Készült: 2020.01.17.14:34:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.),  55-61. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 11:24


Felszólalások:   49-55   55-61   61-67      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: De nem adtam meg önnek a szót, még nem adtam meg a szót! (Gréczy Zsolt állva marad, az elnök kikapcsolja a mikrofont.  Gréczy Zsolt: Ezt azonnal vissza kell utasítanom mint ellenzéki képviselő! Házelnök úr, ezt fejezze be!  Felzúdulás a kormánypárti padsorokban, közbeszólások az MSZP és a DK padsoraiban.  Gréczy Zsolt: Ehhez magának nincs joga!  Szórványos taps az ellenzéki padsorokban.)Képviselő Úr! Az a helyzet, tudja, hogy az ülésvezetést nem lehet bírálni a házszabály szerint, úgyhogy megvonom öntől a szót. Legyen szíves leülni! (Nagy taps a kormánypárti padsorokban.  Dr. Vadai Ágnes közebszól.)

A képviselő úr nem fogadta el a választ, ahogy ezt hallhatták. Kérdezem a tisztelt Házat, elfogadja-e. (Gréczy Zsolt: Házelnök úr, én ilyet nem mondtam! Ne mondja azt, hogy nem fogadtam el!  Dr. Vadai Ágnes: Nem, nem! Nem mondta.) Öntől megvontam a szót. Képviselő úr, üljön le! Megvontam öntől a szót! (Gréczy Zsolt: Tőlem még a válaszadás jogát is!) Kérem, szavazzanak! (Nagy zaj és közbeszólások a DK és az MSZP padsoraiban.  Közbeszólásra:) De, fogadjunk! (Gréczy Zsolt Soltész Miklósra mutatva: Magát beperelem, hazudott! Bíróság előtt fogsz felelni! Gazember vagy! Bíróság előtt fogsz felelni!  Felzúdulás a kormánypárti padsorokban.  Szavazás.)

Megállapítom, hogy a Ház 98 igen szavazattal, 12 nem ellenében, tartózkodás nélkül a választ elfogadta. (Gréczy Zsolt: Sok pénzt fogsz fizetni!  Felzúdulás a kormánypárti padsorokban.)

Tisztelt Országgyűlés! Amennyiben mindenki visszanyerte a nyugalmát, akkor mehetünk tovább.

Demeter Márta és Keresztes László Lóránt, az LMP képviselői, interpellációt nyújtottak be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez. (Demeter Márta szólásra emelkedik.) Látom, Demeter Márta képviselő asszonyé a szó, parancsoljon!

DEMETER MÁRTA (LMP): Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Engedjék meg, hogy azzal kezdjem, hogy nagyon fontos dolgok kell hogy idekerüljenek a parlament plenáris ülésére, és nagyon sok  pártoktól függetlenül , azt gondolom, az emberek életét érintő téma merül itt föl. Azt gondolom, ezekről kellene hogy szóljon a parlamenti ülés.

(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Éppen ennek jegyében kérdezem államtitkár urat a MÁV-val kapcsolatban. Nem a legjobb napjait éli mostanában a MÁV. Valójában a magyar vasúttársaság jelenleg sokkal inkább burleszkfilmbe illik, mintsem egy modern, az ország egyik legfontosabb közszolgáltatását nyújtó vállalatára hasonlítana.

Csak az elmúlt hetekben kiderült, hogy olyan emeletes vonatokat sikerült vásárolni, melyek már a Déli pályaudvar alagútjánál elakadnának, mert nem férnek át alatta. Előtte pedig a monori vonalon sikerült a szerelvényen hagyni 40 embert, mert elfelejtettek nekik szólni, hogy a mozdony meghibásodása miatt nem közlekedik a járat.

Mindez persze csak első ránézésre komikus, valójában végtelenül elkeserítő és felháborító. A problémát az érintettek maguk is elismerték. Dr. Kormányos László, a MÁV vezérigazgató-helyettese maga is elmondta, hogy átalakításra lesz szükség, hogy ezeket a vonatokat el tudják vinni a Déli pályaudvarra és Kőbánya-Kispestre. Minimum  véleménye szerint  a pálya ágyazatát át kell alakítani.

