Készült: 2024.03.28.14:32:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

166. ülésnap (2008.10.20.), 277. felszólalás
Felszólaló Bencsik János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:11


Felszólalások:  Előző  277  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BENCSIK JÁNOS (Fidesz): Tisztelt Elnök Urak! Köszönöm a szót. Már megérte kivárni ezt a pillanatot, hogy két egymást váltó elnököt lehetett e késői órán köszöntenem, és természetesen üdvözlöm a kitartó képviselőtársaimat is és az államtitkár urat is.

Tisztelt Államtitkár Úr! Eddig nyugodtan dörzsölhette a kezeit, hiszen olyan formában és forgatókönyv szerint zajlott e törvénytervezet részletes vitája, amiről egy pénzügyi államtitkár a legszebb álmában sem álmodhat. Szakmai kérdésekről folyt itt a vita; olyan szakmai kérdésekről, amelyek nem szerepelnek ebben a törvénytervezetben, amelynek az a neve, hogy a távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló törvényjavaslat. De hát hogy is gondolhattuk volna, hogy itt szakmai kérdésekkel fogunk majd foglalkozni és érdemben beszélni, amikor a Pénzügyminisztérium képviseli e törvény - hogy mondjam - parlament elé történő hozatalát és végigkísérését annak a folyamatnak, amely ezzel kapcsolatosan zajlik?

De azért engedtessék meg, mielőtt a tényleges szakmai módosító indítványokra térnék rá, hogy mondjam, valójában ez egy költségvetést kisegítő törvénytervezet. Ha még egyszer elmegyünk a kiindulóponthoz, hogy 82 milliárdról 66 milliárdra kívánja csökkenteni a kormányzat a kompenzációs alapba biztosítandó költségvetési támogatást, az egyszer 16 milliárd forint. Ha ezen túlmenően megnézzük azt, hogy az elmúlt esztendőben négyszer történt távhődíjemelés, akkor a maradék 14 milliárdot is felemészti, hiszen azt mondják, hogy 30 milliárd bevételre számítanak ebből az új adónemből.

Ha még azt is hozzávesszük, hogy időközben a szociális támogatási rendszer átalakult, és alanyi jogon is jár lakásonként ezer-egynéhányszáz forint, akkor tényleg azt kell mondanunk, hogy ebből a 30 milliárd tervezett bevételből egyáltalán nem marad azokra a kérdésekre, kérdések megoldására egy fillér sem, amelyekről itt egy órán keresztül hellyel-közzel tisztességes szakmai vita zajlott.

Ezzel együtt is, tisztelt államtitkár úr, örülök annak, hogy az általános vita lefolytatása óta néhány dolog tisztázódott, többek között az is, hogy mégiscsak úgy értelmezte a törvény az adó hatálya alá eső kötelezetteket, hogy az a villamosenergia-termelő, amely távhő-szolgáltatási engedéllyel is rendelkezik, és kapcsolt formában hőenergiát használ fel, és azt a hőenergiát teljes egészében a távhő-szolgáltatási feladataira fordítja, ne kerüljön a törvény hatálya alá, ugyanis ez a távhőszolgáltatás versenyképességéről szóló törvényjavaslat, és ha épp a távhő-szolgáltatási engedéllyel rendelkező, környezetvédelmi szempontokat is messze figyelembe vevő és a szén-dioxid-kvótánkat is viszonylag kellemesen alacsony szinten tartó módon állítja ezt elő, akkor azt ne sújtsuk, hanem annak adjunk kedvezményt.

Örülök, hogy a Fónagy János képviselőtársammal és a képviselőtársaimmal benyújtott módosító indítványt mind a négy szakmai bizottság támogatta, és maga az előterjesztő is támogatta. Azt gondolom, az általános vitát nem volt értelmetlen lefolytatnunk az elmúlt héten.

