T/1501/17.

Módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§. (1) bekezdése valamint 102.§ (1) bekezdés alapján az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/1501. Számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A Javaslat 44. §-ában a XI/A. fejezet 54/C. §-a és annak címe teljes egészében elmarad, kihagyás következtében az ezt követõ paragrafusok számozása értelemszerûen változik.

[A szõlõtermelõ bejelentkezési, elszámolási kötelezettsége, a szõlõ szállítása

54/C. §

  1. E törvény alkalmazásábanszõlõtermelõ az a személy, aki (amely) 500 m2 -nél nagyobb szõlõterületet mûvel és szõlõbor elõállításával - kivéve az 54/B. § (3) bekezdése szerinti adómentes mennyiségben veló elõállítást - ne4m foglalkozik, szõlõtermését teljes egészében értékesíti vagy nem szõlõbor elõállítására is felhasználja.

(2) A szõlõtermelõnek a vámhatóságnál nyilvántartási számot kell kapnia.

(3) A nyilvántartási szám megszerzéséhez a szõlõtermelõ köteles bejelentkezni a vámhatósághoz. A bejelentkezésnek tartalmaznia kell:

  1. a szõlõtermelõ nevét, gazdálkodási formáját, hegyközségi kódszámát, adóazonosító számát vagy adószámát;

b) a szõlõtermelõ címét, székhelyét, telephelyét vagy telephelyeit;

c) a szõlõterület tulajdonosának nevét, címét, ha nem a tulajdonos mûveli a szõlõterületet;

2

d) a megmûvelt szõlõültetvény(ek) h4elyét, helyrajzi számát, nagyságát (m2), telepítésének évét;

e) a megmûvelt szõlõterület(ek) használati jogcímét (saját tulajdon, haszonbérlet, egyéb);

f) a felelõs üzemvezetõ nevét, címét;

g) a szõlõtermelõ nyilatkozatát arról, hogy szõlõbor elõállításával nem foglalkozik, a szõlõtermését teljes egészében értékesíti vagy nem szõlõbor elõállítására is felhasználja.

(4) A (3) bekezdésben elõírt bejelentkezéshez a szõlõtermelõnek hitelesítés céljából csatolnia kell a külön jogszabályban elõírt pincekönyvét.

(5) A vámhatóság a szõlõtermelõt a bejelentkezés alapján nyilvántartásba veszi, és a bejelentkezés benyújtásától számított 30 napon belül - a hitelesített pincekönyvvel egyidejûleg - kiadja a vámhatósági nyilvántartási számot.

(6) A szõlõtermelõ a bejelentkezésében megadott adatok változását köteles a vámhatósághoz bejelenteni. Ha a bejelentkezéskor adott nyilatkozatától eltérõen a szõlõtermelõ az új termését részben vagy egészben szõlõbor elõállítására kívánja felhasználni, legkésõbb a tárgyév 30-áig egyszerûsített adóraktári engedély iránti kérelmet kell a vámhatósághoz benyújtania, emellyel az adatváltozás bejelentését is teljesítettnek kell tekinteni. A vámhatóság a kérelem alapján az egyszerûsített adóraktári engedélyt - amennyiben az annak megszerzéséhez elõírt feltételek fennállnak - a feldolgozás megkezdésének kérelemben jelzett napjáig visszamenõleges hatállyal adja ki.

(7) A szõlõtermelõnek a szõlõtermés mennyiségérõl, annak értékesítésérõl vagy nem szõlõbor elõállításához való felhasználásáról gazdasági évenként - vevõkénti részletezésben - elszámolást kell készítenie és azt a vámhatósághoz legkésõbb a gazdasági év november 30-áig benyújtania.

(8)A szõlõtermelõ a szõlõtermését - a külön jogszabály rendelkezéseit is figyelembe véve - borkísérõ okmánnyal szállíthatja.

(9) A vámhatóság a szõlõtermelõ e törvényben elõírt kötelezettségei megtartását és a szõlõtermés elszámolását elõre bejelentett vagy váratlan, elõre be nem jelentett idõpontban ellenõrzi.]

I n d o k o l á s

A szõlõtermelõk adminisztrációs terheit szünteti meg módosító javaslatunk. Ugyanis a jövedéki szabályokat azokra a szõlõtermelõkre akik nem készítenek bort kiterjeszteni felesleges. Hiszen a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa úgy a mennyiség, mint a minõség vonatkozásában nyomonköveti a szõlõ útját. Az ellenõrzés lehetõségét az, hogy a

3

szõlõtermelõknek a VPOP felé is adminisztrálniuk kellene, nem fokozza, mert ha a szõlõtermelõ összekíván játszani a bortermelõvel megtehetné, mert papíron tudna igazolást adni a "nem létezõ" beszállított szõlõrõl, utólag nem lehet ellenõrizni, hogy a beszállítás megtörtént-e.

Mindebbõl látható, hogy az ellenõrzésnek a bor tárolása, szállítása, forgalombahozatala folyamán van értelme.

Mindezek alapján felesleges adminisztrációs teher volna az eredeti törvényjavaslat idevonatkozó része a szõlõtermelõk részére, különösen a csemegeszõlõ termelõk részére. Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy legalább tízszer annyi azon szõlõtermelõk száma, akik a szõlõt értékesítik s nem készítenek belõle bort, mint azoké, akik bort is készítenek. Ebbõl következik, hogy az új rendszer beállításának és fenntartásának költségei javaslatunk elfogadása esetén sokadrészére csökken! El nem fogadása felesleges adminisztrációt jelent a szõlõtermelõknek, pazarlás és értelmetlen pénzkidobás a költségvetés részérõl.

Budapest, 1999. Szeptember 7.

 

Zsikla Gyõzõ

országgyûlési képviselõ

FKGP

Dr. Kerényi János

országgyûlési képviselõ

FIDESZ MPP

Font Sándor

országgyûlési képviselõ

MDF