KPSZB/33/2008.
KPSZB/105/2006-2010.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottságának
2008. november 10-én, hétfőn 12 óra 36 perckor
az Országház főemelet 64. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Napirend:

  1. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám - zárószavazás előkészítése)
  2. A Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról szóló 2001. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6741. szám - dr. Karsai József, Herbály Imre, Frankné dr. Kovács Szilvia és Godó Lajos (MSZP) képviselők önálló indítványa - döntés a tárgysorozatba-vételről és az általános vitára való alkalmasságról)

 

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről megjelent:

Elnököl: Varga Mihály (Fidesz), a bizottság elnöke

Szabó Lajos (MSZP), a bizottság alelnöke

Barabásné Czövek Ágnes (MSZP)

Boldvai László (MSZP)

Farkas Imre (MSZP)

Dr. Katona Béla (MSZP)

Dr. Kékesi Tibor (MSZP)

Molnár Albert (MSZP)

Schwartz Béla (MSZP)

Szabados József (MSZP)

Tukacs István (MSZP)

Varga Zoltán (MSZP)

Végh Tibor (MSZP)

Balla György (Fidesz)

Borsos József (Fidesz)

Dr. Dancsó József (Fidesz)

Mádi László (Fidesz)

Schmidt Ferenc (Fidesz)

Szijjártó Péter (Fidesz)

Tállai András (Fidesz)

Dr. Hargitai János (KDNP)

Herényi Károly (MDF)

Helyettesítési megbízást adott:

Dr. Katona Béla (MSZP) Varga Zoltánnak (MSZP),

Kovács Tibor (MSZP) Farkas Imrének (MSZP),

Molnár László (MSZP) dr. Kékesi Tibornak (MSZP),

Babák Mihály (Fidesz) Balla Györgynek (Fidesz),

Domokos László (Fidesz) Mádi Lászlónak (Fidesz),

Mádi László (Fidesz) dr. Dancsó Józsefnek (Fidesz).

Meghívottak részéről:

Hozzászólók:

Dr. Karsai József (MSZP), előterjesztő
Dr. Bathó Ferenc, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője

Bartal Róbert, a Pénzügyminisztérium osztályvezetője

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 36 perc)

VARGA MIHÁLY (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok. Köszöntök mindenkit. Tisztelt Bizottság! Megkezdjük munkánkat.

A kiküldött napirendi javaslatban két napirendi pont szerepel, ehhez kiegészítés nem érkezett. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat zárószavazás előtti módosító javaslatainak megvitatása az első napirendi pont, ezt követné a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról szóló 2001. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat megtárgyalása.

Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki a napirendi ajánlás elfogadását támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Igen. Tartózkodott? Nemmel szavazott? Nem volt ilyen. A bizottság tehát egyhangúlag elfogadta a napirendjét.

A zárszámadáshoz egy benyújtott módosító indítványt kell megtárgyalnunk. Az előterjesztő álláspontját kérdezem.

DR. BATHÓ FERENC (Pénzügyminisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Támogatjuk a javaslatot.

ELNÖK: Köszönöm. Tekintettel arra, hogy átvezetéseket látok benne, megköszönnénk, ha Bathó úr néhány kiegészítő mondatot fűzne hozzá.

DR. BATHÓ FERENC (Pénzügyminisztérium): Köszönöm szépen. Röviden összefoglalva arról van szó, hogy a tisztelt Ház megszavazott olyan módosító indítványokat, amelyeket a kormány azért nem támogatott, mert az ÁSZ megállapításaival nem voltak összhangban. Ezeket az indítványokat ennek ellenére megszavazta a Ház, ezért előállt az a helyzet, hogy az Állami Számvevőszék által megállapított kötelezettségeket, valamint a tisztelt Ház által megszavazott indítványokat össze kellett vezetni. Az indítvány, ami önök előtt van, ennek a feladatnak tesz eleget. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Észrevétel, kérdés a bizottság tagjai részéről van-e? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor szavazhatunk. Kérdezem, ki az, aki támogatja a módosító indítványt. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Tizenöt, MSZP + MDF. Ki az, aki nem támogatja? Tizenegy. Tartózkodott? Egy fő. A bizottság tehát támogatta az indítvány benyújtását. Köszönöm. Ezzel végeztünk is.