(15.00)

Meglátásunk szerint a vasúti fejlesztés nagyon fontos feladat lenne Magyarországon. Egyrészt a valódi zöldfordulathoz el kell érni azt, hogy a közösségi közlekedés és különösen a vasút reális alternatívája legyen az autónak. Másrészt a belső elvándorlás elleni egyik leghatékonyabb eszköz az infrastruktúra és főleg a közösségi közlekedés fejlesztése.

Sajnos azonban Magyarországon ma az ellenkező irányba tartunk, a kormány, úgy tűnik, nem ismerte fel ennek a szükségességét. A szárnyvonalak bezárása ellen egykor tiltakozó Fidesz-kormány maga is sorra szünteti meg a járatokat. Ha véletlenül fejlesztésekre kerül sor, ott csupán egy szempont van, hogy azon az oligarchák a lehető legtöbb pénzt keressék, és erre Mészáros Lőrincnek legyen leginkább lehetősége. Ennek legszomorúbb példája a 2400 év alatt megtérülő Budapest-Belgrád vasútvonal, amelyből mintegy 300 milliárd forintot kaphatnak Mészáros Lőrinc cégei. De a volt felcsúti polgármester nemrég mintegy egymilliárd forintos informatikai pályázatot is megnyert a MÁV-nál, sőt még a hőség esetén az utasoknak osztott vizet is ő szállíthatja.

Kérdéseim tehát államtitkár úrhoz: mikor kezd végre érdemben foglalkozni a kormány a vasút átgondolt fővárosi és vidékfejlesztési koncepcióba ágyazott fejlesztésével? Komolyan gondoljae a kormány, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére kell elkölteni 600 milliárd forintot, miközben még a megyei jogú városok elérése is órákig tart ma vonattal? Várom válaszát.

ELNÖK : Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelettel köszöntöm képviselőtársaimat. Cseresnyés Péter államtitkár úr válaszol. Parancsoljon, államtitkár úr!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Bizonyára elkerülte az LMP-frakció figyelmét az a tény, hogy a kormány a már eldöntött beruházásokban összesen 1500 milliárd forintot fordított vagy fordít vasútfejlesztésre 2022-ig. Az elmúlt években megújult többek között a Szajol-Püspökladány, a Szolnok-Békéscsaba, a Kelenföld-Székesfehérvár, a Lepsény-Balatonszentgyörgy, a Fonyód-Kaposvár szakasz, villamosítottuk a Hegyeshalom-Porpác, Szombathely-Zalaszentiván, Rákosrendező-Esztergom vasútvonalat, és hamarosan Mezőzombor és Sátoraljaújhely között is elindul a villamos közlekedés. Jelenleg is folynak a munkák a Kelenföld-Pusztaszabolcs, a Rákos-Hatvan és a Püspökladány-Debrecen szakaszokon, a közeljövőben megkezdődhet a Szabadbattyántól Balatonfüredig tartó szakasz villamosítása, és a budapesti Déli összekötő vasúti híd átépítése is. A sorra megújuló pályákon Európa legnagyobb egységes motorvonatflottája közlekedik. Az elmúlt ciklusokban összesen 143 új FLIRT állt forgalomba, 34 új villanymozdony állt közlekedésbe a MÁV és a GYSEV járataiban. Ha ez ön szerint a vasúthálózat elhanyagolása, akkor nagyon kíváncsi lennék arra, hogy mit ért képviselőtársam fejlesztés alatt, vagy hogyan jellemezné a vasút 2010 előtti, ridegtartásban eltöltött nyolc évét.

A következő évek fejlesztései között valóban szerepel a Budapest-Belgrád vasútvonal, ahogy ön is említette. Felszólalása alapján valószínűleg új információ az ön számára, hogy Magyarország az Európai Unió felé már 2014-ben vállalta, hogy a TEN-T nemzetközi hálózat részét képező vasútvonalait 2030-ig arra a műszaki szintre fejleszti, amit az Unió az ilyen vonalak esetén előír. A Budapest-Belgrád vonal is része ennek a hálózatnak.

A stratégiai jelentőségű vasútvonal korszerűsítése felértékeli Magyarország nemzetközi szerepét, és megalapozza a további gazdasági fejlődést. Arra is felhívom képviselőtársam figyelmét, hogy 2010-ben nemcsak a vasúthálózat és a járműpark végleges leépülését kellett egyébként megállítani a kormánynak, hanem magát a Magyar Államvasutakat is ki kellett húzni abból a kátyúból, amit a baloldali kormányok, többek között az önök szövetségese által ki nem fizetett járandóságokból összeállt, közel 300 milliárd forintos adósság jelentett. Ehhez képest ma a MÁV lépésről lépésre fejlődő, egyre több utas által igénybe vett szolgáltatást nyújt. Hogy adatot is mondjak, 2018-ban csak a tíz legforgalmasabb vonalon 2,8 millió fővel bővült az utazóközönség a vasúttársaság statisztikái szerint.

