FMB-15/2006.
(FMB-15/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának
2006. november 27-én, hétfőn 09.30 órakor
a Képviselő Irodaház 128. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászóló(k) *

Elnöki bevezető, a napirend megszavazása *

A pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1371. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

Kérdések *

Vélemények *

Dr. Somodi Istvánné reagálása *

Határozathozatal *

Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1297. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása) *

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása) *

 



Napirendi javaslat

1. A pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1371. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

2. Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1297. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

3. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

4. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Simon Gábor (MSZP), a bizottság elnöke

Bernáth Ildikó alelnök (Fidesz)
Gúr Nándor alelnök (MSZP)
Dr. Bóth János (MSZP)
Filló Pál (MSZP)
Kiss Ferenc (MSZP)
Nagy László (MSZP)
Rákóczy Attila (MSZP)
Rózsa Endre (MSZP)
Dr. Vojnik Mária (MSZP)
Dr. Czira Szabolcs (Fidesz)
Czomba Sándor (Fidesz)
Nagy István (Fidesz)
V. Németh Zsolt (Fidesz)
Wittner Mária (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Hankó Faragó Mikós (SZDSZ) Rákóczy Attilának (MSZP)
Kontur Pál (Fidesz) dr. Czira Szabolcsnak (Fidesz)
Molnár Oszkár (Fidesz) V. Németh Zsoltnak (Fidesz)
Rácz István (Fidesz) Czomba Sándornak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászóló(k)

Kajdi László főtanácsos (Pénzügyminisztérium)
Szatmári László főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium)
Dr. Somodi Istvánné főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Nyenyestánné Endrész Katalin főosztályvezető-helyettes (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 09 óra 33 perc)

Elnöki bevezető, a napirend megszavazása

SIMON GÁBOR (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Jó reggelt kívánok! Köszöntöm a bizottság megjelent képviselőit. A bizottság határozatképes. Első lépésként fogadjuk el a napirendet. Mindenki megkapta elektronikus úton. Aki egyetért, kérem, hogy szavazzon. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm.

A pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1371. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Az első napirendi pontunkra térünk rá. Megadom a szót a minisztérium képviselőjének.

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Tisztelt Bizottság! A törvényjavaslatnak a célja az, hogy tovább bővítse a járulékkedvezményes foglalkoztatás lehetőségét és körét, ezért kiegészül a Start-kártya lehetősége a Start Plusszal és egy Start Extra programlehetőséggel. A Start Extra lényege, hogy azok a munkavállalók, akik családjogi kötelezettségeik teljesítése miatt távol maradnak munka világától, újabb munkavállalásuk esetén nagyobb eséllyel induljanak. A Start Extra célja, hogy a tartósan álláskeresőnek minősülő személyek közül azok, akik a leghátrányosabbnak tekinthetők, azoknak az ismételt munkába állításuk szintén nagyobb eséllyel történhessen meg.

E két különösen hátrányos helyzetű réteg célcsoportját úgy ragadhatnánk meg, hogy azok, akik alacsony iskolai végzettséggel rendelkeznek vagy pedig bizonyos életkoruk miatt hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a források lehető legbőségesebb kihasználása érdekében ez a törvényjavaslat már számol azzal, hogy nemcsak a Munkaerő-piaci Alap az, ami a járulékfizetés esetén a kieső járulékot megtéríti, hanem számítunk az Európai Szociális Alapból származó forrásokra is, ezért a mechanizmus úgy működne, hogy a Munkaerő-piaci Alap megelőlegez és az uniós programok keretében történik a tényleges finanszírozás.

A további rendelkezések, amelyeket a törvényjavaslat tartalmaz, elsősorban pontosító jellegűek és a jogértelmezést, jogalkalmazást kívánják elősegíteni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ki kíván kérdést feltenni?

Kérdések

CZOMBA SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen elnök úr. Azt tudjuk, hogy a korábbi Start-program sikerének jelentős részét annak is köszönheti, hogy a munkatapasztalat-szerzési támogatással együtt igénybe tudták venni. A kérdésem: az új jogszabály szerint az Flt. Módosítása szerint 50 százalék bér+járulék, illetve 60 százalék bér+járulék adható majd adott körnek. Ha a Start Extra, illetve a Start Plusz program kapcsán járuléktámogatási kedvezmény van, hogyan egyeztethető, hogyan szinkronizálható majd össze ez a kétfajta kedvezmény. Nyilván kétszeres járuléktámogatás nem működik, tehát azt kérdezem, hogy a bértámogatással a Start Plusz, illetve a Start Extra program járuléktámogatása milyen módon vehető adott esetben a későbbiekben igénybe. Ez az egyik kérdésem.

A másik, tegnap sajtótájékoztató kapcsán hallottunk számadatokat, hogy a következő évben x milliárd, aztán a rákövetkező évben pedig y milliárd forint várható, ami felmerül költségként. A kérdésem, hogy hogyan jöttek ki ezek a számok. Nem tudom, hogy ön-e az illetékes ebben vagy a sajtótájékoztatót tartó. A lényeg az, hogy mit vettünk alapul. Hogyan jött ki ez a szám? Aztán azt is szeretném kérdezni, hogy a törvény 1. § (2) bekezdés 9. pontja definiálja a tartósan álláskereső fogalmát, és itt azt mondja, hogy 16 hónapon belül legalább 12 hónapig, pályakezdő esetén nyolc hónapon belül legalább hat hónapig álláskeresőként nyilvántartott. A számok hogy jöttek ki? Mi alapján gondolják azt, hogy a 16 hónap és nem a 18 hónap? Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Tessék!

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm. Az előző alkalommal a foglalkoztatási törvény szabályainak módosulásáról volt alkalmam beszélgetni önökkel, illetve a támogatási rendszer átalakulásának a szabályai is szóba kerültek. Mint a képviselő úr is jelezte, 2007. január 1-jétől új bértámogatást folyósítanak a munkaügyi központok, amelynek lényege, hogy az úgynevezett uniós szabályok szerint a 2204.EGK-rendelet szabályai szerint kell a támogatásokat megállapítanunk. E szerint a bértámogatás a jövő évben a bér és járulékok 50 százalékig terjedhet. Bevallom őszintén, nagyon nehezen tudok a számok világában pontosan eligazodni, ezért megkértük tudós kollégáinkat, hogy próbáljanak mindenféle matematikai példákat elvégezni és arra a végeredményre jutottak, hogy ha a bér és járulékok együttes összegének 50 százaléka fizethető meg, akkor a Start- és a Start Plusz kártya abszolút nem jelenthet akadályt. Hiszen a támogatások együttes összege elérheti az uniós szabályok szerint a bér+járulékok 100 százalékát. A munkáltatónak egyébként a saját kötelme is, hogy figyelje ezt a bizonyos összeghatárt, tehát az igényeit csak úgy érvényesítheti, ha még további forrásból is szeretne esetlegesen támogatást, hogy ha ezt a szabályt ő is figyelembe veszi. Természetesen a támogatás megállapítása előtt a munkaügyi központok nyilatkoztatni fogják a munkáltatókat. A sajtótájékoztatón elhangzott költségek sajnos nem tartoznak az illetékességünk körünkbe. De ez nem jelentene akadályt, csak nem ismerem a kiinduló számokat, hogy miből indultak ki a kollégák, erre nem tudok önöknek választ adni.

A tartós álláskereső fogalma, amit az 1. § (1) bekezdés 9. pontja tartalmaz, szintén nem a kútfejünkből jövő meghatározás. Nem tudok mást tenni, mint megint ezt a bizonyos 2204-es EGK-rendeletet. Ez az EGK-rendelet meghatározza tételesen, hogy kit lehet hátrányos helyzetű célcsoportba tartozó személynek tekinteni. És természetesen ez az új támogatás is a Start Extra, ennek a rendeletnek a rendelkezésén alapul. Tehát ez a rendelet mondja, hogy az tekinthető tartós álláskeresőnek, akinél - és átvettük egy az egyben a rendelkezést -16 hónapon belül 12 hónap, pályakezdő esetén nyolc hónapon belül hat hónap.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ha nincs további kérdés, rátérünk a véleménykörre.