Áttérünk a másik napirendi pontra, a Magyar Fejlesztési Bankról szóló törvény módosítására, Karsai József, Herbály Imre, Frankné dr. Kovács Szilvia és Godó Lajos MSZP-képviselők önálló indítványára. Köszöntöm az előterjesztő képviselőit. Meg is adnám a szót Karsai képviselő úrnak. Parancsoljon!

DR. KARSAI JÓZSEF (MSZP), előterjesztő: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Nem szeretnék visszaélni a türelmükkel, de olyan rendkívül fontosnak tartom ezt az ügyet, amikor hét év után önálló képviselői indítványt nyújtok be, hogy saját magam szerettem volna nagyon röviden elmondani, miről van szó.

Már ötezer évvel ezelőtt is tudták azt az emberek, hogy amikor bőség van, el kell tenni, amikor szűkebb esztendő van, elő kell venni, körülbelül mindig ugyanazon az áron. Javaslatom hátterében egyetlen dolog húzódik meg. A kormány már megkezdte az MFB-ről szóló törvény módosítását, de ha nem ilyen módosító indítvánnyal kerülne a Parlament elé sürgős tárgyalással, az eljárás olyan hosszú ideig tartana hogy addigra tízezrével mennének tönkre a gazdálkodók. Azt hiszem, képviselőtársaim tapasztalják, hogy komoly a helyzet. Egész egyszerűen megállt a piac, Európában dupla áron vásárolják a gabonaféléket, közben Magyarországon már APEH-árverések indultak el. Most kaptam több értesítést, sem a búzát, sem a dinnyét, sem a kukoricát nem fizették ki azért, mert ha nálunk több terem, akkor nem tudunk vele mit kezdeni, ha kevés terem, akkor élelmiszerár-emelkedés van. Sajnos bizonyos bankok felvásárolják, kivonják a piacról a termést, és tönkremegy az állattenyésztésünk. Én nem szeretném azt, hogy 4 ezer forintért adják el a gabonát azok, akik off-shore cégeken keresztül értékesítik a meg sem vett, vagy 17 ezer forintért megvásárolt gabonaféléket.

Nagyon kérem a tisztelt bizottságot, minél hamarabb dönthessünk erről az indítványról, hogy egy közraktári felvásárlás el tudjon indulni. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy egyáltalán maga a hír, hogy a törvénymódosítási javaslat itt van a bizottság előtt, megmozdította a kukoricapiacot. Nem állami támogatást kérek, nem kegyelemkenyeret kérek, nem a jövő évi termésre kérek előleget, hanem egy megtermelt értékre kérek támogatást, hogy az a közraktárba be tudjon kerülni, és ne a spekulánsok adják el off-shore cégeken keresztül, 10 forintos haszonnal, mert így becsapják a gazdálkodókat. Nagyon sok gazda tönkremegy, mert az Uniónak vissza kell fizetni 200 milliárd AVOP- és EMVA-támogatást, ahogy elindul az eljárás a gazdálkodó ellen, és ha lejár a banktartozás, viszik a házukat, földjüket. Nyugodtan ki merem jelenteni, akkor aztán tényleg meg fogják vásárolni a nyugatiak a földjeinket, mert nem lesz értéke, hiszen a végrehajtó ott lesz minden parasztnál. Állítom, hogy egymillió tonnát sem kéne megvenni, mert olyan kicsi érték, és a rögtön húzná a piacot, ahogy elindulna a közraktárba ez a kukorica.

Miért mondom, hogy az MFB-törvény módosítására van szükség? Önök jobban tudják, hiszen ez a szakmájuk. Azért, mert a bankok most azt mondják, nincs pénzük arra, hogy hitelt adjanak. Az MFB-től ezt megkaphatnák, és a közraktári vásárlással a 100 euró 70 százalékáért, 70 euróért bekerülne, és helyrerántanánk mindenki tisztességét. Még egy indokot mondok, a legújabb felmérésem szerint 400 ezer ember a városokban 8-10 hektár föld után kap haszonbért. Ha ezt a haszonbért nem kapja meg, mert sem a búza, sem a kukorica nincs kifizetve vidéken a gazdálkodóknak, és ők nem tudják kifizetni a bérleti díjat, a városokban nem tudják kifizetni a téli számlájukat. Mert eddig mindig abból fizették, hogy megkapták a hektáronkénti 30 ezer forintot, és az elég volt a téli fűtésükre. Ha ezt nem kapják meg, akkor nézzük meg, mi lesz velük.

Bocsánat, hogy így elhúztam az idő, de nagyon kérem a segítségüket, mind az ellenzéktől, mind a kormánypártoktól.

ELNÖK: Köszönöm. Bartal Róbert, Pénzügyminisztérium!

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. A kormány a módosító javaslatot támogatja.

ELNÖK: Köszönöm. Kérdés, észrevétel? Ki kíván szólni? Mádi László!

MÁDI LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm. Az MFB statútumában, jelenlegi szabályozásában ilyen típusú beavatkozás finanszírozása nem szerepelt, ezért kell ezt a módosítást megtenni? Mert erről nem volt szó. Hogy komoly probléma van, azt vidéken élő emberekként látjuk, tudjuk. Ha az MFB erre jogilag fel lesz hatalmazva, akkor képes ezeket a finanszírozási hiteleket biztosítani a gazdálkodók számára? A kormány képviselőjét kérdezem.

ELNÖK: Kis türelem, Bartal úr, megvárjuk, hogy van-e több kérdés, és akkor egyszerre tud válaszolni. Dancsó József!

DR. DANCSÓ JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Az én kérdésem is hasonló lenne. Mennyire van összhangban a hitelintézeti törvénnyel, hogy a Magyar Fejlesztési Bank gyakorlatilag forgóeszköz típusú hitelezésbe fogjon? Ez azt jelenti ezek után, hogy mindenféle, a hitelintézeti törvény szerinti kereskedelmi banki jogosítványok kiterjesztésére módja és lehetősége lesz az MFB-nek? Tehát ez abba az irányba történő lépés, hogy ezt megkapja, vagy pedig ez egyszeri, egyedi, kivételes elbánási mód? Ilyen értelemben most kivételt kíván tenni a törvényalkotó a tekintetben, hogy ez a kifejezetten közraktározási típusú hitelezés elindulhasson az MFB részéről is?

A másik kérdésem arra vonatkozna, hogyan látja, a kereskedelmi bankok miért nem akarnak ilyen típusú hiteleket nyújtani. Karsai képviselő úr elmondta, hogy vélhetőleg azért nem kívánnak ilyen típusú hiteleket nyújtani, mert bizonyos kockázati elemeket találnak benne, amely meghaladja a kockázatviselési képességüket. A Magyar Fejlesztési Bank hogyan tudja kezelni ezeket a kockázatokat, amelyeket a kereskedelmi bankok nem akarnak, vagy nem tudnak? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Herényi Károly!

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm. Az a rövid kérdésem, hogy ki kapja ezt a hitelt. A felvásárló, a közraktár, vagy a termelő? Ki juthat hozzá?

ELNÖK: Köszönöm. Van-e még kérdés, észrevétel? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor az előterjesztő és a kormány képviselőjét illeti a szó. Melyikük kezdi? Bartal úr, parancsoljon!

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. Mint a javaslatból is kitűnik, ez nem automatikus felhatalmazás az MFB részére, hogy bármikor éven túli forgóeszközhitelt nyújtson, mivel a tevékenysége a beruházások finanszírozásában merül ki, alapvetően nem kereskedelmi banki tevékenységet végez. A szövegből kiderül, hogy két feltételnek kell teljesülnie. Egyszer egy piaci elégtelenséget kellene valamilyen módon kezelnie ennek a konstrukciónak, illetve kell hozzá egy konkrét kormányzati döntés, aminek határozat formájában kell megjelennie. A jövőben nem szeretnénk azt, hogy az MFB a kereskedelmi bankokhoz hasonló tevékenységet végezzen, tehát ez a javaslat egy átmeneti helyzetet próbál orvosolni, ami ma egyrészt a pénzpiaci válság kapcsán kialakult, hogy a hitelintézetek nagyon szűkösen jutnak forrásokhoz, másrészt a mezőgazdaságban a gabonaféléket nem igazán lehet normális értéken eladni.

