ISZB-11/2009.
(ISZB-80/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Ifjúsági, szociális és családügyi bizottságának
2009. május 11-én, hétfőn, 9 óra 02 perckor
a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A magyar jelnyelvről szóló törvény megalkotásáról szóló határozati javaslat (H/9423. szám) (Soltész Miklós (KDNP), Hirt Ferenc (Fidesz), Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi (MSZP) és Béki Gabriella (SZDSZ) képviselők önálló indítványa) *

Dr. Páva Hanna (SZMM) állásfoglalása *

Szavazás a tárgysorozatba-vételről *

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról *

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára vonatkozó szabályozás *

szigorításáról szóló határozati javaslat (H/9386. szám) (Hagyó Miklós (MSZP) képviselő önálló indítványa) *

Hagyó Miklós országgyűlési képviselő szóbeli kiegészítője *

Dr. Páva Hanna (SZMM) állásfoglalása *

Kérdések, vélemények *

Horváth Péter (SZMM) reflexiója *

Hagyó Miklós országgyűlési képviselő válaszadása *

Szavazás a tárgysorozatba-vételről *

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról *

Egyebek *

 

Napirendi javaslat

1. Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita:

a) A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára vonatkozó szabályozás szigorításáról szóló határozati javaslat (H/9386. szám) (Hagyó Miklós (MSZP) képviselő önálló indítványa)

b) A magyar jelnyelvről szóló törvény megalkotásáról szóló határozati javaslat(H/9423. szám) (Soltész Miklós (KDNP), Hirt Ferenc (Fidesz), Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi (MSZP) és Béki Gabriella (SZDSZ) képviselők önálló indítványa)

2. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Vidorné Dr. Szabó Györgyi (MSZP), a bizottság elnöke

Winkfein Csaba (MSZP), a bizottság alelnöke
Soltész Miklós (KDNP), a bizottság alelnöke
Bókay Endre (MSZP)
Deák Istvánné (MSZP)
Dér Zsuzsanna (MSZP)
Érsek Zsolt (MSZP)
Farkas Imre (MSZP)
Dr. Juhászné Lévai Katalin (MSZP)
Lombos István (MSZP)
Rónavölgyi Endréné (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP)
Török Zsolt (MSZP)
Dr. Iván László (Fidesz)
Koszorús László (Fidesz)
László Tamás (Fidesz)
Dr. Szabó Erika (Fidesz)
Vígh Ilona (Fidesz)
Dr. Lanczendorfer Erzsébet (KDNP)
Béki Gabriella (SZDSZ)
Dr. Dragon Pál (független)

Helyettesítési megbízást adott:

Érsek Zsolt (MSZP) megérkezéséig Dér Zsuzsannának (MSZP)
Farkas Imre (MSZP) megérkezéséig Bókay Endrének (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP) Dr. Tóth Istvánnak (MSZP)
Dr. Szabóné Müller Timea (MSZP) Deák Istvánnénak (MSZP)
Tóbiás József (MSZP) Rónavölgyi Endrénének (MSZP)
Török Zsolt (MSZP) megérkezéséig Winkfein Csabának (MSZP)
Hirt Ferenc (Fidesz) Vígh Ilonának (Fidesz)
Dr. Hoppál Péter (Fidesz) László Tamásnak (Fidesz)
Koszorús László (Fidesz) megérkezéséig Soltész Miklósnak (KDNP)
Dr. Tiba István (Fidesz) Dr. Szabó Erikának (Fidesz)
Dr. Zombor Gábor (Fidesz) Dr. Lanczendorfer Erzsébetnek (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Hagyó Miklós országgyűlési képviselő
Dr. Páva Hanna főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Horváth Péter szakmai tanácsadó (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 9 óra 02 perc)

Elnöki megnyitó

DR. VIDORNÉ DR. SZABÓ GYÖRGYI (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Megkezdjük a bizottság ülését. Ismételten kérem a kedves képviselőtársakat, hogy foglaljanak helyet.

Tisztelettel és szeretettel köszöntöm az Ifjúsági, szociális és családügyi bizottság jelenlevő tagjait, kedves vendégeinket, meghívottakat.

A kiküldött napirendről szeretném, ha véleményt nyilvánítanánk, hogy így változás nélkül el tudjuk-e fogadni; illetve nekem van egy változtatási javaslatom. Kérem tisztelettel, hogy az a) és b) pontokat cseréljük meg, tekintettel arra, hogy a b) pont kedves meghívottjai itt vannak: a magyar jelnyelvről szóló törvény megalkotásáról szóló határozati javaslat tárgyában és b) pontnak tegyük a mozgáskorlátozottakról szóló határozati javaslatot, valamint az egyebekkel fejezzük be a mai munkát.

A napirend elfogadása

Aki a napirendi pontokkal ilyen formában egyetért, kérem, emelje fel a kezét. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangúan támogattuk a napirendet.

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A magyar jelnyelvről szóló törvény megalkotásáról szóló határozati javaslat (H/9423. szám) (Soltész Miklós (KDNP), Hirt Ferenc (Fidesz), Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi (MSZP) és Béki Gabriella (SZDSZ) képviselők önálló indítványa)

Tehát, amint mondottan az 1. napirend b) pontjához a H/9423. számú országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételéről, illetve általános vitára való alkalmasságáról kell majd kettőt szavaznunk.

A kérdéshez segítséget kapunk a Szociális és Munkaügyi Minisztériumtól. Szeretettel köszöntöm Dr. Páva Hanna főosztályvezető asszonyt és Horváth Péter szakmai tanácsadó urat.

Elsőként az indítványt jegyző képviselőtársak valamelyike fog szólni. Megkérdezem Soltész Miklós alelnök urat, hogy kíván-e szólni. (Soltész Miklós: Egészen röviden.)

Egy szép mondatot kérek!

SOLTÉSZ MIKLÓS (KDNP): Annyit szeretnék mondani, hogy köszönet képviselőtársaimnak, akik aláírták és köszönöm szépen mindenkinek, hogy sok év vajúdás után közösen tudtunk aláírni egy olyan javaslatot, amely előremutató és azt gondolom, hogy a szociális, családügyi bizottságban - főleg azoknak, akik a fogyatékos területen dolgoznak évtizedek óta - ez egy részsikere lesz.

ELNÖK: Köszönöm szépen alelnök úr.

A kormány álláspontját szeretnénk kérdezni a határozati javaslat tárgyáról.

Kinek adhatok szót? Főosztályvezető asszony!

Dr. Páva Hanna (SZMM) állásfoglalása

DR. PÁVA HANNA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen elnök asszony. A Szociális és Munkaügyi Minisztérium részéről a javaslatot támogatjuk és annyi rövid tájékoztatást szeretnék adni, hogy a törvénynek a tervezete elkészült, szakmai egyeztetést folytattunk az érintett tárcákkal, illetve ami ennél most ebben a stádiumban lényegesen fontosabb, hogy a szakmai civil szervezetekkel, így különösen a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével, a Siket-Vakok Országos Szövetségével, a jelnyelvi tolmácsok szervezeteivel is folyt egy szakmai egyeztetés. Az ott elhangzottakat az anyagban átvezettük és reményeink szerint holnap a társadalompolitikai kabinet megtárgyalja, és utána a tárcaegyeztetés elindulhat. Tehát az országgyűlési határozati javaslatban foglalt határidő szerintünk tartható. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen főosztályvezető asszony.

Szakmai tanácsadó urat kérdezem, óhajt-e valamit hozzátenni. (Horváth Péter jelzi, hogy nem.) Nem.

Szétnézek, kérdezem képviselőtársaimat, hogy van-e valakinek véleménye, hozzáfűznivalója, reflexiója. (Nincs jelzés.) Ha nincsen, akkor én is csak azt tudom mondani, azt gondolom, hogy szociális bizottságunknak ez az egyik fő feladata; és különösen nagyon örülök annak, hogy vannak olyan témák - nem is kevés -, amiben abszolút egyhangúan és együtt tudunk fellépni azért, hogy eredménye legyen.

Megköszönöm a főosztályvezető asszonynak, szaktanácsadó úrnak nemcsak a mostani közreműködését, hanem azt a nagyon sok munkát, ami ennek a jelnyelvi törvénynek a megalkotásához elengedhetetlen volt, és amelyet önök végigcsináltak.

Kettőt szavazunk kedves képviselőtársaim.

Szavazás a tárgysorozatba-vételről

Az egyik szavazásra feltett kérdés az, hogy a bizottság tárgysorozatba veszi-e a jelnyelvről szóló önálló törvény megalkotását elhatározó országgyűlési határozati javaslatot.

Aki igennel szavaz, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) Egyhangú igen.

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról

A másik kérdés, hogy általános vitára alkalmasnak tartja-e a tisztelt bizottság ezt a határozati javaslatot. (Szavazás.) Itt szintén egyhangú igent szavaztak a kedves képviselőtársak. Köszönjük szépen.

Kíván-e a bizottság előadót állítani? (Nincs jelzés.) Nem.

Az 1. napirendi pont b) pontját ezzel lezártam és egy icipici szünetet kérek szépen, tekintettel arra, hogy főpolgármester-helyettes úr jelezte, hogy egy percen belül itt lesz, és akkor áttérünk az a) napirendi pontra, amelyet addig felolvasok, mert szép hosszú címe van, és úgy látom, hogy a segítséget a minisztérium részéről ugyancsak főosztályvezető asszonytól és szaktanácsadó úrtól fogjuk kapni. Köszönöm szépen.

A napirend címe: A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára vonatkozó szabályozás szigorításáról szóló határozati javaslat, amelyet H/9386. számon kaptak meg a kedves képviselőtársak.

Az eljárás ennél a témánál is hasonló lesz, mint azt az előbb végeztük. Két szavazásra lesz szükség. Egyrészt a tárgysorozatba-vételről kell, hogy határozzon a tisztelt bizottság, másrészt pedig arról, hogy általános vitára alkalmasnak tartják-e a benyújtott határozati javaslatot.

A kérdés, megkaptak-e, mint mindig minden anyagot a kedves képviselőtársak. Ezzel kapcsolatban a Civil Irodától küldött sok-sok levelet is igyekeztünk megküldeni, hogy tessenek áttanulmányozni.

Innentől kezdve szünetet rendelek el.

(Rövid szünet.)

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára vonatkozó szabályozás szigorításáról szóló határozati javaslat (H/9386. szám) (Hagyó Miklós (MSZP) képviselő önálló indítványa)

Kérem a bizottság tagjait, legyenek kedvesek helyet foglalni.

Köszöntöm Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes urat, kérem szépen, hogy foglaljanak helyet a főasztalnál.

Miután a H/9386. számú országgyűlési határozati javaslat előterjesztője Hagyó Miklós képviselőtársunk, ezért csak az ő expozéja után tudunk a kérdéssel foglalkozni.

Öné a szó, főpolgármester-helyettes úr!

Hagyó Miklós országgyűlési képviselő szóbeli kiegészítője

HAGYÓ MIKLÓS országgyűlési képviselő: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Elnézést a pár perces csúszásért, egy kabinetülésről jöttem, ezért történt ez, még egyszer elnézésüket kérem.

Egy fél évvel ezelőtt kezdtünk bele a munkába. Nem az volt elsődlegesen a munkánk célja, hogy a mozgáskorlátozott igazolványokkal való visszaélések területén lévő anomáliákat megszüntessük, hanem a főváros felszíni parkolási rendeletét szerettük volna módosítani, hiszen a közvélemény-kutatások alapján, de azt gondolom, hogy a beszélgetésekből is kiderülhetett ez mindenki számára - az itt élők, az idelátogatók számára is -, hogy ez a helyzet, ami van a városban, az tarthatatlan.

Egy fél éves egyeztetési folyamat volt, ahol kerületeket, civil szakmai szervezeteket szólítottunk meg, a Levegő Munkacsoportot, tehát az egyik szélsőség: a környezetvédő szervezetektől egészen az autósokat képviselő szervezetekig, mint az Autóklub, stb., tehát tényleg mind a két szélén jártunk az egyeztetések során az előkészítési munkákban.

Valamennyi ilyen egyeztetésre meghívtuk a Mozgásukban Korlátozottak Országos Szervezetét, illetve a fővárosi szervezetének képviselőit, akik egyébként részt is vettek ezeken a megbeszéléseken. Nagyon gyorsan egyértelművé vált, amit amúgy is tudtunk, hogy az egyik legjelentősebb probléma ezen a területen - és ennek a felszámolása tekintetében érdemi lépéseket nem tudunk - a mozgáskorlátozott igazolványokkal való visszaélés.

Számtalan - nem tudom, bizonyára önök is tudják - észrevétel, dilemma adódik ezen a területen, egészen odáig, hogy nagyon sok feltörés volt, a kerületi polgármesterek ezt jelezték, hogy rengeteg olyan autót feltörnek, ahol ilyen igazolvány van, hogy ezt utána más célra, vagyis visszaélésekre fel tudják használni. Egészen addig, hogy tulajdonképpen számok hangoztak el, de senki nem tudja igazából pontosan most jelen pillanatban azt hitelt érdemlően a kormány részéről megmondani, hogy mennyi ilyen igazolvány van, tehát a darabszámát tekintve hány ilyen igazolvány van kint közkézen, tehát közforgalomban és hogy ezeket egyébként, vagy ezeknek hány százalékát nem rendeltetésszerűen, vagy nem azok használják, akiknek használnia kellene.

Szóval mindezen neuralgikus problémák kezelésére annak idején felhívtam a kormányzati képviselőket, tájékozódtam tőlük, hogy előkészítésben a kormánynál vannak-e ilyen munkák. Tőlük azt a tájékoztatást kaptam, hogy napirendre, tehát napirenden sem volt aktuális, ami ezt a munkafolyamatot segítette volna és akkor jeleztem, hogy mi ehhez a munkához hozzákezdenénk itt a fővárosban.

Az első pillanattól nagyon fontos szempont volt az, hogy valóban az érintettek, akik jogosan használják ezeket a kártyákat, hiszen úgy gondolom, hogy ezek a visszaélések nagyrészt az ő kárukra szolgálnak, tehát sokkal kevésbé fontos az, hogy most ez mennyi bevételkiesést okoz, vagy nem okoz a kerületeknek, a fővárosnak, a parkoló társaságoknak. Sokkal jelentősebb probléma az, hogy valóban, akik jogosan rászorultak és jogosan használhatnák ezeket a kártyákat, számos területen nehézségekbe ütköznek, hogy egyáltalán megállhassanak a városban. Szóval hozzákezdtünk ehhez a munkához és próbáltuk az elejétől a végéig komplexen külön egyeztetéseken a mozgáskorlátozottak országos és fővárosi szervezeteinek képviselőivel egyeztetni, tehát egy lépéssport vettünk figyelembe, nemcsak egy elemét ragadtuk ki ennek a folyamatnak.