Vélemények

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen. Először is azt szeretném rögzíteni, hogy mindenképpen jónak tartom ennek a törvénytervezetnek a megjelenését, mert szélesíti azoknak a körét, akik járulékkedvezményben érintettekké válhatnak és ráadásul olyan embereknek a foglalkoztatási lehetőségeire ad módot és esélyt, akik halmozottan hátrányos helyzetben vannak a munkaerőpiacon.

Nem fogom részletezni a törvény beltartalmát, hogy a Start Extrában vagy -pluszban kik az érintettek, de ha csak a végső pólusát nézzük, a Start Extrát, látjuk, hogy az 50 év felettiek vagy éppen az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők körét kívánja megérinteni ez a támogatási forma. Ez direkten azokhoz az embercsoportokhoz szól, akik a munkaerőpiacon tényleg hátrányos helyzetben vannak, indirekten meg van egy másik fajta hatása is, hogy mondjuk a halmozottan hátrányos helyzetűnek mondható kistérségek, nagyobb egységek, régiók vonatkozásában is többletsegítségeket nyújthat, mert a regisztrációs adatok azt igazolják vissza, hogy ezekben a térségekben messze többen vannak jelen ilyen sajátossági jegyekkel megáldott emberek a nyilvántartási rendszerben, mint egyébként. Úgyhogy azt gondolom, hogy egy támogatandó törvényjavaslat vitájáról esik szó. A számok nyilván különféle tapasztalási adatokból és reprezentatív felmérésekből származtathatóak. Illetve abból, hogy kik azok, akik érintetté válhatnak egy-egy ilyen programba való bevonás kapcsán vagy igénybevételét érintően. Nagyjából lehet látni, hogy a Start keretei között 2006 októberétől, novemberétől mintegy 40 ezer kártya kiváltását tették meg és ismereteink szerint 15 ezernél több azoknak a köre, akik foglalkoztatottként érintetté váltak. Tehát viszonylag jó hatásfokkal működő dologról van szó.

Czomba képviselőtársam kérdését érintően, nyilván itt a forrásaddikció tekintetében a válasz egyértelmű volt, tehát az is érezhető és látható, hogy ezen programok, mármint a Start Plusz és a Start Extra tekintetében is hasonló jelleggel fennállnak ezek a lehetőségek a későbbiekben. Ez megint csak azt jelenti, hogy az érintett kör, a célközönség úgymond gyakorlatilag nemcsak a parciálisan vett forrásokhoz, hanem a kiegészítő egyéb forrásokhoz additív módon hozzá tud majd férni. Ez gyakorlatilag érdemessé teszi a munkáltatók számára azt, hogy ebben a körben a foglalkoztatás legalább elgondolkodtatás tárgyává váljék.

És ennek kapcsán gyakorlatilag azok a halmozati számadatok, amelyek az akár gyesen, gyeden, gyeten lévőkből, akár az ápolási díjban részesülők köréből tevődnek össze vagy a munkaügyi regiszterekben lévő tartós állapotnak megfelelő regiszteri időtartamot veszi alapul a törvénytervezet. Ezeknek a számadatoknak a rendjéből gyakorlati számadatokon keresztül nagyjából azok az érintettségi lehetőségek hívódnak életre, amelyeket példaként én is a sajtótájékoztatón használtam. Ez azt jelenti, hogy ami a Start lehetőségei között megfogalmazódott, az a Start Plusznál minden bizonnyal érvényre fog jutni 2007 második felében és 2008-ban, illetve a Start Extránál szerintem a lehetőségek a járulékkedvezmények kedvezőbb voltából fakadóan ez még inkább magasabb mértékű lesz, hiszen tudvalevő, hogy adott esetben a törvény elfogadását követően a Start Extra keretei között egy hónap leforgása alatt a munkáltató, amit járulékot, közterhet nem kell megfizetnie ilyen ember foglalkoztatása után, az egy hónapban a 40 ezer forintot is meghaladó összeg. És ha hozzátesszük még azt, amiről a főosztályvezető asszony is szólt, hogy ez a forráskímélés még azzal is párosulni képes, hogy egyéb addiktív módon kapcsolható pénzügyi forrásokkal egészülhet ki, akkor meg még inkább megvan a hasznossága annak, hogy ezeket a forrásokat miért érdemes utolérni.

