ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1658/302.

Módosító javaslat!

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetésérõl szóló, T/1658. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában, 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

módosító javaslatot

terjesztek elõ.

- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának (elõirányzatainak) változásaként, a törvényjavaslat ...... §. (..) bekezdés .....) pontjának a következõ módosítását (kiegészítését/elhagyását)* javasolom:

"...... §. ......................................................................xxx.........................................................."**

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**

1. számú mellékletének XI/23/3/1 kiadási elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

... számú mellékletének ...........x.............. bevételi elõirányzatát ................x.............. mFt-tal,

... számú mellékletének ...........x............ támogatási elõirányzatát ..............x............. mFt-tal.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat**

1. számú mellékletének XI/23/3/3 kiadási elõirányzatát 500,0 mFt-tal,

... számú mellékletének ...........x.............. bevételi elõirányzatát ................x.............. mFt-tal,

... számú mellékletének ...........x............ támogatási elõirányzatát .............x.............. mFt-tal.

Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására

1. számú melléklet az 1999. évi ......... törvényhez (Millió forintban, egy tizedessel)

Feje-zet szám

Cím szám

Alcím szám

Jog-cím-csop. szám

Jog-cím szám

Elõir. csop szám

Ki-emelt ei. szám

Feje-zet neve

Cím név

Al-cím név

Jog-cím-csop. név

Jog-cím név

Elõir. csop. név

 

Kiemelt elõirányzat neve

ELÕIRÁNYZAT

ELÕIRÁNYZAT-MÓDOSÍTÁS
+/-

MÓDOSÍTOTT ELÕIRÁNYZAT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIADÁS

BEVÉTEL

TÁMOGA-TÁS

KIADÁS

BEVÉTEL

TÁMOGA-TÁS

KIADÁS

BEVÉTEL

TÁMOGA-TÁS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XI

 

 

 

 

 

 

BELÜGYMINISZTÉRIUM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Mûködésképtelenné vált helyi önkormányzat kiegészítõ támogatása

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

Önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ (forráshiányos) helyi önkormányzat támogatása

10313,4

 

 

+500,0

 

 

10813,1

 

 

 

 

 

[3

 

 

 

Mûködésképtelen önkormányzatok egyéb támogatása]

500,0

 

 

-500,0

 

 

0

 

 

1. Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben a törvényjavaslat 6. számú melléklete 1. pontjának a következõ módosítását javasolom:

"6. számú melléklet az 1999. évi . törvényhez

A mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatása

1. Önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ (mûködési forráshiányos) helyi önkormányzatok támogatása

Elõirányzat: [10 313,4] 10813,4 millió forint

A forráshiányból eredõ jelentõs ellátóképesség-csökkenés esetén az önhibáján kívül hátrányos pénzügyi helyzetben lévõ helyi önkormányzat kiegészítõ támogatást igényelhet. E támogatást csak az az önkormányzat igényelheti, amely a normatívan képzõdõ forrásokon túl a saját források maximális feltárására és a kiadások lehetséges csökkentésére tett intézkedések (pl. intézmények társulásos mûködtetése, körjegyzõség, hatósági feladatok társulás útján való ellátása) mellett sem képes a kötelezõ önkormányzati feladatok ellátására, valamint az 1990. december 31. elõtti hitel-, kötvénykötelezettség és azok 2000. évben esedékes kamatai teljesítésére.

Az önkormányzattól elvárható bevételek és az elismerhetõ kiadások számításához e törvény alapján a Pénzügyminisztérium és a Belügyminisztérium részletes módszertani útmutatót (továbbiakban útmutatót) készít, és arról - a területileg illetékes TÁKISZ-okon keresztül - a helyi önkormányzatokat 2000. március 10-ig tájékoztatja.

Nem igényelhet támogatást ezen a címen az a helyi önkormányzat, amely

[a) lakosságszáma 500 fõ alatt van és körjegyzõséghez nem tartozik, kivéve ha az igénybejelentés idõpontjáig döntött és megállapodást kötött legkésõbb 2001. január 1-tõl körjegyzõségben való részvételrõl. E feltétel alól a közigazgatási hivatal különösen méltányos esetekben adhat felmentést ;

b) polgármesteri hivatalon túl intézményt nem tart fenn, kivéve, ha részt vesz intézményfenntartó társulásban;]

c) az egészségügyi, szociális, oktatási intézményeinek intézményenkénti kihasználtsága az 50 %-ot nem éri el, kivéve azt [az 500 lakosságszám alatti] a helyi önkormányzatot, ahol intézménytípusonként csak egy intézmény üzemel;

d) az alacsony kihasználtsággal mûködõ intézményeinek társulás útján történõ közös fenntartását nem kezdeményezte;

e) 3 hónapra vagy ennél hosszabb idõre lekötött tartós bankbetéttel rendelkezik intézményeit is ideértve, kivéve, ha a bankbetét összege nem haladja meg a g) pont szerinti felhalmozási célú bevételeknél átmenetileg fel nem használt forrásokat;

f) helyi adó bevezetésérõl nem döntött, illetve ilyen bevételt nem tervez;

g) a tárgyévi összes felhalmozási célú bevételein túl tervezi a felhalmozási célú kiadásait, ideértve az 1991. január 1. után felvett fejlesztési célú hitel törlesztését és annak kamatait. Felhalmozási célú bevételként a felhalmozási célra kapott támogatás vagy átvett pénzeszköz, a társadalmi és gazdasági szempontból elmaradott települések támogatására a települési önkormányzatnak a személyi jövedelemadóból való részesedése, a lakáshoz jutás és lakásfenntartás jogcímen a települési önkormányzatot megilletõ személyi jövedelemadó 50 %-a, a megyei önkormányzatok egységes és lakosságszám arányos személyi jövedelemadó részesedésének 10 %-a, továbbá a magánszemélyek kommunális adójának 100 %-a, a magánszemélyek által befizetett építményadó és telekadó 20 %-a, az önkormányzatok felhalmozási és tõke jellegû bevételei, a pénzmaradvány felhalmozási célú része, a felhalmozási kiadások áfa-tartalmának visszatérített összege, valamint a felhalmozási célra felvett hitel vehetõ figyelembe.

A forráshiány összegének megállapításánál csak a kötelezõ önkormányzati feladatok - az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott feladatok (a továbbiakban: OEP finanszírozási kör) nélküli - 1999. évi tényleges mûködési kiadásait az 2000. évi költségvetési törvénybõl fakadó kötelezettséggel, továbbá az államháztartás alrendszereitõl átvett kötelezõ feladatok elõirányzatának összegével növelten - lehet figyelembe venni. Az OEP finanszírozási kör 1999. évi kiadása alatt a következõ forrásokból teljesített kiadások értendõk: egészségügyi mûködési célra OEP-tõl és egyéb szervektõl átvett pénzeszköz, a gyógyító-megelõzõ feladatellátás saját mûködési bevétele, az ilyen célú elõzõ évi maradvány-felhasználás.

A mûködési kiadás számításánál - az útmutatónak megfelelõen - a személyi juttatások összegét a 2000. évi a költségvetési törvény alapján kialakításra került ágazati növekményt lehet figyelembe venni.