Ami a díjak megállapításával kapcsolatos árképletek, illetve az idevonatkozó jogosítvány Magyar Energia Hivatalhoz történő telepítésével kapcsolatos kérdést illeti, látható a benyújtott módosító indítványunkból, hogy mi sem vagyunk ez ellen. De a törvény szerint akinél a felelősség van, ott legyen az ármegállapítási jogkör is. Eddig a miniszter volt a szűrő az önkormányzati ármegállapítási jogkör gyakorlása során. Ha a miniszter eddig nem tudott ennek a feladatának kellőképpen megfelelni, és a tisztelt kormány nem bízik a saját miniszterében, hogy jól véleményezi azt a képletet, akkor adjunk segítséget, és vonjuk be a módosító indítványunk szerint a Magyar Energia Hivatalt is, biztosítva azt is, hogy az önkormányzatok, a szolgáltatók, a szolgáltató, illetve a hőtermelő közötti árképletekbe is betekintési lehetőséggel rendelkezzék. Nagyon helyes, ezt maximálisan támogatjuk. Így lehet jó megalapozott árakat kialakítani, de a felelősség az önkormányzatoké, kapják meg a segítséget a miniszteren keresztül. Ha a miniszternek szüksége van kisegítésre, akkor ott lesz a Magyar Energia Hivatal. Azt gondolom, hogy ez a módosító indítvány kellőképpen szakmai és korrekt is.

Ezen túlmenően többen felvetették azt a kérdést, hogy biztosítható-e az átláthatósága ennek az új adófelhasználásnak, az új adóból befolyó pénzek felhasználásának. Mindenki aggódott a patkó mindkét oldalán, ezért módosító indítványok születtek. Igenis fontos az átláthatóság. Azért is fontos, mert lehet, hogy nem nekem van igazam, majd az államtitkár úr igyekszik megcáfolni, hogy a 30 milliárdból nem kell mindent felhasználni szociális támogatásra, hanem jut majd a távhő-szolgáltatási rendszereknek, a fűtési rendszereknek a korszerűsítésére, a lakásfűtés korszerűsítésére, a mérhetőségre, a szabályozhatóságra. Legyen úgy! De akkor legalább lássuk majd egy év múlva, két év múlva, hogy ebből az önök által tervezett adónemből befolyó források milyen célra kerülnek felhasználásra, hogy legalább majd a történelmi utókor eldönthesse, hogy ezt a néhány órát, amelyet erre a fontos kérdésre eltöltöttünk a parlamentben, érdemes volt-e, és oda-vissza alapon az ellenzék és a kormány képviselője részéről valóban helytállóan és igazat beszélve jártuk-e körbe a dolgot.

Engedtessék meg, hogy az áfára mégis visszatérjek és erőltessem egy kicsit. Talán ha erőltetem, és a 13 megyei jogú város is erőlteti, köztük a három szocialista várossal, Székesfehérvárral, Szombathellyel és Miskolccal, még van egy-két hét, gondolom, a végszavazásig, talán még a módosító indítványok szavazásáig is van néhány nap, érdemes lenne velük is konzultálni, érdemes lenne megkérdezni őket, hogy miért látják EU-konform módon egyébként jónak az áfa mértékének a csökkentését. Valószínűleg azért, mert nekik kell szembesülniük a távhőszolgáltatás legnagyobb szelete mögött lévő háztartások sanyarú helyzetével, és nagyon jól tudják azt, hogy azok az érvek, amelyek megfogalmazódnak a kormány részéről, hogy ezáltal úgymond a módosabbakat is támogatásban fogjuk részesíteni, ez nem igaz, mert mégiscsak a panellakásokban, a távfűtéssel ellátott lakásokban nem éppen az ország leggazdagabb családjai és polgárai élnek, a nyugdíjasok mellett ott vannak a gyermekes családok, gyermekeket nevelő családok is, és nincs lehetőség arra, hogy (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) támogatásban részesüljenek.

Köszönöm az elnök úr megértő hozzáállását. Nem is szeretnék visszaélni egyikőjük figyelmével és türelmével sem. Azt gondolom, a módosító indítványaink jobbítani kívánnának egy olyan szakmai törvényt, amiről nem lehet szó, mert ez nem szakmai törvény. Ezért valóban, ahogy itt többen elmondták (Az elnök ismét jelzi az idő leteltét.), az lenne a legjobb, ha ez visszavonásra kerülne.

(19.40)




Felszólalások:  Előző  277  Következő    Ülésnap adatai