T/851/8.

Módosító javaslat

dr. Áder János úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az egészségügyet, illetõleg a gyógyszerellátást érintõ egyes törvények módosításáról szóló T/851. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 1. §-a az alábbiak szerint változik:

A Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994. évi XXVIII. törvény módosítása

1. §

A Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994. évi XXVIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 2. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"A MOK feladat- és hatásköre

2. § (1) A MOK

ec) a szakmai alkalmasság kérdésében az állami, egészségbiztosítási, illetõleg helyi önkormányzati szervek, valamint az orvostudományi egyetemek magasabb vezetõ és vezetõ beosztású orvosainak orvosi diplomához kötött tevékenység végzésének körében történõ vezetõi megbízása, illetve a vezetõi megbízás visszavonása, [továbbá a háziorvosok, házi gyermekorvosok, fogorvosok e munkakörben, munkajogi jogviszony keretében történõ foglalkoztatása, illetõleg a foglalkoztatásnak a munkáltató kezdeményezésére történõ megszüntetése tekintetében],

Indokolás

A gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges a MOK jogosítványainak e téren való lényeges megerõsítése és az elhagyni kívánt szövegrész késõbbi helyen (k pont) egyetértési jogként való szerepeltetése.

2. A törvényjavaslat 1. §-a az alábbiak szerint változik:

A Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994. évi XXVIII. törvény módosítása

1. §

A Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994. évi XXVIII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 2. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"A MOK feladat- és hatásköre

2. § (1) A MOK

f) részt vesz és egyetértési jogot gyakorol az orvosi hivatás gyakorlói és az egészségbiztosítás szervei közötti általános szerzõdési feltételek kialakításában, valamint a helyi önkormányzatok alapellátási - területi ellátási - felelõségébe tartozó feladatokat ellátó orvosok és helyi önkormányzat közötti, továbbá - az ellátás valamennyi szintjén - a területi ellátási kötelezettséggel mûködõ egészségügyi szolgáltatók közötti szerzõdés általános feltételeinek kialakításában;

Indokolás

A javaslat szélesíteni kívánja a MOK egyetértési jogát az általános szerzõdési feltételek kialakításában. A javaslat célja egyrészt, hogy az egyetértési jog gyakorlása kerüljön kiterjesztésre a területi ellátási kötelezettséggel mûködõ egészségügyi szolgáltatók vonatkozásában az ellátás valamennyi szintjére, másrészt pedig az egészségügyi szolgáltatók és orvosaik közötti szerzõdések általános feltételei kialakítására. A kamarai jogosítványok megerõsítése az elõbbi tekintetében elvi különbséget nem jelent a szövegjavaslathoz képest, az utóbbi vonatkozásban pedig megfelelõ garanciát jelenthet az orvostársadalom számára az egészségügyi szolgáltatóval kötendõ szerzõdéseiknél.

3. A törvényjavaslat 1. §-a az alábbiak szerint egészül ki:

k) egyetértési jogot gyakorol a háziorvosok, házi gyermekorvosok, fogorvosok munkajogi vagy egyéb jogviszony keretében orvosi szolgáltatás nyújtására vonatkozó szerzõdései megkötése, valamint megszüntetése tekintetében;

l) egyetértési jogot gyakorol a szakképzés követelményszintjének és a szakorvosképzés szakmánkénti keretszámainak meghatározása tekintetében;

m) [k)] a szakmai kollégiumok véleménye alapján meghatározza - az 1997. évi CLIV. tv. 115. §-ának (3) bekezdésére és 117. § (2) bekezdésének c) pontjára, valamint a 140. §-ára tekintettel - a tagjai körében kötelezõ továbbképzés szakmai feltételeit, egységes elveit és programjait, rendszeresen ellenõrzi a teljesítést, továbbképzést szervezhet;

n) [l)] feladatkörében együttmûködik az egészségügy területén mûködõ társadalmi szervezetekkel, véleményének, illetve döntéseinek kialakításába - szükség szerint - bevonja az érintett egészségügyi érdekképviseleti szerveket;

o) [m)] ellátja azokat a további feladatokat, amelyeket törvény a hatáskörébe utal, illetve amelyek átvételét állami, helyi önkormányzati vagy egészségbiztosítási szervektõl jogszabály nem tiltja.

Indokolás

A köztestületi kamarai mûködés egyik alapvetõ eleme a megfelelõ szakmai színvonal folyamatos biztosítása. Ennek lényegi biztosítéka az, hogy a szakképzés követelmény-szintjének meghatározása mint a kamara jogosítványa kerüljön megfogalmazásra, és ennek megfelelõen kerülhessenek módosításra a tárgykörben hozott korábbi jogszabályok. A követelményszint-meghatározás MOK-hoz telepítése megvalósítható javaslat, amit a szakmai kollégiumok MOK keretében történõ jövõbeli mûködése egyértelmûen alátámaszt.

4. A törvényjavaslat 47. §-a új (4) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (4) bekezdés értelemszerûen az (5) bekezdésre változik:

(4) A kormány a szakminiszteren keresztül e törvény hatályba lépésétõl számított 12 hónapon belül gondoskodik arról, hogy a MOK országos és területi kamarai szervei a mûködésükhöz szükséges infrastruktúra kialakításához egyszeri költségvetési támogatásban részesüljenek, valamint a mûködésükhöz nélkülözhetetlen ingatlanokat kamarai tulajdonba ellentételezés nélkül megkapják. E tulajdonszerzés adó és illetékmentes.

Indokolás

Garanciális jelentõsége van annak, hogy a kamarai közfeladatoknak a törvényben megfogalmazott méreteivel összefüggésben rendezendõk a mûködés elemi feltételei. A feladathoz szükséges eszközök hozzárendelése alapozza meg a törvény szellemének gyakorlati megvalósulását.

Budapest, 1999. március 24.

Karakas János

MSZP