Kapcsolódó módosító javaslat

T/1658/676.

dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslathoz készített T/1568/607 számú tájékoztató alapján, annak költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében és 121. §-a (7) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztek elõ:

A törvényjavaslat 8. számú melléklet II. fejezete az alábbiak szerint módosul:

"II. Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése és az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatása

1. Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése

Elõirányzat: 37 519,8 millió forint

A támogatás a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján járó, a megélhetést biztosító jövedelemmel nem rendelkezõ rendszeres szociális segélyben, idõskorúak járadékában részesülõ személyek számára, valamint a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján a gyermekes családok részére járó rendszeres gyermekvédelmi támogatás önkormányzatok által kifizetett összege 75 %-ának fedezetére szolgál. Igénybevétele az önkormányzatok által havonta kifizetett összegek 75 %-a alapján, a hajléktalan személyek részére megállapított rendszeres szociális segély, az idõskorúak járadékánál a bentlakásos szociális intézményekben ellátottak és a hajléktalan személyeknek kifizetett támogatások 100  %-a alapján történik.

[A települési önkormányzat az általa a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 37/A §-a (6) bekezdésének megfelelõen szervezett közcélú munka keretében foglalkoztatottak után igényelheti a rendszeres szociális segély 75 %-át.]

Az igénylés rendjét az egyes pénzbeli szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 30/1993. (II. 17.) Korm. rendelet tartalmazza.

Megilleti továbbá a támogatás az önkormányzatokat a 93/1990. (XI. 21.) Korm. rendelet alapján a személyes szabadság korlátozása miatti kárpótlás címén kifizetett összegek 100 %-ára.

2. Az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatása

Elõirányzat 3773,0 millió Ft

A támogatást a települési önkormányzat [az általa -] a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III törvény 37/A §-a (6) bekezdésének megfelelõen [-] szervezett közcélú munka keretében foglalkoztatottak után igényelheti. A támogatás összege mindazokra a napokra, amelyekre a munkaadót a foglalkoztatással kapcsolatban kifizetési kötelezettség terheli, foglalkoztatottanként 1500 forint, településenként éves szinten az önkormányzat a pénzbeli és természetbeni szociális juttatás és gyermekjóléti ellátások jogcímen megilletõ normatív állami hozzájárulás 11 %-a, [de legalább 180 ezer forint.] a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradottnak minõsített, valamint a súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdõ, a 215/1997. (XII. 1.) Korm. rendelettel módosított 219/1996. (XII. 24.) Korm. rendelet által meghatározott települési önkormányzatoknál 22 %-a."

Indokolás:

A jövedelempótló támogatások kiegészítésére vonatkozó fejezetbe teljesen érthetetlen módon került be a rendszeres szociális segély megtérítésének feltételeként a közcélú munkában való foglalkoztatás. Rendszeres szociális segélyre ugyanis nem csak a munkaképesek jogosultak. A támogatás ilyen feltételhez kötése nyilvánvalóan ellentétes az Alkotmány szociális biztonságra vonatkozó szabályával.

A közcélú munkák támogatására vonatkozó szabály pedig ellentétes a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvénnyel, amely lehetõvé teszi, hogy ne csak közvetlenül az önkormányzat, hanem megbízásából intézménye is szervezhessen közcélú munkát. E szabály fenntartása a rendszer mûködõképességéhez elengedhetetlen.

A támogatás minimálösszegének meghatározása elvileg is hibás, hiszen ha egy önkormányzat vagy intézménye nem szervez ilyen munkát, miért illesse meg ez a támogatás, illetve egy kis létszámú településen, vagy csak munkaképtelen szociális segélyezésre szoruló népességgel rendelkezõ településen is indokolatlan ezen a jogcímen kifizetés.

A legkritikusabb helyzetben levõ településeken ugyanakkor nyilvánvalóan nem lesz elegendõ a 11 %-os aránnyal korlátozott összeg, ezért ott javaslom a határ megkétszerezését.

Budapest, 1999. december 07.

Jauernik István
országgyûlési képviselõ
MSZP