A forráshiány számításánál a helyi önkormányzat elvárható bevételeit - az OEP finanszírozási kör nélkül - az e törvényben meghatározott központi költségvetési kapcsolatokból származó mûködési célú forrásai és az intézményi mûködési bevételek, valamint az önkormányzatok sajátos mûködési bevételei, a mûködési célú átvett pénzeszközök, a mûködési célú kölcsönökbõl és értékpapírokból származó bevételek, továbbá a kötelezettség nélküli mûködési célú pénzmaradvány és a felhalmozási bevételbõl mûködésre fordított összeg képezi. Amennyiben az intézményi mûködési és önkormányzati sajátos mûködési bevételeknek az Útmutató szerint korrigált összege az elõzõ évi teljesítéshez képest nem növekszik legalább a tárgyévre prognosztizált infláció mértékével, a különbözet csökkenti, valamint ha az önkormányzatok - elõzõek szerint figyelembe vett - sajátos mûködési bevételein belül a tervezett iparûzési adó nem éri el a számított iparûzési adóerõ-képességet, e különbözet csökkenti a számított forráshiányt.

Továbbá csökkenti a számított forráshiányt az az összeg, amellyel a tárgyévet megelõzõ évben a helyi önkormányzat felhalmozási kiadásai meghaladták a felhalmozási bevételeit.

A pénzmaradvány igazolt kötelezettségeken felüli összege csökkenti a számított forráshiányt. Az elõzõ évi pénzmaradványok megállapítását és felhasználását - képviselõ-testületi (közgyûlési) jóváhagyással alátámasztva - tételesen be kell mutatni.

[A kiegészítõ támogatás számított összegét csökkenti a 2000. évi normatív állami hozzájárulás, valamint az átengedett személyi jövedelemadó és az iparûzési adóerõ-képesség együttes összegének 2 %-a.

Az elõzõ években felvett mûködési hitel 2000. évi visszafizetési kötelezettsége a számított forráshiányt nem növeli.]

Amennyiben a helyi önkormányzat egy ellátottra, lakosra jutó 1999. évi teljesített mûködési kiadásainak összege az 1998. évi teljesített mûködési kiadások (8,4 %-kal növelt) országos, településkategóriánkénti egy ellátottra, lakosra jutó - az Útmutatóban meghatározott helyi kötelezõ feladatok reprezentálását eredményezõ korrekciókkal - tisztított átlagának 120 %-át meghaladja, illetve annak összege nem éri el az 1998. évi teljesített mûködési kiadások (8,4 %-kal növelt) országos, településkategóriánkénti egy ellátottra, lakosra jutó, tisztított átlagának 90 %-át, akkor a forráshiány számított összege csökken, illetve nõ. A számítást az OEP finanszírozási kör figyelembevétele nélkül kell elvégezni.

A helyi önkormányzatok igényüket a Pénzügyminisztériumhoz a TÁKISZ-okon keresztül nyújthatják be 3 példányban. A TÁKISZ-okhoz való beérkezés idõpontja:

- 2000. április 20.

- 2000. szeptember 30.

Az igénylést a következõ dokumentumokkal kell megküldeni (a 2000. elsõ félévre vonatkozó dokumentumok csak a második határidõre szükségesek):

- az 1999. évi költségvetés végrehajtásáról, az 1999. évi önkormányzati pénzmaradvány megállapításáról és felhasználásáról, a 2000. évi költségvetésrõl, és a 2000. elsõ félévi beszámolóról szóló képviselõ-testületi elõterjesztés, rendelet, illetõleg határozat,

- az 1990. december 31. elõtti hiteltartozás és kamatai 2000. évet érintõ kötelezettségének igazolásáról szóló banki bizonylat,

- mûködési célú éven belüli hitelek és azok kamatainak (kivéve a munkabérhitelek) igazolásáról szóló banki bizonylat,

- a képviselõ-testület nyilatkozata a)-f) pontokban foglaltak igazolására.

A Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium ütemezésének megfelelõen a TÁKISZ-ok az igénybenyújtásra vonatkozó határidõket követõen legkésõbb 30 napon belül a rendelkezésre álló dokumentumok és a helyi ismereteik alapján rövid szöveges és számszaki elemzést készítenek a figyelembe vehetõ forráshiány összegére. A kérelmeket és azok mellékleteit önkormányzatonként 2 példányban a Pénzügyminisztérium részére küldik meg.

