e-Bef-5/2009.
e-Bef-9/2006-2010.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés e-Befogadásügyi eseti bizottságának
2009. december 1-jén, kedden, 15 óra 07 perckor
az Országház főemelet 37-38. számú termében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

Az eseti bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott: *

Meghívottak részéről *

Hozzászóló *

Megjelentek *

Elnöki bevezető, napirend elfogadása *

A jelentéstervezet előkészítése *

Hozzászólások *

Dombi Gábor (Inforum) reagálása *

Egyebek *


Napirendi javaslat

1. Az e-Befogadásügyi eseti bizottság jelentéstervezetének előkészítése. Előadó: Márfai Péter, az e-Befogadásügyi eseti bizottság elnöke

2. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

Az eseti bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Márfai Péter (MSZP) az eseti bizottság elnöke

Dr. Nyitrai Zsolt (Fidesz) alelnök
Molnár Béla (KDNP) alelnök
Pettkó András alelnök (független)

Helyettesítési megbízást adott:

Dr. Baráth Etele (MSZP) Márfai Péternek (MSZP)

Koszorús László (Fidesz) dr. Nyitrai Zsoltnak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászóló

Dombi Gábor, az Inforum főtitkára

Megjelentek

Nagy Ágnes (MEH)

Dr. Detrekői Ákos, az NHH elnöke

Dr. Tárkány Szűcs Attila, az Inforum elnöke

Bojta János (KDNP) szakértő

Dr. Báthory Zoltán (NHH)

Seress Zoltán

Bódi Csaba (MT)

Császár Zoltán (MT)

Wenczel Richárd (Fidesz)

Mayer Erika (Infomediátor)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 15.07 óra)

Elnöki bevezető, napirend elfogadása

MÁRFAI PÉTER (MSZP), az eseti bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok! Köszöntöm az eseti bizottság megjelent tagjait és vendégeinket. Megkezdjük bizottsági ülésünket. A kiküldött napirend egy pontot tartalmaz: a bizottság jelentésének előkészítése és egyebek. Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes, amely létszámát tekintve négy fő, helyettesítésekkel ez teljes létszámot jelent. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy megfelel-e ez a napirendi javaslat. (Szavazás.) Egyhangúlag elfogadtuk a napirendi javaslatot.

Elsőként én szólnék az üggyel kapcsolatban. Elmondom, hogy a Házszabály szerint hogyan megy végbe a jelentés beterjesztése és elfogadása. Az elkészített jelentés négy fejezetét már elég régen szétküldtük, ehhez kértünk különböző megjegyzéseket, és kaptunk is - jelzem. Ez bekerül a Ház elé, amikor beadjuk. Beadni úgy lehet, hogy mellette egy országgyűlési határozatot is beadunk. A jelentés elfogadását az jelenti, hogy az országgyűlési határozatot fogadja el a Ház. Módosítást a jelentéshez nem lehet beadni, csak az országgyűlési határozathoz, ezért minden olyan módosítást, amit keresztül akarunk vinni, azt a beküldés előtti fázisban kell egymás között megtennünk.

A jelentéstervezet előkészítése

Az elfogadáshoz az kell, hogy az e-Befogadás bizottságon kívül más bizottság is tárgyalja a tárgysorozatba-vételt, tehát végigmenjen azon a folyamaton, ami a parlamentben egy országgyűlési határozat elfogadásához szükséges. Erre, ha nincsen hozzá módosító, akkor a két ülés - ami várható a tavaszi ülésszakban, minimálisan két ülés biztosan várható - elegendő. Ebből az következik, hogy a jövő héten nekünk be kell adnunk a jelentést. Ez a technikai feltételrendszere ennek a dolognak.

Jelzem, hogy konkrét módosító indítványt Molnár Béla képviselőtársunk nyújtott be. Tekintettel a bizottságunk működésére, az általa beadott módosítónak az a jelentősége, hogy az a fejezet formálisan el fog múlni. Tehát, ha az a tartalma, hogy hagyjuk ki a Titán programmal kapcsolatos ilyen-olyan megjegyzésünket, behelyettesítjük mással, akkor azt a részt elhagyjuk, és amit te mondtál, a többiek felé terjesztjük, és annyi. Különösebben nem is nagyon vitatom ezt az álláspontot.