Ha megengedik, akkor egy pár gondolatot. Először is az egyértelműen kiderült, és abban teljes egyetértés volt és van is, mert azóta múlt héten pénteken még egyéb fogyatékkal élő szervezetek képviselőivel is találkoztunk: a Mozgáskorlátozottak Egyesületének Országos Szövetsége mellett a Képpel Jelölő Egyesület tagjaival, a Halmozottan Sérültek Szövetségével, az Autisták Országos Szövetségével, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével, illetve az Országos Fogyatékosügyi Tanács képviselői is jelen voltak ezen a megbeszélésen. Tehát teljes egyetértés van abban, hogy a legfontosabb az, hogy ezeknek az igazolványoknak a jogosultságát tekintve kik adják ki a jövőben az igazolásokat - ez talán az egyik kulcskérdés -, jelen pillanatban a háziorvosok is megtehetik ezt. Ezért, még egyszer teljes összhangban azt javasoljuk, hogy az ORSZI vagy pedig egy testület, ha ezt az ORSZI kapacitás miatt nem tudja, akkor erre a célra létrehozott testület, vagy testületek legyenek arra jogosultak, hogy ezt az igazolványt a jövőben kiállíthassák, illetve azt az igazolást, ami ennek az igazolványnak a jogosultságához szükségeltetik.

A második legfontosabb pont, hogy egy vagy több ilyen igazolvány legyen. A visszaélések döntő része egyébként nem az életvitelszerűen használók, tehát mondjuk, akiknek érvényes vezetői engedélyük van és a mindennapi rutin, a mindennapi gyakorlat során saját maguk használják ezt az igazolványt. A visszaélések döntő része onnét származott, származik, hogy valamilyen családtagja megkapta, mondjuk az ország másik pontján ezt a kártyára való jogosultságot, egy háziorvostól kiváltották és anélkül, hogy egyébként a rászorult ott lenne, tehát aki megkapta az igazolványt, hogy ott megállhatnak és akár egész nap ingyenes használatra szereznek ezáltal jogosultságot. Tehát ez az a terület, sokkal inkább ez a terület az, ahol jelen van a visszaélések döntő része, tehát hogy itt nem saját maguk életvitelszerűen használják ezt, hanem valamilyen hozzátartozójuk által szereznek erre jogosultságot.

Szóval itt nagy dilemma volt az, hogy hogyan tudjuk ezt ellenőrizni, tehát hogyan lehet azt ellenőrizni, hogy épp akkor most tényleg őt viszi, nem őt viszi. Tessenek csak végiggondolni, számtalan beszélgetésen részt vettünk, amikor odamegy egy közterület-felügyelő, egy rendőr és azt mondja, hogy kérem szépen önnek semmi baja, de azt mondja, hogy épp a nagynénjét hozta, akit most otthagyott a rendelőintézetben és majd visszajön egy óra múlva érte, azért volt kint az igazolványa. Tehát nagyon-nagyon nehezen tetten érhető az, hogy ez valódi visszaélésre szolgált, hiszen számtalan lehetőség van, kommunikációs lehetőség, mert mi magyarok azért e tekintetben tradicionálisan ügyesek vagyunk, hogy megmagyarázzuk, hogy.

Tehát épp ezért a javaslat arra szolgál, hogy két különböző igazolványtípust adjunk ki: egy a saját jogú, egy pedig a szállítási jogú. Saját jogú a mozgásukban korlátozottak esetében, akiknek érvényes vezetői engedélyük van, tehát akikre nagy valószínűséggel mondhatjuk azt, hogy ők ezt a napi életvitel szempontjából, munkába járás, orvoshoz járás szempontjából ők saját maguk használják - és ez továbbra is száz százalékban ingyenes parkolási lehetőséget biztosítana a rászorultak számára. A másik esetben az eredeti javaslatban mi azt mondtuk, hogy egy óra, aztán az egyeztetések során valószínűleg - nem valószínűleg, biztosan mondhatom - saját magam is módosító javaslatot fogok ehhez benyújtani, mert most úgy néz ki az egyeztetések után, hogy a teljes civil egyetértés akkor lenne meg a javaslat mellé, hogy ha ezt az egy órát kétórás várakozási időre változtatnánk meg.

Miért is látjuk ezt szükségesnek? Ha valaki nem arra a célra használja, ami, hanem mondjuk, a munkakezdésnél reggel megáll és otthagyja ezt az igazolványt, akkor az macerás, hogy kétóránként oda kell menni és ezt a parkolóórát, parkolótárcsát, ami úgy nézne ki, hogy kiteszi az igazolványt és egy parkolótárcsán beállítaná az időt, amit kitenne mellé. Egyébként Bécsben, számtalan európai nagyvárosban van ilyen példa - és az mutatná meg, hogy az a két óra mikor fog eltelni. Most mondjuk 8 órás munkaidő alatt négyszer lemenni az autóhoz, meglehetősen macerásnak tűnik; aki pedig még így is kicsúszna ebből az időből két órával, akkor ott még mindig lehetőség van arra, hogy mondjuk, kisétál az, aki elszállította a szomszédját, barátját, rokonát, ismerősét, családtagját és állít ezen az órán - tehát magyarul: erre szolgálna ez a szállítási jogú igazolvány.

Aztán a továbbiakban megnéztük azt, hogy hogyan lehetne az ellenőrzés tekintetében egy nagyot lépni előre, hiszen jelen pillanatban nincs arra mód és lehetőség, hogy például kiszűrjük azokat, hogy mely igazolványok érvényesek, mely igazolványok nem. E tekintetben az volna a javaslat, hogy sorszámozottak legyenek ezek az igazolványok - akár a saját, akár a szállítási jogú - és a parkolóőröknek is adjunk az adatvédelmi szempontok szerint egyébként korlátozott lehetőséget, korlátozott hozzáférést az adatbázishoz, ami azt jelentené, hogy beütik a parkolási igazolvány számát és a központi rendszerből csak az jönne vissza, hogy érvényes vagy nem érvényes, tehát egy korlátozott hozzáférést kaphatnának. Egyébként Budapest rendőrfőkapitányával tárgyalva, valószínű, hogy ezt a korlátozott hozzáférést megpróbáljuk a lopott gépjárművek felderítésére is felhasználni, ugyanígy a parkolóőröknél, hogy beüti a rendszámot és kiadja, hogy körözés alatt áll, vagy nem körözés alatt - tehát a felderítés szempontjából ez is egy óriási előrelépés lenne. Tehát nagyon fontosnak tartanánk, hogy a rendőrség és a közterület-felügyelet mellett maguk a parkolóőrök - korlátozott hozzáféréssel -, az új igazolványok esetében a sorszám beütésével megtudják, hogy jogosult, vagy nem jogosult az, aki használja ezt az igazolványt.

