HRB 20/2008.
(HRB 1-75/2006-2010.)

Jegyzőkönyv?

az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának
2008. november 4-én, kedden, 14 óra 4 perckor
a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóaljnál
(1047 Budapest, Váci út 119., MH Hadikikötő)
megtartott üléséről

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

A bizottság titkársága részéről *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Résztvevők *

Az elnök bevezetője *

A napirend ismertetése, elfogadása *

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter tájékoztatója a budapesti NATO védelmi miniszteri értekezletről *

Kérdések *

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai *

Tájékoztató a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj tevékenységéről *

Hajdu Gábor mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj) tájékoztatója *

Kérdések *

Hajdu Gábor mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj) válaszai *

Csák Gábor mk. dandártábornok, a HM Infrastrukturális Ügynökség vezérigazgatójának válaszai *

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai *


  1. Napirendi javaslat
  1. Tájékoztató a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj tevékenységéről
    Meghívottak:
    Honvédelmi Minisztérium képviselői
  2. Egyebek
  1. Az ülés résztvevői
    1. A bizottság részéről
      1. Megjelent
      2. Elnököl: Dr. Lázár János (Fidesz), a bizottság elnöke

        Karsai Péter (MDF), a bizottság alelnöke
        Katanics Sándor (MSZP)
        Mécs Imre (MSZP)
        Rába László (MSZP)
        Csampa Zsolt (Fidesz)
        Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
        Nyitray András (Fidesz)
        Dr. Simon Miklós (Fidesz)
        Tóth Gábor (Fidesz)
        Dr. Molnár Lajos (SZDSZ)

      3. Helyettesítési megbízást adott

      Keleti György (MSZP) Mécs Imrének (MSZP)
      Dr. Gál Zoltán (MSZP) Rába Lászlónak (MSZP)
      Tóth Károly (MSZP) Katanics Sándornak (MSZP)
      Básthy Tamás (KDNP) Tóth Gábornak (Fidesz)

    2. A bizottság titkársága részéről
    3. Laban János főtanácsadó, a bizottság titkára

      Dr. Nagy Zoltán, a bizottság munkatársa

    4. Meghívottak részéről
      1. Hozzászólók
      2. Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter
        Csák Gábor mk. dandártábornok, HM Infrastrukturális Ügynökség vezérigazgató
        Hajdu Gábor mk. ezredes, MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj parancsnok

      3. Résztvevők

      Havril András vezérezredes, HM Honvéd Vezérkar főnöke
      Tömböl László mk. altábornagy, MH összhaderőnemi parancsnok

      (Az ülés kezdetének időpontja: 14 óra 04 perc)

    5. Az elnök bevezetője
    6. DR. LÁZÁR JÁNOS (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok mindenkinek! Tisztelettel köszöntöm a honvédelmi bizottság mai ülésén megjelent képviselőtársaimat. Nagy tisztelettel köszöntöm a honvédség Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalját, aki a vendéglátónk a mai napon.

      Csampa Zsolt képviselőtársam kezdeményezésére került sor a mai kihelyezett bizottsági ülésre, amelyen nagy tisztelettel köszöntöm Szekeres Imre miniszter urat, Havril András vezérezredes urat, vezérkari főnököt, Tömböl László altábornagy urat, az Összhaderőnemi Parancsnokság vezetőjét, Csák Gábor dandártábornok urat, az Infrastrukturális Ügynökség vezérigazgatóját, és Hajdu Gábor ezredes urat, a Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj parancsnokát.

      A helyettesítésekről a mai bizottsági ülésen az alábbiak szerint tájékoztatom képviselőtársaimat: Keleti György képviselőtársamat Mécs Imre képviselő úr helyettesíti, Gál Zoltán képviselő urat Rába László képviselő úr fogja helyettesíteni, Tóth Károly képviselő urat Katanics Sándor képviselő úr fogja helyettesíteni, Básthy Tamás képviselő urat pedig Tóth Gábor fogja helyettesíteni. A bizottsági ülés határozatképes.

    7. A napirend ismertetése, elfogadása
    8. Tisztelt Képviselőtársaim! A mai napirendre szeretnék javaslatot tenni. Döntően két kérdésben végeznénk ma érdemi munkát, először is miniszter úr tájékoztatóját hallgatjuk meg, aki a budapesti NATO-csúccsal kapcsolatban szeretné a bizottságot tájékoztatni nyilvános ülés keretében, a 2. pont pedig az előterjesztett kihelyezett bizottsági ülés megtartása, aminek keretében a tűzszerészek munkájának megismerését és a helyszín megtekintését javaslom.

      Kérdezem, ki az, aki az előterjesztett napirendi pontokkal egyetért, kérem, kézfeltartással jelezze. (Szavazás.) Egyhangúlag fogadtuk el az előterjesztett napirendi pontokat.

      Miniszter urat illeti a lehetőség a tájékoztatás megadására. Parancsoljon, miniszter úr!

      1. Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter tájékoztatója a budapesti NATO védelmi miniszteri értekezletről
      2. DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: (Az előadó kivetítőt használ a tájékoztató megtartásához.) Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Bizottság! A NATO védelmi miniszteri értekezlet értékelése megtörtént a NATO központjában az érintett tagállamok nagyköveteinek részvételével. Ez az értékelés, illetve az az értékelés, amelyet a Honvédelmi Minisztérium készített, abban összecseng, hogy egy rendkívül fontos találkozó volt.

        Három lényeges ügyben volt előrelépés. Egyrészt abban, hogy az egyes NATO-tagállamok védelmi erői, katonai erői a jövőben nagyon határozottan arra törekednek, hogy magasabb legyen az egyes haderők telepíthetőségének az aránya. Ez egy hosszas politikai és katonai döntés-előkészítésnek az eredménye.

        A második jelentős döntés azzal függött össze, hogy egy világos útitervet állított össze a NATO az afganisztáni stabilizáció további teendőire, benne mind a katonai, mind a politikai, mind a civil feladatokra. Ezen belül lehetővé tette, hogy a plánum, tehát a megfelelő terveken belül, nagyméretű terveken belül azok a tagállamok, amelyek részt kívánnak venni, részt vegyenek kábítószer-feldolgozó, -kereskedő és -szállítóhálózatok és objektumok felszámolásában, természetesen megfelelően az ENSZ alapokmányával és az ENSZ döntésében szereplő felhatalmazással, amelyet döntően az afgán állami szervek és kormányzat felelősségévé és feladatává tett, és csak az ő felkérésükre és mintegy őket támogatva vesznek részt majd az egyes tagállamok.

        A harmadik jelentős döntés volt, hogy a miniszteri értekezleten egy nagyon határozott tervet állított össze a NATO az egyes haderők átalakítására, transzformációjára, és ebben jelentős útjelzőket is kitűzött.

        42 ország küldöttsége vett részt több mint 700 diplomata és katona, katonai vezető részvételével, és mint később kiderült, több mint 450 újságíró akkreditáltatta magát. Abban a két-három napban Magyarországot Európában és más földrészeken is nagy figyelemmel kísérték, és Budapestet, az országot egy nagyon fontos és jelentős nemzetközi esemény szereplőjévé tették.

        Az egyes döntésekről szeretnék külön szólni, hiszen ez a legfontosabb, ami megfogalmazódott, és először az afganisztáni kérdésről. Nagyon világossá vált ezen az értékelésen -, amelyen egyébként részt vett az afgán védelmi miniszter, Rahim Vardak is, és részt vettek azon tagállamok védelmi miniszterei, amelyek nem tagjai a NATO-nak, de közreműködnek az afganisztáni stabilitás fenntartásában -, hogy az afganisztáni helyzet nem oldható meg csupán katonai eszközökkel, és hogy össze kell hangolni a biztonsági, a civil, a gazdasági és az újjáépítési programokat. Rendkívül fontos vita bontakozott ki a NATO és az ENSZ között ebben a kérdéskörben, hiszen ma már az ENSZ is egy jelentős szereplőjévé vált a stabilitásnak, és annak fenntartásának, hogy azok az erőforrások, amelyeket a világ közössége Afganisztán rendelkezésére bocsát, hogyan és milyen mértékig hasznosuljanak.

        Ennek a vitának az összefoglaló gondolata az volt, hogy a stabilizációnak van egy előfeltétele, és ez az előfeltétel a kábítószer-kereskedelem elleni, eddiginél hatékonyabb fellépés. Ez egy nagyon világos és határozott meghatározás volt a miniszteri értekezleten, és ilyen értelemben áttörésnek is tekinthető, hogy a NATO, a Szövetség egyértelmű álláspontot alakított ki arról, hogy fellép az afganisztáni kábítószer-termelés ellen, megfelelő nemzetközi jogi felhatalmazások mellett, méghozzá, ha kell, katonai erővel is. Az is világossá vált, hogy döntően a droggyártás és maga a kábítószer-kereskedelem, és nem a növénytermesztés ellen fog szólni ez a fellépés. Ez is egy jelentős meghatározás volt, amelyet közösen ott elhatároztunk. Csak az afgán csapatok kérésére, az afgán kormány kérésére mérhetnek csapást egy-egy drogfeldolgozó bázisra, útvonalakra vagy szállítókra, és nyilvánvalóan támogatva a megfelelő afganisztáni belbiztonsági és katonai erőket.

        Minden egyes tagállam maga dönt a részvételről. Ezen a miniszteri értekezleten és utána is világossá tettem, hogy Magyarország nem rendelkezik olyan erőkkel, amelyekkel részt tudna venni a kábítószer-kereskedelem elleni fellépésben, és ezt az álláspontomat a miniszteri értekezleten természetesen mindenki tudomásul vette. Szeretném tehát még egyszer hangsúlyozni, hogy azok fognak részt venni, akik részt kívánnak venni ezekben a műveletekben, eddig a döntésig azonban ez nem volt lehetséges.

        Úgy láttam ezen a miniszteri értekezleten, hogy a NATO tagállamai tisztában vannak azzal, hogy az afganisztáni művelet még több évig tart, a sikeresség érdekében nagyobb erőfeszítésekre van szükség, és hogy ezen belül is döntő és kulcsfontosságú az afgán biztonsági erők kiképzése és felkészítése. Vardak miniszter úr egy rendkívül ambiciózus számot határozott meg, egy 132 ezer fős afgán nemzeti haderő felállítását -, amely majdnem duplája a mai, valódi létszámnak -, és a rendőri erők jelentős megerősítését is. Ezeket a terveket a NATO támogatta azzal, hogy fontos persze a minőségi felkészítés is, és a megfelelő együttműködés kialakítása is.

        Megkezdődött egyébként a biztonsági feladatok átadása az ISAF részéről az afgán nemzeti hadseregnek, illetve más szervezetek részéről a belbiztonsági erőknek. Van egy friss adatom: jelenleg az ISAF-műveletek 70 százalékában vesznek már részt afgán katonák és afgán rendőrök. Ez azt jelenti, hogy alig van már olyan önálló művelet, amelyet az ISAF maga végezne el, még azt is, amit ő lát el, az afgán erőkkel együtt, és közös fellépésben tesz meg.

        A második nagy kérdés - mint ahogy az előbb utaltam már rá - az erők telepíthetőségére vonatkozó döntés, amely jelentős előrelépést jelent. Abban állapodtunk meg, hogy a csapatok telepíthetőségének arányát minden egyes tagállam növeli. A mostani cél, amelyet korábban kitűztünk, 40 százalékot jelentett; a szárazföldi erők 40 százalékáról van szó. Magyarország abban az öt tagállamban van, amely ezt a telepíthetőségi arányt 2013-ra eléri. Jelenleg 23 százalékos a telepíthetőségi arány, tehát már rendkívül előrehaladott a transzformációnak ez a formája Magyarországon. Sőt, azt a döntést, amelyet ott hoztunk, hogy ezt a 40 százalékos telepíthetőségi arányt 50-re emeljük fel, a terveink szerint mi 2017-re már túlteljesítjük, mert a saját korábbi terveink szerint 2017-re a szárazföldi erők telepíthetőségének aránya el fogja érni a 60 százalékot; ez szerepel a tízéves haderő-fejlesztési tervünkben.

        Azt gondolom, hogy ez egy jelentős döntés volt, jelentős szemléletváltozás, és annak a politikai, katonai diskurzusnak egy fontos lezáró pontja, hogy a NATO két nagy feladata, a saját tagállamainak védelme, nevezzük úgy, hogy a kollektív védelem, a területvédelem, és a NATO nemzetközi felhatalmazások alapján vállalt, a NATO területén kívüli feladatai vajon egymást erősítik vagy gyengítik. Ez a diskurzus azzal ért véget, hogy ezek egymást erősítő folyamatok, hiszen mindkét feladat ellátása érdekében a telepíthetőségi arány növelése a kulcskérdés, hiszen a NATO minden egyes tagállamának biztonságát is az garantálja, ha ő maga és a többi NATO-tagállam is minél nagyobb arányban mobil, adott esetben képes átvonulni egy másik tagállam területére, és ott egyébként ezt fogadni is tudják, hiszen mindkét feltételt biztosítani kell.

        Természetesen külön szó volt arról, hogy a telepíthetőségi arány egy kívánatos cél, azonban ez nem azt jelenti, hogy egy időpillanatban normális viszonyok között ennyi alakulat lenne műveletben a NATO határain kívül, de a műveletben, a közös műveletekben való részvétel is nagymértékben összefügg azzal, hogy mennyire telepíthetők az erők. Ebből a szempontból a Magyar Honvédség rendkívül előkelő helyen van, hiszen - a 2007-es adatot tudom, 2008-at még nem zártuk le - 2007-ben 11,98 százalékos műveleti részvételi aránnyal a Magyar Honvédség a harmadik legnagyobb szerepet vállalta a 26 NATO-tagállam között, ennél nagyobb műveleti aránnyal csak az Egyesült Államok hadereje szerepel 15 százalékkal, illetve az Egyesült Királyság 12 százalékkal. Ebbe minden nemzetközi szervezetet beleértünk, ENSZ-, NATO- vagy EU-s műveletet egyaránt, tehát az összes közös műveletet értékelik ilyen szempontból. Nagyon nagy jelentősége van egyébként a műveleti részvételnek, hiszen nemcsak egy fontos feladatot látunk el, hanem egyben a Magyar Honvédség transzformációjának, átalakításának is az egyik motorja az ezekben a műveletekben szerzett tapasztalat.

        A miniszteri értekezleten külön volt szó a C-17-es légi flottáról, hiszen itt zárult le gyakorlatilag a nemzetközi egyeztetési folyamat. Ahogy Robert Gates védelmi miniszter be is jelentette Magyarországra utaztában, hogy ő C-17-essel jön, ezt úgy kellett érteni, hogy hozott magával egy makettet, és nem azon repült ide az Egyesült Államokból. Azon tagállamok miniszterei, amelyek aláírták az együttműködési megállapodást, ezt egy hivatalos és nyilvános ünnepségen, aláírási ünnepségen meg is erősítették. Itt minden miniszter kollégám kapott tőlem egy jelentős értékű és fontos ajándékot, egy jávorszarvas babát szőrméből, mert ezt a gépet jávorszarvasnak becézik a katonák. Úgy gondolom, hogy ez az esemény is fontos volt a miniszteri értekezlet szempontjából.

        Megjegyzem, hogy rendben halad a C-17-esek fogadásának előkészítése, tehát ami a Magyar Honvédség feladata, az megfelelő időben, megfelelő ütemezésben zajlik, és azt is sikerült tisztázni a többoldalú tárgyalásokon, hogy nem csupán a nehéz légi szállító ezred, hanem a nemzetközi szervezet maga is ide fog települni végül Luxemburgból Magyarországra. Vélhetőleg két székhellyel, Budapest-Pápa dupla székhellyel fogjuk ezt megoldani, de ezt a későbbiek során még tisztázni fogjuk. Ebben is megegyezés jött létre a norvég védelmi miniszter és közöttem, hiszen a norvégok adják ennek - nevezzük így - az ügynökségnek a vezetését, amely ezt a nemzetközi feladatot ellátja.

        Külön kérdés volt a védelmi költségvetés növelése, és az a törekvés, amelyet már Bukarestben a NATO állam- és kormányfői megfogalmaztak, hogy azon országok, amelyekben a védelmi költségvetési támogatás nem éri el a GDP 1,3 százalékát - nyolc ilyen ország van -, öt éven belül 0,2 százalékkal növeljék a GDP-arányos védelmi kiadásokat. Magyarország volt az első, amely erre válaszolt, a miniszterelnök úr és jómagam, valamint a NATO főtitkára bejelentettük, hogy ebben megállapodtunk. Ennek a jogi formája az lesz, hogy a most, remélem rövidesen tárgyalandó nemzeti katonai stratégiában, amelyet a kormánynak kell elfogadni, egy kormányhatározat fog erről születni. Ez azt jelenti, hogy az éves költségvetés tervezése során ez egy iránymutató szám, mint ahogy a kormány idén teljesítette is a GDP-arányos költségvetést a tervezetében. Ez mind a három becsült GDP arányában természetesen külön meghatározásra került. Ezt egy rendkívül fontos döntésnek tartom, mert hosszú távon kiszámíthatóvá teszi a haderőfejlesztést, és lényegesen biztosabbá a már korábban meghatározott feladatokat.

        A honvédelmi bizottságot fogom kérni arra és a külügyi bizottságot, hogy mielőtt a kormány elé terjeszteném a nemzeti katonai stratégiát, egy bizottsági ülésen majd vitassa meg. Már lezártuk a belső előkészítőket, szakmai vitákat, az anyag rövidesen elkészül, és bízom benne, hogy november végéig, december elejéig, amíg még a parlamenti szezon van, a bizottságok meg fogják tárgyalni.

        Ezen a NATO védelmi miniszteri értekezleten került sor a NATO-Grúzia bizottság első miniszteri szintű értekezletére. Ez egy nagyon fontos állomás volt, hiszen ezen az ülésen áttekintettük a grúziai politikai helyzetet, és a szövetség megerősítette, hogy teljesen egyértelműen támogatja Grúzia területi integritását, és megtesz minden olyan lépést, amely szükséges - együtt egyébként az Európai Unióval -, és amely Grúzia stabilitását szolgálja. Segítséget nyújtunk a stratégiai tervezésben, segítséget nyújtunk a háborús károk elhárításában, tehát nem csupán a politikai szintű együttműködés fog realizálódni.

        Végül azt gondolom, hogy ez egy sikeres és hasznos találkozó volt, és az az értékelés, amely a NATO központjában született, ezt támasztja alá. Nemcsak külpolitikai, hanem végül is kulturális szempontból is alkalom volt arra, hogy Magyarország megjelenjen a nemzetközi közvélemény előtt. Azt gondolom, hogy ez mindenképpen pozitív hozadékát jelentette az országnak, a reneszánsz kultúra bemutatása. Nem egy hagyományos fogadást csináltunk, hanem egy kulturális eseményt, akik részt vettek, azok számára is azt gondolom, hogy nagyon szép élmény volt, a külföldi vendégeink számára pedig meghatározó.

        Köszönöm szépen a bizottság figyelmét.

        ELNÖK: Köszönöm szépen a miniszter úrnak a tájékoztatást. Kérdezem, képviselőtársaim közül kíván-e kérdezni a NATO-csúccsal kapcsolatban bárki Szekeres miniszter úrtól? (Mécs Imre jelentkezik.) Mécs Imre képviselőtársam!

      3. Kérdések
      4. MÉCS IMRE (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Arra kérem, hogy sorolja fel a miniszter úr a nyolc NATO-országot, amely velünk együtt nem éri el a GDP 1,4 százalékát. Köszönöm szépen.

        DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Nagyon változó pozíciójú országok: Spanyolország, Németország talán most éri el az 1,3-at, de még benne van ebben a nyolcban, hogy a jelentősebb haderőkkel rendelkezőket mondjam. Benne vannak kisebb országok, balti államok közül kettő, Észtország és Litvánia, benne van emlékeim szerint Olaszország, azt hiszem, ők most csúsztak 1,3 alá, ők is bekerültek a nyolcba most a Berlusconi-féle költségvetési korrekcióval. Erre az ötre biztosan emlékszem. Mi vagyunk benne, és valószínű, hogy még benne van Luxemburg. Tehát nagyon változó kultúrájú és struktúrájú országok vannak benne, magas egy főre jutó GDP-jűek és alacsonyak is, nyilván mindenütt a gazdasági, politikai helyzet határozta meg. (Mécs Imre: Románia nincs benne?) Nincs.

        ELNÖK: Újabb kérdések? (Nyitray András és dr. Molnár Lajos jelentkezik.) Nyitray András képviselő úr, majd Molnár Lajos képviselőtársam.

