Készült: 2019.10.16.10:24:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.),  238-249. felszólalás
Felszólalás oka Összevont vita
Felszólalás ideje 40:59


Felszólalások:   238   238-249   250-251      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor. (19.00)

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar Honvédségnél rendszeresíthető beosztások számáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentés vitája. A kormány-előterjesztés H/6454. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők.

Megkérdezem az előterjesztőt, államtitkár urat, kíváne most szólni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy nem.

A kijelölt Honvédelmi és rendészeti bizottság nem állított előadót. Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretben. Tájékoztatom önöket, hogy a vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem önöket, kíváne valaki szólni. (Nincs jelentkező.) Megállapítom, hogy nem. A vitát lezárom.

Megkérdezem most államtitkár urat, hogy kíváne szólni. (Németh Szilárd István: Köszönöm, nem.) Bölcsen megjegyzi, hogy nincsen mire reflektálni, így aztán most ettől eltekintünk. Így aztán tájékoztatom önöket, hogy a határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a babaváró támogatás igénylésével, valamint a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatásával kapcsolatos eljárások illetékmentességének megteremtése érdekében az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról szóló előterjesztés összevont vitája. A kormány-előterjesztés T/6684. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott házszabálytól eltérés szerint a nyitóbeszéd és a zárszó elhangzására összesen 15 perc, a Törvényalkotási bizottság felszólalására 6 perc, ebből a kisebbségi vélemény ismertetésére 3 perc, a képviselőcsoportok felszólalására összesen 10-10 perc, a független képviselő felszólalására 3 perc áll rendelkezésre.

Most megadom a szót Tuzson Bence államtitkár úrnak, a Miniszterelnökség államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Felhívom a figyelmét, hogy a vitában a nyitóbeszéd és az esetleges zárszó ismertetésére összesen 15 perces időkeret áll rendelkezésére. Parancsoljon!

TUZSON BENCE, a Miniszterelnökség államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! 2010-ben Magyarországon a családalapítási és gyerekvállalási kedv a mélyponton volt, ennek több oka is volt annak idején. Egyrészt a szocialisták eltörölték a korábbi otthonteremtési rendszert, devizahitelbe lökték a magyar családok jelentős részét, Gyurcsány Ferenc kormánya 2005-ben eltörölte az egy- és kétgyerekes családok adókedvezményét is, a háromgyerekesekét pedig radikálisan csökkentették, a szocialisták ráadásul a gyes időtartamát is jelentősen lerövidítették. A magyar kormány 2010-ben első intézkedéseként  az Orbán-kormány  helyreállította a hároméves gyes intézményét. Ennek megfelelően a jelenlegi kormány változtatott a korábbi kormány álláspontján és a családokhoz való hozzáállásán, és elkötelezetté vált a magyar családok támogatásában. 2019-ben 2000 milliárd forint jutott már családtámogatásokra, ez duplája annak az összegnek, amit Magyarország 2010-ben fordított erre. Egymillió magyar családnak segített a családi adókedvezmény, és az első házasok adókedvezménye is évente több mint 50 ezer házaspárt érint. 2014-ben a gyed extra is életbe lépett, ami lehetővé teszi azt, hogy az anyák munkát vállaljanak a gyes, illetve a gyed mellett a gyermekeik egyéves korától, és 2016-tól pedig már a gyermekek féléves korától kezdve. Fontos változás volt a testvérgyed is, amely lehetővé teszi a juttatás továbbfolyósítását a következő gyermek vagy az újabb születendő gyermek esetében is. Ugyanakkor fontos intézkedés volt a diplomásgyed is.

Az egyik legfontosabb intézkedés az új otthonteremtési rendszer kialakítása volt, ami lehetővé tette azt, hogy három- vagy többgyermekesek esetében akár 10 millió forintos vissza nem térítendő állami támogatást is kapjanak, amennyiben új lakást kívánnak vásárolni vagy házat akarnak építeni, sőt 15 millió forintos kedvezményes hitelre is jogosulttá váltak. A kétgyermekesek esetében biztosított a 10 millió forintos kedvezményes kamattámogatású hitel is, tehát a kétgyermekesek is komoly kedvezményeket kaptak. 2015-ös bevezetésétől kezdődően több mint 100 ezer család igényelte a családi otthonteremtési kedvezményt, és ez 300 milliárd forint értékű támogatást jelentett. A CSOK már 420 ezer ember lakhatását segítette elő, és hozzájárult nagyságrendileg 50 ezer gyerek vállalásához is.