Elméletileg ez a módosító javaslat lehetővé teszi az MFB számára, hogy akár közvetlenül, akár egy refinanszírozási hitelkonstrukciót meghirdetve, más hitelintézeteket bevonva lehetőséget biztosítson arra, hogy ezt a termésmennyiséget meg lehessen vásárolni. Ha közvetlen finanszírozásról beszélünk, akár a közraktárak, vagy a nagy gabonafelvásárlók juthatnak hitelhez, a közvetett, refinanszírozási konstrukció keretében egy kereskedelmi bank kerül közbeiktatásra, az fogja nyújtani ugyanezen személyi körnek a hitelt. A kereskedelmi bankok számára a forráshiány pótlását is próbálja ez a konstrukció megteremteni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Képviselő úr!

DR. KARSAI JÓZSEF (MSZP), előterjesztő: Köszönöm szépen a szót. Dancsó képviselő úrnak röviden mondanám, jó, hogy nem hallják Orosházán, amit mondott. Megmondom őszintén, nem ezt vártam. Azt hiszem, amikor emberekről van szó és egyértelműen arról, hogy a bankok nem azért nem adnak hitelt, mert kockázatos, hiszen itt megtermelt növényről van szó. Nem jövő évi finanszírozásról van szó. Az Uniót nézze meg, , brazil GMO-s kukoricát hoznak be Olaszországba, ez konkrét információ, Gőgös Zoltán volt kint Veronában. Már képesek behozni onnan is. Itt egy megtermelt érték és több százezer ember megmentéséről van szó. Ez kifejezetten politikai kérdés. Azt hiszem, itt elmondta a minisztérium képviselője, arról van szó, hogy háromféle módon is, de forrást biztosítson azoknak a tisztes közraktározóknak vagy bankoknak, amelyek hajlandóak erre. Nem szándékozom felsorolni, de a birtokomban van, hogy kik vettek meg tavaly 200-214 euróért kukoricát, és most 70 euróért árulják azt a négy éves kukoricát, ami már csak kazánba való. A bankok ne kupeckodjanak, ne akarják 100 százalékos tulajdonú cégeiken keresztül továbbértékesíteni. Ezt akarjuk elkerülni, hogy legalább a tisztes önköltség megmaradjon a gazdálkodóknál. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Mádi László!

MÁDI LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm. Tisztelt Képviselő Úr! Hogy világos legyen köztünk a párbeszéd: egyformán aggódunk. A jó szándékot nem vitatjuk, mi is szeretnénk támogatni azokat a lehetőségeket, amelyek ezeknek a nehéz helyzetben lévő embereknek életmentőnek minősíthetők. A technikai részleteket akarjuk világosan látni. Dancsó képviselő úr kérdése is erre vonatkozott. Tényleg fontos az ügy, de hogy az MFB belépjen ebbe a konstrukcióba, nem teljesen adekvát megoldás, az eddigi működés szempontjából nincs előzménye. Mi ezt nem kifogásoljuk, csak szeretnénk megtudni a részleteket.

Azt is szeretném megtudni, hogy körülbelül mekkora finanszírozási igény várható az MFB részéről, és milyen futamidejű hitelre lehet számítani. Az MFB likviditása biztosított az eddigi nyereséges működése miatt és más okokból is. Tehát lássuk azt, hogy mennyi ideig van szükség az MFB közbeiktatására. Egyébként nemcsak a gabonatermékek, hanem más agrártermékek esetében is olyan válságos helyzetek alakultak ki az elmúlt időszakban, ahol a beavatkozásra szintén lenne indok. Az a gond, hogy nemcsak a gabonaféléknél és nemcsak ebben az egy esetben vannak finanszírozási problémák. Tehát mennyi ideig és mennyi pénzről van szó?

ELNÖK: Szabados József!

SZABADOS JÓZSEF (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! A szocialista frakció támogatni fogja az előterjesztést, és arra kérjük az ellenzéket is, hogy támogassa a javaslatot. A Karsai képviselő úr által előadottak teljes mértékben indokolják ennek szükségességét. Azt, amit Dancsó és Mádi képviselő úr kérdezett, ne úgy vegye Karsai úr, hogy lekezelik a problémát, szerintem a tisztánlátás érdekében tették fel kérdéseiket. Biztos vagyok benne, hogy ők is segíteni szeretnének. Ezúton is azt kérem, hogy a piaci zavar levezetése érdekében támogassuk az előterjesztést. A kormány is elmondta, hogy kormányhatározat kell hozzá, egyedi esetről van szó, ezt támogatni érdemes. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Herényi Károly!