        NYITRAY ANDRÁS (Fidesz). Azt szeretném megkérdezni, anélkül, hogy ennek a fontosságát kétségbe vonnám, hogy a kábítószer elleni küzdelem nagyon fontos, a kábítószer-termelés, -előállítás és -forgalmazás. Mi váltotta ki a NATO-ban ezt a változást? Hiszen eddig az volt, hogy ezzel csak és kizárólag a britek foglalkoznak, legalábbis mi olyan felvilágosítást kaptunk, sőt emlékszem egy olyan érvelésre, hogy mi azért vagyunk sokkal nagyobb biztonságban Afganisztánban, mert rólunk tudják, hogy mi az ő kábítószerüzletüket nem veszélyeztetjük. Erre nagyon határozottan emlékszem, aminek örültem is persze egy kicsit, de furcsállottam is. Akkor ezek szerint most kardinálisan megváltozott ez az álláspont, és mindenki benne van ebben, ha jól értelmeztem, ugye?

        ELNÖK: Összegyűjtjük a kérdéseket szokás szerint, és könnyebb lesz, talán gyorsabb lesz a válaszadás. Van-e más kérdés Nyitray képviselő úr részéről? (Nyitray András: Nincs.) Molnár Lajos képviselőtársam, majd Kontrát képviselő úr.

        DR. MOLNÁR LAJOS (SZDSZ): Rövid kérdést tennék fel miniszter úrhoz. A növekvő GDP mellett, amiben eddig, ha a körülöttünk lévő országokhoz képest alacsonyabb szinten is, de nekünk is részünk lehetett, most átfordul egy csökkenő GDP-be. Miniszter úr úgy fogalmazott, hogy garanciát és biztonságot ad a honvédség tervezése számára a tervezhetőség számára, ha a GDP arányában határozzuk meg jó előre, évekre előre. Ez a helyzet most változni látszik, hiszen most már mindenki által elismerten egy recessziós időszak következik, amikor a GDP-nél várhatóan csak a csökkenés mértéke az, amin vita folyik az Európai Unión belül is meg azon kívül is. Ebben az esetben az én feltételezésem szerint ez a százalékos meghatározás ugyan létezhet, de ez rendkívül hátrányosan érinti a honvédség költségvetését. Vannak-e forgatókönyvei a Honvédelmi Minisztériumnak, amelyek számolnak ezzel a kétségkívüli ténnyel?

        ELNÖK: Kontrát képviselő úr!

        DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tábornok Urak! Hölgyeim és Uraim! Miniszter úrral a bizottsági ülés megkezdése előtt már váltottam pár szót a C-17-es program megvalósításával kapcsolatban, és örülök annak, hogy itt a tájékoztatóban is szó esett róla. Én pápai illetőségű országgyűlési képviselő vagyok, és ott a helyszínen tudom figyelemmel kísérni a program alakulását. Azt látom, ahogy miniszter úr úgy fogalmazott, hogy a Magyar Honvédséget érintően jól alakulnak a dolgok, de ez nemcsak a Magyar Honvédséget érinti, ez érint több minisztériumot, több tárcát, több területet.

        Azt kérem tisztelettel itt is, ezen a fórumon is, hogy arra a beígért ötpárti egyeztetésre ennek a nagyon fontos és a Fidesz által teljes mértékben támogatott programmal, a C-17-es program gyakorlati megvalósításával kapcsolatban, záros határidőn belül kerüljön sor, hiszen nemzeti érdek, hogy ne csak a honvédséget érintő részek haladjanak jól, hanem valamennyi, a program valamennyi eleme jól alakuljon, akár az infrastruktúra, a közúti közlekedés, az oktatás, az egyéb területek, ami az idetelepülő külföldi katonacsaládok beilleszkedését és itteni letelepedését érinti. Tehát azt gondolom és azt kérem, hogy erre a fontos megbeszélésre, ami megítélésem szerint mindenképpen egy kedvező lökést adhat azoknak a folyamatoknak, amik kívánatosak, kerüljön sor. Ez az én kérésem, és nem kérdés, most bocsássák meg nekem, hogy nem kérdeztem, hanem kértem.

        Köszönöm szépen.

        ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e további kérdés? (Nincs jelentkezés.) Miniszter urat illeti a szó.

      5. Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai

      DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter úr: Köszönöm szépen. Nem mindenki vesz részt a kábítószer elleni tevékenységben. Ezt elmondtam a bevezetőmben. Azok vesznek részt, akik részt kívánnak venni benne. Hogy ez hány tagállam lesz, ez a későbbiek során dől el. Az angolok voltak a kezdeményezői ennek a döntésnek, de eddig az ISAF-erők nem vettek részt ilyenben. A nem ISAF-erőknek adott esetben volt ilyen feladatuk, de ők más nemzetközi felhatalmazással voltak Afganisztánban. Az ENSZ úgy döntött, amikor a NATO-t felkérte, hogy ez a kérdéskör az afgán kormány kompetenciája. Ma az az álláspont érvényesült a NATO-ban, hogy igen, afgán felkérésre annak az okmánynak a keretén belül, ami nyilván ezt meghatározza, részt vehetnek ezekben a meghatározott feladatokban, általában nem a termelés, hanem a feldolgozás és a kereskedelem ellen. Ami kiváltotta, az a változó helyzet, amely Afganisztánban és Afganisztán környékén van, hogy ez egy olyan fontos pénzügyi erőforrásává vált a felkelőknek, és oly mértékig ingatta meg az állam stabilitását és a központi kormányzat hatáskörét, hogy indokolt, hogy akik ebben - még egyszer hangsúlyozom - részt kívánnak venni, ezzel a nemzetközi felhatalmazással részt tudjanak venni.

      Az a kérdés, amelyet Molnár képviselő úr feltett a GDP alakulásáról, egy rendkívül fontos kérdés. El kell dönteni, hogy melyik a követendő tervezési módszer. Az a korrekt magatartás, hogy ha megállapodunk egy módszertanban, akkor azt nem cseréljük attól függően, hogy az előnyös vagy előnytelen, mert az éppen egy instabilitást szolgálna. Én egyébként úgy becsülöm, hogy amennyiben GDP-csökkenés van, utána azért Európában, és így Magyarországon is lesz gazdasági növekedés, tehát 2009-ben elképzelhető, hogy gazdasági visszaesés lesz, de bízom benne, hogy utána mind Európában, mind Magyarországon elindul a GDP-növekedés.

      Tartalmilag a válaszom az, hogy egy rendkívül konzervatív GDP-prognózissal számolunk, tehát amikor a tízéves tervet összeállítottuk, és alapul vettük a Pénzügyminisztérium, a kutatóintézetek, az Eurostat és más intézmények GDP-prognózisait -, amelyekben persze van kockázat, mert tíz évre nagyon nehéz előre prognosztizálni -, akkor azok közül a legkonzervatívabb megoldást választottuk, a legnagyobb valószínűséggel bekövetkező növekedést, és annak a százalékában határoztuk meg. Korábban évente 1 század százalékos GDP-arányos növekedéssel számoltunk, tehát tíz év alatt lett volna 1 tized százalékos GDP-arányos növekedés. Ezt tartalmazza a tízéves haderő-fejlesztési terv, ez volt az, ami a gazdasági prognózisok alapján reális volt. Ez annyiban megváltozik, ha a kormány elfogadja, hogy öt év alatt 0,2 százalékos lesz a GDP-arányos növekedés. Ez mindenképpen kedvezőbb pályát jelent. Még egyszer mondom, bízom benne, hogy öt-tízéves átlagban az a növekedés, amellyel számoltunk, reálisan az éves ingadozások mellett is teljesíthető lesz.

      Kontrát képviselő úr javaslatával egyetértek, hogy legyen egy ilyen találkozó. Felállítottunk egy sorrendet, hogy a bizottság előbb ide, a tűzszerész zászlóaljhoz kíván látogatni, és én ezt tiszteletben tartottam. Természetesen elő fogjuk készíteni az ötpárti tárgyalást. Még pontosabban, szeretném kiegészíteni, hogy nem csupán egy ötpárti tárgyalást fogunk előkészíteni, hanem azoknak a minisztériumoknak, önkormányzatoknak és regionális szervezeteknek, amelyeknek ebben feladatuk van, és az öt párt találkozását Pápán, mert azt gondolom, hogy ez lehet a leghasznosabb. Az elnök úrral majd megegyezünk az időpontban, és realizáljuk. Köszönöm szépen.

      ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e más kérdés vagy észrevétel a miniszter úrhoz? (Dr. Molnár Lajos jelentkezik.) Molnár képviselő úr, parancsoljon!

      DR. MOLNÁR LAJOS (SZDSZ): Elnézést kérek, nem akarok visszaélni az idővel. Először is hadd fejezzem ki rendkívüli örömömet és nagyrabecsülésemet a tűzszerészeknek, akiknek a vendégei vagyunk most.

      Mint ahogy az előző, rendkívüli bizottsági ülésen, valamint a rendes bizottsági ülésen, amelyen ezzel a témával foglalkoztunk, most is jelezni szeretném, hogy a tűzszerészek, különösen az afganisztáni misszióban vagy a külföldi missziókban részt vevő tűzszerészek biztonságának megbeszélt fokozását szeretném, és biztos vagyok benne, hogy ezt a bizottság is természetesnek veszi. Köszönöm szépen.

      ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e más észrevétel a miniszter úr által elmondott beszámolóval kapcsolatban? (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, a miniszter úrnak megköszönjük a tájékoztatót.

    9. Tájékoztató a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj tevékenységéről
    10. Áttérnék a mai ülés fő napirendi pontjára, mégpedig a következők szerint: ha jól tájékoztattak a kollegáim, akkor először egy prezentáció, és utána a helyszíni bejárás következik. A képviselőtársaim jelezték, hogy a helyszíni bejárást nagyon fontosnak tartják, nem elhanyagolható részének a mai bizottsági ülésnek, és nagyon vágynak arra, hogy kipróbáljanak minél több mindent. Nem részletezem tovább, még félreértenék.

      Először egy prezentáció következik. Elsőként Hajdu Gábor ezredes urat illeti a szólás joga és lehetősége. Parancsoljon!

      1. Hajdu Gábor mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj) tájékoztatója
      2. HAJDU GÁBOR mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj): (Az előadó kivetítőt használ a tájékoztató megtartásához.) Köszönöm a szót, elnök úr. Nagy tisztelettel köszöntöm a miniszter urat, a vezérkari főnök urat, a HRB minden egyes tagját. Engedjék meg, hogy az asztalon lévő kis prezentációmat elmondjam önöknek. Itt található egy "Tűz és víz katonái" című könyv, amely az alakulatról szól, és ez évben jelent meg. Kérem, olvassák, és forgassák szeretettel, úgy, mint az alakulat coin-ját, amelyet abban a zöld dobozban találnak meg.