Magyarul csak azt szeretném összességében mondani, hogy megítélésem szerint a célfelület célközönsége jól van körvonalazva a törvénytervezetben, mert munkaerő-piaci szempontból a parciáliákon a leghátrányosabb felületeken lévő embereket, embercsoportokat érinti meg. A másik oldalról a kedvezményezettség mértéke is jól van kitalálva, alaphelyzetben a Start-programhoz igazítva azzal a különbséggel, hogy itt most a számításba vett alap nem a minimálbérnek a másfélszerese, hanem a kétszerese úgy, mint ahogy korábban a felsőfokú végzettségűek esetében volt. Tehát gyakorlatilag mai állapotban egy 125 ezer forintos bruttó bér mellett foglalkoztatott ember után számítanak ezek a járulékkedvezmények. És természetesen én evidenciának tekintem, hogy a minimálbér emeléséből fakadóan a számítási alapot természetesen az OÉT-tel való megállapodáshoz igazította.

A másik oldalról nézve pedig a célközönségen túl a kedvezmények köre, mint amit érintettem is, meggyőződésem szerint serkentő. Olyan nagyságrendű, mértékű, amely legalábbis elgondolkodtatás tárgyává teszi az igénybevételt. És amit még fontosnak tartok, az az, hogy jó az a forma, bevált az a forma, ami az APEH-kirendeltségen keresztül történő kártya kiváltásával párosul és nyilván az is jó, hogy a személyre szabottsága megvan a kártyának. A figyelmet szerintem nekünk közösen együtt, a törvény elfogadását követően arra kell majd felhívnunk, hogy kártyák kiváltására az emberek akkor kerítsenek sort, amikor valós, kézzelfogható esélyeik vannak a munkaerőpiacon, mert a kártya ketyeg a kiváltás pillanatától kezdve, az érvényesség időtartama pedig szűkül, nyilván a napok előrehaladtával. Tehát először meg kell próbálni azokat a helyzeteket életre hívni, ami kvázi garantálja a foglalkoztatást és utána a kártya kiváltásával legitimizálni, elindítani ennek a folyamatnak a közös ügyeit a munkáltatóval együttesen. Körülbelül ezekkel a kiegészítésekkel együtt szeretném a bizottság minden tagja számára jó szívvel ajánlani ezt a törvénytervezetet. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen alelnök úr. Én magam is majd néhány mondattal szeretném a véleményemet elmondani. Czomba Sándornak adom meg a szót.

CZOMBA SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm. Tehát ez azt jelenti, hogy a Start Extra és a Start Plusz a bértámogatással együtt igénybe vehető? Ha nem haladja meg a 100 százalékot. (Somodi Istvánné bólogat.) Köszönöm. Egy szolgálati közleményt hadd tegyek már itt közzé: a 2204/2002-es EK-bizottsági rendeletet szeretnék kérni valakitől. Lehet, hogy az én hiányosságom, hogy nincs. Hivatkozunk rá igen sűrűn és van is alapja, de jó lenne látni, hogy valóban kiket rögzít hátrányos helyzetűnek, illetve milyen jogszabályi előírások szerepelnek benne. Gúr Nándor jelezte, hogy a hátrányos helyzetű térségekben élőket fogja leginkább megcélozni ez az ellátás, hiszen ott élnek többen olyanok, akik 50 év felettiek. Ez igaz is, csak ehhez foglalkoztató kell, hiszen akkor tudja ezt a fajta kedvezményt igénybe venni és sajnos a hátrányos helyzetű régiókban a foglalkoztatók száma meglehetősen kevés. Ez az, amiben szerintem, meg sok minden másban látom azt, hogy a törvény alapgondolatai jók, hiszen gyakorlatilag arról szól, hogy azokat a csoportokat célozza meg, akik valóban a munkaerőpiac szempontjából a leghátrányosabb helyzetben vannak. Én viszont a 2007. január 1-jén életbe lépő módosítások miatt a támogathatók körét még inkább bővíteném, és a részletes vitában majd igyekszem ennek érvényt is szerezni, és szeretném kérni a bizottság tagjait, hogy ezt fontoljuk meg. Mert ha belegondolunk, a 40 év felettiek korábbi kedvező támogatása, a pályakezdők munkatapasztalat-szerzési támogatása, ami azért tudjuk, hogy egy jelentős, 80-90-100 százalékos támogatást is jelentett a korábbi időkben, ez a következő időszakban a jelenlegihez képest lényegesen csökken. Tehát nekünk ezeket a célcsoportokat még kiemeltebben kell kezelni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Filló Pálnak adom meg a szót.