A Fidesz képviselője, Nyitrai Zsolt úr jelezte előre, hogy az ő álláspontjukat ő most elő fogja adni, és később írásban is megkapjuk. Átadom a szót.

Hozzászólások

DR. NYITRAI ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen. Igazából most csak gondolatjelesen pár megjegyzést fűznék hozzá az anyaghoz. Abban állapodtam meg az elnök úrral, hogy mi e hét végéig írásban is elküldjük azt, hogy a mostani jelentéstervezethez képest mi az, amit elhagyni kívánunk, és mi az, amit mindenképpen szeretnénk benne szerepeltetni, mert hogy most nem találtuk meg az anyagban.

A megjegyzéseimet két részre strukturálnám. Egyrészt mindenképpen javasolnánk, hogy az anyag kicsit átláthatóbban tartalmazzon megállapításokat a mostani időszakra, az elmúlt hét évre vonatkozóan és utána legyen egy másik része, amelyik pedig a jövőbe mutat. Félig-meddig ez megvan magában az előterjesztésben, csak itt egy világosabb szétválasztás lenne a mi javaslatunk. Mindenképpen kezdeményezni fogjuk, hogy kerüljön bele ebbe az anyagba az, hogy nagyon sok esetben az állam nem járt el felelős gazdaként ezen a területen, és itt két példát is megemlítenék. Az egyik az e-KG, a másik a közháló kérdésköre. Mindenképpen, ha egy tiszta és reális képet, egy jelentést akarunk az Országgyűlés asztalára tenni, akkor emellett nem lehet elmenni szó nélkül.

Azt gondolom, hogy a megállapítások között szerepelnie kell mindenképpen annak, hogy az NFÜ működése nem minden esetben volt ezen a területen átlátható, gyors és kiszámítható. A jövőbeli dolgokra nyilvánvalóan az a megjegyzésünk vonatkozik, hogy ennek átláthatónak, gyorsnak és kiszámíthatónak kell lennie. A megállapítások között a központi rendszerekkel kapcsolatosan kialakult bizalmatlanság kérdéskörét megemlíteném, és nyilván a jövőbeni feladatok között pedig azt, hogy ezt a bizalmat helyre kell állítani, vissza kell állítani. Ami még a jövőre vonatkozó megjegyzésünk lenne, és mindenképpen kezdeményezzük, hogy ennek az anyagnak a része legyen, az az, hogy a közoktatásban az informatika szerepére nagyobb figyelmet kell fordítani, merthogy az oktatás az alapja mindennek, és az informatikai megerősödés mindenképpen szükségszerű.

Fontosnak tartanánk, hogyha az anyag része lenne a jövőre nézve a digitális átállás és annak a kérdésköre. Nem feltétlenül tartalmi, médiapolitikai szempontok alapján, hanem, hogy lehetséges-e a mai Magyarországon vagy 2012-ig egy biztonságos, zökkenőmentes digitális átállás. Ezzel jó lenne, hogyha foglalkozna az anyag.

Javasoljuk a jövőre nézve - és nyilván mindegyik pontot, amit most mondok, részletesen ki fogunk bontani az írásbeli javaslatunkban - az elérhető e-közigazgatási tartalom fontosságának a hangsúlyozását.

Ugyanígy fontos pontnak tartjuk az e-demokrácia erősítését, az e-demokrácia megerősítését. Ez is megérne egy bővebb értekezést, és megítélésünk szerint az anyagnak mindenképpen szólnia kell valamilyen szinten az új "fehér folt" definícióról is, az ehhez való hozzáállásunkról. Úgyhogy nagyjából én röviden így foglaltam volna össze ezeket a főbb pontokat. Nem mondtam most el mindent, amit javasolni fogunk, csak tényleg a legfontosabbakat, és igyekeztem eleget tenni annak, hogy ne csak a múlttal, hanem a jövővel tudjunk elsősorban foglalkozni.

