KPSZB/5/2007.
KPSZB/77/2006-2010.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottságának
2008. március 3-án, hétfőn 11 óra 44 perckor
az Országház főemelet 64. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat: *

Az ülés megnyitása *

A napirend elfogadása *

Az új tulajdonosi programról szóló, önálló képviselői indítványként benyújtott országgyűlési határozati javaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Göndör István szóbeli kiegészítése *

A kormány álláspontjának ismertetése *

Kérdések, vélemények, észrevételek *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

Az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Csobánczy Péter szóbeli kiegészítése *

Észrevételek, vélemények *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

Döntés a módosító indítványok benyújtásáról *

Az ülés bezárása *


Napirendi javaslat:

  1. Az új tulajdonosi programról szóló országgyűlési határozati javaslat (H/5075. szám - Göndör István (MSZP) és Gusztos Péter (SZDSZ) képviselők önálló indítványa - általános vita)
  2. Az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/5125. szám - általános vita első helyen kijelölt bizottságként)

 

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről megjelent:

Elnököl: Varga Mihály (Fidesz), a bizottság elnöke

Szabó Lajos (MSZP), a bizottság alelnöke

Barabásné Czövek Ágnes (MSZP)

Boldvai László (MSZP)

Farkas Imre (MSZP)

Dr. Katona Béla (MSZP)

Dr. Kékesi Tibor (MSZP)

Molnár Albert (MSZP)

Molnár László (MSZP)

Schwartz Béla (MSZP)

Szabados József (MSZP)

Szűcs Erika (MSZP)

Végh Tibor (MSZP)

Dr. Gegesy Ferenc (SZDSZ)

Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ)

Mádi László (Fidesz)

Schmidt Ferenc (Fidesz)

Szijjártó Péter (Fidesz)

Tállai András (Fidesz)

Dr. Hargitai János (KDNP)

Herényi Károly (MDF)

Helyettesítési megbízást adott:

Kovács Tibor (MSZP) Szabó Lajosnak (MSZP),

Tukacs István (MSZP) Szabados Józsefnek (MSZP),

Schwartz Béla (MSZP) Barabásné Czövek Ágnesnek (MSZP),

Babák Mihály (Fidesz) Mádi Lászlónak (Fidesz),

Balla György (Fidesz) Schmidt Ferencnek (Fidesz),

Dr. Dancsó József (Fidesz) Szijjártó Péternek (Fidesz),

Domokos László (Fidesz) Varga Mihálynak (Fidesz),

Szijjártó Péter (Fidesz) Tállai Andrásnak (Fidesz).

Meghívottak részéről:

Hozzászólók:

Göndör István (MSZP), előterjesztő
Kovácsné Egedi Éva, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője
Csobánczy Péter, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője
Karácsony Imréné, a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 11 óra 44 perc)

Az ülés megnyitása

VARGA MIHÁLY (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Elnézést kérek mindenkitől a kis időbeli csúszásért, de a Pénzügyminisztérium munkatársai még nem értek ide. (Rövid szünet után Göndör István előterjesztő megérkezik az ülésre, de szinte azonnal ki is megy a teremből.)) Tisztelt Bizottság! Immár hivatalosan is köszöntök mindenkit. Bár a Pénzügyminisztérium képviselői még mindig nem érkeztek meg, de a 2. napirendi pont előterjesztője, Göndör István itt volt, amíg ki nem ment az ajtón. Köszöntöm a bizottság tagjait, munkatársait, a gyorsíró kisasszonyt, az ülésünk iránt érdeklődőket. Reméljük, hogy hamarosan utóbbiak között köszönthetjük a Pénzügyminisztérium munkatársait is.

A napirend elfogadása

Két napirendi pontot kell megtárgyalnunk, az egyes adótörvények módosításáról, valamint az új tulajdonosi programról szóló előterjesztést. A javaslathoz kiegészítés nem érkezett. Kérdezem, ki az, aki a napirendi ajánlással egyetért. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Huszonhat. Tartózkodott? Nemmel szavazott? Nem volt ilyen. A bizottság elfogadta napirendjét, tehát rátérhetünk az egyes napirendi pontok tárgyalására.