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm szépen. Nagyon szeretném támogatni, mert érzem, hogy fontos dologról van szó. De egyfelől mintha nem kaptam volna választ az előbbi kérdésemre, másfelől a k) pontban szereplő szöveg az én fejemben nem azonos azzal, amit szóban Karsai képviselő úr elmondott, mert itt a gazdálkodó szervezetek és önkormányzatok részére éven túli lejáratú forgóeszközhitelek finanszírozásában való részvételt tesz lehetővé ez a módosítás.

ELNÖK: Köszönöm. Dancsó József!

DR. DANCSÓ JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Valóban, ahogy Mádi képviselő úr is mondta, szintén csak az aggódás és az együttérzés hangján tudok szólni. Persze, megjegyezhetném azt is, hogy vajon mit szólnak a battonyai nyugdíjasok a tervezett 13. havi nyugdíjcsökkentéshez. Ha már személyeskedünk, ennyi beletartozik. De ennél fontosabb az, hogy ha a kormány képviselője azt mondja, hogy ez a kockázat az MFB részéről kezelhetőnek tűnik, illetve kezelhető, az azt jelenti, hogy a kormány jól felmérte ennek kockázatát, ilyen értelemben gyakorlatilag állami kockázattá teszi, amit most a kereskedelmi bankok valamilyen okból kifolyólag nem akarnak felvállalni. Ha a kormány képviselője azt mondja, hogy ez így rendben van, az MFB-n keresztül átvállalja a kockázatot, akkor semmi kifogásunk nem lehet, hiszen a problémát meg akarjuk oldani, és ha a kormány képviselője úgy látja, ahogy itt hallottuk, biztosan megvan erre az alapos indoka és oka. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Bartal úr, öné a szó!

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. Itt felmerült, hogy körülbelül mekkora hitelkeretről beszélünk. Nincs még döntés, de körülbelül 10-15 milliárdos nagyságrendű hitelkeretről van szó, ami az MFB rendelkezésére áll jelenleg is, tehát elméletileg ezt a forrást akár saját maga tudja finanszírozni, akár a kereskedelmi bankokon keresztül tud refinanszírozási forrást biztosítani. A kockázatvállalásról azt tudom mondani, hogy ez megtermelt termék, aminek van egy piaci ára, ez kerülne fedezetként finanszírozásra. A jelenlegi gyakorlatban az a probléma, hogy a hitelintézeteknél kamatverseny folyik, mert nincs forrásuk, nem tudnak miből finanszírozni. Ezt a problémát oldja meg az, hogy az MFB refinanszírozási forrást biztosít ezeknek az intézményeknek.

A kockázatvállalás az MFB esetében akkor jelenik meg, ha ő finanszíroz, ha a kereskedelmi bank finanszíroz, akkor az MFB a bank kockázatát nyújtja refinanszírozási kölcsön keretében, a kereskedelmi bank pedig a hitelfelvevő ügyfél kockázatát viseli. Tehát itt nem állami kockázatvállalás történik, csak az MFB esetében beszélhetünk kockázatvállalásról. A probléma az, hogy ebben a gazdasági helyzetben forráshiány jön létre, amelyet valamilyen módon kezelni kell ebben a szektorban. Ez egyébként előfordulhat az önkormányzati szektorban is, mert náluk is adódhatnak olyan kritériumok, amikor a kereskedelmi bankok nem lesznek hajlandóak közvetlen kölcsönt nyújtani, ezért van benne opcióként a gazdálkodó szervezetek mellett az önkormányzat is. De a kormányhatározat konkrétan fogja tartalmazni, hogy melyik az a személyi kör és mi az a hitelcél, akik és amire az adott kölcsönt igénybe vehetik. Köszönöm.

ELNÖK: Az előterjesztőé, Karsai úré a szó.

DR. KARSAI JÓZSEF (MSZP), előterjesztő: Köszönöm szépen. Ha tudom, hogy ilyen vita alakul ki, aminek egyébként örülök, akkor részletesebben szóltam volna az ügyről. Felhívom a tisztelt képviselőtársaim figyelmét, hogy pontosan 10 évvel ezelőtt volt 15 ezer forint a kukorica, erre abban az időben 135 helyen 50-60 ezer ember készült, és +3 ezer forintot kaptunk tonnánként. Tehát 18 ezer forint volt a kukorica ára, amikor egyharmada volt a műtrágya, negyede volt a gázolaj, harmada volt a növényvédő szer ára. Az input anyagoknál az illetékesek duplájára, triplájára emelték fel a műtrágya, a növényvédő szer árát azzal, hogy újra 4-5 ezer forint lesz a kukorica, miközben kiderült, hogy meg sem veszik. Itt nem az a baj, hogy most 2 ezerért veszik a kukoricát, az a baj, hogy nincs pénz, itt a válság, és közben meg sem veszik.

És egyre gondoljunk vissza, tisztelt képviselőtársaim. Volt egy intervenció Magyarországon. A magyar állam akkor keményen kifizette a 250 milliárd forintot, és az Unió tulajdonába került a kukorica. Ez olyan mintha én kifizetnék egy házat, de az Gipsz Jakabé lesz. Amikor 210 euróért eladtuk, az Unió levonta a költségeit, és ebből az országból elvitt 60 eurót haszonként. Ki húzott ebből hasznot, és ki szüntette meg? Az Unió megszüntette az intervenciót, ami haszonnal járt. Ha az egyik héten hasmenésem van, a másik héten székrekedésem, átlagosan jó a gyomorműködésem, de megeszi a fene mind a két hetet. (Sic!) Ott tartunk, hogy amikor többlettermésem van, gondoskodnom kell a szűk esztendőkről, be kell tennem a raktárba, ki kell fizetnem, mert itt nincs kockázat.

Itt térek ki a kockázatra. Képviselőtársaim! Dancsó képviselő úr! Tudja, hogy mit csinálnak a malmok? Tegnapelőtt egy péknél voltam, aki az udvaron érte utol a kovászt, mert olyan rossz búzát vesznek meg a malmok, takarmánybúzát, hogy ha beleteszik a lisztbe az adalékot, beleteszi a pék is az adalékot, úgy elindul a tészta, hogy az udvaron éri utol. Ilyen helyzet áll elő, és ez nagyon humorosan hangzik, de nagyon komoly. Ez mind azért van, mert ilyen hihetetlen piaci zavart engedünk, és szeretnénk elkerülni ezt a piaci zavart. Ennek nincs kockázata, mert ez egy megtermelt, raktárba tehető, lakattal lezárható termés. Akkor semmit nem lehetne ebben az országban tenni, ha azt mondanánk, hogy ebből nem lehet lopni. Mert itt mindent lehet lopni, még a Lánchidat is. Azt hiszem, az, hogy kockázat van, természetes. Egyetlen válaszom van még Dancsó képviselő úrnak. Nekem öt nyugdíjas szólt, mert ennyit találtam Battonyán, akinek több a nyugdíja 80 ezer forintnál. Tehát ott a 13. havi nyugdíjjal nincs különösebb gond. Gazdasági recesszió sincs, mert nincs gazdaság. Soha nem gondoltam volna, hogy hét év után örülök annak, hogy az ország legelmaradottabb kistérségében vagyok, mert nem érint egy ilyen hatalmas világgazdasági válság. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Ha nincs több hozzászólás (Nincs jelentkező.), szavazás következik az indítvány sorsáról. Először dönteni kell a tárgysorozatba-vételről. Kérdezem, ki az, ki a tárgysorozatba-vételt támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Köszönöm. Nem támogatja? Tartózkodott? Nem volt ilyen. A bizottság tehát egyhangúlag támogatta.

Szavaznunk kell az általános vitára való alkalmasságról is. Kérdezem, ki az, aki az általános vitára való alkalmasságot támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Köszönöm. Nem támogatja? Tartózkodott? Nem volt ilyen, tehát a bizottság egyhangúlag támogatta az általános vitára való alkalmasságot. Köszönöm szépen.

A bizottság előadója Szabados József lesz. Ezzel a napirendi ponttal is végeztünk.

Az ülés véget ért. Mindenkinek további jó munkát.

(Az ülés befejezésének időpontja: 13 óra 06 perc.)

 

 

Varga Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Csoknyay Edit