Aztán a következő nagyon fontos dilemma az volt, hiszen még egyszer mondom, a számot nem tudjuk, tehát akár több százezer, pénteken elhangzott egy olyan szám, hogy akár 450-500 ezer ilyen igazolvány is forgalomban lehet jelen pillanatban. Ezért nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy ha ezt az országgyűlési határozatot elfogadjuk, akkor meghatározott időn belül, mi fél évet javasoltunk, vagy én fél évet javasoltam az országgyűlési határozati javaslatomban, hogy le kelljen cserélni a még érvényeseket is. Ez azt jelentené, hogy a jövő év elejére - 2010 tavaszára - már csak az új igazolványokkal lehetne ezen szolgáltatást igénybe venni. Ezt azért tartom nagyon fontosnak, mert az érvényben lévő több százezer között vannak olyanok, akiknél még egy-két-három évig érvényben vannak. Na most, tessenek szívesek elképzelni azt az állapotot, amikor ebben nem csinálunk egy nulla napot, tulajdonképpen azzal nyitva hagyjuk azt a kaput, hogy a következő években is a jelenlegi állapot fenntartható.

Most itt a valódi jogosultakat úgy próbáltuk előnyben részesíteni, hogy akiknek már most ORSZI engedélyük van, azoknak értelemszerűen nem kell végigmenni a procedúrán. A jelenlegi ORSZI engedéllyel - és ezt elfogadták az egyesületek, illetve a szervezetek - be kell menni és azonnal kiválthatja az új igazolványt különösebb sorbaállás, különösebb procedúra nélkül. Igazából azoknak kellene a megújításnál nagyobb időt erre ráfektetni, akik eddig mondjuk a háziorvostól kapták ezt az engedélyt és valóban végig kellene menni az ORSZI engedély kiváltásán, vagy egy megfelelő testületen keresztül történő kiváltásnál. Illetve, ha jól emlékszem, még egyet kértünk, hogy kérjük meg a törvényalkotókat arra, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás keretein belül, vagy azt értelemszerűen kiegészítve, milyen szigorításokat lehetne bevezetni a jogtalanul, tehát ezen igazolványt jogtalanul használókkal szemben a jövőben.

Azt még el kell mondjam, hogy mi, amit a fővárosi rendeletünkben tudtunk szabályozni, azt szabályoztuk és még változtatni fogunk a pénteki beszélgetés alapján. Mi három dolgot tudtunk tenni. Kötelezővé tettük azt a parkolótársaságnak, hogy minden ötvenedik férőhely európai értelemben is, tehát azokkal a kiegészítőkkel kerüljön kiépítésre, hogy akadálymentesítés, stb., stb., tehát minden ötvenedik parkolóhely itt a fővárosban a mozgáskorlátozottak számára lesz kialakítva. A pénteki találkozó után azt gondolom, hogy lesznek olyan intézményeink: egészségügyi, oktatási és egyéb létezőek, ahol felezni fogjuk ezt a számot, tehát minden huszonötödik. Ezt a listát össze fogjuk állítani a holnapi napig vagy még a héten és ezen intézmények környezeténél minden huszonötödik parkolóhely a mozgáskorlátozottak számára lesz kialakítva.

Nagyon fontos, a fővárosi rendeletünkben azt is szabályoztuk, hogy a mozgásában korlátozott egyesületeknek vannak olyan eszközeik, amellyel szállítják a rászorultakat, hogy ezekre az eszközökre, ezekre a kisbuszokra, ezekre a járművekre még külön kiállítanánk egy ingyenes hozzáférési lehetőséget és még, ami nagyon fontos a büntethetőség tekintetében, hogy háromszorosra emeltük a pótdíj mértékét. Ez azt jelenti, hogy négy tarifa van a fővárosban, vagyis hat tarifa van, de igazából négy zóna, két kiemelt terület: ez olyan 48 és 110 ezer forint közötti bírság kiszabását teszi lehetővé azok számára, akik nem rendeltetésszerűen használják, illetve visszaélnek ezzel a lehetőséggel. Tehát mi a rendeletünket elfogadtuk, ezeket szabályoztuk - egyéb tekintetben pedig az Országgyűlésnek, a kormánynak van lehetősége és mozgástere a tekintetben, hogy ezt a területet, ezt a neuralgikus területet, az ezen a területen lévő visszaéléseket megszüntesse.

Egy számot hadd mondjak még. Az adott pillanatban, mondjuk jelen pillanatban a fővárosban közel 20 százaléka a parkoló gépjárműveknek mozgáskorlátozott igazolvánnyal ingyenesen veszi igénybe ezt a szolgáltatást. Amikor leültünk tárgyalni a parkolótársaságok országos szövetségeinek vezetőivel, képviselőivel, elhangzott, hogy vannak olyan vidéki városok, ahol még mielőtt bevezették a parkolást, egy-két százalék volt az, aki igényelt ilyen igazolványt, majd később ez a szám a négyszeresére, ötszörösére vagy tízszeresére ugrott, tehát nagyon eltérő az, hogy valóban mennyi lehet a jogosultak száma. Azt kalkuláljuk - az eddigi egyeztetések alapján -, hogy mindenképpen 5 százalék alatti szám, tehát ebből is látható, hogy ma négyszer többen használják ezt. Aztán a szélsőségekre nem akarok kitérni, ha bármelyik képviselő hölgy vagy úr megteszi azt, hogy egy kicsit, amikor sétál itt a belső városrészekben, egy-egy pillantást vet a szélvédőkre, akkor önmaga is látni fogja, hogy majdnem minden második autó - bizonyos útszakaszokon, bizonyos városrészeken - jelen pillanatban ezzel a jelenleg érvényben lévő igazolvánnyal parkol.

Egyébként a háttérben az előkészítésben a Parking Kft. azért van itt Gyarmati Zoltán, illetve itt vannak a hátsó sorokban még azok a kollegák, jogászok, akik segítettek, illetve az országgyűlési határozati javaslat szövegezésében dr. Bárándy Gergely országgyűlési képviselőtársam is segített. Szeretném azt hangsúlyozni, hogy még a holnapi nap módosító javaslatot fogok tenni a saját határozati javaslatomhoz a pénteki egyeztetések során. Jelen pillanatban úgy néz ki - ma kapjuk meg az előbb felsorolt szervezetektől, egyesületektől az írásos véleményt - hogy teljes civil szakmai egyetértés lesz és valamennyi érintett szövetség, egyesület támogatni fogja az országgyűlési határozati javaslatot, ami kiegészül, tehát ki fogjuk egészíteni holnapra a saját jogú használatra jogosultak körét is és a szállítási jogúnál pedig az egy óra helyett két órát fogunk javasolni.

Ha megengedik, ha olyan részletes jogi, vagy szakmai kérdés lesz, a kollegáimat szeretném majd megkérni, hogy segítsenek a válasz megadásában. Köszönöm szépen elnök asszony a lehetőséget.

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úrnak az előterjesztését. A vita menete úgy folytatódik, hogy megkérdezzük a kormány képviselőit, majd a bizottság tagjai kapnak szót.

Indítványozom, hogy a véleményeket és a kérdéseket egy körben tegyük meg.

Kérdezem a kormány képviselői közül, ki kíván szólni.

Főosztályvezető asszony parancsoljon!

Dr. Páva Hanna (SZMM) állásfoglalása

DR. PÁVA HANNA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen elnök asszony. Azt kell mondanom a Szociális és Munkaügyi Minisztérium nevében, hogy egyetértünk az Ogy. határozati javaslat céljával és szellemiségével, hogy kiszűrje a visszaéléseket és a csalásokat, hiszen ez leginkább azt gondoljuk, hogy magukat a fogyatékos embereket szolgálja és az ő érdekeiket védi.

