Az Országgyûlés
Önkormányzati és rendészeti
bizottsága

T/1087/31.

Bizottsági kapcsolódó módosító javaslat

Dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. §-ának (1) bekezdése alapján a a szervezett bûnözés, valamint az azzal összefüggõ egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló T/1087 számú törvényjavaslathoz a 1087/15/2. számon benyújtott módosító javaslathoz (ajánlás 13. sorszám) a bizottság az alábbi

kapcsolódó módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat 4. §-ának n) pontja a következõk szerint módosul:

"4. § n) sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy mûsorszolgáltatást nyújtó: a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény, valamint a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény hatálya alá tartozó, idõszaki lap, rádió- és televízió-mûsor, könyv, röplap, egyéb szöveges kiadvány, a zenemûvet, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, nyilvános közlésre szánt mûsoros filmszalag, videokazetta, videolemez, hangszalag és hanglemez, továbbá bármely más, a nyilvános közzététel szándékával készült tájékoztatást vagy mûsort tartalmazó technikai eszköz elõállításával, kiadásával és nyilvános közlésével kapcsolatos tevékenységet folytató természetes személy, egyéni vállalkozó, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ társaság;"

2. A törvényjavaslat 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

12. § (1) Ha a sajtótevékenységet folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy mûsorszolgáltatást nyújtó szervezet közremûködik szexuális szolgáltatás hirdetésében, a szervezet [magyar joghatóság alá tartozó] üzemeltetõje - ennek hiányában a szervezet - a szolgáltatás egyszeri hirdetését alapul véve hirdetésenként ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedõ közrendvédelmi bírsággal sújtható.

Indokolás

A törvényjavaslatnak a prostitúció kezelésének egyes közrendvédelmi szabályai körében megfogalmazott 11., de különösképpen a 12. §-ához kapcsolódó értelmezõ rendelkezése (tehát a 4. § n) pontjában írt rendelkezés) a sajtóról szóló 1986. évi II. tv. 2. §-ának b) és c) pontjában írottakat ötvözi, tudatosan kihagyva azokat a részleteket, amelyek jogi relevanciával eleve nem bírhatnak a szabályozott tárgykörben.

Az eredetileg javasolt szöveg ugyanakkor - nyilván a jogalkotó szándékától függetlenül - olyan szövegrészleteket is elhagyott, amelyek rögzítése mégis elengedhetetlennek tûnik. A szexuális szolgáltatások hirdetésében ti. olyan szervezetek is közremûködhetnek, amelyek - a sajtótörvény szerint "sajtótevékenységet" folytatva - egyébiránt fõprofilként sajtótermékként tekinthetõ zenemûvet, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány elõállításával, terjesztésével foglalkozik.

A módosító javaslat ugyanakkor kétségtelenné teszi a norma hatályát is azáltal, hogy a hivatkozott "sajtótörvény", valamint a "médiatörvény" személyi hatályára vonatkozó rendelkezések kötelezõ alkalmazására utal. Ennek folytán tehát a hivatkozott törvények személyi hatálya alá tartozó sajtószervezetek tekinthetõk a szexuális szolgáltatások hirdetését tilalmazó 12. §-ban írottak címzettjeinek. A 12. §-ban a magyar joghatóságra vonatkozó, egyébként értelmezési problémákat is felvetõ rész mellõzését pedig a jelen módosító javaslatban írt kiegészítés teszi feleslegessé.

Budapest, 1999. június 2.

Dr. Bernáth Varga Balázs
a bizottság elnöke