Fontos megjegyeznem, hogy a családtámogatási rendszerhez szorosan kapcsolódik a „Magyar falu” program is, amely amellett, hogy azt segíti elő, hogy a falut fontosnak tartsuk a későbbiekben is, és megőrizzük a magyar falut, illetve fejlesszük a magyar falut, a családi otthonteremtés rendszerében is július 1-jétől külön segítséget jelent, hogy létrejött az úgynevezett falusi CSOK, amelynek keretében a 10 millió forintos vissza nem térítendő támogatást nemcsak új lakásra vagy lakás építésére, ház építésére, hanem használt lakás vásárlására és bővítésére is fel lehet használni. A CSOK tehát bővítésre és felújításra is használható, és az intézkedés körülbelül 2500 magyar települést is érint, tehát Magyarország kistelepüléseinek, fogyatkozó lakosságú kistelepüléseinek jelentős részét. Januártól ráadásul 5 millió forintos adó-visszatérítésre is lehetőség nyílik, ha valaki új lakóingatlant épít, vagy akár használt lakóingatlant bővít vagy pedig felújít.

A kormány nagyon fontos új intézkedése a családvédelmi akcióterv, mely 2019. július 1-jétől lép hatályba, ami 10 millió forintos kamatmentes kölcsönt ajánl a fiatal házasoknak, a kedvezményes CSOK-kölcsönt már használt lakások tekintetében is igénybe lehet venni. A második gyermek születésétől kezdődően 1 millió, a harmadik gyermek születésétől kezdődően pedig 4 millió jelzáloghitel elengedésére is sor kerülhet, illetve életbe léphetnek az autóvásárlással kapcsolatos kedvezmények is, amelyek a nagycsaládokat komolyan segítik. 2020. január 1-jétől újabb intézkedés kerül bevezetésre, az élethosszig tartó szja-mentesség azoknak az anyáknak a tekintetében, akik négy gyermeket vállaltak, és bevezetésre kerül a nagyszülői gyed is. 2022-ig pedig 21 ezer új bölcsődei férőhely fog létrejönni.

A 2010-től bevezetett új intézkedések következtében jelentősen nőtt Magyarországon a gyerekvállalási kedv. A termékenységi ráta, azaz amely megmutatja, hogy egy szülőképes nőnek hány gyereke van, 2010-ben 1,25 volt, és mára ez, 2018-ra, illetve ’19-re 1,5 fölé emelkedett, ami 20 százalékos növekedést jelent, tehát jelentős változás 2010-hez képest. Ezen az úton természetesen tovább kell mennünk, mert akkor lehet egy társadalmat fenntartani, ha ez a ráta el fogja érni a 2,1-et. Ehhez szükséges az, hogy mi itt az Országgyűlésben, mondhatnám azt is, hogy talán az összes országgyűlési képviselőnek az összefogásával előre tudunk jutni azon az úton, hogy Magyarországon ösztönzött legyen a család támogatása, ösztönzött legyen a gyerekvállalás, és minél többen vállaljanak Magyarországon gyereket.

Tisztelt Országgyűlés! A mostani törvényjavaslat az illetéktörvény módosítását tartalmazza. A tárgyi illetékmentesség körét terjeszti ki a babaváró támogatáshoz szükséges társadalombiztosítási jogviszony fennállását igazoló hatósági bizonyítvány kiállítása esetén, amennyiben a járási hivatalok ilyen döntést hoznak. Ennek megfelelően tehát az illetékmentesség már ezen a területen is érvényesülni tud, hasonlóan egyébként a családtámogatási rendszer más intézményeihez képest.

Sőt, a személygépkocsi szerzéséhez kapcsolódóan is egy egyértelműsítést tartalmaz a mostani jogszabály, ami azt jelenti, hogy a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatain, illetve a kormányablakoknál ingyenesen benyújtható a kérelem, azaz az eljárásnak nem lesz illetéke, illetékmentes lesz az ehhez kapcsolódó eljárás is.

Úgy szeretnénk megalkotni ezt a mostani jogszabályt, és arra kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy ennek megfelelően támogassák, hogy mindezek a változtatások július 1-jétől is olyan módon használhatók legyenek, hogy akik már korábban benyújtották a kérelmüket, a folyamatban levő eljárásokban is lehessen ezt a szabályt alkalmazni, illetve akik esetleg befizették a korábbi illetéket, azoknak a NAV visszatérítse ezt az összeget.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy ezekkel az intézkedésekkel is segítsék a magyar családok támogatását, azt, hogy Magyarországon a családalapítási kedv, a gyermekvállalási kedv is növekedjen.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Tájékoztatom, hogy 7 perc 50 másodperc áll rendelkezésére, ha föl kíván szólalni a vita végén.Most a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Dunai Mónika képviselő asszonynak, a bizottság előadójának. Parancsoljon!