Úgyhogy mi a hétvégéig írásban az elnök úrnak ezt eljuttatjuk, ami pedig az elnök úr javaslata volt a további menetrendre vonatkozóan, hogy mikor ül össze a bizottság, és mi lesz ennek a parlamenti menete, azzal természetesen egyetértünk és tudjuk támogatni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Most két dolgot szeretnék megemlíteni, ami nincs benne a szövegünkben. Az egyik, hogy itt ősszel bizonyos csúszások voltak részben a költségvetés kapcsán, részben pedig, ami, szintén a költségvetésre vezethető vissza, az NDK-val kapcsolatos kormányzati teendők megindulása kapcsán. Viszont úgy tapasztalom, hogy a nemzeti digitális közmű expozíciója megtörténni látszik, tehát minden információ azt mutatja, hogy a kormányzat ráhangolódott erre a kérdéskörre. Tehát ennek a szerepeltetését olyan mértékben, amilyen mértékben a következő napokban tapasztaljuk, hogy megjelenik, azt meg fogjuk tenni.

A másik ilyen ügy, amit szeretnék előhozni, a mi működésünktől függetlenül, hosszabb ideje, már-már történelmi távlatban működik az NHIT, és ők készítettek egy anyagot, ami Az elektronikus információszabadság jogi garanciáinak felülvizsgálata címet viseli, és ezt a bizottságnak megküldte Detrekői úr, az NHIT elnöke. Minden bizottsági tagnak rendelkezésre bocsátjuk ezt az anyagot, és az lesz a javaslatom, hogy ezt az áttekintő és meglehetősen szikár és tiszta szöveget, amennyiben a bizottság tagjai egyetértenek vele, ezt a jelentésünkhöz csatoljuk, az összefoglalóját pedig fejezetként vegyük figyelembe a továbbiakban. Ehhez Detrekői elnök úr hozzájárulását már előzetesen megadta, és áttekintés után fogom kérni az eseti bizottság tagjainak hozzájárulását a következő ülésünkön ehhez a szándékomhoz. Pettkó úr, parancsoljon!

PETTKÓ ANDRÁS (független): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnökség! Tisztelt Bizottsági Tagok és Vendégek! Én három dolgot szeretnék mondani. Az első dolog, hogy én a múltkori bizottsági ülésen is mondtam, hogy azt gondolom, hogy nagyon fontos az, hogy beadjuk a jelentést, tehát ezt, amit az elnök úr mondott, el tudom fogadni. A másik, hogy technikailag nem tudom, volna-e lehetőség arra, hogy valahol létrehoznánk egy olyan weblaprészt, ahol látnánk, hogy hogy is áll ez a jelentés. Mert most mindenki fog küldeni különbözőfajta javaslatokat, akár titkosítottan, hogy csak azoknak legyen hozzáférése. Ha valaki ezt meg tudná technikailag oldani, a magam részéről azért örülnék ennek, hogy kifelé nem, de befelé mi meg tudjuk nézni. De akár kifelé is, nekem mindegy, csak az a lényeg, hogy lássuk, hiszen különböző frakcióknak, különböző képviselőknek vagy bárkinek lesznek javaslatai, amik beérkeznek, azt elkezdi az elnök úr összetenni, betenni, akkor jó volna azt látni, hogy miképpen is alakul ez az egész rész, amihez az elnök úr is mondta, hogy nem lehet majd módosítót benyújtani. Ez így is van.

Azért az is egy hangsúlyos rész, az az egy vagy két oldal, amit beadunk az országgyűlési határozati részben, amelyikhez bárki beadhat majd módosítót, az hogy néz ki, oda miket emelünk ki. Mert ezt nem nagyon láttam, bár lehet, hogy ez az én hibám, hogy a kettő egymástól miképpen különül el.

Én értem a KDNP-frakció szándékát, sőt a konkrét módosítót is értem, de azt gondolom, hogy annak idején a Titán programot valamennyien aláírtuk, és lehet, hogy nem így kell beleírni, ahogy benne van, de mondjuk azzal magam nem értenék egyet, hogy egy az egyben, teljes mértékben kivegyük. Amire javaslatot tettél, nem láttam a szövegkörnyezetet, de értem, hogy miért tetted, mégis ettől függetlenül azt gondolom, hogy azzal, hogy mindegyik frakció, miniszterelnökök, meg későbbi miniszterelnökök, meg akkori gazdasági miniszter, meg nem tudom, kicsoda, akik ott voltunk a teremben, aláírtuk ezt a programot, ezzel mi ezt a programot vállaltuk. Tehát ezért én a magam részéről annak nem örülnék, hogyha kikerülne egy az egyben az anyagból. Azt, ha átfogalmazódik, természetesen tudom támogatni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Megemlítem, hogy a konszenzus általában a közös részt fogja tartalmazni, de nekem is vannak anyagaim a Titán programmal kapcsolatban. Van véleményem is. Nyitott vagyok, de megoldásra vagyok nyitott. A megoldást számomra az jelenti, amit mindannyian el tudunk fogadni. Molnár úr!

MOLNÁR BÉLA (KDNP): Ennek a módosításnak az volt a lényege, hogy a Titán program, amely egyébként, ha jól emlékszem, négy helyen van megemlítve az anyagban, ezen az egy helyen konkrétan úgy van megemlítve, hogy igazán jó lenne, ha a Titán program végre elindulna. Most ez a vulgáris lefordítása annak, ami benne van. Nem így van, de ezt jelenti. Na most, ezzel nekem olyan jellegű problémáim voltak, hogy ez a hármas pont így, ebben a formában azt sugallja, hogy van egy Titán programunk és az égvilágon semmi másunk, amire éppen az előző ülésen te mondtad azt, hogy nem így van. Ha visszaemlékszel. Tehát ezért gondolom azt, hogy érdemes kivenni itt a Titánra való utalást, hogy csak egy szempontot mondjak. A másik szempont pedig, hogy ha azt mondjuk, hogy "igazán jó lenne, ha a Titán program elindulna", ami egyébként máshol is meg van említve pozitív környezetben, ez azt jelenti, hogy valahol valakik igazán rosszul csinálták a dolgokat, gyakorlatilag nem működik az, aminek másfél éve működnie kéne.

Na most, egy ilyen jellegű vitát ki lehet nyitni, el lehet vinni politikai síkra is, és épp azért gondoltam ennek a megváltoztatását, hogy ne is legyen lehetőség politikai síkra terelni ezt a szakmai problémát, és itt, immáron a másik három helyen meghagyva a Titánra való utalást, gondoltam azt, hogy érdemes kivenni, és helyette egy szélesebb, átfogóbb igényt megfogalmazni, hogy minek kell beindulni. Ez volt az én szándékom. Hogy ha most ezt nem sikerült felismerni, akkor tisztelettel azt mondom, hogy nyilván majd egy többség eldönti, hogy az eredeti vagy ez a verzió kerül be.

ELNÖK: Pettkó úr, parancsoljon!

PETTKÓ ANDRÁS (független): Köszönöm szépen. Pontosan ezért mondtam, hogy ha lenne egy honlap, ahol el tudjuk olvasni, hogy mi változna, mire, akkor az én számomra is lehet, hogy egyértelmű lenne. Egyébként természetesen értem, amit mondasz, világos.

ELNÖK: Maga a változtatás egy három soros, nagyon precíz dolog, és Molnár Béla beadta írásban, nem gondoltam, hogy szét kellene osztani, mert tényleg ilyen közvetlenül érthető, hasznos és praktikus dologról beszélünk. Nyitrai úr!

DR. NYITRAI ZSOLT (Fidesz): Köszönöm. Csak négy apró megjegyzés. Az egyik az, hogy ha már a közmű valamilyen szinten része lesz ennek a jelentésnek, akkor egyébként amivel már egyetértünk, hogy egy ilyen nagyságrendű dolog kerüljön bele az anyagba, akkor ott mindenképpen felhívnám annak a figyelmét, aki a szöveget megcsinálja - gondolom a kormányzat részéről -, hogy egy pontos megvalósítási paraméter és ütemezés legyen része ennek az anyagnak, ami a közműről fog szólni.

Tehát konkrétan a mostani kormánydöntés milyen büdzséről szólna. Mert különböző dolgokat lehetett itt hallani a dolog indításától kezdve, és hogy mi a kormányzat elképzelése az EU-s, meg egyéb ütemezésekre. Tehát ez milyen ütemezéssel tud elindulni, megvalósulni? Az legyen benne ebben a parlamenti előterjesztésben, tudjon róla szavazni az Országgyűlés.

A másik megjegyzésem az, ami el is hangzott itt Koszorús képviselőtől a múltkori ülésen, hogy a fogyasztóvédelem az informatikában szintén kerüljön bele ebbe az anyagba. Erre mi hozunk javaslatot, csak itt jelzem még egyszer. Fontos lenne az információbiztonság megjelenítése az anyagban az állam szempontjából és az egyén szempontjából is, hiszen az informatika átszövi az életünket, és az adataink biztonsága egyre inkább előtérbe kerül. Az NHIT-s anyag bekerülésével egyetértek, ott azt kérném az elnök úrtól, mert megkaptam kiprintelve, hogy lehetőség szerint elektronikusan is juttassa el nekünk. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Jó. Elhangzott javaslat a nyilvánosságról. Szerintem a transzparenciának nincs semmilyen érdemi korlátja, tehát semmi olyasmivel nem foglalkozunk, nem került elénk olyan anyag, ami titkos lenne, nem bírná a nyilvánosságot. Az anyagaink elektronikusan megvannak. Két módon tudnánk ezt megtenni. Az egyik a parlament honlapja, de az elég rázós, mert oda másképp szokott felkerülni a dolog. A mi tevékenységünket az Inforum honlapja elég precízen és következetesen követi. Megkérdezem Dombi főtitkár urat, hogy van-e lehetőség arra, hogy a nyilvánosság ezen eszközét az önök által vezetett honlapon tegyük meg vagy használjuk ki.

Dombi Gábor (Inforum) reagálása

DOMBI GÁBOR (Inforum): Van arra mód, amit Pettkó úr javasolt, hogy titkosítva legyen...

ELNÖK: Nem.

DOMBI GÁBOR (Inforum): Az egy kis fejlesztést igényel, az két nap plusz.

ELNÖK: Arra gondoltam, hogy végül is ezek az anyagok megvannak, és effektív főtitkár úrnak is rendelkezésre áll, hiszen főtitkár úrnak is megküldtük ezt a dolgot, mint ahogy az eseti bizottság minden tagjának megküldtük. Nyugodtan - úgymond - közzétehető azzal, hogy felrakjuk, azzal a jelzéssel, hogy jelen állapot szerint. És nyugodtan betekinthető, megjegyzést lehet hozzáfűzni, sőt kérik esetleg a megjegyzéseket.

DOMBI GÁBOR (Inforum): Az is lehetséges, hogy úgy kerül föl, hogy több példányban kerül fel és időbélyegzővel, hogy március 15. vagy december 2. vagy december 4., tehát követi a szöveg változásait az anyag, és akkor a módosításokat is lehet követni.

ELNÖK: Semmi akadálya, szerintem nyugodtan megtehetjük, nem feltétlen szokásos, de ha belegondoltok, hogy a parlamentnek beadjuk, a módosítókat betesszük, aki munkát végez, ugyanígy összeszedhetné. Tehát most, hogy összeszedetten ott lesz és rögtön, ez praktikus. Annál is inkább, mert a jelentésben nem szeretnék méretkorlátot, mérethatárokat beépíteni. Vannak anyagaink, fölösleges lenne kiszelektálni főleg azokat, amiket nem mi csináltunk, és hivatkozásul pedig elvárni az olvasótól, hogy összeszedje, a szakterületre való tekintettel nem nagyon várható. Tehát célszerű, ha ez együtt van.

Kérdezem, hogy az eseti bizottság támogatja-e ezt a nyilvános megjelenést, hogy nyilvánosan végezzük ezt az utolsó néhány hetes munkát? (Szavazás.) (A szavazás eredménye egyhangú igen.) Talán ilyen sem volt még, megtesszük. Köszönöm. Elnök Úr! Főtitkár úr!

