Készült: 2020.10.01.22:28:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

302. ülésnap (2013.09.16.),  129-138. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:14


Felszólalások:   115-128   129-138   139-146      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterelnök-helyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! Borbély Lénárd képviselő úr, a Fidesz képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Gátlástalanul félrevezetik a külföldi szolgáltatók a magyar fogyasztókat?" címmel. A miniszter asszony halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra Fónagy János államtitkár urat jelölte ki. Kérdezem a képviselő urat, elfogadja-e a válaszadó személyét.

BORBÉLY LÉNÁRD (Fidesz): Igen.

ELNÖK: A képviselő úr jelzi, hogy elfogadja a válaszadó személyét. Képviselő úr, öné a szó, parancsoljon!

BORBÉLY LÉNÁRD (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány közel egy éve tartó rezsicsökkentési sorozatával hazánk minden lakossági fogyasztójának rendszeres és irreálisan magas terheit kívánta csökkenteni.

Az elmúlt időszakban két fázisban sikerült mérsékelni a szocialista kormányok idején többszörösére emelkedett közszolgáltatások díjait. Az első rezsicsökkentési hullámban 10 százalékkal csökkent a lakossági földgáz, a villamos energia és a távhő ára; a második hullámban pedig az ivóvíz, a hulladékszállítás, a szippantottszennyvíz-szolgáltatás díja, a csatornadíj, a PB-gázpalackok ára és a kéményseprési közszolgáltatás díja is. A rezsicsökkentésnek köszönhetően feltárásra került egy olyan terület, amely számos veszélyt tartalmazott és sajnálatos módon még ma is tartalmaz a fogyasztókra nézve.

A privatizációk során külföldi tulajdonú multinacionális vállalatok birtokába került közszolgáltatók napjainkra eljutottak arra a szintre, hogy több tízezer fogyasztót is képesek megtéveszteni, és akár a valós fogyasztás többszörösét is kifizettetni. Az elmúlt időszakban több helyen is értesülhettünk arról, hogy a közszolgáltatók egy része minden erejével azon dolgozik, hogy kicselezze a polgári kormány által jogszabályokba foglalt rezsicsökkentési kötelezettségeket. Erre mi sem jobb példa, mint az, hogy az egyik nagy gázszolgáltató közel 750 ezer köbméter gázt számlázott ki több tízezer család számára úgy, hogy az soha semmikor nem került felhasználásra.

Ez csupán azonban egy példa a sok közül. Érdemes megemlíteni azt is, hogy szintén több tízezres nagyságrendben jelentkeztek olyan panaszok is a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, akiket a havi számlában a szolgáltatójuk félretájékoztatott vagy nem nyújtott kellő információt a rezsicsökkentési törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően.

Ezért azt kérdezem a tisztelt államtitkár úrtól, hogy a kormány mit kíván tenni annak érdekében, hogy véglegesen gátat szabjon a nagy nemzetközi multinacionális vállalatok folyamatos megtévesztő és kizsákmányoló politikájának, amelyet a magyar háztartások, a magyar családok a magyar fogyasztók ellen követnek el.

Várom megtisztelő válaszát. (Simon Gábor: Rezsiháború!)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ, mint hallottuk már, Fónagy János államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Valóban, elsődleges kormányzati célkitűzés a lakosság, a családok terheinek csökkentése. Nyilvánvaló, hogy ezzel súlyos érdekeket sértünk, olyan érdekeket, amelyek az elmúlt évtizedben, évtizedekben alakultak ki. Ezek figyelemmel kísérése ma több állami intézmény, szervezet feladata, így elsősorban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságé, de az Energia- és Közműhivatalé és nem utolsósorban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumé. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság legutóbbi vizsgálatainak eredményei azt mutatják, ahogy ön is kérdésében említette, hogy bizony a szolgáltatók törvényi kötelezettségük ellenére számos esetben félrevezető tájékoztatást nyújtanak. és esetenként kifejezetten rosszhiszeműen járnak el.

2012-ben összesen 4731 beadvány érkezett a hatósághoz a közüzemi szolgáltatásokhoz kapcsolódóan. Ez a szám a 2013. év első félévében már meghaladja a 3400-at. A közüzemi szolgáltatási területen kiszabott fogyasztóvédelmi bírság - tehát milyen eszközöket alkalmazunk: elsősorban bírságot - 2012-ben több mint 163 millió forint volt, idén ez a szám már eléri a 224 millió forintot. Természetesen a megoldás nem az, hogy a szolgáltatók hibáznak, mi pedig bírságolunk, hanem az, hogy olyan törvényi és normahátteret és környezetet biztosítsunk, ahol a közszolgáltatók egyszerűen nem kerülhetnek abba a helyzetbe, hogy a fogyasztókat megkárosítsák.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Borbély Lénárd képviselő úr következik. Parancsoljon, képviselő úr!

BORBÉLY LÉNÁRD (Fidesz): Köszönöm szépen a válaszát, államtitkár úr. Pártállástól függetlenül közel két és fél millió magyar ember írta alá a Fidesz rezsicsökkentés folytatásáért szóló petícióját.

Ebből is látszik, hogy milyen fontos társadalmi kérdésről van szó, és már az is többször elhangzott, hogy ennek, hogy elkezdtünk a rezsicsökkentést, nagyon sok mellékhozadéka is van. Ilyen a fogyasztóvédelmi problémák felszínre kerülése, amivel eddig igazából senki nem foglalkozott. Elmondta államtitkár úr is, hogy a fogyasztókhoz hogy állnak hozzá, milyen egyoldalú szerződésekkel álltak eddig ezek a közműcégek. Jó példa erre az az 56 ezer téves számla, amit rosszul bocsátottak ki. Ennek következtében 560 millió forint fog a fogyasztók pénztárcájába bekerülni kötbér gyanánt.

Remélem, hogy a megalkotásra kerülő új közszolgáltatási törvény, amely nonprofit alapra helyezi a közszolgáltató cégeket, olyan garanciális elemeket fog tartalmazni, ami hosszú távra megoldást jelent. Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg Fónagy János államtitkár urat is. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Valóban, képviselő úr, a fogyasztók megtévesztése komoly szankciókat von maga után. Ezzel együtt meg szeretném erősíteni azt a véleményt, kormányzati véleményt, hogy a célunk nem bírságok kiszabása és behajtása, hanem egy olyan jogszabályi háttér biztosítása, amely alapvetően egy fogyasztóvédelmi vagy fogyasztószempontú szabályozást hoz létre, és nem kifejezetten vagyis nem elsősorban és esetenként nem kizárólag a szolgáltatók érdekeit szolgálja. Ezen dogozunk, és reményeink szerint ez belátható időn belül az Országgyűlés elé kerül, és ez, ahogy ön mondta, nem pártérdek, ez 4 millió magyar család érdeke, ezért bízunk benne, hogy ellenzéki képviselőtársaim is ezt támogatni fogják.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

(16.20)




Felszólalások:   115-128   129-138   139-146      Ülésnap adatai