Az új tulajdonosi programról szóló, önálló képviselői indítványként benyújtott országgyűlési határozati javaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Az új tulajdonosi programról szóló országgyűlési határozati javaslattal kezdünk, H/5075. szám alatt Göndör István és Gusztos Péter képviselők önálló indítványával. Az általános vitára való alkalmasságról kell döntenünk. Tisztelettel köszöntöm Göndör képviselő urat, meg is adom a szót, hogy szóbeli kiegészítést tegyen az indítványukhoz.

Göndör István szóbeli kiegészítése

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP), előterjesztő: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Gusztos Péterrel benyújtott javaslatunk, azt hiszem, nem nagy terjedelmű, tehát a képviselők talán kivétel nélkül ismerik. Két lényeges elemére szeretném csak felhívni a figyelmet. Az egyik az, hogy szabjunk egy határidőt, a kormány meddig nyújtsa be azokat a javaslatokat, amelyek ezt az új tulajdonosi programot érintik. A másik, hogy az Országgyűlésben lévő képviselők tudását, tapasztalatát hasznosítsuk egy eseti bizottságban, hogy azokat a hibákat, amelyeket akár a kárpótlásnál, akár a korábbi munkavállalói tulajdonosi programoknál kénytelenek voltunk elviselni, eltűrni, és ez az egész társadalomra igaz, próbáljuk a lehető legmininálisabbra csökkenteni. Kérem önöket, hogy támogassák indítványunkat.

A kormány álláspontjának ismertetése

ELNÖK: Köszönöm a rövid kiegészítést. A kormány képviseletében?

KOVÁCSNÉ EGEDI ÉVA (Pénzügyminisztérium): Kovácsné Egedi Éva, Pénzügyminisztérium.

ELNÖK: Igen, parancsoljon!

KOVÁCSNÉ EGEDI ÉVA (Pénzügyminisztérium): Az indítványt támogatjuk.

Kérdések, vélemények, észrevételek

ELNÖK: Kitűnő az összhang az előterjesztő és a kormány között. A bizottság tagjait illeti a szó, hogy kérdéseket tegyenek fel, véleményt mondjanak. Kérdezem, ki kíván szólni. Molnár László!

MOLNÁR LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Képviselőcsoportunk bízik benne, hogy a kormány megfelelő előterjesztést fog készíteni, legalábbis a társadalmi vitára alapozottan. Jó lehetőséget látunk abban, hogy a parlamenti kontroll, a nyilvánosság, átláthatóság vonatkozásában és nem utolsósorban a szakmai szempontok figyelembevételével olyan döntés szülessen majd, amely társadalmi konszenzuson alapszik. Támogatjuk az előterjesztést általános vitára is. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. További észrevétel? (Nincs jelentkező.) Ha most senki nem kíván szólni, akkor én kezdeném a kérdések sorát. Esetleg megosztanák-e velünk azt, hogy pontosan milyen konstrukción dolgozik a kormány? Mert ez megkönnyítené annak a kérdésnek az eldöntését, hogy javaslatukat tudjuk-e támogatni, vagy sem. Mi, azon túl, amit a miniszterelnök erről elmondott, sokat nem tudunk, de lehet, hogy Göndör Istvánnak vannak olyan információi, amelyek segítenek bennünket a tájékozódásban.

Van-e további kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor az előterjesztőnek adnám vissza a szót. Parancsoljon!

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP), előterjesztő: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Én a kormány helyett nem tudok válaszolni, de ahogy a miniszterelnök úr elmondta, több változatban gondolkodnak, több lehetőséget akarnak kínálni. Ma a kormány nyitott arra, hogy mely vállalatok részvényei kerüljenek be a rendszerbe, és teljesen nyitott arra, hogy milyen legyen az a kedvezményes vásárlási program, aminek alapján a lehető legszélesebb kör részt tud venni ebben. Éppen ezért hangsúlyoztam az első pontban, hogy mi Gusztos Péterrel egy határidőt szabtunk, hogy lehetőleg 2008. június 30-ig kerüljön a Ház elé ez a program, hogy legyen lehetősége minden képviselőnek ezt megismerni, és legyen lehetőségünk ezt megvitatni.

ELNÖK: Ennyi, képviselő úr?

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP), előterjesztő: Igen, köszönöm szépen.

ELNÖK: Ez nem sok, mondhatnám, okosabbak nem lettünk. De mert itt van a kormány képviselője, esetleg kérdezzük meg őt, hogy tud-e többet mondani erről a köznyelven csak népi részvénynek nevezett akcióról.

KOVÁCSNÉ EGEDI ÉVA (Pénzügyminisztérium): Úgy gondolom, hogy itt még aprólékos részletekről beszélni idő előtti lenne. Annyit mondhatok, hogy nem a nulláról indulunk. Ez a program a készülő állami vagyonhasznosítási stratégia kapcsán is felmerült már. A felmérések elkészültek, és azt mondhatom, hogy a kormány részéről határidőre le fogjuk tenni a javaslatot az asztalra.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Tehát lázasan dolgozik mindenki. Köszönjük. Kérdés, észrevétel? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor a döntés következhet az általános vitára való alkalmasságról. Kérdezem, ki az, aki ezt támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Tizenhét. Nem támogatja? Hét. Tartózkodott? Kettő. A bizottság 17 igen szavazattal, 7 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak minősítette az előterjesztést. A többségi vélemény előterjesztője? Molnár László jelentkezett, hogy szeretne előadó lenni. A kisebbségi véleményt Mádi László mondja el. Ezzel a napirendi pontot lezárom. Köszönöm szépen a részvételt.

Az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatra. Tisztelettel köszöntöm Csobánczy Pétert, az áfatörvény "atyját" a bizottság ülésén. Hát, minden gyerek nevelésre szorul, és úgy látom, ez az új szülemény is rászorul arra, hogy némi pálcát kapjon. Ez fog most megtörténni. Ez az előterjesztés a T/5125. számot kapta. Megadom a szót Csobánczy úrnak, hogy észrevételeket fűzzön hozzá. Parancsoljon!

Csobánczy Péter szóbeli kiegészítése

CSOBÁNCZY PÉTER (Pénzügyminisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Igen rövid lennék. Elnök úr is utalt arra bevezetőjében, hogy ha tetszik, pálcát kell törni, de talán nem ilyen súlyos a helyzet. Egy nagy terjedelmű új törvényről van szó, és a gyakorlati működés során felmerült egy-két olyan probléma, amit jogalkotási eszközökkel kezelni szükséges. Erre tesz kísérletet a törvényjavaslat.

Kiemelném a fordított adózással kapcsolatos rendelkezések pontosítását. A jogalkalmazás során sok félreértés kapcsolódott a fordított adózás intézményéhez az ingatlanok esetében. A törvényjavaslat próbálja egyértelműbbé tenni a helyzetet e tekintetben, illetve a fordított adózás alkalmazásánál az ügyletek körét szűkíteni. Ez az egyik lényeges, kiemelésre méltó változtatás a törvényjavaslatban.

A másik az adómentes importtal összefüggő szabályok bizonyos fokú módosítása, különösképpen abban a vonatkozásban, hogy a törvényjavaslat újból lehetőséget teremt arra, hasonlóan a korábbi szabályozáshoz, hogy ha valaki nem regisztrált Magyarországon áfaalanyként, akkor is lehessen Magyarországon vámkezelni terméket, és innen a közösség más tagállamába értékesíteni, illetve továbbítani terméket. Az adómentesség érvényesülése a törvényjavaslat szerint bizonyos feltételek mellett nem igényel regisztrációt az importáló számára. Itt a közvetett vámjogi képviselő jogintézményét alkalmazzuk, ami a vámjogban bevált jogintézményt jelent.