(19.10)

DUNAI MÓNIKA, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2019. július 1-jei, vagyis mai ülésén a határozati házszabályi rendelkezésektől eltérés keretében megtárgyalta a babaváró támogatás igénylésével, valamint a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatásával kapcsolatos eljárások illetékmentességének megteremtése érdekében az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról szóló T/6684. számú törvényjavaslatot. Az összegző jelentést a bizottság 30 igen szavazattal egyhangúlag elfogadta. Tisztelt Képviselőtársaim! Július 1-jétől, vagyis mától életbe lép a családvédelmi akcióterv négy pontja: a babaváró támogatás, a CSOK bővítése, a jelzáloghitel elengedésének kibővített változata, valamint a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat az igénylők számára lehetővé teszi, hogy a babaváró támogatást és a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását illetékmentesen vehessék igénybe a szülők. A célunk, hogy a lehető legtöbb bürokratikus akadályt, nehezítő elemet lebontsuk a családvédelmi akcióterv keretében igénybe vehető kedvezmények elérése elől.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottakra való tekintettel kérem önöket, hogy a törvényjavaslatot a végszavazásnál támogassák majd. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Most a képviselői felszólalások következnek. Felhívom a figyelmüket, hogy a frakcióknak 10-10 perc, a független képviselőknek összesen 3 perc áll rendelkezésükre. Elsőként megadom a szót, lám-lám, Dunai Mónika képviselő asszonynak, aki ez alkalommal a Fidesz-frakció véleményét képviselve szólal föl. Parancsoljon!

DUNAI MÓNIKA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A családvédelmi akcióterv újabb támogatásokkal segíti a fiatalok életkezdését, a gyermekvállalást és a gyermeknevelést. Az akcióterv a nemzeti konzultáció eredményeit szem előtt tartva készült. Nem egy lezárt folyamat. A támogatásokat évről évre a jövőben is szeretnénk bővíteni. Mi nem bevándorlókkal, hanem magyar gyermekekkel és a gyermekes családok támogatásával képzeljük el Magyarország jövőjét. A kormány a családvédelmi akciótervvel egyebek mellett azt üzeni, hogy a gyermeknevelés olyan teljesítmény, amely közösségi szinten is elismerendő. A parlamentben az ellenzéknek ismét lesz lehetősége eldönteni, hogy végre egyszer már a magyar családok, a magyar gyermekek és a magyar gyermekes családok mellé áll, avagy sem.

Európában Magyarország fordítja a legtöbb pénzt a családok támogatására. 2010-hez képest már két és félszer nagyobb összeget, 2228 milliárd forintot fordítunk a jövő évi költségvetés-tervezetben is erre a célra, ami a GDP-nk csaknem 5 százaléka, 4,8 százaléka, ez szintén egyedülálló egész Európában és a világon. 2002 óta a gyermekvállalási kedv ennek köszönhetően jelentősen, 21 százalékkal emelkedett. A vágy tehát létezik, a gyermekvállalási kedv, a kormány pedig a rendelkezésre álló eszközökkel támogatást is nyújt ehhez.

A családvédelmi lépéseket az emberek túlnyomó többsége támogatja. A családok támogatásának ügyében pedig nemzeti egység van Magyarországon. Európa hatalmas többsége hagyományos módon éli az életét, s a családot tartja a legfontosabb értéknek, ám tudjuk jól, hogy vannak olyanok, akik nem értenek egyet a mostani magyar kormányzati javaslatokkal. Nyugat-Európában a legnagyobb probléma az, hogy tabuként kezelik a családtámogatás kérdését, és csak azzal foglalkoznak, hogyan pótolják a csökkenő születésszám okozta hiányt, nem teszik fel azonban a valódi kérdést, mégpedig azt, hogy mi az oka a népességcsökkenésnek.

Tisztelt Képviselőtársaim! A mai naptól  ahogyan az ma már többször elhangzott  életbe lép a családvédelmi akcióterv négy pontja: a babaváró támogatás, a CSOK bővítése, a jelzáloghitelek elengedésének kibővített változata, valamint a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. A bölcsődefejlesztési program pedig folyamatban van. Elhatároztuk, hogy 2022-re 70 ezer fölé emeljük a bölcsődei férőhelyek számát a jelenlegi 50 ezerről.

A hétpontos családvédelmi akcióterv elindításával a kormány újabb támogatásokkal segíti a gyermekes családokat, a fiatalok életkezdését, a gyermekvállalást és a gyermeknevelést. 2020. január 1-jétől bevezetjük a négy- vagy többgyermekes édesanyák szja-mentességét és a nagyszülői gyedet. Akinek július 1-jét követően születik gyermeke, jogosulttá válik a babaváró támogatásra. Mi készen állunk arra, hogy július 1-jével zökkenőmentesen induljon a babaváró támogatás.

A gyermeküket júliusra váró családok sem esnek ki a babaváró támogatásból. Az új kormányrendelet értelmében ugyanis nem a szerződéskötést, hanem az igény benyújtását követően született gyermekek után lehet igénybe venni a támogatást. Ráadásul a júliusban születendő gyermekek esetében az sem baj, ha a kérelmet a gyermek születése után nyújtják be. Ezek az intézkedések tovább egyszerűsítik a támogatások igénybevételét.

Tisztelt Képviselőtársaim! A jelen törvényjavaslat is ezt a célt szolgálja. Az illetéktörvény jelenlegi, tervezett módosításával tárgyi illetékmentes körbe kerül a babaváró támogatáshoz szükséges, a társadalombiztosítási jogviszony fennállását igazoló hatósági bizonyítvány járási hivatalok általi kiállítása, valamint a támogatáshoz kapcsolódó jogorvoslati és méltányossági eljárások. Tehát nemcsak a bankok nem számíthatnak fel költséget vagy díjat az ügyfelek részére a babaváró támogatás igényléséhez kapcsolódóan, hanem a járási hivatalok sem. Ez a bürokráciacsökkentés logikájába tartozó döntés és javaslat.