Ön a felszólalásában ennek a vasúttársaságnak a lelkiismeretes szakembergárdáját sértegeti, amikor úgy állítja be őket, mintha elfelejtették volna a KISS emeletes motorvonatok beszerzésekor, hogy létezik a Kis-Gellért-hegyi alagút. Két lehetőség van, képviselő asszony: ön vagy figyelmetlen a munkája során, vagy félre akarja vezetni az embereket. Ugyanis köztudott, legalábbis a szakemberek számára és a tájékozott emberek számára, nem is volt arról szó, hogy az emeletes szerelvények egyelőre a Déli pályaudvarról közlekedjenek. Ha pedig később mégis sor kerülne arra (Dr. Vadai Ágnes: Én megelégszem azzal, ha kitakarítják a vonatokat végre!), hogy ezen a vonalon álljanak forgalomba az új vonatok, arra is megvan a megfelelő megoldás. Nem kiabálni kell, képviselő asszony, hanem tájékozódni, és mindezt látták volna. (Dr. Vadai Ágnes: Azt is szoktam a vonaton, államtitkár úr!)

Vagy ön talán nem tudja, vagy önök talán nem tudják, hogy ezeket a hatalmas kapacitású motorvonatokat csak a legnagyobb forgalmú vonalakon érdemes szolgálatba állítani, és ez is a terv. Éppen ezért, mert ez az eredeti terv, kérem, hogy válaszomat fogadják el. (Arató Gergely: Mindenképpen!  Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Kérdezem képviselő asszonyt, hogy elfogadjae az államtitkár… (Jelzésre:) Frakcióvezető úr fogja indokolni, hogy elfogadja-e, vagy nem fogadja el az államtitkári választ. Parancsoljon!

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm, a lehetőséget, elnök úr. Az interpellációt ketten nyújtottuk be, én szeretnék reagálni államtitkár úrnak. Államtitkár úr éppen a szakemberek jelzéseit hagyja figyelmen kívül, és egyébként konkrétan a MÁV elismerését hagyja figyelmen kívül. Pontosan a szakemberek mondják azt, hogy a magyar vasúti hálózat borzalmas állapotban van, és az az 1500 milliárd forint, amit ön említett, éppen még a tüneti kezelésre is elégtelen. Említette a Budapest-Belgrád vasútvonalat. Ennek kapcsán, hogy ez teljesen fölösleges beruházás, azt éppen a kormány ismerte el azáltal, hogy a fő indoklás egy tengeri kijárat, a pireuszi kikötő elérése volt, és ezzel szemben a kormány pontosan tudja, hogy ha meg is valósul ez a bizonyos fejlesztés Budapest-Belgrád között, akkor is a balkáni útvonal ezen a szakaszon 80 százalékban alkalmatlan marad.

A kormány egy alternatív, egy ezzel konkuráló tengeri kijárat fejlesztésébe kezdett Trieszt városában, Triesztben kíván kikötőt és logisztikai bázist létesíteni, ezzel is elismerve, hogy soha nem lesz semmi, és soha nem fog megtérülni ez a bizonyos, kamatokkal együtt körülbelül ezermilliárdos fejlesztés. Márpedig ez az ezermilliárd, ami a magyar adófizetőket terheli, nagyon nagy mértékben hiányzik a borzalmas hazai vasúthálózat fejlesztéséből. Válaszát, államtitkár úr, nem tudjuk elfogadni.

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. Tisztelt Ház! Hallottuk, frakcióvezető úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 116 igen szavazattal, 32 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Kocsis-Cake Olivio, a Párbeszéd képviselője, interpellációt nyújtott be a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez: „Mikor ismeri fel a kormány a rabszolgatörvény bevezetése okozta válsághelyzetet a közigazgatásban?” címmel. Kocsis-Cake Olivio képviselő úré a szó. Parancsoljon!




Felszólalások:   49-55   55-61   61-67      Ülésnap adatai