FILLÓ PÁL (MSZP): Tisztelt Bizottság! Köszönöm a szót elnök úr. Gúr Nándor képviselőtársam már javarészt elmondta, amit szerettem volna a törvényjavaslat tárgyalása kapcsán elmondani. Egyetlen egy olyan elemet szeretnék csak kiemelni, amelyet nagyon fontosnak tartok, hogy az elmúlt évek során a tapasztalatok azt mutatták, hogy bár a parlamentben elfogadtunk előrevivő és sokszor többpárti támogatást is kapó törvényjavaslatokat a foglalkoztatás területén, de a munkáltatók és a munkavállalók egy jó része a mai napig sincs tisztában azzal, hogy milyen lehetőségei vannak. Melyek azok az új lehetőségek, amelyekkel élni tud. Kivéve persze akkor, ha utána megy, de a tapasztalatok általában azt mutatják, amikor egy-egy munkahely megüresedik, hogy nem az a jellemző, hogy a cégek nagyon utánamennének, hogy milyen támogatott formák vannak a különböző korcsoportok, pályakezdők, 50 év felettiek vagy a kismamák esetében. Tehát én mindenképpen a közös felelősségünket szeretném ebben az ügyben kihangsúlyozni, hogy elfogadjuk a parlamentben a törvénytervezetet reményeim szerint konszenzussal, de utána a közös feladatunk az, hogy ezeket az információkat a munkavállalókhoz és a munkaadókhoz is el kell juttatni, hogy tisztában legyenek azzal, hogy milyen új lehetőségek lépnek életbe, mert sokszor azért nem működik a törvény igazán hatékonyan, mert nem tudnak róla az érintettek. Köszönöm szépen.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm a szót. A törvény hatálybalépésével kapcsolatban kérdezném, hogy miért jövő év július 1-jével kívánják hatályba léptetni. Miért nem lehet egy korábbi időpontban?

A másik pedig: különböző Start-programok léteznek, a pályakezdő fiatalok munkába állásával kapcsolatos Start-kártyának a kiadásával kapcsolatosan különböző adatok láttak napvilágot. Kérdezem a tárca képviselőjétől, hogy tudnak-e most már az eltelt időszak tekintetében adatokat mondani arra nézve, hogy egy, mennyi kártyát váltottak ki, kettő, a kártya birtokában hány fiatalnak sikerült elhelyezkednie.

A harmadik kérdés, amire választ kérek, hogy jelen szabályok szerint a gyes mellett is dolgozhatnak az édesanyák, különböző célcsoportok, különböző ideig tartó támogatásban részesülhetnek. Tehát a gyes mellett hány anyának sikerült munkát találnia a jelenleg is meglévő támogatással? És összesen a várakozások szerint milyen arányban vagy létszámban tudnak az így támogatott gyermeket nevelő anyák elhelyezkedni? Mert közismert, hogy milyen nehéz helyzetben van ma az a nő, aki gyermeket nevel, milyen nehéz az édesanyáknak elhelyezkedni, ha akár egy, akár három vagy annál több gyermek van a családban.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Somodi Istvánnénak.

Dr. Somodi Istvánné reagálása

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A hatálybalépés kérdésével kezdeném. A Start Plusz, Start Extra kártya esetében feltétlenül szeretnénk igénybe venni az európai uniós forrásokat is. Tehát azokat a forrásokat, amelyeket az Európai Szociális Alap biztosít részünkre. Ez úgynevezett előfinanszírozással történne, tehát a Munkaerő-piaci Alap megelőlegezné, majd az uniós program keretében biztosítják rá a forrást, és ezt a lehetőséget igénybe kívánnánk venni.

Az Európai Unióból származó pénzeszközök felhasználásának van egy időrendje, amit ebben az esetben feltétlenül figyelembe kell vennünk. Április-május lehet az az időszak, amikor valószínűsíthető egyfajta döntés, hogy valóban ilyen célokra ekkora összegű támogatást Magyarország fel tud használni. A biztonság kedvéért még rászámítottunk néhány napot, hiszen a brüsszeli döntések meghozatalának időpontjára nekünk különösebb ráhatásunk nincs. Ezért lett a július 1-je mint hatálybalépés a törvényben megjelölve.

