Készült: 2024.04.25.23:34:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2014.12.08.), 68. felszólalás
Felszólaló Dr. Szakács László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:19


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZAKÁCS LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány XI. hó 26-án kormányhatározatban döntött a 2014-2020-as programozási időszak országos jelentőségű közúti, vasúti és vízi közlekedési, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseiről és azoknak az indikatív listájáról. Ebben a Bóly és Ivándárda közötti út meghosszabbítása már nem autópályaként, hanem kétszer egysávos, ugyan három sáv széles, de kétszer egysávos autóútként került csak betervezésre. Eszerint nem voltak igazak azok az ígéretek, amelyeket önök a kampányban tettek, nem hosszabbítják meg a 67-es főutat az országhatárig, nem épül híd a Dráván, és az autópályát sem építik tovább Pécstől az országhatárig.

A döntés magyarázata, hogy eredetileg az autópályának tervezett szakaszt azért nem lehet most megépíteni, mert a költségeket EU-s forrásokból kívánják előteremteni, márpedig az uniós eljárás folyamán a jelenlegi forgalmi adatokkal nem lehet ezt a forráslehívást megindokolni. Ez azonban azt jelenti ‑ figyelemmel arra, hogy ez a terv 2014-től 2020-ig tart ‑, hogy ebben nem is lesz változás 2020-ig, 2020-ig nem épül meg az autópálya és nem lesz híd a Dráván. Pedig 2010-ben Orbán Viktor Baranya megyében járt, és már az elkerülő útról is nyilatkozott a megyei lap online változatának, amikor is azt mondta az M60-as elkerülő útról, hogy ezt tekinthetik elintézett ügynek, a következő évi költségvetésben ez szerepelni fog. Pontosan idézem: „A helyzet tarthatatlan, ilyet nem lehet tenni egy várossal.” Ezt mondta Orbán Viktor 2010-ben, és ez azt jelentette volna, hogy 2011-ben be kellett volna hogy fejezzék a pécsi elkerülőt, ám ma sincs készen. 2014 decemberét írjuk, és e szerint a kormányhatározat szerint 2015 júniusáig tervezik ezt önök befejezni.

De kitüntetett figyelmet kap Pécs városa, hiszen Pécs az egyetlen olyan megyeszékhely, ahol az elkerülő utat, az előbb is hivatkozott M60-as utat csak autópálya-matricával lehet használni, csak fizetős útként lehet használni. Ilyen figyelmet, ilyen kedves, kellemes ajándékot egyetlenegy megyeszékhely sem kapott. A szaktárca államtitkára azt mondja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem tervezi a díjmentesen igénybe vehető útszakaszok körének bővítését. A Pécs déli elkerülő az e-útdíjas és e-matricás rendszerben is fizetős M60-as folytatásaként fog megépülni. Ezt nyilatkozta a szaktárca.

Államtitkár Úr! A repülőtér kihasználatlansága, az útfejlesztések elhalasztása, a külföldi városokkal való vasúti vonalak megszüntetése egyértelműen lecsúszó pályára helyezi Baranya megyét. A kampányígéretek szavatossága lejárt. Kérdezem miniszter úrtól, hogy kívánják-e folytatni az autópálya-építést, mikor fejezik be a déli elkerülőt, és tervezik-e 2020 előtt az autópálya befejezését. Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai