MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA

Új változat a T/2054. számú
törvényjavaslat helyett

T/2063.számú
TÖRVÉNYJAVASLAT

az önálló orvosi tevékenységrõl

Elõadó: Dr. Gógl Árpád
egészségügyi miniszter

Budapest, 2000. január


2000. évi ... törvény
az önálló orvosi tevékenységrõl

Az Országgyûlés felismerve, hogy az egészségügyi reform végrehajtása, a betegségek megelõzése, felismerése és gyógyítása csak a szakmáját szeretõ orvostársadalom aktív közremûködésével valósítható meg, figyelemmel arra, hogy a gyógyítás közügy, amelyben az elsõdleges felelõsség a gyógyító orvost terheli, e munka elismerése, az orvostársadalom helyzetének, ezáltal a betegellátás színvonalának javítása érdekében a következõ törvényt alkotja:

1. §

(1) E törvény hatálya a Magyar Köztársaság területén az egészségügyi szolgáltatás keretében nyújtott önálló orvosi tevékenységre és az e tevékenységet nyújtó orvosokra terjed ki.

(2) E törvény alkalmazásában

a) önálló orvosi tevékenység: a területi ellátási kötelezettség körében az egészségügyrõl szóló 1997. évi CLIV. törvény szerint a háziorvos, a házi gyermekorvos, a fogorvos (a továbbiakban együtt: háziorvos) és külön törvényben meghatározott esetben a kezelõorvos által nyújtott egészségügyi ellátás;

b) orvos: a külön jogszabály szerint vezetett alap- és mûködési nyilvántartásban szereplõ orvosi, fogorvosi szakképesítéssel rendelkezõ személy;

c) mûködtetési jog: a Magyar Orvosi Kamara által az a) pont szerinti orvos részére adott önálló orvosi tevékenység nyújtására jogosító engedélyben foglalt jog.

2. §

(1) Törvényben meghatározott esetben - a 3. § (2) bekezdésében foglalt kivétellel - az orvos önálló orvosi tevékenységet csak a mûködtetési jogot engedélyezõ határozat jogerõre emelkedésétõl folytathat.

(2) A mûködtetési jog jogosultja a mûködtetési jog alapján nyújtott önálló orvosi tevékenységet - akadályoztatásának jogszabályban meghatározott eseteit kivéve - csak személyesen folytathat.

(3) A mûködtetési jog átruházható és örökölhetõ vagyoni értékû jog. Amennyiben az örökös nem felel meg a mûködtetési jog engedélyezéséhez szükséges, külön jogszabályban elõírt feltételeknek, köteles a mûködtetési jogot a hagyatékátadó végzés jogerõre emelkedésétõl számított hat hónapon belül ingyenesen vagy visszterhesen elidegeníteni. Ha az örökös az elidegenítési kötelezettségének határidõben nem tesz eleget, a mûködtetési jog megszûnik.

(4) A mûködtetési jog bérbe, haszonbérbe nem adható.

3. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

(2) Az e törvény hatályba lépése napján háziorvosi tevékenységet végzõ orvos - ide értve a munkavégzésben akadályozott háziorvost is - amennyiben a külön jogszabályban foglalt feltételeknek megfelel és jogszabály másként nem rendelkezik, e törvény erejénél fogva, külön engedély nélkül a törvény hatálybalépésétõl jogosult a mûködtetési jog alapján végezhetõ tevékenység gyakorlására. Nem jogosult a mûködtetési jogra az az orvos, aki háziorvosi tevékenységet kizárólag helyettesítés keretében végez. Az e bekezdés alapján mûködtetési jogot szerzõ háziorvos mûködtetési jogának elidegenítéséhez elõzetesen be kell szerezni a mûködtetési jog megszerzését tanúsító hatósági bizonyítványt.

(3) A mûködtetési jognak a (2) bekezdés alapján a törvény erejénél fogva történõ megszerzése és az ezt tanúsító hatósági bizonyítvány kiállítása illetékmentes. E rendelkezés nem vonatkozik a mûködtetési jog további ingyenes, illetve ellenérték fejében történõ megszerzésére.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény 102. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"d) vagyoni értékû jog: a tartós földhasználat, a földhasználat, a haszonélvezet, a használat joga - ide értve a szövetkezeti háztulajdonra vonatkozó rendelkezések szerinti használati jogokat, továbbá a külföldiek ingatlanhasználati jogát is -, a kezelõi jog és az önálló orvosi tevékenység végzésére jogosító mûködtetési jog;"

(5) Felhatalmazást kap

a) a Kormány, hogy a mûködtetési jog megszerzésének és visszavonásának feltételeit és eseteit, az engedély kiadására hatáskörrel és illetékességgel rendelkezõ szervet, a helyettesítés eseteit, valamint a mûködtetési jog átengedésére vonatkozó szabályokat;

b) az egészségügyi miniszter, hogy a mûködtetési jog alapján végzett tevékenység gyakorlásának és ellenõrzésének részletes szakmai szabályait, továbbá a helyettesítésre, a tevékenység végzéséhez szükséges szakképesítésre és az alkalmassági vizsgálatra vonatkozó szabályokat

rendeletben meghatározza.

