélkülözhetetlen, hogy a hitelintézetek a kormányrendelet mellékletét képezõ útmutató elõírásainak megfelelõen adatot szolgáltassanak ügyfeleik tranzakcióiról. Továbbra sem tekinthetünk el a statisztikailag releváns információk okmányokon történõ rögzítésének törvényi szabályozásától, azaz az ügyfél statisztikai státuszának és a tranzakció jogcímének feltüntetésérõl, hiszen ennek hiányában a havi fizetési mérleg nem állítható össze. A szabályozás legmegfelelõbb szintjének a nemrégiben elfogadott jegybanktörvényben adott felhatalmazás alapján hozandó kormányrendelet látszik.
a 13. §-hoz
A forint törvényes fizetõeszközként való elismerését deklarálja a fogyasztóvédelmi törvény módosítása is.
a 14. §-hoz
A devizaliberalizáció következtében szükségessé vált a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvényben szabályozott azon paragrafus módosítása, amelyben nemesfémekre, illetve külföldi pénznemre történt foglalás esetén a végrehajtó köteles volt ezeket az értékeket a Magyar Nemzeti Bankban 24 órán belül elhelyezni. Az aktuális jogszabályi környezetnek és életszerûségnek megfelelõen a módosítást követõen a végrehajtónak nem 24 órán belül, hanem a következõ munkanapon kell a lefoglalt külföldi pénzt saját végrehajtói letéti számlájára befizetni.
Szabályozásra került az is hogy a külföldi pénznemben kiállított végrehajtható okirat esetében abban a pénznemben kell a végrehajtást kérõt kifizetni, amelyre a végrehajtható okirat szólt, vagyis a végrehajtó köteles a behajtott forintot a letéti számlát vezetõ pénzintézet devizavételi árfolyamán átváltani. Az adós tekintetében az esetlegesen fennmaradó behajtott összeg visszaszolgáltatását forintban kell eszközölni. Ezen összeget csak akkor kell devizában vagy valutában visszafizetni, ha a behajtott összeg a végrehajtás során a fent említett külföldi pénznemben került a végrehajtói letéti számlára.
a 15.§-16.§-hoz
Mivel jelen törvényjavaslat felhatalmazást ad a Kormánynak, hogy kivételesen legfeljebb 6 hónapra devizakorlátozásokat vezessen be, így szükségessé vált, hogy a törvényjavaslat 3.§-ban szabályozott esetben is a Nemzetbiztonsági Hivatal, illetve a rendõrség operatív munkája során ne kelljen alkalmazkodni az esetlegesen bevezetendõ szigorító intézkedésekhez. A törvényjavaslat lényegében az eddig hatályos szöveget ülteti át az aktuális szabályozási környezetnek megfelelõen. Indoka továbbra is az, hogy a nemzetbiztonsági szakszolgálat illetve a rendõrség titkos nyomozási cselekményei kiemelt államérdekeket képviselnek, ugyanakkor monetáris szinten elhanyagolható jelentõségûek.
a 17. §-hoz
A pénzmosási törvény módosításának célja, hogy az e törvényben szereplõ, ügyfél-azonosítási kötelezettség alá esõ értékhatárhoz igazodóan a 2 millió Ft feletti készpénz kivitelét és behozatalát a határon a vámhatóságnak be kell jelenteni.
a 18. §-hoz
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXXI. törvény (Tao.) "off-shore" társasági státusz megadására vonatkozó feltételeinek módosítására azért van szükség, mert a korábbi jogi szabályozás, jogértelmezés és joggyakorlat ellentmondásosan értelmezte és szabályozta az off-shore társaságok könyvvezetési kötelezettségének pénznemét és a jegyzett tõke nyilvántartását. Fel kívánjuk számolni azt a nem kívánatos helyzetet, hogy az off-shore társaságok a Tao. törvény 4.§ 28. pontjában elõírt helyzetüket a csak a cégbírósági bejegyzéssel nyerhetik el. Ez azzal a következménnyel járt, hogy az alapítás és a cégbírósági bejegyzés közötti idõszakban, vagyis az elõtársaságként történõ mûködés ideje alatt az off-shore társaságoknak forintban kell könyveiket vezetni, és forintban kell alaptõkéjüket meghatározni. Csak bejegyzõ cégbírósági végzés birtokában térhetnek át alaptõkéjük devizában történõ nyilvántartására, és a devizában történõ könyvelésre, amely nem kívánatos "virtuális" árfolyam-különbségbõl fakadó bevételt vagy kiadást eredményezhet, ami befolyásolhatja a társaságok eredménykimutatását és adóalapját. Ezt a problémakört kívánja a törvényjavaslat kiküszöbölni azzal, hogy az off-shore státusz létrejötte nem a cégbírósági bejegyzéshez, hanem az alapításhoz kötõdik.
a 19. §-hoz
E törvénnyel Magyarország lényeges mértékben felkészült a tõkemûveletek területén az EU csatlakozásra.