T/161/20.

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény módosításáról szóló T/161. számú törvényjavaslathoz - a T/161/14. számon benyújtott módosító javaslathoz (T/161/17. számú bizottsági ajánlás 3. pont) kapcsolódva - a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

A javaslat 2. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

2. §

A Kkt. 12. §-ának (3)-(6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint új (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:

"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével, jelzésrendszerével - összetéveszthetõ[, a láthatóságot akadályozza, alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon veszélyezteti].

(4) Tilos továbbá elhelyezni - a járda, a gyalogút, és a kerékpárút kivételével - a közút területén, a közút területe felett, továbbá a közút lakott területen kívüli szakasza mellett [- a 42/A. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott távolságon belül -] a közút tengelyétõl számított ötven méteres, autópálya, autóút és fõútvonal esetén száz méteres távolságon belül reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. [Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik azokra a - közvetlenül az út mellett elhelyezett - berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.]

(5) Tilos a (3) és (4) bekezdésben meghatározott tárgyat és berendezést úgy elhelyezni, hogy az a láthatóságot akadályozza és ezzel a közlekedõk biztonságát veszélyeztesse.

(6) A (3) és (4) bekezdésben megállapított tilalmat nem kell alkalmazni azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés biztonságát közvetlenül elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.

[(4)] (7) A közút kezelõjének kérelmére a [A] közlekedési hatóság a (3) - (5) bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására kötelezi. Amennyiben a közlekedési hatóság jogerõs határozatában megállapított kötelezettségének a kötelezett 30 napon belül nem tesz eleget, a [A] közút kezelõje a közlekedési hatóság rendelkezése alapján az eltávolítást , [-] a kötelezett költségére [és veszélyére - elvégezheti vagy elvégeztetheti] köteles elvégezni.

[(5)] (8) A közút kezelõje [a hozzájárulása nélkül vagy attól eltérõ módon] a közút területén elhelyezett , a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ [reklámcélú] tárgyat vagy berendezést köteles eltávolít[hatja]ani."

(9) A közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelõhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. Fokozottan védeni kell a közúti forgalomban résztvevõ gyermekeket, idõskorúakat, valamint a mozgáskorlátozottakat és egyéb testi fogyatékosokat.

Indokolás:

A módosítás a következõ elemeket tartalmazza. Elsõsorban nem célszerû az olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével - összetéveszthetõ együtt kezelni a reklámtáblával, reklámhordozóval és egyéb reklámcélú berendezéssel, e két elem szétválasztását célozza a (3) bekezdés különválasztása. Egyébként a jelenleg hatályos jogszabály szövege is külön kezeli e kérdéskört.

Új elemként abban az esetben, ha az elõbb említett tárgyak a láthatóságok akadályozzák és ezzel közlekedés biztonságát veszélyeztetik akkor se kerülhessenek elhelyezésre, ha kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak, e cél elérését szolgálja az új (5) bekezdés.

Az új (6) bekezdés rendelkezései annak lehetõségét biztosítják (hasonlóan az eredeti javaslat (3) bekezdésében foglaltakhoz), hogy a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmazó berendezésekre ne kelljen alkalmazni a megfogalmazott tilalmakat, kivéve azt az esetet, ha ez a berendezés a láthatóságot akadályozza (lásd új (5) bekezdés)

A javaslat (3) bekezdésének eredeti szövege nem egyértelmû megfogalmazást tartalmaz, miszerint a tárgy vagy berendezés "alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje", minden tárgy vagy berendezés alkalmas lehet erre, ezért a normaszövegben való megjelenése nem szerencsés.

Az új 7) bekezdésben célszerû arról rendelkezni, hogy a hatósági eljárást ki kezdeményezheti és mi a jogkövetkezménye annak, ha a kötelezett a hatósági eljárásban szereplõ kötelezettségének nem tesz eleget.

Az új (9) bekezdés szövege megegyezik a hatályos törvény (6) bekezdésével, azonban számozásának módosítása, technikailag így egyszerûbben biztosítható.

Budapest, 1998. november 25.

Molnár Gyula
országgyûlési képviselõ

Göndör István
országgyûlési képviselõ