A kérelmek döntés-elõkészítése során - indokolt esetben - a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium további információkat kérhet az önkormányzatoktól vagy az illetékes TÁKISZ-tól, és - szükség esetén - helyszíni ellenõrzést végezhet. A támogatások odaítélésérõl készített közös javaslatot a pénzügyminiszter és a belügyminiszter 2000. július 15-ig, illetve 2000. november 30-ig bemutatja az Országgyûlés Önkormányzati és Rendészeti Bizottságának. Ezt követõen a támogatások odaítélésérõl a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együtt dönt. A döntésüket - évenként két alkalommal - a Magyar Közlönyben teszik közzé. A támogatás átutalása - a nettó finanszírozás keretében - a közzététel hónapjáig idõarányosan járó támogatásra szólóan - az elõleggel korrigálva - egy összegben, a további részre vonatkozóan havi ütemezésben történik.

Az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ forráshiányos önkormányzat az õt 2000. évben megilletõ kiegészítõ állami támogatás összegének terhére - utólagos elszámolási kötelezettség mellett - finanszírozási elõleget vehet igénybe. Az elõleg igénylésére az önkormányzat elfogadott költségvetési rendelete alapján, annak elfogadási idõpontjához igazodóan 2000. február 5-ig, illetve 2000. március 5-ig - van lehetõség.

A jogosan igénybe vehetõ elõleg összege:

- ha az elõzõ évben is forráshiányos volt az önkormányzat nem lehet több, mint 1999. évben a részére folyósított forrás-kiegészítõ támogatás összegének 60 %-a,

- ha az elõzõ évben ezen a címen nem részesült támogatásban az önkormányzat nem haladhatja meg az elfogadott költségvetési rendeletében az általa meghatározott mûködési forráshiány 60 %-át.

Az erre irányuló kérelmeket a Belügyminisztériumnak címezve az illetékes TÁKISZ-hoz kell benyújtani. Az elõleg átutalása az elsõ hét hónap során havonta idõarányosan, a nettó finanszírozás keretében történik a kiegészítõ támogatás terhére.

Amennyiben az elsõ alkalommal megállapított kiegészítõ támogatás összege kisebb, mint az igényelt elõleg, akkor a jogtalanul igénybe vett elõleg különbözetet - az elõleg folyósításától a támogatás folyósításának megkezdéséig számított, a költségvetési évet megelõzõ év átlagos jegybanki alapkamata kétszeresével növelten - a nettó finanszírozásba tartozó források terhére kell - a tartozás erejéig - elszámolni.

Az igénybe vett elõlegrõl az önkormányzatok 2000. május 31-ig mondhatnak le írásban. A lemondást a Belügyminisztériumnak kell címezni, és az illetékes TÁKISZ-hoz kell benyújtani. Az elõleg folyósításától a lemondás idõpontjáig igénybe vett elõleget a költségvetési évet megelõzõ év átlagos jegybanki alapkamata kétszeresével növelten a nettó finanszírozás keretében kell - a tartozás erejéig - elszámolni.

Az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévõ önkormányzat a jóváhagyott támogatásról évvégén az útmutató szerint elszámol, és bemutatja az igénybejelentés alapjául szolgáló feltételrendszer teljesülését. A jogtalanul igénybe vett támogatást az Áht. 64. § (6) bekezdésében foglaltak szerinti visszafizetési kötelezettség terheli."

2. Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben a törvényjavaslat 6. számú melléklete 1. pontjának az elhagyását javasolom.

"6. számú melléklet az 1999. évi . törvényhez

A mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatása

[3. A mûködésképtelen önkormányzatok egyéb támogatása

Elõirányzat: 500 millió forint

Azoknak az önkormányzatoknak, amelyek mûködõképessége az elõzõekben megfogalmazott feltételek mellett nem biztosítható a belügyminiszter különösen indokolt esetben visszatérítendõ, vagy vissza nem térítendõ állami támogatást adhat. A támogatás elsõsorban a likviditási helyzet átmeneti megoldására biztosítható.

A belügyminiszter a támogatás tételes felhasználásáról az Országgyûlés Önkormányzati és Rendészeti Bizottságát 2001. február 28-ig tájékoztatja.

Az e célú elõirányzat évközben nem növelhetõ.]

Indokolás

A törvényjavaslat jelentõs szigorításokat tartalmaz az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ (mûködési forráshiányos) (ÖNHIKI) támogatási rendszerének feltételeiben. A szigorítások egy része a kényszertársulás intézményét kívánja behozni az önkormányzati rendszerbe. Az állami beavatkozás újabb példája az, hogy az 500 fõ alatti és körjegyzõséghez nem tartozó önkormányzat akkor igényelhet ÖNHIKI-s támogatást, ha a szigorító feltétel alól a közigazgatási hivatal felmentést ad. Kizárja továbbá a támogatható körbõl a javaslat azokat az önkormányzatokat, amelyek az intézményi feladatellátáson kívüli tevékenységek miatt válnának forráshiányossá. 500 fõ fölötti település esetén is lehetséges a helyi adottságok kényszere miatt egyetlen intézmény mûködtetése, amelynek kihasználtsága nem éri el az 50 %-ot. Ezeknél az önkormányzatoknál a kényszerû társulás veszélyeztetheti a népességmegtartó képességet, elindítva, vagy felgyorsítva az elvándorlást. A társulási kényszert szolgáló szigorító javaslatok a gazdálkodási autonómiát is korlátozzák, ezért ezek a javaslatok elhagyandók.

Szakmailag indokolatlan és kizárólag az ÖNHIKI támogatás összegét csökkenti az a javaslat, hogy a központi források és az iparûzési adóerõképesség együttes összegének 2 %-ával csökkenteni kell a támogatást. Elfogadhatatlan továbbá az a javaslat, amely szerint ha az önkormányzat az elõzõ években a mûködési forráshiányának fedezetére hitelt volt kénytelen felvenni, mert pl. nem kapott erre a célra támogatást, vagy nem az igényelt összegben, úgy a javaslat azzal büntetni, hogy az adósságszolgálat terhei nem vehetõk figyelembe a jövõ évi forráshiányban.

1999-ben az I. szakaszban több, mint ezer önkormányzat részesült ÖNHIKI támogatásban. A 2000. évre javasolt sokirányú forráscsökkentõ intézkedések, az új kötelezõ feladatok - amelyek egy részénél (pl.: otthonteremtés támogatása, munkanélküliség kezelése) még csak nem is ismertek az önkormányzati feladatok, kiadások a pénzügyi források - mind azt eredményezik, hogy növekedne az ÖNHIKI támogatást igénylõ önkormányzatok száma, a támogatás összege. A központi költségvetés védelmét szolgálják az ÖNHIKI támogatás feltételrendszerére vonatkozó szigorító javaslatok, amelyek - elfogadásuk esetén - azt eredményezik, hogy megnövekszik a csõdbe kerülõ önkormányzatok száma. Ez nem lehet célja a szabályozó módosításnak.

A javaslat szerint a belügyminiszter minden jogszabályi feltétel nélkül, egyedi elbírálása alapján oszthatna támogatást azoknak az önkormányzatoknak, amelyek mûködõképessége sem az ÖNHIKI, sem az un. "csõdös" rendezés útján nem áll helyre.

A javaslat nem biztosítja az önkormányzatoknak a támogatáshoz jutás egyenlõ feltételeit, az elõre kiszámíthatóságot, a döntések objektivitását és az ellenõrizhetõséget. A javaslat elhagyandó. Az 500 millió forint elõirányzat az ÖNHIKI támogatási elõirányzatot növelje.

Budapest, 1999. október 21.

Dr. Wekler Ferenc
SZDSZ