Szükségesnek tartjuk a jogszabály felülvizsgálatát abból a szempontból is, hogy ez a most hatályos rendelet 2003-ban került elfogadásra, 2004. január 1-jén lépett hatályba, azóta ennek nem volt semmiféle módosítása, felülvizsgálata, úgyhogy az eltelt időszak tapasztalatai alapján azt gondoljuk, hogy megjött az idő valóban és megérett a jogszabály arra, hogy ezt át kell tekinteni és esetleg módosítani kell.

Jelezni kívánom, hogy annak függvényében, amit most a képviselő úr elmondott, nevezetesen, hogy módosításokat fog benyújtani a határozati javaslathoz, ennek függvényében tudunk arról nyilatkozni, hogy esetleg mi is szakmai pontosító jellegű módosításokat be szeretnénk majd nyújtatni, illetve azt már most jelezni kívánom, hogy a június 15-i határidő egész egyszerűen fizikailag tarthatatlan. Tehát az a kötelezettség, hogy a kormány addig tegyen intézkedéseket, nem lehet ezt betartani, hiszen mire ez a határozat elfogadásra kerül, nem tudom, hogy ez mikor fog megtörténni és ahhoz képest kell még a tervezetet kidolgozni, illetve a szükséges egyeztetéseket lefolytatni. Nyilvánvalóan itt az Országos Fogyatékosügyi Tanáccsal is a jogszabály-módosítást meg kell tárgyaltatni, hiszen az a leginkább illetékes fórum, amelyik ebben nyilatkozni tud, tehát mi most úgy látjuk, hogy körülbelül a szeptember 30-ai határidő lenne reálisan tartható az új szabályozás elkészítésére. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen főosztályvezető asszony.

Szaktanácsadó úrra nézzek, nem kíván szólni. Megnyitom a vitát, kedves képviselőtársaim.

Elsőként Soltész Miklós alelnök úr jelentkezett, öné a szó!

Kérdések, vélemények

SOLTÉSZ MIKLÓS (KDNP): Köszönöm szépen elnök asszony. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Képviselő Úr! Hasonlóan főosztályvezető asszonyhoz, én is azt mondanám, hogy a szándékával, céljával egyetértünk, vagy egyetértek személy szerint is ezzel a határozati javaslattal. De néhány dolgot hadd mondjak el bevezetésképp, hogy házszabályellenes lenne, ha ön nyújtana be módosító indítványt, tehát azt ne ön nyújtsa be, hanem mást kérjen meg, tehát mint előterjesztő nem teheti meg.

A bevezetésnek a másik fontos gondolata az, hogy a parkolás, főleg Budapesten, üzlet, és ha ebből indulunk ki, hogy a parkolási társulások igenis üzletet csinálnak abból és pénzt szereznek abból, hogy a főváros minden egyes útszakasza mellett most már fizetőparkolókat helyeznek ki, akkor a másik oldaláról meg kell találni az emberiességi oldalát ennek. Ez a nagyon nagy kérdés, hogy ez sikerül-e ezzel a szabályozással, avagy pedig megint célt tévesztünk és újabb feszültségek jönnek elő a fogyatékos szervezetek között, vagy a fogyatékos emberek és a kísérőik, hozzátartozóik számára.

A szigorítások gondolatával teljesen egyetértek, akár azzal is, amit a főváros rendeletben meghozott, hogy a bírságokat igenis kőkeményen meg kell emelni. Mi már évek óta javasoljuk, hogy a KRESZ-nél is a bírságot azok számára meg kell emelni és sújtani kell azokat, akik bárhol elfoglalnak jogtalanul mozgássérült parkolót, és ha félrenéz a rendőr, akkor ezt nem kellene hagyni. De most az utóbbi időben egyébként jobb a tapasztalat, mert egyre több helyen látni, hogy a rendőrök odamennek hozzájuk és valóban büntetik őket, de kőkeményen kell és mondjuk a nagy dzsipesekhez is oda kell menni, nem pedig csak mondjuk az Opel Corsával járó idős asszonyokhoz.

Azzal is egyetértek egyébként, hogy a csalókat ki kell szűrni. Igazából az lett volna a kérdésem, de ön is majdnem hogy költői kérdésként tette fel, hogy hány száz vagy hány tízezer embernél van kint parkolási igazolvány. Ha igaz ez a 400-500 ezres szám, akkor azt gondolom, hogy közel áll a fogyatékos embereknek a lélekszámához; ha azt nézzük viszont, hogy jól láthatóan, tapasztalhatóan mennyien élnek vissza ezzel, mennyien csalnak vele, akkor bizonyára ez a szám a fogyatékos embereknek a számához képest kevés.

Azért hangsúlyozom ezt és mondtam azt, hogy az üzleti érdek és az emberiességi szempontok, mert néhány dolgot azért kritikaként hadd mondjak el. Tehát életszerű-e az, hogy mondjuk, az egy órát most két órára fogják utólag módosítani, de életszerű-e az akkor, amikor mondjuk egy orvosi vizsgálaton, vagy bármilyen helyszínre, ha elvisznek fogyatékos embert, a hozzátartozója viszi, kíséri, akkor valóban ki tud rohangálni egy, másfél vagy két órán belül abból a váróhelyiségből, mondjuk otthagyni egy autista gyermeket vagy egy értelmi fogyatékos fiatalt, vagy bárki mást. Nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás.

Most néhány dolgot vetek fel, tehát nyilván nem a megoldást mondom el, de felvetek néhány dolgot. Ugyanígy az sem életszerű, hogy azok a fogyatékosságban szenvedő emberek, akik nem kaphatják meg saját jogon - tehát mondjuk a látássérültek, mondjuk a súlyos mozgássérültek. Mert lehet, hogy a mozgássérültek egy része tud autót vezetni, de egy nagy része meg nem tud, tehát kísérővel megy, vagy akár az értelmi fogyatékosok, vagy bármelyik olyan fogyatékos ember, akit kísérő visz, életszerű-e az, hogy a hozzátartozó más igazolványt kap. Életszerű-e az, hogy az, aki más igazolványt kap, ezek után nyilván más jogokkal fog rendelkezni, holott ugyanazt a nehézséget kell, hogy elviselje.

Azt gondolom egyébként, itt többen vagyunk a bizottságban, akik ismerik a fogyatékos területet, vagy a fogyatékos embereknek a gondjait. Még az is előfordulhat, hogy egy édesanya elmegy a patikába, vagy elmegy valahova a segédeszközt kiváltani és bizony nem is viszi a gyermekét, vagy nem is viszi a hozzátartozót, tehát aki maga fogyatékos; de azért rohan, azért próbál megállni, azért siet és azért használja - idézőjelben - "ki" azt, hogy őneki fogyatékos kártyája van, mert ott van mondjuk egyedül az ápoltja. Szóval felmerül egy sor olyan kérdés ezekben a felvetésekben, amiket önök hoztak, hogy kétféle kártyát kell tenni, amivel nem értek egyszerűen egyet és nem is lehet egyetérteni, mert megkülönbözteti a fogyatékossági ágakat, arról nem is beszélve, hogy az ENSZ-egyezmény, amit hál' istennek még együtt fogadtunk el, viszonylag elég sűrűn - ebben benne is van, hogy nem is lehet megkülönböztetni.