Ugyanez vonatkozik a nagycsaládosok személygépkocsi-beszerzési támogatására. A törvénymódosítás egyértelművé teszi, hogy a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatain és a kormányablakoknál is ingyenesen benyújtható a támogatás iránti kérelem. A támogatás már a július 1-jén benyújtott igénylésekre is érvényes lesz, tehát a járási hivatalok vagy nem számítanak fel eljárási illetéket az ügyfelek felé, vagy a már megfizetett eljárási illetéket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon keresztül visszaigényelhetővé teszi.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondoljuk a Fidesz-frakció részéről, hogy ez egy olyan csomag, amely meghatározza Magyarország jövőjét, és kiegészítése annak a babaváró támogatással és a családvédelmi akciótervvel együtt, amely hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon minden erővel segíthessük a családokat, a gyermekvállalást és a gyermeknevelést, és minden eszközzel segíthessük azt, hogy Magyarországon a népesedési folyamatok pozitív irányba mozduljanak. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Z. Kárpát Dániel képviselő úr, Jobbik, tessék!

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A csoportdinamikából érzem, hogy senki nem akarja az egész estét itt tölteni, de ennél a kérdéskörnél le kell ragadnom. A fideszes felvezetők során rengeteg mindenről hallhatunk, az előttünk fekvő javaslatról minimális utalás szintjén csak, engedtessék meg nekem is, hogy egy kicsit szélesebbre vegyem azt a bizonyos horizontot. Itt rögtön egy vitát kellene eloszlatni közöttünk. Vezérszónoktársam felvezetése során is azt hallhattuk, hogy Magyarországon milyen parádésan alakulnak a népesedési folyamatok, és beindult egy olyan folyamat, egy olyan irányvonal, ami pozitív, és még pozitívabb lesz a jövőben; nagyjából így tudnám összefoglalni az önök mondandóját. A helyzet az, hogy ezzel vitatkoznom kell, és bárcsak ne kellene vitatkoznom, mert nagyon-nagyon őszintén, tiszta szívvel szurkolok annak, hogy Magyarországon a demográfiai mutatók valóban jó felé induljanak el.

(19.20)

Nézzük meg, mi történt Magyarországon! A szociálliberális ámokfutás és a családtámogatási rendszer részleges szétverését követően az a visszapótlódás, ami a régió országaiban a termékenységi ráta növekménye tekintetében korábban bekövetkezett  tíz évvel korábban számos országban , az Magyarországon nem, a Bokros-csomagtól kezdve számos egyéb tényező miatt kitolódott.

Ez a szakma által visszapótlódásnak nevezett folyamat, amely a régió országaiban akár 1,7-ig vagy a fölé lőtte a termékenységi mutatót, Magyarországon később következett be, 2010 után szerencsére, de sokkal inkább fékezett habzással, tehát az 1,7-nek a közelében sem jártunk még sajnos soha. 1,54-ig ment fel ez a mutató az uniós módszertan szerint, a csúcson másfél-két évvel ezelőtt itt volt. Ez az 1,54 esett vissza az utóbbi másfél évben 1,43-44 százalékra. Bárcsak ne így lenne, bárcsak ne következett volna be ez a visszaesés, de ez lehetőséget teremt Magyarország Kormánya számára a tekintetben, hogy elgondolkodjon azon, vajon mit csinál rosszul.

Hiszen három fontos mutatószám jelzi a demográfiai helyzetet. Ebből az élveszületések számát kérem számon önökön a legkevésbé. Tehát nem értek egyet azzal, amikor szocialista, DK-s képviselők felállnak, és azt mondják, hogy a korábbi tíz évhez képest 50 ezerrel kevesebb gyerek született, ez a mostani kormány bűne, mondjon le, húzzon el a fenébe. Nem hiszem, hogy ilyen színvonaltalan módon lehetne ezt a kérdést megközelíteni, hiszen a szülőképes korú hölgyek bázisa, az ő számuk radikálisan csökkent az utóbbi tíz évben, amiben van balliberális felelősség, és bizony kilenc év elteltével van azért Fidesz-KDNP-s felelősség is.

De az élveszületések száma az, ahol ez a kormány negatív rekordokat tud felmutatni, a halálozások számában brutálisan magas számokat mutat fel. Itt lehetne beavatkozni talán a legkönnyebben, az elkerülhető halálozások számának csökkentésében, és mindemellett a termékenységi mutató, igen, egy nagyon fontos indikátora annak, hogy hol tart a néplélek egy nemzeten belül, és egyáltalán hogyan fogja fel ennek a nemzetnek az egésze a saját megmaradását is. És itt kell vitatkoznom önökkel, mert a termékenységi arányszám növekedhet.