        Engedjék meg, hogy néhány szóban elmondjam, hol is vagyunk jelen pillanatban. Jelen pillanatban a Magyar Honvédség hadikikötőjében vagyunk, amely Budapest északon található, adott koordináták mentén, külső Váci út 119., 1658-as folyamkilométer, bal part, balti fölött a 104-es magassági ponton. A terület nagysága 13 hektár, ebből 9 hektár szárazföld, 4 hektár vízfelület, árvédelmi szintje Budapest + 9 méter.

        Az alakulatunkról néhány szót. Az alakulat két nagy múltú alakulat összevonásával jött létre. 1945 szeptemberében alakult meg az 1. Honvéd Tűzszerész és Aknakutató Zászlóalj, amely végrehajtotta a háború maradványainak felszámolását - illetve megkezdte, mert a mai napig is folytatjuk ezt a tevékenységet -, míg a másik alakulat, a honvédelmi flottilla 1848 júliusában alakult meg. Ettől az időponttól lehet számolni a Dunán szervezetszerű haderős tevékenységgel. Ennek a két alakulatnak az összevonásával alakult meg 2001. július elsejei hatállyal az 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred, majd 2007. március elsejével a haderő-átalakítás keretében belül zászlóalj struktúrát vettünk föl, és a mai napig ebben a struktúrában végezzük a tevékenységünket.

        Az alakulatunkat a 24/2007. számú alapító okirat határozza meg, ez alapján a szolgálati alárendeltségünkben a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnoksághoz tartozunk. Állami feladatként végezzük a robbantással kapcsolatos tevékenységek végrehajtását a Magyar Köztársaság területén, tehát közszolgálati munkát végzünk, a jogállásunk pedig - lehet olvasni - önálló állománytáblával rendelkező, részben önállóan gazdálkodó, részjogkörrel rendelkező, állománytáblával rendelkező, részjogállású, zászlóalj jogállású szervezet.

        Ebből adódóan a rendeltetéseink közül szeretném kiemelni az elsőt, amely az országos tűzszerzés készenléti szolgálat fenntartása és működtetése. Hozzánk tartozik minden háborús hagyaték felszámolása és megsemmisítése úgy a vízben, mint a szárazföldön egyaránt, és ehhez került - majd később jelentek még róla - a hazai és külföldi műveletek során improvizált robbanótestek felderítése, hatástalanítása, illetve megsemmisítése.

        Az objektumainkról néhány gondolatot. Az alapobjektumunk az Irinyi János Laktanya, a kikötőben van - ahol jelen pillanatban vagyunk - a hadihajós alosztály, Dunakeszin pedig a kutyás tűzszerész csapatom végzi a felkészítést. Sződligeten tároljuk azon robbanótesteket, amelyeket az ország területén összegyűjtünk, és helyben nem lehet felrobbantani, Erdőkertes a számunkra kijelölt robbantási terület, ahol ezeket a robbanótesteket robbantjuk föl, és Tass, Turbina öbölben pedig a hajók bemérését hajtjuk végre. Ennek megoszlását lehet látni a térképen. Elég szétszórt, ahogy ott lehet látni. Ezen struktúra mellett végzi az alakulat a tevékenységét.

        Szeretném kiemelni a végrehajtó alegységeket. Az 1. tűzszerész század a hagyományos robbanótestek felderítésével, hatástalanítással és robbantással foglalkozik; a speciális tűzszerész század itt található; a kutyás alegység, illetve a búvár állomány, valamint a hajós alosztály, amely közszolgálati munkaként végzi a vízben lévő robbanótestek felderítését és végrehajtását. Ez év december elsejétől egy újabb szakasszal fog bővülni az állománytáblánk, hiszen Magyarországon elég sok szennyezett terület van még. Csak egyet emelnék ki belőle, Vécs térségét, ahol egy erdő teljesen szennyezett. Már több mint hat hónapja ott dolgozunk, és folyamatosan kerülnek elő a lőszerek, tehát ennek a mentesítéséhez több év kell. Számításaink szerint körülbelül két-három évet vesz igénybe ennek a megtisztítása. Információképpen: jelen pillanatban két-három ilyen hellyel rendelkezünk, ahol ezzel kell számolnunk.

        Lehet látni az állománytáblát, hogyan vagyunk feltöltve. 54 fő van, ami feltöltés alatt áll még pluszban. Bízunk benne, hogy ez be is jön a rendszerbe. Egy kicsit hosszadalmas a felvételi eljárás, de úgy gondolom, hogy ez egy jó irány.

        A nyelvismeretről néhány szót. Lehet látni, hogy évente egy nyelvtanfolyamot tudunk szervezni a leterheltség miatt. Ez általában tíz fővel indul, és végezzük a tevékenységünket.

        Szabályozóink. Itt az első jelentős eltérés a többi alakulattal kapcsolatban. A mi szabályozóinkat a Magyar Honvédség szabályozóin kívül meghatározza egy kormányrendelet és egy miniszteri együttes rendelet, ami megfogalmazza a tűzszerészmunkának a végrehajtását, illetve a vízi közlekedés szabályait, illetőleg a katonai célú tevékenység rendjét. Ezen szabályozókban meghatározott kategóriákat állítottunk föl ennek alapján, lehet látni, "A", "B", "D", "E", "K" kategóriákat. Ezekről néhány gondolatot szeretnék szólni.

        "A" kategóriába tartozó az a bejelentés, ahol lakóépületben, közterületeken, illetve olyan közintézményekben van a robbanótest, ahol azonnali beavatkozást igényel a tevékenység. Ennek a végrehajtása nálunk, a tevékenység kezdete: 24 órán belül meg kell kezdenünk a munkát.

        A "B" kategóriájú a többi más, tehát erdő, mező, szántó, zártkertek, ahol az őrzés megoldott. Itt 30 napon belül kell végrehajtanunk a mentesítéseket. Ennek a 30 napnak a hosszabbítására az elöljárónk jogosult. Ebben az évben nem kellett még kéréssel fordulnom az elöljáró felé, hogy hosszabbítson időt számunkra.

        A "D" kategória lokális mentesítést jelent, néhány 10 négyzetméternek a mentesítését. Elrendeltem minden egyes bejelentési helyen ennek a végrehajtását, pont azért, hogy az adott helyen megtalált robbantás környékét átvizsgálva ne kelljen még egyszer visszamennünk erre a helyszínre. Ez általában egy tűzszerész járőr tevékenységét határolja be.

        Az "E" kategóriába több száz négyzetméter vagy több ezer négyzetméter átvizsgálása tartozik. Itt elsősorban nagyobb beruházásoknál lehet erre számolni, illetve ilyenek, mint a Vécs területén lévő erdőnek az átvizsgálása, ami több évet is igénybe vehet.

        Vannak a "K" kategóriás bejelentések, ez különleges, nemzetbiztonsági tűzszerész feladatok végrehajtását jelenti.

        Nézzünk egy statisztikát! Október 31-ével zártam le a statisztikát, és összeszedtem három évet. Lehet látni, hogy ebben az évben már 2155-nél tartunk bejelentésszámban, éppen most jelentették, hogy elértük a 2200-at már a mai nappal. Tehát úgy néz ki, hogy a bejelentési szám, az a 2400-2500-as szám minden évben megvan, beállt. Ez azt jelenti, hogy naponta gyakran jön 20-30 bejelentés, átlagban 7 bejelentéssel számolunk, és ebből sürgős, lehet látni, 704 bejelentés volt, ami bizony 2-3/nap, de gyakran 6-8 is előfordul.

        Szeretném felhívni a figyelmet a tömegre, amit eddig az alakulat megsemmisített ebben az évben, illetve az előtte lévő években, illetve arra a darabszámra, ami most ebben az évben már 352 ezer fölött van, és ezen a héten kezdtünk meg egy óriási megsemmisítést, amikor háromszázötven-valahányezer darabot semmisítünk meg, ami eltart körülbelül három hétig, tehát az meg fogja növelni a darabszámunkat.

        A terület nagysága 16 hektár, amit ebben az évben már végrehajtottunk; ez növekedni fog az év végére természetesen.

        '74-től van statisztikánk, amióta összevetjük az adatokat. Lehet látni ezt a piros vonalat, hogy ahol behúztuk, az elmúlt évet vettem alapul, általában ez az év hozza, tehát mindig a tömegmunkát kell végeznünk jelen pillanatban is. Magyarország szennyezettsége elég jelentős napjainkban is, és úgy néz ki, hogy egy jó darabig még az is lesz.

        A megyénkénti megoszlásban nagyon jól lehet látni, hogy Budapest, Pest megye, Fejér megye, Vas megye, régen, ahol volt a Margit-vonal, annak a vonalában lehet látni, hogy a szennyezettség igen erős, és vannak foltok, ahol nagyobb harcok voltak, lehet a nyomokat követni. Nyilvánvalóan ezekre a területekre összpontosítjuk mi is a tűzszerészmunkánkat.

        A napi tűzszerésztevékenység. Naponta tűzszerész járőröket és tűzszerészszolgálatot állítunk föl. Egy tűzszerész járőr járőrparancsnokból áll, aki első osztályú tűzszerész, egy-két segédtűzszerészből és gépjárművezetőből áll. Három-négy fő egy járőr. Naponta felállítunk egy 24 órás szolgálatot, ami országos szintű szolgálat. Öt-hat irányjárőrt indítunk útba, és egy-két tűzszerész járőrhajót, annak függvényében, hogy mennyi a bejelentés és milyen helyen, milyen jellegű. A leggyengébb napokon 35 fő körüli létszámot kell reggelente útba indítanunk az ország területére. További járőröket akkor természetesen, ha a bejelentésszám magas, és vannak benne olyan bejelentések, amikor azonnal kell intézkednünk.

        A tűzszerész naponta 6 órát végezhet veszélyes munkát. Ettől nyilván el kell térnem akkor, és ezt én engedélyezhetem, ha egy munkát elkezdett már, és olyan veszélyes munka, hogy akkor ezt meghosszabbítom mindaddig, amíg a munkát be nem fejezi.

        Hogy történik a bejelentés? Az állampolgár megtalálja a robbanótestet, bejelenti a rendőrségnek, ha nincs rendőrség, akkor az önkormányzatnak. Pont azért kértem ezt a bejelentési módot, hogy a vakbejelentéseket, illetve a hamis bejelentéseket kiküszöböljük. Ez nagyon jól működik hála istennek. A tűzszerészügyelet veszi, okmányolja, és jelent a parancsnoknak. A parancsnok dönt, és kategóriát állít föl, meghatározza, hogy mikorra kerüljön végrehajtásra a feladat. "A" kategóriára azonnali kirendelések, az, hogy mivel történik a mentesítés, az adott helyszíntől függ, a "B"-"E" kategóriánál pedig besorolás, és a későbbiek során a tervezés folyamatát képezve történik meg magának a mentesítésnek a végrehajtása.