Még egy-két gondolatot hadd mondjak el befejezésül, hogy ki adja ki az igazolást. Amikor az ORSZI-ról beszélnek, úgy gondolom, hogy az ORSZI így is le van foglalva, ezt nagyon jól tapasztalhatta az ország, illetve azok a szociális intézmények, ahol az ápolási szükségletet kellett, hogy felmérjék, tehát nem tudták utolérni magukat. Ehhez képest viszont van 6 nagy országos fogyatékos szervezet, akik egyébként az Országgyűléstől minden évben költségvetési támogatást kapnak. Például a Mozgássérültek Egyesülete kap külön olyan feladatot, amivel tulajdonképpen a minisztériumtól vesz le munkát, vagy a kormánytól az államtól vesz le feladatot, vállal át feladatot; igenis őket kell felkérni, mert Nyugat-Európa sok városában igenis az ő véleményüket figyelembe veszik - és higgyék el, hogy a csalókat ők sokkal jobban ki fogják szűrni, mint egyébként egy adminisztratív módon felállított állami szervezet.

Azzal én is egyetértek, amit Páva Hanna főosztályvezető asszony mondott, hogy így ezekkel a módosításokkal, ezekkel a gondolati módosításokkal ezen a határozati javaslaton javítani kell ahhoz, hogy ebből valóban törvénymódosítás legyen - őszre fogunk csúszni; de azt mondom, hogy inkább csússzunk őszre, mert ez a pár hónap már nem javít, és nem ront az állapotokon. De az biztos, hogy ha még egyszer kiosztunk új kártyákat - hiszen 3-4, vagy most már nem tudom, 5 évvel ezelőtt új kártyákat kaptak a rászorultak - és megint rossz törvényt vagy rendeletet hozunk, az mindannyiunknak hogy mondjam a szégyene, illetve azoknak, akiknek kell, azoknak az embereknek pedig nem a sikerét fogja hozni, meg az örömét.

Tehát azt mondom, hogy jó az irány, el kellett kezdeni ezt és rendben van, de vegyék figyelembe a civil szervezeteknek az összes javaslatát és ne csak a MEOSZ-ét. A MEOSZ nagyon fontos, nagyon szükséges, de ne csak őket vegyék figyelembe, hanem az összes nagy szervezetét. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm alelnök úr. Mielőtt a professzor úrnak adom meg a szót, a frakciónk részéről én is két gondolatot szeretnék hozzátenni.

Mint jeleztem, a bizottságunk a Civil Irodától megkapta azokat a leveleket, amelyben az autista gyermekek szülei, az értelmi fogyatékos gyermekek szülei interveniáltak ebben a kérdésben. Kérdezném a képviselő urat, hogy ebben a tárgyban milyen lépéseket tett és milyen eredménnyel.

Most pedig szétnézek és utolsó hozzászólóként professzor úrnak adom meg a szót, majd lezárom a vitát.

Tessék!

DR. IVÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm szépen. Olyan kérdésről beszélünk, hiszen alelnök úr elmondta a legfontosabbakat a részünkről. A magam tapasztalatai és ismeretei alapján néhány gondolatot azért megfogalmazok.

Olyan kérdésről van szó, ahogy kezdtem is mondani, amely nagyon súlyos emberi és magatartásbeli, de szabályozásbeli problémasort is felvet. Nincs olyan társadalom azt hiszem, ahol visszaélések ne lennének és a visszaélések halmaza mindig csak fokozottabban újabb és újabb problémákat vet fel és ha nem megfelelő az alapszabályozás és nem megfelelő az úgynevezett közben monitorozás mellett kialakított változtatás és módosítás, akkor gyakorlatilag nem érvényesül a jó szándék és az együttérző és együttgondolkodó embereknek a javaslata. Ezzel kapcsolatosan is - persze világos, rengeteg a szabálytalanság, rengeteg a probléma - néhány alapvető adatot szeretnék megkérdezni csak tájékoztatásképpen, mert nem azt mondom, hogy ezek abszolút pontosak, hiszen változhatnak.

Körülbelül jelenleg az elmúlt egy év során, vagy az elmúlt öt éven belül évi átlagban mennyi volt a visszaélés, tehát hány százalék vagy hány visszaélésről tudunk - nyilván ez nem fedi le a valódi visszaélések sokaságát.

A második kérdésem, hogy összesen jelenleg az igazolványok kiadásával kapcsolatos igazolványok megszűntetése vagy megszűnése: természetes elhalálozás, természetes egyéb dolgok miatt, körülbelül hogy néz ki, mennyi amortizálódik. A másik, hogy mibe fog kerülni ez az igazolvány csere, vagy mi a kalkulációja ennek, az elkövetkezendő időben ez anyagilag forintban kifejezve mit fog jelenteni.

A következő kérdésem, hogy azok a fogyatékkal élők, akik a lakásukhoz szeretnének beállni és a lakásuk előtti járdán akár, vagy az úttesten parkolnak, azoknak milyen lehetőségük lesz - ez egy alapkérdés, mert hiszen hazamennek, meg otthonról elmennek, tehát nemcsak a fővárosnak az egyéb parkolási területeit veszik igénybe.

A következő, hogy az intézményben élőknek, és akik holnap intézményben fognak élni, ezeknek az intézmény részére fognak ilyet biztosítani, vagy akár, ha a látásfogyatékosokat nézem, vagy akár a súlyos mozgáskorlátozottakat, tehát az intézményben fogyatékkal élőknek ez a bizonyos igazolványa hogy lesz megoldva, ha szállítják őket, vagy viszik a legkülönbözőbb helyekre, amit ők maguk kezdeményeznek - van-e erre valamiféle elképzelés?

Az utolsó kérdésem. Miután nagyon jól tudjuk, hogy a napi agresszió a mindennapi életben napról napra sajnos növekszik jelenleg és a napi agresszió mellett ezzel az igazolvánnyal együtt nagyon sokszor nem tudnak parkolni; na most, ha nem tudnak parkolni a kijelölt helyen, mert beállt oda a dzsipes vagy a nem tudom micsoda, a szarvas űző, akkor milyen lehetősége van - úgyhogy ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen professzor úr. Most pedig megkérem az előterjesztőt (Jelzésre.) - bocsánat, a kormány szeretne szólni?

Parancsoljon Horváth Péter tanácsadó úr!

Horváth Péter (SZMM) reflexiója

HORVÁTH PÉTER (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen a szót. Azért, hogy legalább azokat az adatokat tisztán lássa a bizottság, amik rendelkezésünkre állnak.

A 400 ezres szám valóban elhangzott a múlt héten, ez pusztán csak azt jelenti, hogy a jelenlegi kormányrendelet 2-es paragrafusa határozza azt meg, hogy milyen más dokumentumok benyújtásával lehet a parkolási igazolványt megszerezni. Ezekben a körökben tartozóknak a száma lehet körülbelül 400 ezer fő, tehát ennyien válthatnák ki a parkolási igazolványukat, ha mindenki, akinek a jogosultságot biztosítottuk, élne ezzel a lehetőséggel.

2005. január 1-je óta vannak adataink arról, hogy mennyi a kiadott parkolási igazolványok száma, 2009. március 31-ig bezárólag ez 218 ezer 785 darab parkolási igazolvány. Ezt úgy kell értelmezni, hogy ebben benne van az is, amikor meghosszabbították, amikor újra kiadták, tehát minden egyes kiadott igazolványnak a száma, és jelen pillanatban forgalomban körülbelül 160 ezer kártya van. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm az adatokat. Most pedig az előterjesztőé a szó.

Parancsoljon!

Hagyó Miklós országgyűlési képviselő válaszadása

HAGYÓ MIKLÓS országgyűlési képviselő: Köszönöm szépen a szót. Furcsa mondattal kezdem, merthogy ennek a területnek az igazán szakértői, akik mondjuk, ismerik valamennyi mozgáskorlátozott, vagy fogyatékkal élő szervezetet, civil szakmai szervezetet azok itt ülnek az asztal körül. Én bizonyos értelemben egy helyzetből adódóan csöppentem ebbe bele, de nekem az első mondatom az volt, amikor hozzákezdtünk ehhez a munkához, hogy csak az érintettekkel együtt vagyok hajlandó lépni, és amikor benyújtottam ezt az országgyűlési határozati javaslatomat, a Mozgáskorlátozottak Országos Egyesülete és budapesti szervezete felsorakozott emellé - tehát nagyon fontos, hogy addig nem voltam hajlandó e tekintetben előrelépni, amíg nem bírtam a valódi érintettek támogatását magam mellett.

Igen, kiderült, hogy voltak olyan nagyon fontos - bár létszámát tekintve kisebb - szervezetek, egyesületek, akikkel nem egyeztettünk. Ez nem azért van, mert nem tartottuk fontosnak a véleményüket, ez egyszerűen csak a helyzetből adódott - mint említettem, nem ezen a területen élek és dolgozok a mindennapokban. De amikor ez a probléma elénk került, azonnal személyesen, tehát nem e-mailen, nem üzenetek kapcsán, hanem személyesen ültem le ezekkel a szervezetekkel és több körben, több alkalommal személyesen egyeztettem a mozgáskorlátozottak országos és fővárosi szervezeteivel. De mindenkinek tisztelettel tudom mondani - bár gondolom, hogy mindenki szoros napi kapcsolatot tart fenn ezekkel a szervezetekkel -, hogy érdemes a véleményüket meghallgatni egy-egy ilyen téma kapcsán, hiszen azt gondolom, hogy ki tudná jobban képviselni az ő érdekeiket, mint saját maguk - tehát ezt tettem, ezt a munkamódszert követtem.

Épp ezért, egyet szeretnék mondani alelnök úrnak - egyébként köszönöm szépen támogató szavait -, nem fogok házszabályellenesen eljárni. Utánanéztünk, ha nem lesz ilyen módosításra lehetőség, akkor házszabályszerűen meg fogjuk találni azt az eszközt, azt a lépéssort, amivel a módosítást be tudjuk nyújtani. Épp a múlt pénteki egyeztetés után - azt hiszem, valószínűleg alelnök úr még nem volt a teremben - elmondtam, hogy múlt héten a Képpel Jelölő Egyesület, a Halmozottan Sérültek Szülőszövetsége, az Autisták Országos Szövetsége, az Országos Fogyatékosügyi Tanács képviselői, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége - tehát valamennyi olyan érintett szervezet, aki kimaradt az elsőkörös egyeztetésből vagy valamilyen véleményt fűzött hozzá, velük leültünk.

Épp ezért szeretném tájékoztatni az alelnök urat és a tisztelt képviselő hölgyeket, urakat, hogy azokat a dilemmákat, amiket ön említett, tehát pont a 18 év alattiak kapcsán, pont a halmozottan sérültek kapcsán, ők bekerülnek a saját jogú körbe. Tehát magyarul ez azt jelenti, hogy például ezeket a kiskorú gyermekeket, vagy a halmozottan hátrányos helyzetben élőknek a szülei értelemszerűen saját jogú igazolványt fognak kapni és innentől kezdve, amit említett a képviselő úr, kétóránként nekik nem kell, hogy úgymond kiszaladgáljanak. Tehát ezzel a módosító indítvánnyal meg fog szűnni ez a helyzet és úgy álltunk fel az asztaltól az egyeztetés során, hogy ma elküldik a szövegszerű javaslatukat és holnap vagy holnaputánra egyébként kész lesz az a módosító javaslat, amit velük együtt és velük leegyeztetve fogok vagy fog a Házszabály szerint benyújtani, mondjuk akár akkor Bárándy Gergely képviselőtársam, akinek még egyszer köszönöm a segítségét, amit nyújtott az elmúlt hetekben.

Aztán továbbmennék, egyetértek képviselő úrral a tekintetben is, hogy van mit tennünk. Ezért a fővárosi rendeletünkben meg is tettük azokat a szükséges lépéseket és nemcsak azt mondtuk, hogy minden ötvenedik, hanem mint láthatja és hallhatta a képviselő úr, elmondtam, hogy a múlt heti pénteki egyeztetés után saját magam nyújtottam be egyébként a rendeletet, módosítást fogok beadni - az a lényeg, hogy megoldjuk és a valóban rászorultak minél előbb használhassák ezeket a mozgáskorlátozott parkolókat. Nekem nem probléma az, hogy ha a következő fővárosi közgyűlési ülésre egy módosító rendeletet viszek be, hiszen ez jobbá teszi a felhasználók, a valóban rászorultak szempontjából, tehát mi egyik hónapról a másikra is tudunk lépni, ezért kicsit nem értem azt, hogy miért kellene szeptemberig várnunk. Tehát minden szükséges egyeztetésre 24 órában készen állok - kollegáim is -, bármikor állunk a kormány vagy a szakértők vagy bármelyik testület rendelkezésére, és szerintem mondhatom a pénteki egyeztetés után, hogy az érintett egyesületek vezetői is eltökéltek a tekintetben, hogy minél előbb legyen megoldás, hiszen még egyszer, ez számukra előrelépés és számukra segítség. Ha mi azért ülünk itt és arról beszélgetünk, hogy az ő mindennapjaikat, a mindennapi eljutásukat a munkába, iskolába, stb., stb. jobbá szeretnénk tenni, akkor kérem szépen, lépjünk, mert ők azt várják tőlünk és ők pontosan tudják, hogy lépnünk kell.

De a fővárosi rendeletben nemcsak azt mondtuk, hogy megnöveljük a mozgáskorlátozott parkolóhelyek számát, ahol egyébként jelzem, nemcsak a saját, hanem a szállítási jogúval is ingyen parkolhatnak, ez nagyon fontos, tehát azokon a helyeken, vagyis minden ötvenedik parkolóhelyen a szállítási jogúval is ingyenesen parkolhatnak, sőt, ahogy elmondtam, ez az intézmények környékén nemcsak minden ötvenedik lesz, hanem minden huszonötödik parkolóhelyen ingyenesen fognak tudni parkolni. Létrehoztunk a fővárosban egy keretet, egy alapot, amelynek az odaítélésénél - tehát oda folynak be a fővárosi parkolásból származó bevételek száz százaléka - a kerületektől reményeim szerint 80 százalék, bár lehet, hogy ott is magasabb rendű jogszabályokhoz kell nyúlni, mert erre most a kerületeket kötelezni nem tudjuk. Ennek a felhasználásában lesz egy nagyon erős civil kontroll és abba meghívtuk a mozgáskorlátozottak országos és fővárosi egyesületeinek vezetőit is, tehát a pénz, a parkolásból származó bevétel felhasználásánál is ők ott lesznek és látni fogják, mire használjuk.