A harmadik dolog, ha tetszik, Pokorni úr önálló indítványához kapcsolódik. A tisztelt bizottság, ha jól emlékszem, három héttel ezelőtt foglalkozott a képviselő úr önálló indítványával, ami a lakóingatlanok bérbeadása tekintetében lehetővé tette volna azt, hogy ne terjedjen ki az adókötelezettség választása lakóingatlan bérbeadására vonatkozóan. Akkor jeleztem a bizottság ülésén, hogy az abban a formában nem fogadható, hiszen csak az önkormányzatokra szűkítette volna a választás jogát. Most a törvényjavaslat tartalmilag a képviselő úr indítványával azonosan, de immár technikai szempontból is megfelelően rendezi a változtatásokat.

A negyedik, amit megemlítenék, a pontosítások köre. A törvény elfogadásakor bizonyos hibák is bekerültek, a törvényjavaslat ezeket küszöböli ki. Röviden ennyit szerettem volna elmondani. Köszönöm.

Észrevételek, vélemények

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság tagjait kérdezem, ki kíván szólni. Mádi László!

MÁDI LÁSZLÓ (Fidesz): Nem tudom, hogy minden problémát kiküszöböl-e ez a törvényjavaslat. Attól tartok, hogy nem. Azt az egy mondatot azonban mindenképpen megéri megjegyezni, hogy a kapkodó törvényalkotásnak, az előkészítetlen törvényeknek ez a böjtje, hogy óriási jogbizonytalanságot idéz elő. Hiszen hónapok óta zajlik ezzel kapcsolatosan a jogértelmezési vita, a problémák, feszültségek mindenütt tág teret kaptak. Azt gondolom, ezt el lehetett volna kerülni, ha megfelelő a törvény-előkészítés minősége. Sajnos, nem ez történt, és attól tartok, hogy még most sem kerül teljes mértékben nyugvópontra, de ez a jövő zenéje. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Tállai András!

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Csak megerősíteni szeretném a Mádi László által elmondottakat. Hiszen nem nagyon van arra példa, hogy a parlament elfogad novemberben egy törvényt, és lám-lám, februárban már maga a kormány kezdeményezi, hogy egy 15 oldalas törvényjavaslattal ugyanezt a törvényt pontosítsuk, módosítsuk, helyre tegyük. Ha ezt elfogadja az Országgyűlés, lehet, hogy majd ennek is jön két hónap múlva, májusban egy módosítása, aztán majd annak is jön egy módosítása júliusban, vagy augusztusban, vagy ki tudja, mikor. Tanulságos történet ez. Sajnos igaz lett, amit az általános vitában elmondtunk, hogy egy közel 500 paragrafusból álló törvényjavaslat esetében - ez maga az adótörvénycsomag volt, de itt többnyire az áfatörvényre vonatkozó módosítások vannak, illetve az adózás rendjéről szóló törvény módosítása - egyszerre sok volt a törvényhozóknak egy teljesen új áfatörvény megalkotása. Itt van az eredménye.

Ez egy dolog. Szerintem ebből le kellene vonni a tanulságot a kormánynak és a kormánypárti képviselőknek. Engem leginkább az érdekelne, hogy hogyan tovább ezzel a törvényjavaslattal. Nem olyan nagy titok, hogy ezt megelőzte egy bizonyos ötpárti kezdeményezés. Szeretném megtudni a kormánypárti képviselőktől, hogy mi ennek a további története, hiszen a parlament ülésén nem látom a napirendi pontok között. Hogyan, mikor tárgyalja az Országgyűlés, ha ez megkapja a támogató többséget. Ha erre valaki esetleg tudna válaszolni, megköszönném. (Szabó Lajos jelentkezik.)

ELNÖK: További hozzászólók? Miután mindenki elmondta, hogy miért is ülünk itt... Katona Béla jelentkezett? Parancsoljon!