Egyébként, ha megnézzük a balti államok egy részét, ott 1,7 fölé ment, egy ennyire szofisztikált családtámogatási rendszer nélkül. Tehát legalább annyira számít a mindennapi biztonságérzet, a kiszámítható jövő kérdésköre. De Magyarországon azt látjuk, hogy bizonyos társadalmi csoportokat  helyesen  kedvezményez ez a kormányzat.

A családi adókedvezményt akkor is támogatom, ha mondjuk, a kétgyerekesek irányába befagyott a családi adókedvezmény. (A kormánypártok sorai felé:) De, befagyott, azért, mert a jelen hatályos törvényjavaslat szerint van egy iksz összege, amely összeg az inflációt követően nem nő a következő évtől tovább, mert az ezt szavatoló törvény letételét a kormány elmulasztotta, tehát befagyasztotta Magyarország Kormánya a rendszert. Nézzenek utána, és javítsák ki ezt, mert én jót szeretnék, és szeretném kijavítani ezt a kormányzati balfogást!

Ami miatt ma este most itt vagyunk  tisztázzuk, miért vagyunk itt! Azért, mert elindult egy demográfiai csomag kivitelezése, szerintem fékezett habzással ahhoz képest, ami megtörténhetett volna, és elfelejtette a Fidesz-KDNP azt, hogy bizony ezek a folyamatok, a hitelkihelyezések, akár kedvezményes hitel kihelyezése, bizony illetékkötelesek bizonyos esetben, és elfelejtették az illetékmentességét biztosítani ezeknek a július 1-től odaadandó támogatásoknak, ezért péntek este eszükbe jutott benyújtani az illetékmentesség részleges vagy teljes biztosítását, hogy aztán hétfőn, a hatálybalépés napján, amikor a ma megszületett gyermekek számára már ezt folyósítani kellene és illene, akkor most egy rapid vitában, ami jellemzően a szakmaiságot azért nélkülözi ilyen időkeretek mellett, vagy legalábbis korlátozza, hogy elfogadtassa azt a javaslatot, amelynek egyébként meg kellett volna adni a módját, és úgy gondolom, hogy sokkal szélesebb körben kellene kedvezményeket érvényesíteni.

Mire gondolok? Képviselőtársaim előadták azt, hogy mekkora dolog például a négygyermekes hölgyek személyijövedelemadó-mentessége életük végéig, és úgy gondolom, hogy ez nagy dolog. A problémám ott van önökkel  és igen, a Fidesszel van problémám , hogy az önök eredeti ígéretét is hallottam több mint egy évvel ezelőtt. Ez pedig a háromgyermekes édesanyáknak az szja-mentességére vonatkozott, és ott már nem egy 30-40 ezres társadalmi csoportot találnánk, mint a négygyermekeseknél, hanem egy sokkal szélesebb körűt, tehát nemzetgazdasági szinten tudna érvényesülni a népesedési mutatókban is az, amiről beszélünk. 30-40 ezer négygyermekes tekintetében, ha államtitkár úr megvizsgálja, hogy közülük hányan folytatnak mérhető keresőképes foglalkozást jelen pillanatban, hányan vannak regisztrálva, azt látja, hogy elenyésző részük. Tehát nagyon jól hangzik ez a kedvezmény, nagyon jól elő lehet adni a parlamentben, a stúdiókban, de néhány ezer, egy-két tízezer embert érint.

Ugyanez a bajom, megint csak az önök pártjával van problémám a hozzáállás tekintetében, amikor a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye esetében csak a teljesen vadiúj járművekre vonatkoztatják ezt a kedvezményt, miközben a tipikus magyar élethelyzet nem ez. Megfelelő minimális műszaki paraméterekkel rendelkező használt gépjármű számára, irányába is ki kellene terjeszteni ezt a kedvezményt, hogy tipikus élethelyzetben lévő magyar családok ezt tömegesen tudják igénybe venni. Ha ez így történne, kihatással lehetne mindez a népesedési mutatókra.

Amit viszont elvárok önöktől. Beszántották a lakáscélú előtakarékosság állami lábát, mert azt mondták, hogy ez a közvetítő cégeknél érvényesül, ami egy legitim vitaalap. Ezt a vitát le lehet folytatni. Önök ehelyett pár nap alatt beszántották ezt a rendszert, de ami még nagyobb probléma, hogy nem tettek a helyére semmit. Tehát konkrét választ szeretnék hallani azt illetően, hogy akitől elvették az LTP állami támogatását, és aki, mondjuk, a CSOK-hoz az önrészt lakáscélú előtakarékossággal szedte össze, annak most mit ajánlanak, hogyan szedje össze ez a magyar fiatal az önrészt a CSOK-hoz, mert ha oda be tud lépni, akkor reális életlehetőségei lesznek. Ha nem, akkor marad az a kivándorlás, amiről önök már tudomást sem vesznek, hiszen azt hazudják, és tudják, hogy nem igaz, hogy a migrációs egyenleg megfordult, és többen térnek haza, mint ahányan távoznak. Bármilyen szakmában kompetenciával rendelkező ember tudja, hogy ez az állítás nem igaz, mert a kivándorlók közé csak azt számolja be ennek az állításnak a kimondója, aki felszámolta itteni lakhelyét, leadta a TAJ-kártyáját, elvágta a vonalakat, gyökereket, és távozott innen.