        Missziós tevékenységünkről. Az alakulat a slide-on látható helyeken érintett PRT-ban egy tűzszerészrajjal, vegyes hídépítő században felajánlott köteléknél egy speciális tűzszerészrajjal veszünk részt. Miénk most a kabuli repülőtérnek a tűzszerész biztosítása 11 fővel, és miénk Pápa bázisrepülőtér, amire készülünk. A terveink szerint, mostani információnk szerint 2009. március vagy április hóban vesszük át ennek a repülőtérnek a tűzszerészbiztosítását. Ez a külszolgálatban lévő állomány durván 35 fő, ami váltással és tartalékképzéssel közel meghaladja a 70-80 főt.

        Egy rövid kis áttekintés a missziós vállalásunk növekedéséről, ami bennünket érint. Ezek vannak kivetítve diagram formájában. Ebből szeretném kiemelni az FP 2008-as vállalásokat, ami 2014-re prognosztizáltan újabb tűzszerészképességet irányoz elő, ebben egy EOD és egy IED szakaszt, illetve három tűzszerészrajt kell felállítanom. Ennek a megkezdését tervesítettem, 2010 végére tervezem ennek a megnyitását, hiszen a felkészítésünk elég hosszú. A továbbiakban a kabuli repülőtéren most jelen pillanatban vagyunk, kérdés, hogy lesz-e új vállalás valamikor, egyelőre a terveink szerint ez a vállalás befejeződik.

        Felkészítések. Az alakulat végzi a Magyar Honvédségtől külszolgálatba távozók felkészítését, és végezzük az FP-országoknak, azon tagországoknak a felkészítését, amelyek Magyarországra jönnek felkészítésre, ennek a tűzszerészmunkára a felkészítését mi végezzük, illetve mi végezzük más csapatoknak a felkészítését is. Emellett végezzük civil szervezetek felkészítését, akik ezekkel foglalkoznak vagy találkozhatnak, hulladékhasznosítóknak, mentesítő cégeknek, illetve búváregyesületek felkészítését is végzi az alakulat. Ez általában egy évben 2400-2500 főt jelent.

        Nagyon, nagyon fontos az alaptevékenység meghatározásánál, hogy a misszió és a közszolgálati munka arányát megtaláljuk, illetve egyensúlyba hozzuk a kettőt, tehát nem billenhet el az egyensúly egyiknek a rovására sem, hiszen akkor valami rovására kell végrehajtanunk. A missziónál egyértelmű a növekvő szerepvállalás. Látszik, hogy a tűzszerésztevékenység súlya előtérbe került. Itt nagyon fontos kiemelnem, hogy 3-5 éves előrelátással kell rendelkeznie az alakulatnak ahhoz, hogy a missziókra a felkészüléseket megtehesse. A közszolgálati munkák végrehajtásánál ki kell emelnem a tömegmunkának a végrehajtását, a növekvő sajtónyilvánosságot. Napi kihívásokat jelent ennyi bejelentés kezelése.

        Új eszközöket és eljárásokat kell bevinni a rendszerbe, hiszen változik az eszközök állékonysága, és a veszélyességi fok is növekszik, hiszen 63 éve vannak már a földben az eszközök, egyre bizonytalanabbak, egyre több veszélyforrást jelentenek.

        Ehhez alakítjuk a kiképzési rendszerünket is. Két fő ága van: a szakkiképzés és az általános kiképzés. Én a szakképzésről jelentenék most. Öt fő kiképzési ág van a szakkiképzésen belül, és csak az alakulatnál hajtjuk végre a tűzszerész és a hadiőrs vonatkozásban.

        A hagyományos tűzszerészképzés a slide-on látható módon történik, tehát tízhetes alaptanfolyam. Bejön valaki hozzánk, fölvesszük az alakulathoz, 10 hétig kerül egy alap-tűzszerésztanfolyamra, aminek a vége egy vizsga, nagyon erős vizsgával zárunk a végén. Amennyiben nem tud levizsgázni, egyéves moratórium van a számára, hogy megújítsa a vizsgáját, ha nem képes rá, akkor elküldjük, és más helyen keresünk neki beosztást. Ha jól végezte a munkáját és levizsgázott, akkor 2-3 évig dolgozik ebben a harmadosztályú tűzszerész besorolásban, persze minden évben újra vizsgázik, és ha mind a három évben jól vizsgázott, és kiemelkedőt teljesít, akkor újra beiskolázzuk egy tanfolyam jellegű továbbképzésre, és ha ott is levizsgázott, akkor lesz másodosztályú tűzszerész. Itt dolgozik 4-6 évet, és utána, ha az alegységparancsnoka úgy gondolja, hogy ebből az emberből első osztályú tűzszerész lehet, mert a képessége, az adottsága és az akarata megvan hozzá, akkor egy egyéves képzésen keresztül kell esnie ahhoz, hogy első osztályú tűzszerész legyen az illető. Itt már a vizsga egy hétig tart, minden területről és minden irányból megtörténik a kiválogatás, hiszen itt, ha egy tűzszerész egyszer téved, akkor annak következményei vannak.

        A hadihajós képzésnél ugyanaz a szisztéma van, csak vízen lévő tevékenységgel, egy megkötöttséggel, hogy az aknász beosztásban lévő hajósoknak tűzszerész vizsgával kell rendelkezni, hiszen ők azt végzik a vízen, amit a szárazföldön a tűzszerész, tehát itt természetesen egy kettős képzést valósítunk meg. Az a baj a hajósképzéssel, hogy nagyon nagy az elszívó erő a polgári hajózásnál, hiszen megtanulják a hajóvezetést, megtanulnak egy rendet, egy fegyelmet, és onnantól kezdve a polgári hajózás tárt karokkal várja őket.

        Az IED-képzés: 10 hetes alaptanfolyam, 2-3 hetes IED-képzés hozzá, majd négy-öt hónapos további képzés, és csak úgy kerül majd ki a kutyás tűzszerész, közel egyéves képzési folyamat végeztével.

        A búvárképzésünket megelőzi a tűzszerészképzés, mert ők tűzszerész búvárok, és csak utána következik hozzá a búvárképzésünk, amely - itt lehet látni - elég hosszú, és a polgári életből átvett tematikát képviselő felkészítést jelent.

        A végrehajtáshoz rendelkezünk felszerelésekkel. A felszereléseink egyre jobbak, azt kell jelentsem, hogy elértük a XXI. századot. Az új tűzszerész gépjárműveink mobillá, sokkal mozgékonyabbá tették az alakulatot. Az új típusú T5-ösök - ezeket majd látni fogják a bemutatón - nagyon korszerű eszközök, és nagyon jók a mostani alkalmazás területén. Vannak speciális tűzszerész eszközeink, ezekben is megvan, amire szükségünk van jelen pillanatban a hazai alkalmazás során. A G270-es Merci, amellyel a kutyautánfutóinkat vontatjuk, illetve az U-4000 Mercedes, amelyen a speciális tűzszerész felszerelést szállítjuk, jelen pillanatban Afganisztánban is kint vannak.

        A hajós eszközeink: három darab aknamentesítő hajóval rendelkezünk, és kettő tűzszerész járőrhajóval, a harmadik átépítése jövőre kezdődik, így a Duna-szakaszon két órán belül képesek vagyunk a tűzszerész járőrhajóval a robbanótestet elhozni, az AM hajóval pedig fel tudjuk deríteni a Dunán lévő összes robbanótestet, és ki is tudjuk emelni vele. Úgy néz ki, hogy a Duna mentesítése most már folyamatában megtörténhet, tehát nem mindig akkor kell végrehajtanunk, amikor megtalálják a búvárok, hanem meg tudjuk találni korábban is. Az AM hajón találhatók gépágyúrendszerek, ezekkel a nullaponti lőtéren hajtjuk végre a légvédelmi gyakorlatokat.

        A modernizáció. Én úgy gondolom, hogy ez a Magyar Honvédség egyik sikertörténete. Megtalálhatóak a felszereléseink között azok a legmodernebb tűzszerész eszközök és felszerelések, amelyek nélkül, úgy gondolom, a tűzszerész munka már nem végezhető, a röntgentől kezdve az EOD-9, talán a világ legnagyobb bombaruháján keresztül, a helyszínelő készleten, a nagy mélységű fémkeresőn keresztül minden olyan tűzszerész felszerelés, amely az alakulat munkájához elengedhetetlen. Vannak beszerzés alatt álló eszközeink is, tehát nem rendelkezünk megfelelő mennyiséggel, de a terveink szerint 2010-ig a nagy többséggel rendelkezni fogunk. Az elosztást megterveztük, várjuk a 2008. évi beszállításokat. Bízom benne, hogy ha ezek megérkeznek, akkor a tűzszerész munkának nem lesz akadálya a továbbiakban a felszerelés hiánya.

        A másik oldalon látható eszközök közül szeretném kiemelni a 13-ast, a bombatakarót. Legutóbb a Váci utcában találtunk egy robbanótestet, amelyet helyben kellett felrobbantanunk. Aki ismeri a Váci utcát, tudja jól, hogy üvegfelületek egymás hegyén-hátán vannak. Helyben robbantottunk, és a robbantás következménye az volt, hogy egy ablak sem tört be, mert a bombatakaróval sikerült meggátolnunk a szilánkkiszóródást. Ezzel óriási értékeket mentettünk meg. Egy takarónk természetesen tönkrement, hiszen ezért van, de azt hiszem, több tízmillió forint értéket sikerült megóvnunk azzal, hogy nem robbantottuk föl szabadon az eszközt.

        A tűzszerész stratégia minden évben változik, mindig fejlődik, és alkalmazkodni kell az új kihívásokhoz. Ezt ketté kell választanunk, van IED és EOD, tehát a hagyományossal és az improvizálttal kapcsolatosan. Az IED-nál szembesülnünk kellett a változó világgal és annak a technológiai fejlődésével, illetve a terrorcselekmények fejlődésével és azok szakmai és technikai hátterével. Ennek megfelelően kell átalakítanunk a sajátunkat is, követnünk kell, habár az csak vágyálom lenne, hogy megelőzzük a terrorjellegű cselekmények kitalálóit, hiszen csak a fantázia szab határt a fejlődésnek, de próbálunk lépést tartani vele. Ehhez alakítjuk a szakmai követelményeinket. Nyilván a felszereléseink is mindig korszerűbbek lesznek, és új kiképzési rendszert dolgozunk ki hozzá, amellyel jobban lehet követni az új kihívásokat.