DR. KATONA BÉLA (MSZP): Csak azért jelentkeztem én, mert nem láttam Szabó Lajos kezét. Az eredeti elképzelés az volt, hogy amennyiben a bizottság ma támogatja ennek a törvényjavaslatnak a benyújtását, akkor délben egy rendkívüli házbizottsági ülésen a Házszabálytól való eltéréssel lehetővé tesszük azt, hogy a mai napon lefolytatódjon az általános vita, holnap a részletes vita, jövő héten hétfőn pedig lehessen szavazni a módosító javaslatokról, és a végszavazás is megtörténhessen. Ez az eredeti program elméletileg még most is fennáll. Őszintén szólva, végighallgatva Mádi és Tállai képviselő urak véleményét, most már nem vagyok olyan biztos benne, hogy meg fogom szavazni a Házszabálytól való eltérést. Ezek szerint nem olyan súlyú dologról van szó, holott eddig úgy nézett ki, hogy az ötpárti egyeztetésen megvolt az egyetértés. De ez csak az én személyes véleményem, ettől még a menetrend forgatókönyve úgy alakul, ahogy az előbb elmondtam.

ELNÖK: Az is szép dolog, ha szubjektív, személyes érzelem befolyásolja a képviselőket, és ez nyilván valamennyiünkkel így van, de szerintem a célt kell nézni. Kormányzati előterjesztéssel állunk szemben, tehát Katona Bélának is javaslom megfontolásra, mérlegelje majd a szavazáskor, hogy a gyorsítás, vagy a lassítás mellett lesz-e. Szabó Lajos alelnök úr jelentkezett. Megadom a szót.

SZABÓ LAJOS (MSZP): Köszönöm. Az önkormányzati bizottság saját kezdeményezésére megtárgyalta a múlt héten az áfatörvénnyel kapcsolatos önkormányzati problémákat. Ennek megfelelően ott egyetértésre jutottak a megoldási módok tekintetében, és mára Jauernik István, a bizottság elnöke összehívott egy ötpárti egyeztető fórumot. Az egyeztető fórum előtt az MDF képviselője jelezte álláspontját, a KDNP képviselője jelen volt, az SZDSZ és az MSZP képviselői jelen voltak, illetve jelen voltak önkormányzati szövetségek vezetői is. A legnagyobb ellenzéki párt részéről áttételesen volt jelen Ódor képviselő úr, aki a megyei önkormányzati szövetséget képviselte.

Erről az ötpárti egyeztetésről jegyzőkönyv készült, ami azt tartalmazza a végén, hogy abban egyetértés volt a jelenlévők között, hogy Házszabálytól való eltéréssel tárgyalja meg ezt a törvényt a Ház. A költségvetési bizottság felé érkezett olyan kérés, igény, amely arról szólt, hogy ehhez a törvényhez módosító indítványokat nyújtson be. Ezek a módosító indítványok azokra a kérdésekre irányulnak, amelyeket az önkormányzati bizottságban a jelenlévők egyhangúlag fogalmaztak meg, és amelyek mindannyiuk támogatását bírták.

Ezek közül is az egyik legfontosabb az étkezési szolgáltatás visszatétele az áfaköteles körbe, megfelelő garanciákkal és olyan átmeneti intézkedésekkel, amelyek lehetővé teszik, hogy az önkormányzatok a tavalyi módon tudják az ezzel kapcsolatos kiadásaikat, bevételeiket az áfa szempontjából elszámolni. De a parlament számára is határoz meg feladatot, hiszen ezt a módszert csak átmeneti módon lehet 2008. december 31-ig fenntartani. Utána nekünk a költségvetés tárgyalásakor megoldást kell találni arra, hogy hogyan lehet ezt a módszert véglegesíteni, és az EU-jogrenddel összhangban megvalósítani.

A másik módosítás, amit az önkormányzatok szövetségei kértek, illetve az önkormányzati bizottságban felmerült, hogy az építmény és telekadó adóalapjának meghatározásakor azt a tavalyi tárgyaláskor elvetett módot hozza vissza a parlament, amely lehetővé teszi, hogy az önkormányzatok az építmény- és telekadót három adóalapra vethessék ki. Ezzel az önkormányzatok mozgástere bővül. Ezeket a módosító indítványokat kérik, akik ott voltak az ötpárti egyeztetésen, hogy a költségvetési bizottság adja be, és ezeknek konszenzusos támogatása esetén van arra mód, hogy ezek a módosítások jövő hétfőn, amennyiben döntünk a Házszabálytól való eltérésről, megszavazásra kerüljenek.