Nagyon jól tudják önök, hogy a többség nem ilyen. Nagyon jól tudják, hogy az itteni korábbi devizahitelesek a holland vágóhídon azért dolgoznak, hogy az itteni, most már forintra váltott irreális hiteleiket fizessék. És nem számolták fel az itteni kapcsolataikat, és még mindig százezrekre igaz ez. Ezt letagadni egész egyszerűen gazdaságpolitikai árulással ér fel, és ez a demográfiai mutatókon is látszik. Ahogy a bérlakásprogram hiánya is látszik a demográfiai mutatókon, mert a kormány látta, olcsóbb számára azt mondani, hogy csak a saját tulajdonú ingatlant támogatja, hiszen ezzel egy komplett társadalmi csoport kedvezményezését ki lehet hagyni, azon magyar fiatalokat, akiknek nem telik semmilyen eszközzel önálló ingatlanra, önálló otthonra, még hitelből sem, még a kedvezményes eladósítás közepette sem, viszont tisztességes árú bérleményt megfizetnének.

És a kormányzat semmit nem tett még mindig a Budapesten és nagyvárosokban található elszabadult albérletpiaci helyzet kapcsán, pedig itt is lenne beavatkozási kötelezettség, ha más nem, átmenetileg egy lakhatási támogatási program. Semmiképpen nem a berlini mintára gondolok, és nem hatósági árbefagyasztásra, hiszen az a piacgazdasággal tökéletesen ellentétes lenne, de lennének alternatív eszközeink. Így csomagban el tudnám fogadni azt is, ami előttünk van, és így is támogatni fogom, hiszen itt egy illetékmentességről beszélünk, de a csomag egésze nem tud teljes körben hatni, főleg addig nem, amíg 27 százalékos a gyermeknevelési termékek áfája.

Benyújtottuk a költségvetéshez azt a módosítót, ami ezt az áfát levinné 5 százalékra, érdemi engedményt foganatosítva a magyar családok számára. Ennek a sorsát nem kell megosztanom önökkel, elvérzett ez a javaslat is. Azt látom, hogy a lombikbébiprogram felső kalap nélküli támogatása, úgy, hogy várólisták se jöjjenek létre, szintén nem ment át az önök szűrőjén. Ebből én azt a következtetést vonom le, hogy az önök számára népesedési kérdés egy politikai termék, nem áll mögötte igazi nemzeti elszánás és akarat, mint ahogy az az én közösségemet 2010 óta jellemzi, hiszen mi 2010 óta nyújtjuk be ezeket a javaslatokat. Önök fékezett habzással azt viszik keresztül belőle, ami politikai termékként eladható. Én pedig arra kérem önöket, hogy a magyar jövendő nevében tárják szélesebbre ezt a kaput, és valóban biztosítsuk a saját megmaradásunkat a Kárpát-medencében önnön erőből, és ne pedig külső forrásokból, ne az önök vendégmunkásaival, idegen munkásaival pótolják a keletkező űrt, ne hazudják el a kivándorlás létét, hanem oldják meg azt, hogy aki akar, az tudjon a szülőföldjén boldogulni.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. A következő felszólaló Nacsa Lőrinc képviselő úr, a Kereszténydemokrata Néppárt frakciójának képviselője. Tessék!

NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Jobbikos képviselőtársamnak mondanám, hogy nem mondtuk soha, hogy kiváló a helyzet, hogy célt értünk, hogy tökéletesek a demográfiai mutatók. Soha ilyen szavakat kormánypárti politikusoktól nem hallott. Azt mondtuk, hogy 2010-ben egy katasztrofális demográfiai helyzetet és családpolitikát vettünk át, és hogy a 2010-ben bekövetkezett családbarát fordulat eredményeképpen vannak pozitív és biztató jelek, és messze nem vagyunk az út végén, sőt nagyon sok mindent kell még tennünk az elkövetkezendőkben is. De pont a családbarát közgondolkodás javítása, a családpolitikai rendszer átdolgozása, a családtámogatási rendszer kiterjesztése okozta azt, hogy van egy pozitív elmozdulás a magyar társadalomban, ami 2010 óta folyamatosan látszik  ez a termékenységi ráta növekedése, a házasságok számának a növekedése, a válások számának a csökkenése, a terhességmegszakítások számának a csökkenése.

(19.30)

Ezek mind-mind elmozdulások, amelyeket ön sem tagadhat, és amelyek pozitív és biztató jelek. Nekünk ezen az úton kell továbbmennünk.