INDOKOLÁS

I. Általános indokolás

A gyógyítás és annak eredményessége elsõdlegesen az orvos és beteg bizalmi kapcsolatán alapul. Ezen bizalom a rendszeres személyes találkozások során alakulhat ki, amelyben a beteg, illetõleg a betegek egy csoportja az ellátást személyre szólónak, az adott körülményekhez igazodónak érzi. Ahhoz, hogy valóban ilyen ellátást lehessen nyújtani, az szükséges, hogy a beteggel közvetlen kapcsolatban álló és az ellátást nyújtó orvos a betegeivel való kapcsolata kialakítása során nagy önállósággal hosszú távon tervezve járjon el. Ez a nagyobb önállóság ösztönzõ hatású lehet a gyógyító munkára és a gyógyító orvos felelõsségét is növeli. Ezért szükséges megteremteni annak jogszabályi feltételeit, hogy az orvos a jövõben közvetlenebbül teljesíthesse közszolgáltatói feladatait és ne csupán a gyógyító-ellátó hálózat egy eleme legyen. A jogi szabályozás elõfutárának tekinthetõ, hogy az orvosi tevékenységet tíz éve lehet vállalkozásként végezni és 1992 óta a háziorvosi és házi gyermekorvosi tevékenység elsõdlegesen vállalkozási keretet kapott.

Éppen ezért azt a minõségi továbblépést, amely az önálló orvosi tevékenységben nyilvánul meg, elsõként a területi ellátási kötelezettséggel mûködõ háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi (a továbbiakban együtt: háziorvos) ellátásra vonatkozóan kívánja a Javaslat bevezetni és ezen keresztül az egészségügy jövõbeni szerkezetének néhány új alapfogalmát meghatározni.

A mûködtetési jog minden korábbi szabályon túlmutatva testesíti meg az adott orvos személyes ellátási kötelezettségét, függetlenül attól, hogy a szolgáltatás megszervezése milyen szervezeti keretek között történik. A háziorvos által végzett tevékenység azért válik vagyoni értékû joggá, mert megjeleníti azt az értéket is, amelyet egy orvos életpálya-tapasztalata, a munkájában megtestesülõ sajátos "know-how" képvisel.

A Javaslat célja, hogy az önálló orvosi tevékenység fogalmának definiálása az erre jogosító mûködtetési jog vagyoni értékû jogként való meghatározásával alappillérévé váljon annak a törekvésnek, amely az orvos praxisért való felelõsségét helyezi a gyógyító munka középpontjába.

Tekintettel arra, hogy a mûködtetési jog automatikusan kerül a hatályba lépés napján dolgozó háziorvosokhoz, a költségvetés számára többletterhet a Javaslat elfogadása és hatálybalépése nem jelent. Hosszabb távon a mûködtetési jog megszerzésének kedvezményes piaci feltételeit kell kialakítani, amely azonban piaci jellegénél fogva ugyancsak nem jelent közvetlen kiadásnövekedést az egészségügy számára.

II. Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az önálló orvosi tevékenységet szabályozó Javaslat az egészségügyi szolgáltatások nyújtása tekintetében az egészségügyi törvény megfelelõ részeihez illeszkedik. Önálló orvosi tevékenységet a háziorvos és külön törvényben meghatározott esetben a kezelõorvos végezhet. Ezen keresztül a késõbbiekben mód nyílik arra is, hogy a mûködtetési jog a szakellátás keretében nyújtott önálló orvosi tevékenységnél is bevezetésre kerüljön. Ez a rendelkezés más törvényektõl eltérõen határozza meg az orvos fogalmát, amennyiben eleve arra a körre szûkíti, amelyik saját személyében nyújthat egészségügyi szolgáltatást. Ezen szûkítõ értelmezés azért fontos, mert meghatározza azt a személyi kört, akik az ugyancsak e szakaszban definiált mûködtetési jogot elnyerhetik. E § definiálja azt is, hogy a mûködtetési jog tulajdonképpen egy engedély, licenc az orvos számára.

A 2. §-hoz

Az orvosi mûködés feltétele - önálló orvosi tevékenység esetén - a mûködtetési jog, amelyet a Javaslat értelmében államigazgatási határozat (hatósági engedély) alapján lehet megszerezni. A jogerõs határozat feltétele az önálló orvosi tevékenységnek, azonban a hatályba lépés napján háziorvosi tevékenységet végzõ orvosok a mûködtetési jogot határozat nélkül nyerik el. Ennek következtében a betegellátásban nem keletkezik fennakadás, mert nem fordulhat elõ, hogy határozathozatal hiányában vagy az eljárás elhúzódása miatt a gyógyítás akadályokba ütközne. E § rendelkezik arról is, hogy a mûködtetési jog jogosultja személyesen köteles a tevékenységet végezni.

A 3. §-hoz

Az illetékekrõl szóló törvény kiegészül annyiban, hogy az önálló orvosi tevékenység végzéséhez szükséges mûködtetési jog is nevesítésre kerül vagyoni értékû jogként. Abban az esetben, ha a háziorvos e Javaslat átmeneti rendelkezése alapján a törvény erejénél fogva szerzi meg a mûködtetési jogot, illetéket nem kell fizetnie.

A törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba, azonban a hatályba lépés napján háziorvosként dolgozók automatikusan jogosultak a mûködtetési jog gyakorlására.