Készült: 2024.04.26.00:52:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

73. ülésnap (2019.06.17.), 18. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Igen, egy kampánybeszédet hallottunk öntől. Ha már egyszer nem figyelnek önökre egyéb fórumokon keresztül, úgy látszik, a parlamentet használják arra, hogy a bekövetkezendő őszi önkormányzati választáson  egyelőre úgy néz ki, hogy egy elég komoly esélytelenséggel  küzdő párttársukat próbálják támogatni ezzel. De egy másik dolog is eszembe jutott a felszólalása során. Úgy látszik, nyár van, és ellenzéki politikusok szobahőmérővel kezdenek el futkosni. Tavaly nyáron, ha jól emlékszem, megpróbálták bebizonyítani azt, hogy felforr a Duna vize, most pedig megpróbálják bebizonyítani (Szabó Timea: Sikerült is…) azt, hogy elviselhetetlen hőség van mindenhol, ahol önök ezt az elviselhetetlen hőséget be akarják bizonyítani.

De hogy egyáltalán a 3-as metrón utazhatnak önök, vagy hogy Karácsony Gergely polgármester lemehetett a 3-as metróba hőmérőzni, az annak köszönhető, hogy 2010 után a kormány és a főváros komoly anyagi forrásokat teremtett annak érdekében elő, hogy ez a metró működhessen, ugyanis az önök szövetségesei annak idején, amikor rajtuk állt, Demszky Gábor idejében vagy éppen a szociálliberális kormányzat idejében egy fillért nem költöttek erre a metróra. (Közbeszólások a kormányzó pártok padsoraiból: Úgy van!  Szégyen!) Teljes mértékben leromlott az állapota, úgy, hogy az utóbbi időben már veszélyes volt a közlekedés.

Éppen ezért kellett elhatározni azt, hogy nem kevés pénzzel megtámogatva a metró szakaszát, felújítsuk. Ez azt jelenti, például az önök szövetségeseinek a kormányzása idején…  és azért kell hangsúlyozni az önök szövetségeseit folyamatosan, mert akkor, hogy ha ők vezetnék a várost és ők kormányoznák önökkel együtt, akkor valószínűleg ugyanaz az időszak és ugyanaz a fajta politizálás, gazdaságpolitika, várospolitika jönne vissza, ami annak idején volt, hiszen nem felejtettek önök szerintem semmit sem akkor, amikor ígérgetnek, az csak ígéret marad, hiszen az egyik vezetőjük, akit úgy hívnak, hogy Gyurcsány Ferenc (Tordai Bence a DK padsorai felé mutatva: Ott ül!), folyamatosan azt mondta, hogy önök tudnak reggel, délben és este is hazudni, ha éppen az érdekük úgy kívánja.

Tehát visszatérve arra, hogy mi történt a 2010 előtti időszakban, milyen örökséget hagytak például a fővárosra (Szabó Timea: Kilenc éve kormányoztok…), szeretném elmondani, hogy a BKV Zrt. 53 milliárd forint veszteséget halmozott fel, a főváros pedig 217 milliárd forint adósságot halmozott fel az önök idejében, az önök szövetségeseinek az idejében úgy, hogy érdemi közlekedési beruházás ebben az időben nem valósult meg. (Tordai Bence: 35 fok volt a metróban!) A 3-as metró szerelvényeinek és pályájának a felújítására, amelyre már akkor sort kellett volna keríteni, nem adtak pénzt, nem fordítottak rá sem elég politikai figyelmet, sem elég forrást.

Most pedig mind a főváros, mind a kormány elkötelezett abban, hogy a budapestiek számára pontos, biztonságos és jól használható közösségi közlekedés álljon rendelkezésre. Éppen ezért az M3-as metró felújítása megtörtént, és megtörténik. (Tordai Bence: 35 fok van benne!)

Éppen ezért született meg a döntés, hogy a 3-as metrót a pályaszerkezet, az alagutak és az állomások átfogó rekonstrukciójával, biztonságosabbá tétele mellett, a korábban ott üzemelő szerelvények felújításával korszerűsítik. A szerelvények felújítása számos olyan korszerű műszaki megoldás beépítését magába foglalja (Tordai Bence: Nem korszerű…) és foglalta, amelyek csökkentették a jármű hőtermelését, ráadásul (Tordai Bence: 35 fok volt!) a jövőben beüzemelik majd a korszerű fékenergia-visszatápláló rendszert is, ami még tovább csökkenti a járművekből távozó hő mennyiségét.

Így várhatóan csökkenni fog az a hőterhelés, amit az utasok is éreznek. (Tordai Bence: Micsoda szerencse!) Sajnos, azt kell mondani, hogy a metrószerelvényeket oly mértékben kellett volna átalakítani egy klimatizált átszerelésre, ami már meghaladta volna a felújítás műszaki terjedelmét. (Tordai Bence: Új szerelvényeket kellett volna venni!) Ettől függetlenül természetesen a BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja a műszaki lehetőségeket, amelyek alkalmasak lehetnek a metrószerelvényekhez illeszkedő utólagos klimatizálásra. Ennek során folyamatos egyeztetések folynak a szerelvények gyártójával a fennálló műszaki akadályokról, a megvalósítás műszaki feltételrendszeréről. A ma kifejlesztés alatt álló korszerű légkondicionáló berendezések tömege már lehetőséget adhat arra, hogy új műszaki megoldással ezek beszerelése megtörténjen. Ezeknek a vizsgálata folyik. (Tordai Bence: Mikor?  Szabó Timea: Kilenc év után?)

(13.50)

Bár itt önök nagyon-nagyon jól szórakoznak, de szerintem jobb lenne, ha arról beszélnének, hogy miért nem történtek meg ezek a korszerűsítések és felújítások akkor, amikor az első problémák jelentkeztek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai