Készült: 2024.03.28.21:46:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

169. ülésnap (2000.11.06.), 61. felszólalás
Felszólaló Végh László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:49


Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VÉGH LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindannyian tudjuk, hogy milyen fontos szerepe van a közlekedési infrastruktúrának egy ország fejlődésében. A közlekedés a maga dinamizmusával lendületben tartja a gazdaságot, szolgáltatásainak igénybevételével pedig részt vehetünk a személyek és az áruk szabad áramlásában.

A közlekedés meghatározó szerepéről Széchenyi így ír 1846-ban az Eszmetöredékekben: "A közlekedések nem egyebek, mint üterek, amelyek ha szabadok, a test is virágzik; midőn tespednek, lankad az egész organizmus is."

A közlekedés zökkenőmentes működéséhez és fejlődéséhez nélkülözhetetlen a megfelelő szintű és színvonalú szabályozottság, az állandó kontroll, és amennyiben szükséges, a szabályozás időnkénti kiigazítása.

Az előttünk levő, az egyes közlekedési törvények módosításáról beterjesztett törvényjavaslat a közúti közlekedésről, illetve a légi közlekedésről szóló törvényeket kívánja módosítani, illetve kiegészíteni. Most elsősorban a közúti közlekedésről szóló 1998. évi I. törvény módosítására vonatkozó javaslatokról kívánok röviden szólni.

A több mint tíz éve megalkotott közúti közlekedési törvény jó példája annak, hogy a megalapozott szakmai szabályozás és a társadalmi elvárások összhangba hozatala erősíti egymást. Ez a pozitív együttműködés a törvény folyamatos karbantartásával valósulhatott meg.

A törvény egyes rendelkezéseinek pontosítását, illetőleg kiegészítését mindenekelőtt az európai uniós csatlakozásunkra való felkészülésünk és a közúti közlekedéssel kapcsolatos jogszabályok harmonizációjának megteremtése teszi szükségessé.

A közúti közlekedésben foglalkoztatott járművezetők és vállalkozásokat irányító szakmai vezetők szakmai alapképzésének és továbbképzésének jelenlegi rendszere elveiben igazodik az Európai Unió e területen alkalmazott képzési gyakorlatához. Szükséges viszont az alap- és továbbképzésekben érintett közlekedési szakemberek csoportjainak pontosabb meghatározása, illetőleg a képzés szakfelügyeletének közlekedési hatósági hatáskörbe utalása.

A javaslat a hatósági engedély nélkül végzett tevékenységek visszaszorítása érdekében a közúti áru- és személyszállítás, fuvarozás területén működő vállalkozások esetében fenntartja a bírságmegfizetési kötelezettséget. A bírságolási eljárás lefolytatását viszont a Közlekedési Főfelügyelettől - az egységes közlekedési hatósági szervezet év elején történt átszervezéséhez kapcsolódóan - az eljárásban érintett közlekedési felügyeletek hatáskörébe utalja.

A nemzetközi forgalomban közlekedő közúti járművekre különböző, hazánk által is elfogadott nemzetközi egyezmények és kétoldalú államközi megállapodások vonatkoznak. Ezek az európai gyakorlatnak megfelelően szabályozzák az e területen működő vállalkozások és járművek közlekedési feltételeit.

A törvényjavaslat mostani módosítása megfelelő összhangot teremt az európai gyakorlat és a hazai szabályozás elvei között. A nemzetközi forgalomban közlekedő áru- és személyszállító járművek vezetőinek vezetési idejével kapcsolatos nemzetközi egyezmény - AETR - hazánk által történt elfogadása szükségessé teszi az érintett járművek közúti ellenőrzésének európai gyakorlat szerinti megszervezését. Ez akkor oldható meg a megfelelő gyakorisággal és szakmai tartalommal, ha a járművek ellenőrzésében a közlekedési hatóság erre kijelölt közúti ellenőrei - esetenként rendőri kíséret nélkül is - jogosulttá válnak az ellenőrzések teljes körű elvégzésére.

A törvényjavaslat a gépjárművek környezetvédelmével kapcsolatos kérdéseket is rendez. Így az időszakos vizsgálathoz hasonlóan megjeleníti a rendszeres környezetvédelmi felülvizsgálatot, és a mai tényleges helyzetet nem tükröző hatályos jogszabályi szöveget felváltja a jelenleg működő zöldkártyarendszerrel.

A törvényjavaslat szabályozza a vezetési időt meg nem tartó járművezetők esetében alkalmazható nemzeti szankciók körét is, ideértve a vezetési időt jelentősen túllépő járművezetők esetében a feltartóztatást, a pihenőidő letöltésére való kötelezést is. Úgy vélem, hogy az ilyen szabályozás feltétlenül támogatható, hiszen elegendő csak azokra a szomorú balesetekre gondolnunk, amelyeket a gyakran túlhajszolt, megállás nélkül vezető kamion-, illetve teherautósofőrök okoznak.

Tisztelt Országgyűlés! A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítását és kiegészítését tartalmazó törvényjavaslat rendelkezései megfelelő alapot nyújtanak a közúti áru- és személyfuvarozás területén rövid távon szükségessé váló jogharmonizációs intézkedések sikeres megvalósításához, illeszkednek a hazai hatályos jogrendbe, és elősegítik a nemzetközi és belföldi közúti közlekedésünk további fejlődését.

Mindezekre tekintettel a javasolt módosításokat általános vitára alkalmasnak ítélem, s kérem képviselőtársaimat, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai