H/60/9.

Az Országgyûlés
Ügyrendi bizottságának
a j á n l á s a

a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdést vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/60. számú országgyûlési határozati javaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Ügyrendi bizottsága megvitatta a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdést vizsgáló bizottság felállításáról szóló, H/60. számon beterjesztett országgyûlési határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/60/2., /3., /4., /5., /6., /7., /8.. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: Az országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat az országgyûlési határozati javaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az országgyûlési határozati javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

    1. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat címének a következõ módosítását javasolják:
    2. "a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben[, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel]?" kérdést vizsgáló bizottság felállítására"

      Indokolás: Lásd a H/60/2. számú módosító javaslat indokolását.

      Megjegyzés: az Ügyrendi biz. állásfoglalása szerint a módosító javaslat a Házszabály 34. § (2) bekezdése a) pontjának értelmében nem bocsátható szavazásra, mivel nem lehet olyan módosító javaslatot benyújtani, amely a vizsgáló bizottság elnevezésére vonatkozik.

      A módosító javaslatot(tal): - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    3. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 1. pontjának a következõ módosítását javasolják:
    4. "1. Az Országgyûlés létrehozza a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben[, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel]?" kérdést vizsgáló bizottságát."

      Indokolás: Lásd a H/60/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    5. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 2. pontjának a következõ módosítását javasolják:

"2. A vizsgálat tárgya:

Az Országgyûlés a Házszabály 34. §-ának (1) bekezdése, valamint a 36. §-ának (2) bekezdése alapján a FIDESZ[-MPP] - FKgP - MDF Kormánynak a hatáskörébe tartozó személyi kérdések vizsgálatára, a kinevezési eljárások jogszerûségének és szabályszerûségének vizsgálatára vizsgáló bizottságot hoz létre. A vizsgálóbizottság feladat- és hatáskörébe tartozik a kinevezésekkel kapcsolatban megvizsgálni azt, hogy az eljáró személy vagy személyek feladat- és hatáskörükben miként jártak el, a kinevezéseket megelõzõ felmentések jogszerûek voltak-e.

[A bizottság feladata különösen annak megállapítása, hogy a FIDESZ-MPP-hez közelálló cégekkel összefüggésben megállapítható-e olyan szervezeti, személyi, pénzügyi vagy politikai összefonódás, amely alkalmas arra, hogy üzleti vagy politikai érdekek rejtett módon jelenjenek meg az államigazgatásban, a közszolgálati médiában; illetve a politikai akarat a gazdaságirányítást -a piacgazdasági törekvésekkel ellentétes módon- túlhatalommal megszerezze és gyakorolja.]

A bizottság vizsgálata terjedjen ki arra:

Indokolás: Lásd a H/60/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

- Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    1. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 3. pontjának a következõ módosítását javasolják:
    2. "3. A vizsgáló bizottság [13] 10 tagból áll. A bizottság tagjaira a képviselõcsoportok vezetõi tesznek javaslatot az alábbiak szerint:

      FIDESZ-Magyar Polgári Párt

      3

      FKgP

      [2] 1

      MDF

      1

      MSZP

      [3] 2

      SZDSZ

      [2] 1

      MIÉP

      1

      független országgyûlési képviselõ 1 fõ "

       

      Indokolás: Lásd a H/60/6. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

      - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    3. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 4. pontjának a következõ módosítását javasolják:
    4. "4. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására a képviselõcsoportok vezetõinek javaslata alapján a Házbizottság terjeszt elô javaslatot az Országgyûlésnek, amelyrõl az vita nélkül határoz. [A bizottság elnökét az ellenzéki, alelnökét a kormánypárti képviselõcsoportok együttesen jelölik.] A bizottság elnöke az érintett Kormány ellenzékéhez tartozó képviselõ."

      Indokolás: Lásd a H/60/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

      - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    5. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 8. pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik)::
    6. "[8. A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.]"

      Indokolás: Lásd a H/60/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

      - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    7. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 9. pontjának a következõ módosítását javasolják:
    8. "9. A bizottság mûködésének [szabályait az 1. sz. melléklet tartalmazza] rendjét maga állapítja meg."

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a H/60/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

      - Az Elõterjesztõ nem ért egyet

    9. Dr. Juharos Róbert és dr. Rubovszky György képviselõk az országgyûlési határozati javaslat 1. számú mellékletének az elhagyását javasolják:

"[1. sz. melléklet

A Magyar Köztársaság Országgyûlése által létrehozott, a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdés vizsgálatára felállított vizsgáló bizottság ügyrendje

A bizottság feladat- és hatásköre

1.§

(1) A bizottság a munkáját a Magyar Köztársaság Alkotmánya, az Országgyûlés Házszabálya, a mûködését érintõ törvények és a bizottsági ügyrend elõírásainak megfelelõen végzi. Az ügyrendben nem szabályozott kérdésekben a Házszabály megfelelõ rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A bizottság a hatáskörében

a) feladatkörébe tartozó bármely kérdést megtárgyalhat, és abban állást foglalhat;

b) a feladatát érintõ bármely kérdésben tájékoztatást kér állami és más szervektõl;

c) nyilvános vagy zárt ülésen meghallgatást tart;

d) a Házszabály 36.§ (5) bekezdésének megfelelõen jelentését kidolgozza és az Országgyûlés elé terjeszti.

A bizottság vezetése

2. §

(1) A bizottság tevékenységét az ügyrend keretei között a bizottság elnöke irányítja.