A kormány által beterjesztett csomagról az az MSZP képviselőcsoportjának véleménye - tudomásul véve azokat a felvetéseket, amelyeket az ellenzéki képviselők tettek, de látva azt, hogy egy teljesen újrakodifikált, teljesen más szemléletű áfatörvény került elfogadásra tavaly, amely magában hordozza az említett értelmezési problémákat is, és bár bizonyos szabályokat nem is kellene bevezetni, hiszen az értelmezésből adódnának -, hogy támogatjuk a kormánynak azt a törekvését, hogy most az értelmezések szabályba foglalásával is segíteni kívánja a törvény alkalmazhatóságát. Támogatjuk azokat az adózó állampolgárok számára jobbító szándékú felvetéseket, amelyeket a kormány behozott. Külön örülünk neki, hogy az itt, a költségvetési bizottságban elhangzottak alapján még a kormány eredeti szándékai bővültek. Pokorni képviselő úr önálló indítványára a kormány képviselője is hivatkozott, hogy az beépítésre került.

A reggeli ötpárti egyeztetésen az MSZP frakciója nevében megfogalmaztuk azt is, hogy mivel ez a javaslat gyorsított eljárásban tud átmenni a Házon, ha mindannyian így szeretnénk, viszonylag kevesebb idő van Házon belül az egyéb módosítások vitájára. De mi ezt is fontosnak tartanánk. Ezért mindenképpen partnerek vagyunk abban, hogy ha bármely frakciónak más típusú módosító indítványa is lenne még a most tárgyalt áfatörvényhez, akkor a szocialista frakció nevében a házszabályszerűség támogatását fel tudjuk vállalni minden módosító indítványnál, lehetővé téve azt, hogy erről a Házban, ha rövidebb ideig is, de vitatkozni lehessen. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ahhoz, amit szeretnénk beadni, kérnénk az ellenzék, vagy bármelyik más párt támogatását minden feltétel nélkül, de ezt a támogatást mi sem tudjuk megadni minden feltétel nélkül, csak a benyújtáshoz és az Országgyűlésben való szavazáshoz tudjuk hozzásegíteni módosító indítványaikat.

Mindezek alapján a szocialista frakció nevében javaslom, hogy a Házszabálytól való eltéréssel tárgyaljuk meg ezt, tartsuk általános vitára alkalmasnak a kormány által benyújtott törvényjavaslatot. Lehetőség szerint még ma, az általános vita megkezdéséig, egy újabb bizottsági ülésen adjuk be azokat a módosító javaslatokat, amelyekhez az ötpárti egyeztetésen részt vevő képviselőcsoportok megadták a támogatásukat. Holnap kerüljön sor azoknak a bizottsági módosító javaslatoknak a benyújtására, amelyeket a mai napon bármely frakció kidolgoz, és akkor egy részletes vita lefolytatása után, ahol mindenki el tudja mondani a véleményét, a bizottsági ülésen be tudjuk nyújtani azokat a bizottsági módosító indítványokat, amelyekre igény van. Így a jövő héten, ha ehhez megvan a konszenzus, mert hangsúlyozom, hogy ragaszkodunk ebben a kérdésben a konszenzushoz, hiszen az előkészítés is így zajlott, a parlament dönteni is tud. Köszönöm a figyelmet.

ELNÖK: Köszönöm. Kérdezem, kíván-e még valaki hozzászólni. (Nincs jelentkező.) Csobánczy úr?

CSOBÁNCZY PÉTER (Pénzügyminisztérium): A kormány partnerségét tudom csak ígérni abban, amit Szabó Lajos úr elmondott.