DOMBI GÁBOR (Inforum): Nem leszek soha elnök. Egy kérdésem van. Az anyag ebben az állapotában e-inclusion fókuszú. Viszont Nyitrai képviselő úr felvetette az oktatással, az e-biztonsággal kapcsolatos kérdéseket, amik az úgymond hivatalos európai uniós policyban nem az e-inclusionnak a részei, illetve az oktatás az az e-Skills része, ami a felnőttoktatás részét képezi. Tehát kérdezném azt, hogy esetleg nem volna-e érdemes egy olyan - ez szerkesztési kérdés - összeállítás, hogy ezek a problémák, ami az e-inclusion területén, ezek a problémák, ami az információs társadalom stratégiaépítési területén, ezek a problémák a kormányzati munka hiányossága és egyéb területén, ami nem az e-önkormányzatot érinti, egy kicsit jobban strukturálva vagy átstrukturálva és az olvasó számára világosabban jelenjenek meg ezek a kérdések.

ELNÖK: Megértem főtitkár úrnak a megközelítését. Pillanatnyilag nem szerkesztési problémáink vannak, hanem az a szándékunk, hogy azt a tényszerű helyzetet, hogy különböző szövegtesteket helyezzünk el, annak a nyilvánosságát biztosítsuk. Pillanatnyilag az van, hogy egy ülésre vagyunk attól, hogy jelentést állítsunk össze.

Amit az elnök úr, illetve amit Nyitrai képviselő úr mint a Fidesz képviselője át fog nekünk adni anyagot, az lesz az anyag. Tehát az a része lesz. Ami pedig megvan, az a jelenleg létező anyag. Ezen túlmenően a bizottság döntési mechanizmusába szerkesztési oldalról beavatkozni nem lehetséges. Jó?

Tehát, amit mi összerakunk, az lesz összerakva. Ez most pillanatnyilag úgy néz ki, hogy ami megvan anyag, az kerül ki, illetve Detrekői úréktól fogjuk elkérni az ő anyagukat, az információszabadság jogi garanciáinak felülvizsgálata témakörben, ami egy külön fejezetben fog szerepelni. Egyébként másunk nincs, és ezt megmutatjuk. Erre biztos különböző reflexiók lesznek, mint ahogy Nyitrai úr például felvetett számos olyan kérdést, amire én felkapom a fejemet. Például, hogyha a digitális átállás témakörét behozzuk, akkor azért bízom benne, hogy az inkább csak egy vetülete lesz, az e-befogadás oldaláról közelíti meg ezt az ügyet, mert az önmagában egy hatalmas témakör, amiben a Ház már hozott döntéseket, van hozzá stratégia, vannak Európa oldaláról lekötött határidők, Magyarországon van egy folyamat, ami működik. Vannak minősítések, hogy ki hogy látja, hogy hogyan megy, meg milyen lehetőségekkel és kockázatokkal bír a digitális átállás kérdésköre, különös tekintettel a közelítő határidőre. De hát az lehet, hogy nálunk csak három mondat lesz. Jó?

Tehát azért mondom, hogy attól még e-befogadásügyi vetülete elég sok mindennek van, különösen ilyen változó világban, ami most az elektronika, hírközlés és informatika.

Akkor viszont úgy suttyomban az Inforum két jelen lévő képviselője, akik közül az egyik a főtitkár, a másik az elnök, bocsássanak meg a többszöri hibáért, elvállalták azt, hogy ezt a nyilvánosságot a következő hetekben számunkra biztosítják. Köszönjük.

Kérdezem a bizottság jelen lévő tagjait, hogy más ügyet kívánunk-e még megbeszélni ma. (Nincs jelentkező.)

A következő ülést szerdára, a Gazdasági bizottság ülése utánra tervezzük. Várhatóan 11 óra a következő szerdán. Köszönöm a vendégek megjelenését, a képviselők jelenlétét.

Egyebek

Egyebekben van valakinek mondandója? (Nincs jelentkező.) Nincs. Az ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 15 óra 35 perc)

 

   

Márfai Péter
az eseti bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Lajtai Szilvia