        A hazai alkalmazásnál pedig egyértelműen be kell hoznunk új eljárási módokat, amelyekkel növelni tudjuk a biztonságot. Ebből már kettőt lehet látni, pirossal van jelölve, ami már megvan, kint majd lehet is látni, a robbantóüst, amellyel, mivel nehéz robbantani Budapesten, most már biztonságosan el tudjuk vinni a robbanótestet a megsemmisítési helyünkre.

        A befolyásoló körülmények, először a személyi feltételeknél. A hazai, és a most meglévő missziós vállalásainkat az alakulat képes végrehajtani a meglévő létszámmal, a 407 plusz 31 fővel. Nyilván szükséges az állománytábla strukturális átalakítása, ezt az év végi jelentésemnél Tömböl tábornok úrnak meg fogom tenni. A képzési ütemet mindig átalakítjuk és változtatjuk. Ez évben 18 fő első osztályú tűzszerész a megkövetelt létszám. Úgy néz ki, hogy sikerül elérnünk ezt a létszámot. Nyilván a pótlások - mint lehetett látni - elég hosszú időt vesznek igénybe, de úgy gondolom, hogy jó úton haladunk ezzel. Ha új vállalás történik a Magyar Honvédség részéről, ez azt jelenti, hogy ehhez nekünk létszámot kell növelnünk, és új felszerelés kell. Ha FP 2008 vállalás, illetve új hadszíntér jön be, akkor nekünk ehhez mindenképpen úgy kell alkalmazkodnunk, hogy időben meg kell kezdenünk a felkészülésünket rá.

        A technikai feltételeknél egyértelmű, hogy csak kiegészítésre van szükségünk, persze akkor, ha a tervezett beruházások, beszerzések megtörténnek, és megkapjuk őket. Nyilván vannak, amelyek már az új kihívásokból adódóan új eszközök, ezeket beterveztük, ilyen például a nehéz terepjáró gépkocsi, az audiovizuális képzés fejlesztése, illetve a törvényi szabályozás alapján a polgári szervezetek képzésének, oktatásának megteremtése, amely előttünk álló feladat még, de úgy néz ki, hogy ezzel is jó úton haladunk. A felszereléseknél mindenképpen tudomásul kell vennünk, hogy követnünk kell az új kihívásokat, és követnünk kell a további beszerzési eljárásoknál a tervezéseket. Itt ki kell emelnem a páncélozott tűzszerész gépjárművet, a vegyi, biológiai kimutató eszközöket, az endoszkópot, a paravánt, az ólomköpenyes robbantó zsinórokat. Ezek már folyamatban vannak, és remélhetőleg a közeljövőben az alakulatnál rendelkezésre is fognak állni. Egy biztos, ahhoz, hogy a kihívásokra gyorsan lehessen reagálni, és lépni lehessen, fel kell gyorsítani a közbeszerzési eljárásokat, több esetben pedig szükséges lehet esetlegesen a mentesítési kérelem is, hiszen az eljárás hosszassága miatt, lehet, hogy mire megérkezik az eszköz, már elveszti az aktualitását.

        A végére hagytam a befolyásoló körülmények közül a harmadikat, amely a legégetőbb az alakulatnál jelen pillanatban, amelyre hosszú idők óta nincs megoldás, de talán most elmozdulás várható: az elhelyezési és tárolási körülmények az alakulatnál egyelőre nem felelnek meg az elvárásoknak. Lehet látni, hogy mivel nem rendelkezünk. Úgy gondolom, hogy az alakulat megtesz mindent annak érdekében, hogy ezen javítson, de innentől kezdve ezek már nem tőlünk függő problémák, megoldási lehetőségek. Kaptam tájékoztatást róla, hogy megindult a tervezési folyamat, és valószínűleg a közeljövőben megoldás lesz erre a kérdésre is.

        Jelentem összességében, hogy az egység a nehézségek ellenére is, úgy gondolom, végre tudja hajtani a feladatait. Elöljárói segítség rendszerint kell hozzá, de ezzel a támogatással együtt megfelelő választ tud adni a kor és a leendő kor új kihívásaira. Jelentem, befejeztem.

        ELNÖK: Köszönöm szépen az ezredes úrnak. Meg szeretném kérdezni a miniszter urat, illetve a vezérkari főnök urat, kívánják-e kiegészíteni az elhangzottakat. Tömböl tábornok úr, Csák tábornok úr? (A megszólítottak nemet intenek.)

        A tisztelt képviselőtársaimon a sor, kérdések, vélemények egyben mehetnek. Csampa képviselő úr, mint kezdeményező is, parancsoljon! Utána Mécs képviselő úr következik.

      3. Kérdések
      4. CSAMPA ZSOLT (Fidesz): Azt gondolom, azért is kezdeményeztem a bizottsági ülést...

        ELNÖK: Mikrofonba legyen szíves, kedves képviselő úr, hogy maradjon nyoma!

        CSAMPA ZSOLT (Fidesz): Azért is kezdeményeztem a kihelyezett bizottsági ülést, mert azt gondolom, a bizottság tagjainak fontos, hogy lássuk, illetve kézzel foghatóan tapasztaljuk is meg azt a lehetőséget, hogy miről is kell nekünk olykor-olykor döntenünk.

        Igen sajnálatos események történtek Afganisztánban, két tűzszerészünk elesett, többek között egy úgynevezett IED-támadásnak a hatására. Azt gondolom, hogy az a munka, amit akár parancsnok úr jelentett, akár amit majd itt kint megtapasztalunk, az a magas erőfeszítés számunkra fontos, számomra mint képviselőnek viszont még fontosabb, többek között azért, mert ahogy parancsnok úr is jelezte, új kihívásokkal kellett nekik szembesülni. A kinti, afganisztáni misszión belül gyakorlatilag felül kellett értékelni vagy át kellett értékelni a valós tűzszerészeti munkát. Úgy gondolom, és ezt látom, hogy a zászlóalj és a zászlóalj parancsnoka is kitűnően reagált erre az új kihívásra.

        Mindenféleképpen két dolgot szeretnék, és szeretném miniszter úrnak a megerősítését is ebben a dologban. Az egyik az, és azt mondhatom, hogy erre valamilyen szinten mondjuk a Honvédelmi Minisztérium is reagált, mert elindult egy ötpárti egyeztetés a Hszt. új módosításáról, ahol a tűzszerészeti pótlékok egyfajta megemelése van célkitűzésként megemlítve, de azt gondolom mindenféleképpen, hogy jó lenne, hogy akár egy ötpárti egyeztetés során ne csak ilyen pótlékokban tudnánk gondolkodni, hisz a megtartóképességet és a megtartóerőt valahol növelnünk kell, és ez a katonának mindenféleképpen a zsebén látszik meg, illetve a családi kasszában érezhető. Ez az egyik, amire mindenféleképp ki szerettem volna térni.

        A másik az, hogy ha jól tudom, akkor év elején - és azért mondom, hogy jól tudom, mert én látogatást tettem már a zászlóaljnál - volt egy ombudsmani jelentés, és bár az utolsó slide-ot parancsnok úr egy slide-ban összegezte, amire lehetett volna 10-12 slide is, vagy ha a laktanyában lettünk volna, akkor körbejárunk, és azért szemmel látható és tapasztalhatjuk azokat a körülményeket. Úgy tudom, hogy érkezett a miniszter úrtól egy válasz az ombudsman részére, amiben a minisztérium fölvállalta, illetve miniszter úr személyesen, hogy ezeket a körülményeket természetesen orvosolni fogják, és ahogy parancsnok úr is jelentette, valahol elindult már a tervezése ezeknek a dolgoknak. Ezzel kapcsolatban szeretném megkérdezni miniszter urat, illetve a vezérkari főnök urat, vagy akár Csák tábornok urat, aki a területért felelős, hogy hol tartunk, hogyan fogja majd a jövőben érinteni az új költségvetés többek között mondjuk a zászlóaljnak a problémáit, akár a tervezett elhelyezkedési körletet és ezeket a problémákat.

        Köszönöm szépen, elnök úr.

        ELNÖK: Köszönöm szépen. Mécs Imre képviselő úr következik.

        MÉCS IMRE (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Köszönjük ezredes úrnak a nagyon impresszív beszámolóját, és külön köszönöm, hogy ilyen gondosan felkészültek, és a slide-okat rendelkezésünkre bocsátották. Rendkívül fontos az ön által vezényelt egységnek a működése, hiszen békefeladatai jelentősek, békeidőben is, hogy így mondjam, éles feladatokat kell ellátni, ráadásul hazánk területe a legutóbbi történelmünk folyamán tele van robbanóeszközökkel, amelyeknek nagy részét még nem tudtuk földeríteni.

        Azt szeretném megkérdezni, hogy a modern technológiai kihívásoknak hogyan tudnak felkészülni. Sajnálatos módon különösen a taposóaknák területén elterjedtek a nem fém szerkezetű aknák, amelyeknek nagyon nehéz a földerítésük, továbbá rendkívül olcsó az előállításuk, ennek következtében nagyon sok helyen felelőtlenül elhelyezik őket. Nem tudom, hogy hazánk területén vannak-e még ilyen aknatelepítések, amelyeket nem számoltak föl, de expedíciós feladatok, tehát feltétlenül fel kell erre készülni, hogy ezekre a modern technológiákra, valamint a különböző terroristamegoldásokra, meg nem reguláris, nem szabályosak, nem gyárban készültek, sok esetben barkácsoltak, és emiatt rendkívül veszélyesek, az ezekre való felkészítés hogyan áll.

        Köszönöm szépen.

        ELNÖK: Köszönöm szépen. További kérdés? (Nyitray András jelentkezik.) Nyitray András képviselőtársam!

        NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Itt abból, amit Csampa képviselő úr előttem elmondott, szerintem egy dologról beszélünk, de én azért szeretném ezt megerősíteni. A végrehajtást befolyásoló körülmények III. slide-on itt csak piros felirat van, ami azt jelenti, hogy ezek szerint ez egyik sincs. Engem ez teljesen ledöbbent. Egy katonai alakulatnak nincs elhelyezési körlete? Nincs egy oktatókabinetje, gyakorlópályája? Nincs könyvtára? Egy szakkönyvtár egy ilyen típusú szakfeladatnál, ami a tűzszerészet, itt legalább olyan szintű napi képzés, továbbképzés kell, mint egy elektronikai mérnöknél. Itt a technika sajnos napról napra fejlődik, főleg ezeknél az amatőr szerkezeteknél. Nem is tudom, hogy erre mit mondjak. Nem is hittem volna, hogy ilyen van. Akkor hol vannak a katonák, ha nincsenek elhelyezési körletek? Hol oktatják őket, ha nincs oktatási kabinet és gyakorlópálya? Akkor mi most hol vagyunk? Jó, hogy ez egy sátor, nyáron még itt talán kényelmesebb is, mint egy nem klimatizált helyiségben, de a viccet félretéve, szóval tudván azt, hogy az önök feladata hihetetlenül fontos, mert még a második világháborúból is itt maradtak, még mindig találnak, és valószínű, hogy még nagyon sokáig találnak mindenféle robbanószerkezetet.

        Ide kapcsolódik a kérdésem második csoportja, hogy ezek az úgynevezett improvizált, nem is tudom, van ennek egy szakneve, de maradjunk abban, hogy ezekről a különböző hangnemben éneklő, elsősorban terroristák által előállított különböző eszközökről van szó, aminek gondolom, hogy az alapvető tulajdonsága, hogy hihetetlenül aljas és gonosz, tehát kifejezetten arra utazik, hogy ne is lehessen hatástalanítani. Tehát valószínű, bár nem mennék bele a múltkori bizottsági ülésünkön elhangzottakba, de valószínűleg másféle filozófia és másféle módszertan kell a megsemmisítésükhöz, mint mondjuk a gyárilag előállított, viszonylag ismert és nagyjából "megbízható" katonai robbanószerkezeteknél.

        Viszont a múltkor is beszéltünk róla, hogy itt csak egy rövid utalás, bocsánat, még az sincs arra, hogy tűzszerészek nemcsak a Magyar Honvédségnél vannak, hanem a rendőrségnél is. Amikor annak idején egy jó fél éve ott jártunk, akkor kifejezetten felvilágosítást kaptunk, hogy van egyfajta munkamegosztás, miszerint a rendőröké az úgynevezett amatőr szerkezetek hatástalanításának a feladata, az önöké pedig a második világháborús vagy talán lehetne úgy mondani, hogy a gyárilag előállítotté, tehát talán ebbe belefér a háború utáni gyakorlatokról ott maradt vagy ellopott, vagy fel nem robbant szerkezet hatástalanítása.

        Ebben a kettőben akkor is feltettem azt a kérdést, hogy mekkora a két szervezet közti együttműködés, mire terjed ez ki, és amennyiben ezeken a műveleti területeken, ahol most a Magyar Honvédség missziókban szolgálatot teljesít, inkább az a jellemző, vagy legalábbis nagymértékben jellemző, hogy ilyen barkácsolt eszközök ellen kell küzdeni. Tehát valahol logikus lenne, hogy ebben bizonyos hányadában részt vegyenek a rendőrségi tűzszerészek is, vagy akkor ezt a kettősséget nem érdemes nagyon fönntartani, akkor a Magyar Köztársaságnak egy központi, komolyabb tűzszerész alakulata kellene, ami nyilván nem zászlóalj kötelék lenne, hanem mondjuk egy ezred. De ezek csak gondolatkísérletek. Tehát azért kérdezem, hogy erre vonatkozóan milyen további elképzelések vannak, és nyilván van önöknek is meg van a Magyar Honvédség vezetőinek, akiket szinte hiánytalanul, a legfölső vezetőket is itt tisztelhetjük a körünkben.

        Köszönöm szépen.

        ELNÖK: Köszönjük szépen a kérdést. További kérdés a képviselőtársaim részéről megfogalmazódott-e? (Nincs jelentkező.) Amennyiben nem, két rövid kérdés, nagyon egyszerűek. Említette ezredes úr a beszerzéseket. Nem volt világos, hogy ezek már leszerződött beszerzések, amihez a teljesítés van hátra, vagy pedig tervezett beruházásokról van szó, ha még nem volt közbeszerzés se. Ha ezt tudná határolni csak összegszerűségében és egy-két nyilvánvaló, nagyon rövid, egymondatos válaszban, hogy most mennyi van folyamatban, és mennyi az, ami meglesz, le van szerződve, van rá pénz, és mennyi, amennyi attól függ, hogy mennyi lesz a költségvetési pénz.

        Nem tudom, ez lehet, hogy nagyon outsider kérdés, de a második világháború bombafertőzöttségéről, hogy még mennyi lehet, erről van valamiféle autentikus információ, vagy hadtörténeti tudomány, becslés, kutatás, valami, hogy mennyit dobhattak le, egyáltalán erről valami? Semmi? (Közbeszólás: Sokat, nagyon sokat.) Valaminek azért lenni kell szerintem. Mire számíthatunk a jövőt illetően? Ez azért egy nagyon karizmatikus pont még mindig. Köszönöm szépen.

        A válaszok az ezredes urat illeti, és akik megszólítva érzik magukat.

      5. Hajdu Gábor mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj) válaszai
      6. HAJDU GÁBOR mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj): Akkor kezdeném az elnök úr kérdésére a válaszomat. A következő. Tehát a beszerzési eljárásban a "folyamatban" ott a jobb oldalon van, azt jelenti, hogy lekötött szerződések vannak hozzá, a táblában lévő pirossal jelzett részekhez még keretösszeget keresnek, de tervek szerint megvásárlásra kerülnek. Az ingatlanértékesítésből befolyó összegből lennének pótolva ezek a felszerelések.

        Többször kapok ilyen kérdést, újságírói kérdésként is többször felmerült, hogy mennyi lehet. Egyszer elkezdtem számoltatni: Magyarországon hat hónapig volt folyamatában haderőnemi tevékenység, tehát összefüggő tevékenység. Kiszámoltuk, megnéztük, hogy hány front ment Magyarországon keresztül, annak milyen tüzérség, szárazföldi, egyéb más eszközei voltak, de a 2-300 milliós tételnél megálltunk, és abbahagytuk a számolást. Ez megbecsülhetetlen, nincs olyan számszaki adat, amellyel ezt alá lehetne támasztani, ugyanis az eszközök tíz százaléka nem működik el. Ha csak ebből számoltunk, már többmilliós nagyságrendnél tartottunk, és csak a gyalogsági eszközöknél, de nem beszéltünk a tüzérségi és egyéb más eszközökről, és a bombákról. A bombákról nagyobb biztonsággal lehet tudni: körülbelül még ugyanannyi, amennyit találtunk. Nem tudom megmondani, mert nincs adatunk róla, hogy a világháborút követően mennyi lett az akkori tűzszerészek által megsemmisítve, mert nincs adat róla, nem maradt fent adat, hiszen akkor nem az volt a fő tevékenységük, hogy felrobbantsák, hanem hogy eltüntessék. Az, hogy az eltüntetés úgy történt, hogy beszórták a Dunába, vagy bedobálták egy kútba, szintén egy módja volt annak, hogy megszüntessék a veszélyforrást. Mi most természetesen ezeket is megtaláljuk. Tehát a válaszom rá, hogy nem tudom megbecsülni, nincs ilyen adat. Abból lehet következtetni, hogy mennyit találunk évente, és hogy nem csökken a számuk.

        Visszafelé haladnék, az a legegyszerűbb, és kezdeném a Nyitray képviselő úr kérdésére adandó válaszommal. A BM Tűzszerész Szolgálatával jó a kapcsolatunk, és jó is marad, mert a tevékenységet közösen végezzük. Azért azt értékelni kell, igen, így van a munkamegosztás, hogy a BM Tűzszerész Szolgálata végzi a terrorfenyegetés hatására, tehát ha valahol bombariadót rendelnek el, akkor ők mennek kivizsgálni, de ha a bombariadónál találnak, mondjuk háborúból maradt vagy - ahogy ön fogalmazott - egy készített eszközt, akkor mi megyünk hozzá természetesen. Tehát az együttműködésünk napi, Kiss Imre ezredessel én napi kapcsolatban vagyok, és minden közös gondunkat megbeszéljük egymással, hiszen ez egy olyan tűzszerész szolgálat, ahol mindenki a másikkal közösen, egy cél érdekében végezi a tevékenységét természetesen. Egymást segítjük, ha szükség van rá, így egymás tanfolyamain is részt veszünk. Ők eljönnek hozzánk tanfolyamra, mi pedig elmegyünk hozzájuk, mert mind a kettőnknek van mit tanulni egymástól. Tőlünk vált ki a BM Tűzszerész Szolgálata '85-ben. Amikor bemutattam a függvényt a jelentésemben, az azt jelenti, hogy mi végeztük ezt a tűzszerész munkát is. Ők váltak ki az alakulatainkból, a mi embereinkből alakult meg a BM Tűzszerész Szolgálat, és azóta is jó a kapcsolatunk, hiszen ismerjük egymást. (Tóth Gábor: Bárcsak BM lenne. Bocsánat, bárcsak az lenne. Reméljük, még lesz az is) Én még a régit alkalmazom.

        ELNÖK: Nem baj, lesz újra. Erre a kis időre már nem kell megváltoztatni. (Derültség.)

        HAJDU GÁBOR mk. ezredes (MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj): Tehát a rendőrségi tűzszerész szolgálatról beszéltem. Az IED-nál valóban más filozófiát kell alkalmaznunk és végeznünk, ugyanis az IED-tevékenység egyik alapja az, hogy sajnos egy lépéssel mindig előttünk fog járni, azok előtt, akik hivatalosan végzik ezt a munkát, illetve fel akarják számolni, ugyanis ennek a tevékenységnek csak a fantázia szab határt, illetve az a pénzösszeg, amelyet rendelkezésre bocsátanak. Amikor megjelenik a piacon egy olyan képesítésű vagy képességű ember, aki Amerikában, Angliában szerzett végzettséget valamilyen felsőfokú intézményben, és mint elektromérnök érkezik ki, akkor nyilván meghatározza az általa tervezett és végrehajtott IED minőségét is. Erre egy válasz lehetséges: követni kell, és lehetőség szerint előre gondolkodva megpróbálni kitalálni a következő lépéseiket. Meg kell fogalmaznunk, hogy milyen frekvenciatartományban lehet vezérelni, ha ezt már túllépte a kor, és vannak Jammer-eink, amelyekkel tudjuk fogni ezt, és akkor meg kell nézni, hogy mi a következő lépés. Akkor áttérnek hagyományos eszközökre, és meg kell nézni, hogy milyen taposó eszközöket lehet és kell bevinni a piacra, amelyekkel ezt ki lehet védeni, hogy hogyan lehet a megközelítési útvonalon elhelyezni robbanótesteket. Tehát gondolkodnunk kell, és sajnos nem mindig garantálható az sem, hogy több haláleset nem történik, mert az IED sajnos - ahogy ön fogalmazott - természetesen egy alattomos dolog.

        A válaszom, hogy a katonáim nyilván nem az ég alatt laknak, van elhelyezési körletünk, csak nem kellő számban, nem kellő mennyiségben és minőségben. Igen, van kabinetünk, de nem kellő számban és nem kellő minőségben, és nem megfelelően felépített, hiszen eddig is tartottuk a foglalkozásainkat valahol. Nyilván a megkövetelt minőség és a megkövetelt szám nem egyezik meg azzal, amit mi szeretnénk. Ahhoz, hogy továbbléphessünk, sokkal korszerűbbekre van szükségünk, amelyeket remélhetőleg a közeljövőben meg is fogunk kapni.

        Mécs képviselő úr kérdésére válaszolnék. Mécs képviselő úr az aknamentesítést hangsúlyozta. Igen, valóban vannak olyan műanyag típusú aknák, amelyekben van fémrész, csak sajnos a háború tulajdonságaiból adódóan néha kiveszik belőlük. Előírták annak idején, hogy fémmel kell ellátni a műanyag aknát, és olyan fémmel kell rendelkeznie, hogy a fémkereső eszközökkel meg lehessen találni. Sajnos a mostani aknáknál előfordul, hogy kiveszik belőlük, épp azért, hogy a célját így valósítsa meg az, aki ezt elhelyezte. Erre a felkészülés a hagyományos módszerrel történik. Amennyiben ilyen veszély fennáll, a kézi módszer a legbiztonságosabb, illetve az a gépi rendszer, amikor távvezérelt eszközökkel hajtják végre ezt az aknamentesítést.

        Magyarországon információink szerint aknamező nincs, illetve a határ mentén egy részen van, elképzelhető, amely a jugoszláv válság következtében alakult ki. Ezzel kapcsolatban kormányközi egyeztetések folynak, az alakulat részt vesz ebben a tevékenységben.

        Csampa képviselő úr kérdésére: köszönöm szépen, és nagyon örömmel vesszük, ha van ilyen szándék, hogy a tűzszerész pótlékot fel akarják emelni, nagyon köszönjük. Ezt nagyon fontosnak tartjuk, hiszen az emberek megtartása a legfontosabb dolog lenne. Hiába küzdünk mi azzal, hogy embert hozzunk a rendszerbe, kiképezzük, ha nem tudom megfelelően bérezni, akkor el fog menni az alakulattól, és ez óriási gondot jelenthet.

        Magára az elhelyezésre választ ad a kollégám, vagy a miniszter úr.

        Jelentem, befejeztem. Nem tudom, maradt-e még olyan kérdés, amelyre nem válaszoltam.

        DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Azt javaslom, hogy az elhelyezésről Csák tábornok adjon egy rövid tájékoztatást, mert gondolom, ez a bizottságot érdekli. Tábornok úr!

        ELNÖK: Csak röviden, mert ránk fog sötétedni!

      7. Csák Gábor mk. dandártábornok, a HM Infrastrukturális Ügynökség vezérigazgatójának válaszai
      8. CSÁK GÁBOR mk. dandártábornok, a HM Infrastrukturális Ügynökség vezérigazgatója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Egy rövid kiegészítéssel szeretnék élni.

        2001-ben az akkori megalakuló új zászlóalj létszámának megfelelően a laktanya-rekonstrukciós program keretében az akkori létszámra az elhelyezési és egyéb feltételek kialakításra kerültek az Irinyi Laktanyában, és az egyéb létesítményekben, a támogató dandár létesítményekben jelenleg is rendelkezésre állnak sport-, kiképzési és egyéb feltételek. A zászlóaljjal megkezdődött az az egyeztetési folyamat, amely alapján a zászlóalj jelenlegi, és egy kicsit előretekintve a jövőbeli feladatrendszerére és létszámára való tekintettel egy tervezési követelményt összeállítottunk. Gyakorlatilag egy 400 plusz 100 fő legénységi férőhely kialakításával számolva elindítottuk ennek a programnak az előkészítését. A miniszter úr részére fölterjesztésre került részünkről az a döntési javaslat, amely egyrészt a műszaki megoldásra és a finanszírozásra is javaslatot tett, amelyet a miniszter úr jóváhagyott.

        Azt tudom jelenteni, hogy a tervezéssel kapcsolatos beszerzési eljárás még ebben a hónapban elindul. Ezt követően az eljárási és a kivitelezési időkkel számolva jelenleg úgy látjuk, hogy 2010. első félévében egy olyan épületegyüttes megalakul és kivitelezésre kerül, ahol mintegy 100 legénységi férőhelyet, mintegy 130 fő öltözői kapacitást a vidékről naponta bejárók részére, és mintegy 305 fő irodai és egyben öltözői és egyéb funkciót biztosító épületegyüttest hozunk létre azon oktatási és kiképzési feltételeknek a biztosításával együtt, amik a zászlóalj feladatkörébe tartoznak, illetve biztosítjuk azokat a tárolási feltételeket is, ahol a felszerelés, illetve a naponta esetleg mentesítés során fölszedett eszközöknek az átmeneti tárolására, illetve az ezekhez szükséges egyéb eszközök tárolására van szükség. Ebben a körben kívánjuk véglegesen rendezni a kutatókutyák végleges elhelyezését, ennek az átmeneti elhelyezésére egy beszerzési eljárást lefolytattunk, de gyakorlatilag az eljárást eredménytelenné nyilvánítottuk, elkerülendő azt a múltban már Szolnokon elkövetett dolgot, hogy a magas beszerzési ár miatt esetleg kifogás érje magát a beszerzési eljárást. Azonban itt is jelentenem kell, hogy minden szakhatósági előírást ebben az esetben is be kell tartani, de az új beszerzési eljárást ennek érdekében is még ebben a hónapban elindítjuk.

        Köszönöm szépen a figyelmüket.

        ELNÖK: Köszönöm. Miniszter úr?

      9. Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai

      DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Két kérdés maradt, amire azt gondolom, helyes, ha válaszolok. Az egyik az elhelyezés. Szeretném rögzíteni, hogy a zászlóalj elhelyezési feltételei megfelelőek. Szeretném világossá tenni, hogy olyan működési feltételek mellett dolgoznak, amelyek mellett el tudják látni a feladatokat. Az más kérdés, hogy szeretnénk ennél jobb feltételeket teremteni.

      Két illúzióval kellett szembenézni a korábbi tervekkel kapcsolatban. Nem voltak sem kivitelezhetőek, sem nem voltak engedélyezhetők. Az önkormányzat részéről, hiszen itt egy önkormányzati kompetencia is van, a részletes rendezési terv előír bizonyos szabályokat. Aki egy ilyenbe belekezd, az kalandorkodik. Ezért tehát csak olyat lehet csinálni, ami hosszú távú és stabil megoldást jelent. Ezen dolgoznak Csák tábornok úrék, és ebben jelentős mértékben előrehaladtak. Ez egy elég bonyolult előkészítési folyamatot jelent, aki már városban valami létesítményt felépített, az tudja, hogy milyen építési szabályokat kell betartani, tudja, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni, főleg egy ilyen kényes és fontos intézmény esetében.

      A második, ugyanez igaz a kutyák elhelyezésére is és többi más ilyen dologra is. Azt kihasználni velünk szemben, hogy jobb feltételeket akarunk biztosítani az üzleti szféra részéről, és kétszeres-háromszoros árat kérni valamiért, nem fogom megengedni. Felelős vagyok azért, hogy megfelelő hatékonysággal gazdálkodjunk. Akkor megsemmisítem az eljárást, ez az én hatásköröm, és újat fogunk kiírni. Nem lehet másképpen csinálni. Ezt éljük át ezekben a napokban, még ha ez időveszteséget is jelent. Nem lehet zsarolt helyzetben hagyni a Magyar Honvédséget vagy a kormányt, vagy a Honvédelmi Minisztériumot.

      A harmadik kérdés. Egyetértek a tűzszerészpótlék rendezésével, és az a törvénymódosítási tervezet, amelyet elkészített a minisztérium, és amelyet remélem, holnap a kormány elfogad és pénteken benyújt az Országgyűlés elé, ha a kormány ezt jóváhagyja holnap, akkor ezt tartalmazni fogja.

      Köszönöm szépen.

      ELNÖK: Köszönjük szépen. További észrevétel, kérdés, megjegyzés? (Nincs jelentkező.) Amennyiben nincs, engedjék meg, hogy a bizottság minden tagja nevében megköszönjem a nagyon alapos prezentációt és fölkészülést, amit Hajdu ezredes úr és csapata előkészített számunkra. Azt gondolom, hogy tanulságos, alapos, körültekintő, figyelemreméltó és a munkánkat nagymértékben segítő, a tűzszerészek általános helyzetének megértéséhez hozzásegítő jellegű volt ez a beszámoló.

      Szeretném arra figyelmeztetni képviselőtársaimat, hogy a jelenlétünk azzal is nyilvánvalóan összefügg, hogy a Magyar Honvédség két tűzszerészt is áldozott Afganisztánban, szolgálatteljesítés közben életüket vesztették az itt dolgozó, itt szolgálatot teljesítő honvédeknek a bajtársai. Azt gondolom, hogy kötelességünk, hogy megemlékezzünk róluk, ezért javaslom, hogy az emlékművet koszorúzzuk meg, mielőtt még hozzáfogunk a szabadtéri program bonyolításához. Azt hiszem, hogy ha valaki figyelte azt az ábrát, hogy hány első osztályú tűzszerész van, akik közül potenciálisan kikerülhetnek azok, akik kijutnak Afganisztánba, ez egy nagyon súlyos vesztesége volt ennek az alakulatnak az én megítélésem szerint, akár emberileg, szakmailag, de humán erőforrás szempontjából is, olyan embereket veszítettünk, akik nagyon fontos szereplői voltak ennek az alakulatnak, fölkészült, jó honvédek voltak. Az emberi veszteség mellett a csapat vesztesége, és a család vesztesége mellett az egység vesztesége is azt gondolom, hogy nagyon nagy volt ezzel kapcsolatban.

      Itt szeretném Hajdu ezredes urat biztosítani a bizottság minden tagja nevében arról, hogy az önök működési feltételeinek infrastrukturális részéhez vagy szakmai részéhez, ami a bizottságon áll pártállástól függetlenül, minden támogatást meg fogunk adni miniszter úrnak a költségvetési tárgyalásokhoz, vagy esetleg a mentesítési kérelmeknek a megszavazásához és támogatásához, úgyhogy ez egy támogató magatartás és hozzáállás, ami miatt mi a bizottság tagjaival együtt ma idejöttünk.

      Köszönöm szépen. A bizottsági ülést kint folytatjuk. (A jelenlévők a továbbiakban tűzszerészeti bemutatón vettek részt.)

      (Az ülés befejezésének időpontja: 15 óra 26 perc)

       

       

      Dr. Lázár János

       

      a bizottság elnöke

      Jegyzőkönyvvezetők: Takács Aliz és Földi Erika