ELNÖK: Nyilván nem minden korlát nélkül. Ha a vizitdíjra adnánk be javaslatot, azt mérlegelné a kormány.

CSOBÁNCZY PÉTER (Pénzügyminisztérium): Az eljárásra vonatkozóan.

ELNÖK: Így értettem én is. Mielőtt szavaznánk, egy perc technikai szünet következik, ugyanis újabb anyag érkezett az előterjesztéshez. Kérem a bizottság munkatársait, hogy osszák ki a bizottság tagjainak a módosító javaslatokat. Közben egy dolgot mondanék, alelnök urat kiegészítve: azért döntenénk most erről a javaslatról, amire várunk, mert akkor nem kell az interpellációkat követően összeülnünk még egy bizottsági ülésre. Így csak holnap tartanánk bizottsági ülést 11 órakor.

A helyi adókhoz kötődő szabályozás módosítására várunk. Megvárjuk-e, vagy elegendő az, ha egy szóbeli ismertetést tart Csobánczy úr? Ismeri a javaslatot, Csobánczy úr? (Csobánczy Péter: Államtitkár asszonyra vár a feladat.) Akkor államtitkár asszonyt kérném meg, hogy néhány mondatban ismertesse ezt a javaslatot. Nem várjuk meg, amíg felérkezik a szöveges változat, így is tud dönteni a bizottság. Parancsoljon!

KARÁCSONY IMRÉNÉ (Pénzügyminisztérium): Köszönöm szépen. A helyi adóról szóló törvény akként módosulna a javaslat szerint, hogy választhatóvá válna az építményadó alapjának meghatározása esetén az érték alap, a négyzetméter alap, illetve a korrigált forgalmi érték alap. Tehát visszakerülne a korábbi két lehetőség az önkormányzatok számára. Jelenleg egy lehetőség van, érték alapon megállapítani az adót. A javaslat szerint a négyzetméter, illetve a korrigált forgalmi érték alapján is lehetőség lenne az adó megállapítására, egyebekben az adó mértékei nem változnának.

ELNÖK: Köszönöm. Hozzá lehet szólni. Mádi László!

MÁDI LÁSZLÓ (Fidesz): Az a kérdésem lenne, hogy amennyiben a település nem veti ki ezt az adót, mert ugye, a település dönti el az adó kivetésének lehetőségét, az bármilyen szempontból jár-e valamilyen jogkövetkezménnyel a település egyéb bevételei, működése, gazdálkodása tekintetében.

ELNÖK: További kérdés esetleg? (Nincs jelentkező.) Nincs. Államtitkár asszony!

KARÁCSONY IMRÉNÉ (Pénzügyminisztérium): Ez a javaslat csak az adó megállapításának lehetőségét érinti, mást nem.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Köszönöm. Akkor a szavazás következik. Először a T/5125. számú törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról kell döntenünk mint első helyen kijelölt bizottság. Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki a javaslat általános vitára való alkalmasságát támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Húsz. Tartózkodott? Nemmel szavazott? Négy. A bizottság általános vitára alkalmasnak találta.

Döntés a módosító indítványok benyújtásáról

Most a módosító indítványok benyújtásáról kell döntenünk. Kér-e valaki külön-külön szavazást minden módosító javaslatról, vagy dönthetünk együtt ezekről? (Jelzésre.) Dönthetünk egyben. Jó, ez megkönnyíti az én dolgomat is. Öt módosítás van, amiről együttesen kell döntenünk. Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki ezek benyújtását bizottsági indítványként támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Huszonkettő. Tartózkodott? Kettő. Ezzel megspóroltuk a délutáni bizottsági ülést. Ha nincs több észrevétel, vagy nincs több indítvány bizottsági módosító javaslatok benyújtására, akkor köszönöm a bizottság tagjainak és a meghívottaknak a részvételt.

Az ülés bezárása

A bizottsági ülést berekesztem. Holnap 11 órakor találkozunk. További jó munkát mindenkinek.

(Az ülés befejezésének időpontja: 12 óra 21 perc.)

 

 

Varga Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Csoknyay Edit