(2) Az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogkörét az alelnök (továbbiakban: elnök) gyakorolja.

(3) A bizottság titkársága segíti a bizottság munkáját és elvégzi az ügyrendben elõírt szervezési feladatokat.

A bizottsági ülés összehívása

3. §

(1) A bizottság üléseit az elnök hívja össze a napirend megjelölésével és a tárgyalási anyagok egyidejû megküldésével az ülés elõtt legalább két nappal.

(2) A bizottság 6 tagjának - a napirend megjelölését tartalmazó - írásbeli kezdeményezésére az elnök köteles három napon belül összehívni a bizottság ülését.

(3) A bizottság rendkívüli ülése indokolt esetben bármikor összehívható.

Meghallgatás

4. §

(1) Legalább három képviselõcsoport vagy két képviselõcsoport és a független képviselõ kezdeményezésére a bizottság meghallgatást tart. Meghallgatás kezdeményezhetõ bármely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben.

(2) A meghallgatáson a meghallgatott személyhez bármely bizottsági tag kérdést intézhet. A feltett kérdés csak a bizottság által vizsgált tárgyra vonatkozhat.

Szakértõk

5. §

(1) A bizottság többségi szavazással az eljárásban folyamatos szakmai tanácsadásra és szakfeladatok ellátására szakértõi megbízást adhat. A szakértõ jogosult a bizottság ülésein részt venni, a keletkezett iratokba betekinteni, a bizottság által meghatározott körben és a bizottság nevében eljárni. A bizottság által felkért szakértõk által készített szakvélemények felhasználásáról és hozzáférhetõségérõl a bizottság dönt.

(2) A szakértõi díjak mértékérõl a bizottság dönt.

Határozatképesség, tanácskozóképesség

6. §

(1) A bizottság határozatképességéhez hét bizottsági tag jelenléte szükséges.

(2) A bizottság tanácskozóképességéhez öt bizottsági tag jelenléte szükséges.

A bizottság dokumentumai

7. §

(1) A bizottság üléseirõl szó szerinti jegyzõkönyv készül, amelynek elkészítésérõl, kezelésérõl a titkárság gondoskodik.

(2) A bizottság üléseirõl és határozatairól (állásfoglalásairól) jegyzõkönyv mellett - a bizottság döntése esetén - a bizottság elnöke emlékeztetõt készít.

(3) A titkárság gondoskodik arról, hogy az emlékeztetõt a bizottság valamennyi tagja kézhez kapja, lehetõleg a soron következõ ülés meghívójával együtt.

(4) A szó szerinti jegyzõkönyvek a bizottság mûködése alatt a titkárságán, véglegesen az Országgyûlés levéltárában kerülnek elhelyezésre.

(5) A bizottság által kiadott dokumentumok az alábbiak:

a) a bizottsági jelentés,

b) bizottsági állásfoglalás,

c) szó szerinti jegyzõköny

d) bizottsági emlékeztetõ,

e) elnöki levél.

(6) az (5) bekezdésben felsorolt dokumentumokat a bizottság elnöke írja alá.

Az iratok kezelése

8. §

(1) A bizottság által felkért szakértõk, közremûködõk által készített szakvéleményekbe a bizottság elnöke a bizottság tagjain kívül más személyek részére kizárólag a bizottság hozzájárulásával engedhet betekintést.

(2) Az állami és más szervek által átadott dokumentumokba a bizottság elnöke a bizottság tagjain kívül más személyek részére kizárólag a bizottság hozzájárulásával engedhet betekintést.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott dokumentumok nyilvánosságra hozataláról a bizottság dönt.

(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak az állami illetve szolgálati titkot tartalmazó dokumentumokra, amelyeket az ezekre vonatkozó jogszabályoknak megfelelõen kell kezelni.

(5) A bizottság munkája során keletkezett dokumentáció ügyiratkezelésérõl a titkárság gondoskodik.

A bizottság képviselete

9. §

(1) A bizottságot az elnök képviseli.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt képviseleti jogkör keretében a bizottság nevében az elnök folytathat levelezést.

(3) Az elnök a bizottság nevében - a bizottság által meghatározottak szerint - (sajtó) nyilatkozatot tehet.

(4) A bizottság zárt ülésérõl a bizottság által arra felhatalmazott egy kormánypárti és egy ellenzéki képviselõje adhat sajtónyilatkozatot.

A bizottság titkársága

10. §

(1) Az ügyrendben foglaltaknak megfelelõen a titkárság gondoskodik:

a) a bizottság tevékenységének elõsegítésérõl, üléseinek megszervezésérõl kapcsolatos feladatok végrehajtásáról;

b) a bizottság munkájával összefüggõ adminisztratív feladatok teljesítésérõl;

c) a bizottság iratainak rendszerezésérõl és õrzésérõl;

d) szakértõi megbízások elõkészítésérõl;

e) a bizottság által felkért szakértõk, közremûködõk nyilvántartásáról annak érdekében, hogy megállapítható legyen, melyik ülésen és milyen tárgykörben vettek részt a bizottság munkájában;

f) az elnök utasításainak megfelelõen a bizottság rendelkezésére álló pénzügyi keretek felhasználásának nyilvántartásáról.]"

Indokolás: Lásd a H/60/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Ügyrendi biz. támogatja

- Az Elõterjesztõ nem ért egyet

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1998. október 22.

Dr. Salamon László s.k.,
az Ügyrendi bizottság elnöke