Éppen ezért fontos, hogy ma is itt van előttünk ez a törvényjavaslat, amely a családok életét tovább könnyíti, és éppen ezért örültem, hogy ma délben, amikor a házszabálytól való eltérésről kellett szavazni, akkor minden frakció egyhangúlag támogatta ezt. Nem volt ez mindig így, hiszen pár héttel ezelőtt, amikor a családvédelmi akciótervről szavaztunk, akkor a szélsőbaloldali Gyurcsány-párt és az anarchista frakció, a Párbeszéd nem támogatta a családvédelmi akciótervet, és nem támogatta azt, hogy a magyar családoknak egy kicsivel több jusson, több támogatás álljon rendelkezésre, további programokat, támogatásokat és kedvezményes konstrukciókat vehessenek igénybe.

Mert mit láttunk 2010 előtt? A Gyurcsány-kormány megszorításainak első számú célpontja mindig a gyermeket nevelő családok voltak: eltörölték a családi adórendszert, az egy- és kétgyermekeseknél kezdték, a háromgyermekeseknek 4 ezer forintnyi adókedvezményt biztosítottak, eltörölték az otthonteremtési programokat, a gyes időtartamát lecsökkentették három évről két évre, és óvoda-, iskola-, bölcsődebezárásokkal nehezítették a magyar családok életét.

Ezért volt szükséges 2010-ben annak a családbarát fordulatnak a bekövetkezése, amelynek következményeképpen visszavezettük a családi adórendszert, folyamatosan ki is terjesztettük a családi adórendszert, elindítottuk a családi otthonteremtési programot, a gyed extrát vagy éppen a most előttünk fekvő családvédelmi akciótervet, amely ma lépett hatályba. A babaváró támogatás, a családi otthonteremtési kedvezményhez kapcsolódó kamattámogatott kölcsön, a jelzáloghitelek elengedésének bővített változata, valamint a nagycsaládosok autóvásárlásának támogatása már mától is elérhető, és mától is igénybe tudják venni a családok, hiszen ennek kezdődátuma közös döntésünk alapján július 1-je, a mai nap. Úgyhogy azt gondolom, a magyar családpolitika történetében egy nagyon fontos nap a mai, hogy ezek a támogatások, kedvezmények elérhetőek. A négygyermekesek személyijövedelemadó-mentessége és a nagyszülői gyed majd jövő januárban lép életbe.

Itt is kijavítanám Z. Kárpát képviselőtársamat: itt a jelenlegi szám esetében is legalább 40 ezer háztartásról beszélünk a négygyermekes családok tekintetében; ő 10-15 ezer édesanyáról beszélt. Itt 40 ezer az a szám, amely jelenleg azonnal érintett lesz, hiszen nem felmenő rendszerben érvényes a négygyermekesek szja-kedvezménye, és vannak, akik majd még ezután lépnek a négygyermekesek körébe. Tehát már most 40 ezer ilyen háztartásról beszélünk.

A bölcsődei férőhelyek folyamatosan növekednek. Itt a cél, ahogy már a képviselő asszony is elmondta, a 70 ezer férőhely, annak a növelése. Ez elindult, ebben az évben is el fogjuk érni a kitűzött célt, a jövő évben is, és aztán az azt követő években is addig bővítjük a bölcsődei hálózatot, amíg erre szükség van.

Nagyon fontos a mai napon előttünk fekvő törvényjavaslat is, hogy illetékmentességet biztosítunk a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásához, illetve a babaváró támogatás ügyintézéséhez is. El kell mondanom itt is jobbikos képviselőtársamnak, hogy mi legalább beismerjük, ha valami még nem lett megoldva, és idehozzuk még időben, hiszen ez azokra is vonatkozni fog, akik ma születtek, vagy akik ma igénylik a babaváró támogatást vagy a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását, illetve abban a következő pár napban is, amíg ez a törvény kihirdetésre kerül, és konkrét jogszabály lesz belőle. Azt gondolom, további könnyítés a családok részére, hogy az ügyintézés  egyrészt Tuzson államtitkárék sokat dolgoztak azon, hogy az ehhez szükséges igénylés és a kormányablaki ügyintézés is egy nagyon gyors és nagyon egyszerű folyamat legyen, itt is a bürokráciacsökkentést emelném ki  most már nemcsak egyszerű és gyors folyamat lesz, hanem ingyenes is lesz a családok számára.

A jelzáloghitel elengedésének a bővített változata is mától elindul. Itt a hitel törlesztésénél a második gyerek megszületésekor 1 millió forint és aztán a harmadik gyerek megszületésekor pedig 4 millió forint jelzáloghitel-elengedést tartalmaz a családvédelmi akcióterv. Azt gondolom, ez is egy óriási támogatás, illetve a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása: ha már most, jelen helyzetben legalább három gyermeket nevel a család, vagy az édesanya a harmadik gyermekét várja, akkor 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást tud kapni az a család egy új hétszemélyes autó megvásárlásához.

A családvédelmi akcióterv egy történelmi léptékű családtámogatási intézkedés, akcióterv, amely, azt gondolom, egyrészt szolgálja a magyar családok támogatását, a magyar családok megerősítését, és nyilvánvalóan nem titkolt célunk az sem, hogy a jövőben is elősegítsük a gyermekvállalást, hogy a párok minden esetben meg tudják hozni a saját döntésüket a gyermekvállalást illetően. Ehhez mi meg tudjuk adni a kereteket, a segítséget, és hogy a kívánt gyermekek minden esetben meg tudjanak születni, hiszen a mi célunk az, hogy minél több gyermek szülessen. Ma már a harmadik-negyedik gyermek vállalása nem jelent automatikusan szegénységet, mint ahogy ez korábban a balliberális kormányok idején volt, hanem a Fidesz-KDNP családpolitikájával már egy stabil családtámogatási rendszer áll a családok háta mögött. Így a most előttünk fekvő javaslatot is a KDNP-frakció támogatja. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Most az a helyzet, kedves Nacsa képviselő úr, hogy ön az egyetlen, aki szót kért, de éppen most fejezte be. (Nacsa Lőrinc: Nem kapcsolt ki a gépem…) Máris megértettük. Akkor ez a dolog tisztázódott, így lassan haladunk a vége felé. Az apró reményeket az életben nagyon fontos felemlegetni. Megkérdezem, hogy a fennmaradt időkeretben kíváne még valaki szólni. (Senki sem jelentkezik.) Megállapítom, hogy nem. Az összevont vitát lezárom.

Megkérdezem államtitkár urat, kíváne reflektálni, véleményét elmondani. (Tuzson Bence jelzésére:) Parancsoljon! 7 perc 50 másodperce van.

TUZSON BENCE, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen, elnök úr. Nagyon fontosnak tartom a felvetett alapvető kérdést, amely a családok támogatására és a gyerekvállalási kedv növekedésére vonatkozó kérdés volt. Az imént is a jobbikos felszólalásból, illetve Nacsa Lőrinc képviselőtársam felszólalásából is az jött ki, hogy bizony elkötelezettek vagyunk a tekintetben, hogy a gyerekvállalási kedv növekedjen Magyarországon, noha az intézkedéseket azért, azt gondolom, egészen máshogy értékeljük az ellenzéki padsorokból és innen, a kormánypárti padsorokból. Azt gondolom, hogy a trend a legfontosabb, és a trendeket kell figyelni Magyarországon. Azt kell megnézni, hogy vajon népességi fordulat bekövetkezett-e, és ha bekövetkezett, akkor mikor következett be. Teljesen egyértelmű, hogy 2010-től kezdődően változott meg a folyamat. Egyébként az őáltala felsorolt országokban abban az időszakban éppen lefelé ment a népességi mutató, tehát nem arról beszélünk, hogy Magyarországon, mondjuk, az európai trendeket követte volna a népességi változás, hanem bizony bizonyos intézkedések hatására megváltozott a tendencia, és ez egy jó hír.

Nem szabad elfelejteni, hogy tett is a magyar kormány ennek érdekében, és nagyon sok intézkedést foganatosított. Én az egyik legfontosabbnak egyébként pont a családok számára az otthonteremtéssel kapcsolatos támogatási rendszer bevezetését tartom, tehát a családi otthonteremtési kedvezmény egy olyan mértékű családpolitikai intézkedés, amelyhez fogható nem nagyon van egyébként Európában. Ezért is látható, hogy ennek a hatása bizony elég erőteljes volt Magyarországon, és valóban 50 ezer gyermek megszületéséhez is hozzájárulhatott. Nem beszélve arról, hogy ez elősegítette Magyarországon munkahelyek teremtését is, tehát közvetve is segítséget nyújtott a magyar családoknak. Nem szabad megállnunk ebben a folyamatban egészen addig, amíg Magyarországnak nem lesz olyan ereje, hogy a saját népességét fenn tudja tartani; erre kell törekednünk.

Erről szól a családvédelmi akcióterv, nem volt ilyen jellegű komoly akcióterv korábban Magyarországon. Minden ötletet és minden gondolatot meg kell fontolni e tekintetben, de azokat kell beemelni egy ilyen családvédelmi akciótervbe, amelyek a leghatékonyabbak a segítségre, a családok segítésére és a gyerekvállalási kedv növelésére.

Mi magunk úgy gondoljuk, hogy az eddigi intézkedéseink hatékony intézkedések, de valóban nem vagyunk még az út végén. Ezért vannak olyan intézkedések, amelyek 2019-et követően majd a jövő évtől lépnek hatályba, illetve akár a bölcsődeépítési programok, az óvodaépítéssel kapcsolatos intézkedések, amelyek egy hosszabb távú intézkedéscsomagot takarnak.

Valóban fontos kérdés, hogy minden részletre figyeljünk oda, ezért fontos az illetékmentesség megteremtése, akár tárgyi, akár más szempontból egyébként alanyi illetékmentességekről beszélünk. Én azt kérem tisztelt képviselőtársaimtól, hogy ezt az intézkedést is, mint a csomag egy részét, támogatni szíveskedjenek annak érdekében, hogy erősödjenek Magyarországon a családok. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   238   238-249   250-251      Ülésnap adatai