T/939.

1998. évi ..... törvény
a bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról szóló
1997. évi LXVI. törvény, valamint a bírák jogállásáról
és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény módosításáról

1. §

A bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A hivatásos bírót a köztársaság elnöke nevezi ki, illetõleg menti fel.

(2) Hivatásos bíróvá nem nevezhetõ ki az a bírójelölt, aki egyéb jogszabályokban elõírt követelményeknek megfelel ugyan, de a törvényes nyugdíjkorhatárt betöltötte.

(3) Fel kell menteni a bírói tisztségbõl azt a hivatásos bírót, aki a törvényes nyugdíjkorhatárt betöltötte. Indokolt esetben, - az érintett bíró kérelmére - a kinevezõ a felmentéstõl eltekinthet.

(4) A törvényes nyugdíjkorhatár betöltése miatt szükséges felmentésre, vagy az érintett bíró alapos kérelme esetén a felmentés mellõzésére irányuló javaslatot a területileg illetékes megyei, illetve Fõvárosi Bíróság elnöke köteles a Köztársasági Elnöki Hivatalnál elõterjeszteni. A Legfelsõbb Bíróság bírái esetében a nyugdíjkorhatár betöltése miatt szükséges felmentést vagy annak mellõzését a Legfelsõbb Bíróság elnöke köteles kezdeményezni.

(5) Az ülnök tisztsége választással keletkezik, ha az ülnökjelölt még nem töltötte be a törvényes nyugdíjkorhatárt.

2. §

A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény 3. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

3. § (1) A Magyar Köztársaságban bíróvá az nevezhetõ ki, aki:

a) magyar állampolgár,

b) büntetlen elõéletû,

c) választójoggal rendelkezik,

d) egyetemi jogi végzettséggel rendelkezik,

e) a jogi szakvizsgát letette,

f) legalább egy évig bírósági vagy ügyészségi titkárként, illetve korábban

bíróként, ügyészként, közjegyzõként, ügyvédként, jogtanácsosként mûködött.

g) a törvényes nyugdíjkorhatárt még nem töltötte be.

(2) nem lehet bíró az:

a) akivel szemben bûncselekmény miatt szabadságvesztést vagy közérdekû munkát szabtak ki, illetve akinek a büntetõeljárás során kényszergyógykezelését rendelték el és a bûnügyi nyilvántartásban szerepel. Ezt meghaladóan a bûnügyi nyilvántartásnak a pályázóra vonatkozó teljeskörû adatait az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (a továbbiakban OIT) mérlegeli.

b) aki a törvényes nyugdíjkorhatárt betöltötte,

c) aki bíróként, ügyészként, köztisztviselõként, közjegyzõként, ügyvédként, közalkalmazottként, fegyveres szerv hivatásos állományának tagjaként, igazságügyi alkalmazottként, ügyészségi titkárként és fogalmazóként, ügyvédjelöltként, közjegyzõ-helyettesként fegyelmi eljárásban a legsúlyosabb fegyelmi büntetéssel sújtották, mindaddig, amíg a fegyelmi büntetés hatálya alatt áll.

(3) a bírói kinevezés elõtt pályaalkalmassági vizsgálaton kell résztvenni. A vizsgálat eredményét az OIT bírálja el.

(4) a katonai bíróvá kinevezés elõfeltétele az is, hogy a kinevezendõ személy a Magyar Honvédség hivatásos tisztje legyen. A kinevezésre történõ elõterjesztéshez a honvédelmi miniszter elõzetes egyetértése szükséges. A katonai bírót erre a tisztségre kell kinevezni.

(5) a katonai bírót a honvédelmi miniszter - kinevezésével egyidejûleg - rendelkezési állományba helyezi. A katonai bíró szolgálatát a bírói tisztsége megszûnéséig az igazságügyi szervezetnél teljesíti.

(6) az (1) bekezdés f) pontjában írt kötelezõ titkári mûködés idõtartamába legfeljebb 6 hónap beszámítható annak, aki legalább 3 évig az (1) bekezdés f) pontjában nem említett jogi szakvizsgához kötött munkakörben mûködött.

(7) a köztársasági elnök - az OIT javaslatára - az (1) d)-f) pontjaiban meghatározott képesítési feltételek alól felmentést adhat a Fõvárosi Bíróságon szabadalmi ügyben eljáró bíró esetében, feltéve, hogy a kinevezendõ személy egyetemi végzettséggel rendelkezik.

3. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba.

Indokolás

A bírói hatalmi ág Köztársaságunk rendjének meghatározó pillére, ezért a bírói munka különös felelõsséggel jár. Ennek a felelõsségnek minden jóakarata ellenére is csak az a személy tud megfelelni, aki amellett, hogy rendelkezik a bírói pályához szükséges szaktudással és elhivatottsággal, jó egészségi állapotban, tehát a munkavégzõ képességének teljében van.

Magyarországon a lakosság döntõ többsége a törvényes nyugdíjkorhatár betöltéséig rendelkezik teljes munkavégzõ képességgel. Az olyan fontos tisztségek betöltésénél, mint a hivatásos bíróé, fontos, hogy a törvény garantálja a teljes munkavégzõ képességet. Azt, hogy a nyugdijkorhatárt elért biró a feladatai ellátásához szükséges képesség birtokában van-e, mindig egyénileg kell elbirálni. Biztositani kell tehát a kinevezõ részére azt a jogot, hogy indokolt esetben a felmentéstõl eltekintehessen.

A fentebbi törvényi elõírás kiterjesztése az ülnökökre vonatkozóan azért fontos, mert az adott ügyben, illetve ügyekben eljáró bírósági ülnökök a hivatásos bíró által megtartott szakmai kioktatás után teljes jogú bíróvá válik az eljárásban, jogai és kötelezettségei tekintetében a hivatásos bíróval azonos helyzetben van.

A hatályba léptetésre szóló 30 napos hatálybaléptetési idõ a jogalkalmazó felkészülését szolgálja.

Budapest, 1999. március 3.

Dr. Bánk Attila
frakcióvezetõ

Dr. Turi-Kovács Béla
frakcióvezetõ-helyettes

 

Képviselõi önálló indítvány

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés házszabályáról szóló 46/1994. (IX.30.) OGY. határozat 84. § (1) bekezdés a) pontja, valamint 85. § (2) bekezdés d) pontja alapján a bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény, valamint a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény módosítását kezdeményezõ törvényjavaslatot nyújtunk be és kérjük ennek önálló napirendi pontként történõ felvételét és megtárgyalását.

A javaslatunkat e levelünkhöz mellékeljük.

Budapest, 1999. március 3.

Dr. Bánk Attila
frakcióvezetõ

Dr. Turi-Kovács Béla
frakcióvezetõ-helyettes