T/996/79.
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
a j á n l á s a
az egészségügyrõl szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/996. sz. törvényjavaslat záró vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), megvitatta az egészségügyrõl szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/996/75. számú egységes javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/996/76-78. számú zárószavazás elõtti módosító javaslatokat.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló javaslat (HSZ. 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat az egységes javaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.
Az Eütv. 156. §-ának (2)-(4) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek, valamint az Eütv. 156. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó fekvõbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény - a külön jogszabályban foglalt rendelkezések értelemszerû alkalmazásával - kórházi felügyelõ tanácsot hozhat létre, valamint kórházi etikai bizottságot mûködtet.
(3) A kórházi felügyelõ tanács a fekvõbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény által nyújtott egészségügyi szolgáltatással összefüggõ feladatkörében
a) véleményt nyilvánít és javaslatokat tesz az intézmény mûködésével, fenntartásával és fejlesztésével kapcsolatos kérdésekben,
b) biztosítja a kapcsolattartást az intézmény vezetése és az érintett lakosság között,
c) képviseli az érintett lakosság érdekeit az intézmény mûködésében,
d) figyelemmel kíséri az intézmény mûködését.
(4) A kórházi felügyelõ tanács [legalább kilenc, legfeljebb tizenhét] kilenc, tizenkettõ vagy tizenöt tagból álló testület. A tagok több mint a felét az egészségügyi intézmény ellátási körzetében, az egészségügy területén mûködõ társadalmi szervezetek küldötteibõl, a többi tagot az intézmény küldötteibõl kell megválasztani. A tanács elnökét a társadalmi szervezetek küldöttei közül kell megválasztani.
(5) Az önkormányzati tulajdonban lévõ egészségügyi intézmények esetében a (4) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a tagok legfeljebb egyharmadát az egészségügyi intézmény ellátási körzetéhez tartozó települési önkormányzatok küldötteibõl, a további tagok felét a (4) bekezdésben megjelölt társadalmi szervezetek küldötteibõl, a többi tagot az intézmény küldötteibõl kell megválasztani."
Indokolás: Lásd a T/996/76. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
["]Az Eütv. 211. §-ának (1)[,(2),]-(3) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
(1) Halottból szerv, illetve szövet eltávolítására átültetés céljából akkor kerülhet sor, ha az elhunyt életében ez ellen nem tett tiltakozó nyilatkozatot. Tiltakozó nyilatkozatot a cselekvõképes személy írásban (közokiratban, vagy teljes bizonyító erejû magánokiratban) vagy - amennyiben írásbeli nyilatkozatot egyáltalán nem vagy csak jelentékeny nehézséggel tudna tenni - kezelõorvosánál szóban tehet. Korlátozottan cselekvõképes személy [nevében] tiltakozó nyilatkozatot törvényes képviselõj[e]ének közremûködése nélkül is tehet. A cselekvõképtelen személy helyett tiltakozó nyilatkozatot törvényes képviselõje tehet.
(2) A kezelõorvos a szerv, illetve szövet [átültetésére] eltávolítására rendelkezésre álló idõn belül köteles meggyõzõdni arról, hogy az elhunytnál maradt-e tiltakozó nyilatkozat.
(3) Amennyiben az írásbeli nyilatkozat az [átültetésre] eltávolításra rendelkezésre álló idõn belül nem kerül elõ, illetve ilyet nem juttatnak el a kezelõorvoshoz, annak hiányát kell vélelmezni."
Indokolás: Lásd a T/996/77. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
"(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba, azzal, hogy a [20.] 21. §-al megállapított Eütv. 243. § (7) bekezdése szerinti bejelentést az ÁNTSZ Országos Tisztifõorvosi Hivatalához az e törvény hatálybalépését követõ 60 napon belül meg kell tenni.
Indokolás: Lásd a T/996/78. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. június 9.
Dr. Pokol Béla s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke