Készült: 2024.03.29.11:17:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

63. ülésnap (2019.03.25.),  55-58. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:40


Felszólalások:   51-54   55-58   59-62      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Molnár Gyula, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „A Fidesz nem tud mit kezdeni a hazai szakképzéssel, a tavaly meghirdetett 50 ezer helyre csupán 18 ezren jelentkeztek!” címmel. Molnár Gyula képviselő urat illeti a szó.

MOLNÁR GYULA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! Ha valaki megpróbál témát találni arra, hogy mik azok a területek, amihez az elmúlt kilenc esztendőben hozzányúltak, és kár volt, mert többet ártottak annak a területnek, mint amennyit segítenek, akkor azt gondolom, hogy az oktatás ügye szinte korlátlan lehetőséget kínál számunkra. Ennek egyik szeletével, a szakképzéssel szeretnék konkrétan foglalkozni. Önök 2011-ben már egy koncepciót benyújtottak, amikor azt ígérték és azt mondták, hogy itt minden tökéletes lesz, a német duális rendszert vesszük át, és mindenki nagyon boldog lesz, kiváló szakembereket fogunk képezni. 2015-ben be kellett ismerniük, hogy ez a dolog kudarcot vallott, és akkor ugyan persze azt kommunikálták  mert ez a szokás, amikor kizárják önöket, akkor is győzelmet aratnak , hogy a rendszer sikeres, de meg kell erősíteni, és néhány elemét korrigálni kell. Ez a 2015-ös koncepció volt, és most azt halljuk  és ez az a szám, ami a kérdésben is szerepel , hogy az 50 ezer helyre gyakorlatilag 18 ezren jelentkeztek, tehát tulajdonképpen kudarcot vallott ez a szakképzési rendszer, és azt halljuk, hogy újabb koncepció készül 2020-ra, most már az osztrák modellt kívánják átvenni, jelentsen ez bármit. Nyilvánvalóan önök mindig megpróbálnak valamilyen kommunikációs panelt használni.

Eközben itt is bevezették a kancellári rendszert, ami nyilván azt fogja mondani, hogy nem így van, de azért az érintettek számára nyilvánvalóan a felsőoktatásban sem volt sikeres. Központosítás mindenhol, források elvétele, a tankötelezettségi kor csökkentése, a szakképzés szétverése, ez jellemezte az elmúlt kilenc esztendőt ezen a területen. A kérdéseim tehát, államtitkár úr, a következők, nagyon egyszerű és általános. Számíthatunk-e valaha valamikor még Magyarországon valódi és színvonalas szakképzésre? És ha egy ilyen helyzet előáll, akkor nem képesek-e arra végre egyszer, hogy konzultáljanak azokkal, akik érintettek ebben az ügyben? Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Cseresnyés Péter államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Ha ön nem veszi a fáradságot arra, hogy utánanéz, mi is történik azzal kapcsolatban, amiről kritikát próbál megfogalmazni, akkor azt kell mondanom sajnos, hogy ön végső soron nem tesz mást, csak megpróbál hangulatot kelteni. Ezt azért kell mondanom, mert ön azt állítja az utolsó kérdésében, hogy a kormány nem von be szakértőket a szakképzéssel kapcsolatos kérdésekbe. Ezzel szemben, hogy megcáfoljam, az a valóság, hogy a munkánkat e téren a Szakképzési Innovációs Tanács segíti, amelyben ott ülnek a szakszervezetek, az intézményfenntartók, a diákok, a Magyar Pedagógus Kar, a felsőoktatás, a Magyar Tudományos Akadémia és a gazdasági kamarák képviselői is. Ön szerint közülük ki nem szakértő?

A kancellári rendszer kapcsán többször elmagyaráztuk, de újra megtesszük, hogy a kibővített vezetési struktúra lényege a munkamegosztás, amelyben a kancellárok a gazdálkodási feladatok, a gazdasági szereplőkkel való kapcsolattartás ellátásával tehermentesítik a képzés szakmai színvonalának biztosításáért felelős főigazgatókat. A „Szakképzés 4.0” stratégiát pedig azért készítettük el, mert nem csak a felvételizői létszámokat nézegettük az elmúlt időszakban. Ugyanis az önök kormánya volt az, amelynek 2002-2010 közötti oktatáspolitikája mindössze annyiból állt, hogy futottak a létszámadatok után, aztán iskolákat zártak be és pedagógusokat bocsátottak el.

Mi ezzel szemben 2010 óta a szakképzés fejlesztése érdekében dolgozunk, az eddigi eredményekre épülő új stratégia vállalkozói érdekképviseletek, kamarák, gazdasági szereplők kérésére, nemzetközi, német és elsősorban osztrák mintára készült el. A szakképzési tudásanyagok korszerűsítése, az intézmények fejlesztése és a szakmai karrier vonzóvá tétele pedig az valósítja meg, amit ön számon akar kérni rajtunk, a színvonalas és eredményes szakképzést. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   51-54   55-58   59-62      Ülésnap adatai