A június miért lenne nagyon fontos. Azt mondják, hogy június 30-val nagyon-nagyon sok jelenleg érvényben lévő igazolvány fog lejárni, amit hogyha ebben a keretben újítunk meg, akkor megint 3-5 évre saját magunknak okozunk problémát.

Ha meg tetszik engedni professzor úr, akkor hadd mondjam önnek - éreztem és köszönöm szépen a támogatását - önellentmondásban vagyunk egy picit. Azért vagyunk önellentmondásban, mert azt tetszik kérdezni, hogy mondjak számot, hogy hány visszaélésről tudunk, aztán azt tetszik mondani, hogy ott vannak a dzsipekben - ahogy említette - a parkolókártyák. Kérem szépen, jelen pillanatban semmilyen lehetőségünk nincs, semmilyen valós mozgásterünk nincs, a parkolóőrök ezt nem kérhetik számon, nincs szigorú sorszám; tehát mondjuk, hogy ha valahonnét ellopnak egy igazolványt és beteszik egy ilyen autóba, azt tudomásul kell venni, hogy ott van. De, ha odamegy véletlenül egy rendőr, vagy egy közterület-felügyelő és azt mondja, hogy kérem szépen épp a nagynénémet hoztam, aki ott van - megkérdezem tisztelettel professzor úrtól, hogy mit tudunk tenni. Tehát azért nagyon nehéz számot mondani, csak azt tudom mondani, hogy elképesztően magas, közel 20 százalékban a fővárosban ezeken a parkolóhelyeken ilyen autók, vagy nagyon értékes autók egyébként ilyen mozgáskorlátozott igazolvánnyal parkolnak jelen pillanatban ingyenesen. Azért bátorkodtam mondani, úgy gondolom, hogy látjuk mi a probléma, látjuk, hogy milyen megoldás irányába kellene a valódi jogosultak érdekében elmenni.

Még egyszer, a magam részéről, a magunk részéről készek vagyunk ma, éjszaka, holnap, holnapután egyeztetni, csak kérjük önöket, kérjük a bizottság támogatását, hogy ne tologassuk ezt a kérdéskört, hiszen nem a magam kútfejéből csináltam ezt a határozati javaslatot és nem a magam kútfejéből fogom módosítani ezt, hanem az érintett szervezetek bevonásával, velük egyeztetve és az ő támogatásukkal. Ők is azt várják mindannyiunktól, önöktől, tőlem, hogy lépjünk. Ebben szeretnék egyet hátralépni, mert nem az én ügyem, nem Hagyó Miklós ügye, de úgy gondolom, hogy ez mindannyiunk ügye, mint országgyűlési képviselők, mint fővárosi állampolgárok - azt szeretném, hogy mindannyian, akik itt az asztal körül ülnek, hiszen mindannyian szembesülnek, tudják, látják ezt a problémát, tekintsék egy picit a saját ügyüknek. Én semmi mást nem tudok tenni, mint a munkámat, a munkánkat ajánlani fel ahhoz, hogy minél előbb legyen megoldás, ne várjuk meg a szeptembert. Mert, ha a szeptembert megvárjuk, az azt jelenti, hogy valamikor 2010 végén fogunk majd érdemileg tudni változtatni ezen a helyzeten.

Nagyon fontosnak tartom, hogy most még a nyári időszak előtt ebben egy országgyűlési határozati javaslat szülessen, amivel tulajdonképpen mi azt mondjuk, hogy igen, a kormány kezdjen el dolgozni, csak bizonyos kereteket szabunk, hogy milyen irányban - mi így értelmeztük ezt. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úrnak az előterjesztést és mielőtt a szavazásra kerül sor, a nap legfontosabb és legnehezebb pontjára térnék rá, a helyettesítések bediktálása a jegyzőkönyv számára.

Érsek Zsoltot megérkezéséig Dér Zsuzsa helyettesítette, Farkas Imre képviselőtársunkat megérkezéséig Bókay Endre úr, dr. Nyul István képviselő urat Tóth István helyettesíti, Szabóné Müller Timea képviselő asszonyt Deákné Mariann, Tóbiás József képviselő urat Rónavölgyi Endréné, Török Zsolt képviselő urat megérkezéséig Winkfein Csaba alelnök úr, Hirt Ferenc urat Vígh Ilona képviselő asszony, míg dr. Hoppál Péter urat László Tamás képviselő úr helyettesíti. Koszorús László képviselő urat megérkezéséig és ezt követően, távozása után is Soltész Miklós alelnök úr, míg dr. Tiba István képviselő urat Szabó Erika képviselő asszony helyettesíti. Dr. Zombor Gábor képviselő urat Lanczendorfer Erzsébet képviselő asszony és Dragon Pál képviselő úr megérkezett. Megállapítom ismételten, hogy határozatképesek voltunk és vagyunk.

Most pedig kedves képviselőtársaim, az első kérdés így vetődik fel: a bizottság tárgysorozatba veszi-e a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványára vonatkozó szabályozás szigorításáról szóló H/9386-os számú javaslatot.

Szavazás a tárgysorozatba-vételről

Aki igennel szavaz, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) Egyhangú támogatást kapott. Köszönöm szépen.

A második kérdés pedig, hogy ezt a határozati javaslatot a tisztelt bizottság általános vitára alkalmasnak tartja-e.

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról

Kérem, hogy aki ezzel egyetért, emelje fel a kezét! (Szavazás.) 17 igen mellett, a nem szavazatokat kérem és a tartózkodást. (Szavazás.) 11 tartózkodás mellett, a bizottság általános vitára alkalmasnak találta.

Megköszönöm az előterjesztőnek és a kedves kollegáknak a segítséget.

Kérdezem a tisztelt bizottságtól, hogy előadót kíván-e állítani a parlamenti vitában. Török Zsolt képviselő úr a többségi és Iván László professzor úr úgy látom jelentkezett, hogy kisebbségi előadó lenne. Tartózkodás volt. (Mikor lesz, mert vidékre kell mennem, konferenciára.) (dr. Buksza Zsolt titkár: Valószínűleg két hét múlva.) Később kerül rá sor. Tehát a kisebbségi előadó Iván László professzor úr. Köszönöm szépen.

Ezzel az 1-es napirendi pontot lezárom.

Egyebek

A 2-es napirendi pont, az egyebek címszó alatt nagyon rövid tájékoztatásom van a tisztelt bizottság tagjai számára.

Holnap nem lesz bizottsági ülés. A jövő héten hétfőn egy nagyon rövid ülést tartunk, kizárólag csak a gyermekvédelmi törvényhez beérkezett kapcsolódó módosító javaslatok átbeszélésére kerülne sor. Az érdemi bizottsági munkára jövő héten, kedden kerül sor, amikor az ombudsmanok beszámolóit is szeretnénk itt meghallgatni, tehát az egy kicsit testesebb nap lesz.

Kérdezem, hogy kedves képviselőtársaimnak van-e valamilyen megjegyzése. (Nincs jelzés.) Nincsen. Köszönöm szépen a mai jelenlétet. Jó munkát kívánok mindannyiuknak, viszontlátásra.

(Az ülés befejezésének időpontja: 10 óra 00 perc)

 

 

Dr. Vidorné Dr. Szabó Györgyi
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Turkovics Istvánné