Magyar Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi
bizottsága

T/2061/79.

Bizottsági módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény módosításáról szóló T/2061. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 96. §-át a következõ új (10)-(11) bekezdéssel az Áfat. 71. § (8)-(9) bekezdésével javasolom kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):

"(10) Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 71. §-ának (8)-(9) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(8) Az adóhatóság felhatalmazást kap arra, hogy az e törvény rendelkezései alapján le nem vonható, az a) pontban felsorolt tevékenységek érdekében felmerült kiadásokra (ide nem értve a személygépkocsit, és az annak üzemeltetéséhez használt üzemanyagot) jutó elõzetesen felszámított adó visszatérítését indokolt kérelemre saját hatáskörben, méltányosságból engedélyezze olyan társadalmi szervezet, olyan a Kormánnyal megállapodást kötött egyház, az egyház önálló képviselettel rendelkezõ szervezeti egysége és alapítvány részére (ide nem értve az állami finanszírozásban részesülõ közszolgálati intézményt és vállalkozást), mely az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:

a) magánszemélyek széles körét érintõ szociális, egészségügyi, nevelési, oktatási, kulturális, hitéleti, környezetvédelmi, terület- és településfejlesztési feladatok ellátását szolgálja, és az adó-visszatérítés iránti kérelem benyújtásának évét megelõzõen legalább egy évvel korábban ilyen tevékenységet folytató szervezetként nyilvántartásba vették,

b) sem alapszabálya, illetõleg a szervezetet létrehozó más szabályzat, okirat alapján, sem pedig ténylegesen nem törekszik nyereség elérésére, az ennek ellenére esetleg keletkezõ nyereséget nem osztja fel, hanem azt az a) pont szerinti tevékenység fenntartására, javítására bõvítésére fordítja, valamint

c) vezetõje, igazgatást ellátó, valamint az igazgatásban közremûködõ személyek részére pénzbeni vagy természetbeni ellenszolgáltatást (ideértve a költségtérítést is) nem nyújt, és ezek a személyek, valamint hozzátartozóik sem közvetlenül, sem közvetetten nem élveznek elõnyt a szervezet mûködésébõl. E pont alkalmazásában nem minõsül ellenszolgáltatásnak a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. számú melléklete szerinti adómentes bevétel,

d) az elõzõ c) pontban felsoroltakat nem kell vizsgálni abban az esetben, ha az egyház az ingatlan-kártalanítás összegébõl megvalósított beruházások, felújítások után kéri az elõzetesen felszámított adó visszatérítését.

(9) A (8) bekezdés c) pontjában foglalt feltétel nem vonatkozik arra az esetre, ha a visszatérítés iránti kérelmet kiemelkedõen közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett alapítvány, társadalmi szervezet, továbbá normatív költségvetési támogatásban vagy OEP finanszírozásban nem részesülõ szociális vagy egészségügyi feladatot ellátó egyházi szervezet nyújtja be."

(11) Az áfa-törvénynek e törvény 96. §-ának (10) bekezdésével megállapított 71. §-ának (8)-(9) bekezdésében foglalt rendelkezéseket e törvény kihirdetését követõ beszerzések elõzetesen felszámított általános forgalmi adójának visszatérítése esetén kell elõször alkalmazni, ha a kérelmezõ a számla szerinti teljesítés idõpontjában megfelelt az áfa-törvény 71. §-ának (8)-(9) bekezdésében foglalt feltételeknek."

Indokolás

Lásd: a Költségvetési bizottság 2000. április 5-i ülésének jegyzõkönyvét.

Budapest, 2000. április 5.

Mádi László s.k.
a bizottság alelnöke