Készült: 2020.08.04.14:08:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

247. ülésnap (2001.12.11.), 434. felszólalás
Felszólaló Czerván György (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:45


Felszólalások:  Előző  434  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CZERVÁN GYÖRGY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagykáta és térsége képviselőjeként a választópolgárok egyre sűrűbben és türelmetlenebbül fogalmazzák meg felém a kérdést: mikor kezdődik meg a 31. számú főút rehabilitációja? Mert miközben sokat foglalkozunk a gyorsforgalmi hálózat nyomasztó és az ország fejlődését akadályozó hiányával, Pest megye 2500 kilométer hosszú egyéb útjainak állapota nem kellő mértékben javul, és ez valóban a megye összes polgárát érintő probléma.

A 31. számú főút a Jászságot köti össze a fővárossal. Az út vonalvezetése regionális feltáró jellegű, hiszen a távolabbi térségek az országos főúthálózat elsőrendű útjain elérhetők, Pest megye szempontjából azonban kiemelt fontosságú ez az útvonal, mert a Tápió mente kistérség, valamint a 31. számú főút mentén lévő többi település polgárainak főváros felé történő utazásaihoz ez a legrövidebb kapcsolat. A főút számos Pest megyei településen halad át - Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta -, megnehezítve és az ott lakók részére is veszélyessé téve a közlekedést. Ezeken az átkelési szakaszokon jellemzőek az állandósult forgalmi torlódások, a fokozott balesetveszély, és az intenzív beépítettségek miatt a forgalom által kellett zaj és szmogszennyezés szintje is sok helyen eléri a megengedett mértéket.

Továbbá problémát okoz a gyalogos közlekedést szolgáló járdák hiánya, a nyíltárkos kialakítású keresztmetszetek. A parkolás céljára az úttest és a kapubejárók szolgálnak, tovább szűkítve ezzel a folyamatos és biztonságos közlekedéshez szükséges sávszélességet. Nehezíti a helyzetet az a tény is, miszerint a forgalom a csúcsidőpontokban lökésszerűen jelentkezik, és az M3-as autópálya útdíjának bevezetése óta érezhetően megnövekedett teherforgalom, valamint a lassú járművek száma miatt állandósulnak a torlódások, jelentős méretű járműoszlopok alakulnak ki, lehetetlen a szabályszerű előzés, ami tovább növeli a balesetveszélyt és a környezeti ártalmakat. A folyamatos haladást az út vonalvezetése, a szűk kanyarok miatt szükséges sebességkorlátozó és előzési tilalmat elrendelő táblák is akadályozzák. Az útburkolat szélessége a teljes Pest megyei szakaszon 6 méter, amely tehergépjárművek találkozásakor veszélyesen keskenynek bizonyul.

 

 

(21.40)

 

Megállapítható tehát, hogy a 31. számú főút kiépítettsége nem felel meg a másodrendű főutakkal kapcsolatban támasztott követelményeknek. A Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. mint a térség közútjainak gazdája évek óta próbálja fenntartani a burkolat állapotát. Ezek a beavatkozások valóban hasznosak, és a térség lakói értékelik az erőfeszítéseket, ugyanakkor az út biztonságosságát és forgalmi képességeit ezek a munkák nem javítják.

1997-ben Helsinkiben kijelölték az összeurópai közlekedési közúthálózatot, amelynek több eleme érinti Magyarországot is. A magyar gyorsforgalmi közúthálózat távlati fejlesztési terve erre alapozva készült el. Ennek a megvalósítását célozza a folyamatban lévő tízéves gyorsforgalmi útépítési program.

A térség nem szerepel a kiemelt úthálózat-fejlesztés által érintett területek között. Ez mindenképpen hátrányos az itt lakók számára, hiszen a jól kiépített és megfelelő minőségi szinten tartott közlekedési, azon belül is elsősorban a közúti közlekedési infrastruktúra biztosítja egy térség fellendüléséhez szükséges erőforrásokat, mindenekelőtt a külföldi tőke érdeklődését. Ez nem jelent feltétlenül direkt gyorsforgalmi kapcsolati igényt, de jelenti a gyorsforgalmi úthálózat rövid távon, jó minőségi színvonalon, általában félórás utazással történő elérhetőségét. Ebben a térségben is ezt kell biztosítani. Ezt az igényt egy megfelelő színvonalú 31. számú főút elláthatja. Jogos elvárás az úttal szemben, hogy a közlekedési szabályok betartása mellett biztonságos és gyors közlekedést tegyen lehetővé, a településeket lehetőség szerint kerülje el a környezeti ártalmak csökkentése és a balesetek előfordulásának minimalizálása érdekében.

Információim szerint noha készült egy, az út fejlesztési lehetőségeit vizsgáló korszerűsítési előtanulmány, de azzal kapcsolatos további feladatokat meghatározó döntés még nem született. Ezért tisztelettel érdeklődöm a miniszter úrtól, mikor indul meg a 31. számú főútnak a kor követelményeit kielégítő színvonalú átépítése.

Előre is köszönöm válaszát.

 




Felszólalások:  Előző  434  Következő    Ülésnap adatai