A pályakezdő fiatalok esetében a Start-kártyára vonatkozó adatok jelen pillanatban azt tükrözik, hogy a kiváltott kártyák száma a 40 ezret megközelíti és sajnálatos módon, nekem csak júliusi adataim vannak a foglalkoztatás tekintetében, eszerint 13 ezer főt közelít meg az adatsor.

A gyesesek tekintetében még sajnos az APEH-tól én nem ismerem az adatot, hiszen ott nem a Start-kártya, hanem egyfajta más mechanizmus szerint van most a járulékfizetés. Tehát a mostani járulékfizetés 50 százalékos mértékéről pillanatnyilag csak az APEH tudna adatot mondani. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Filló és Gúr képviselőtársam is elmondta és szeretném egy mondatban megerősíteni, hogy támogatunk minden olyan kezdeményezést, amely a munkaerőpiacon hátrányosnak tekinthető csoportok foglalkoztatását vagy az ehhez kapcsolódó aktivitást növeli. És ezt tesszük annak tudatában is, hogy tudjuk azt, hogy sokfajta eszköznek az igénybevétele kell, hogy megtörténjen. Egyetlen egy megjegyzésem van még: minden olyat, ahol megpróbál az adott eszköz a munkaadó és a munkavállaló közti érdekeltségben előrelépni, azt pedig külön örömmel fogadunk. Úgyhogy szeretném kérni önöktől, hogy a vitát követően döntsünk abban, hogy ezt a jogszabályt általános vitára alkalmasnak találjuk-e.

Határozathozatal

Ki támogatja az általános vitára alkalmasságot? (Szavazás.) Tíz igen. Tartózkodott? (Szavazás.) Kilenc. Többségi és kisebbségi előadót kell állítanunk. A többségi előadói szerepet én vállalom. A kisebbségit Bernáth Ildikó vállalja.

Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1297. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

Következik az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak megvitatása. Az 1-es pontról kérdezem a kormány képviselőjét.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk. Tulajdonképpen ez olyan beszúrást tartalmaz, ami e nélkül is így van.

ELNÖK: Ki nem támogatja az indítványt? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. A 8-as ajánlási pont következik.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 9-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk. Ez egy új különadó-kedvezményt vezetne be a külön adók rendszerében. És ebben a pillanatban az a kormány álláspontja, hogy jelenleg ilyen nem indokolt. Egy dolgot előre kell bocsátanom: ami most itt elhangzik, az egy előzetes, az apparátus által képviselt szakmai álláspont, a kormány az előterjesztést szerdán fogja megtárgyalni.

ELNÖK: Köszönöm. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 10-es következik.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Egy újabb csökkentő tétellel egészítené ki, tehát a kormány nem támogatja.

ELNÖK: Ki az, aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. A 11-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 12-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Ez a házipénztáradóra vonatkozó szabályok egy részét helyezi hatályon kívül, ha jól értem a módosító indítvány lényegét. Ez azt jelenti, hogy a házipénztáradóra vonatkozó szabályok hatályon kívül kerülnek?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Igen, az Alkotmánybíróság a házipénztáradóról szóló törvénynek az alkotmányellenes részét kifogásolta, tehát a módosító indítványok okafogyottá váltak.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc, egyhangú igen.

A 18-as pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 20-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 21-es pont jön.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A 21-est a kormány nem támogatja. Van benne formai hiba, egy rossz hivatkozás került bele. A 22-est viszont támogatjuk és a 24-est is.

ELNÖK: A 21-es nálam úgy van feltüntetve, hogy összefügg a 24-essel. Vegyük külön. Aki nem támogatja a 21-est? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. Aki a 22-est támogatja? (Szavazás.) Tíz igen, kilenc nem. A 23-ast a kormány nem támogatja. A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú nem. A 24-est pontot a bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kilenc nem.

A 25-ös pont következik.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. A 26-os pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 27-es pont.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 28-as pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Egyhangú nem.

A 29-es pont összefügg a 30-assal.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

31-es pont.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

35-ös pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Ebben a formában nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 36-os pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Azzal az előrejelzéssel, hogy ha megállapodás születik az OÉT-ben, támogatni fogja a kormány, de most nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

37-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Mos nem támogatjuk.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Az OÉT-ben a tárgyalások zajlanak. Mikor zárják le? Mert a költségvetési törvénynél a benyújtási határidő adott. Mikorra várható, hogy mi mennyi?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A pontos napot nem tudom, azt viszont tudom, hogy ezeket a költségvetési bizottságban bizottsági indítvánnyal is be lehet nyújtani és még van egy bizottsági történés, erre még van idő.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

38-as pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 44-es pont?

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

45-ös pont.

SZATMÁRI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz igen. Aki tartózkodott? (Szavazás.) Kilenc. Befejeztük a kijelölt indítványok tárgyalását.

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

Következik a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat kapcsolódó módosító javaslatainak a megvitatása.

Amíg megérkezik a kormány képviselője, két dolgot szeretnék mondani. Az egyik, hogy csütörtökön kell ülést tartanunk, ismételten a fél 10-es időpontot javaslom. Az előzetesen kiküldött napirendhez képest eggyel biztos bővülne sor, ez pedig annak a megtárgyalása, amelyet a Szociális és Munkaügyi Minisztérium kezdeményezett: Bulgária és Románia európai uniós csatlakozásából fakadóan a magyarországi munkaerőpiacot érintő kérdések.

Megérkezett a kormány képviselője. Mondom az ajánlási pontokat. Az 1. a 7/1-es, ami összefügg a 29/1-essel, a 80/3-assal, a 80/6/6-ossal és az 572/1-essel.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 7/2-es pont.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Tekintettel arra, hogy az előzőnek a lába volt a támogatható, ezt nem támogatjuk.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Egyhangú nem. Köszönöm.

11/1-es pont?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

12/2-es ajánlási pont.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc. A 21/1-es ajánlási pont?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja. Csak azt szeretném elmondani, hogy a módosítani javasolt szövegben még belügyminiszter elnevezés szerepel, ezért ez így nem támogatható.

V. NÉMETH ZSOLT (Fidesz): Ezen kívül, mert a probléma marad.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Én jogtechnikai oldalról próbáltam most indokolni a dolgot, jogtechnikailag semmiképpen nem.

V. NÉMETH ZSOLT (Fidesz): Három mondatban hadd próbáljam meg indokolni. Van egyébként foglalkoztatási aspektusa is. Jelenleg hét helyen készülnek arra, hogy köztestületi tűzoltóság kezdje meg a működését. A költségvetési törvény tartalmazza ennek a hét köztestületi tűzoltóságnak a többletfinanszírozási igényét, azonban a normaszöveg úgy rendelkezik, hogy december 1-jén működnie kell ezeknek a köztestületi tűzoltóságoknak. A hét közül hat helyen az országban viszont a bíróságok nem jegyzik be addig, következésképp nem tud addig működni, amíg a belügyminiszter, bocsánat, önkormányzati és területfejlesztési miniszter közzé nem teszi a működési területet. Erre várnak. Mivel ez nem történhet meg, a december 1-jei bejegyzés szintén nem valósul meg, ezért a hét közül hat köztestületi tűzoltóság nem fog működni a jövő évben. Tehát nem igényel anyagi terhet, viszont ezt a problémát fel kellene oldani. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Megértettem a képviselő úr indokait. Egy kapcsolódóval a képviselő úr feloldhatja a dilemmákat, most viszont az eredeti módosítóról a kormány képviselői azt mondták, hogy nem támogatják. Ki az, aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc igen.

A 21/2-es következik.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

22/1-es pont?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 38/1-es következik.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc igen.

A 44/3-as?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 68/1-es.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

80/5-ös.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 103-as?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 107/1-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Egyhangú nem.

114/3-as.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

114/4-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/8-as?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

114/10-es.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/11.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/12.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/13.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/14-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja. 2007-ben számos, a lakosságot közvetlenül is érintő, a közszolgáltatásokhoz való hozzáférést befolyásoló reform lép életbe az oktatás, az egészségügy, a közigazgatás, államigazgatás területét érintően. Ezeknek a változásoknak, reformoknak a kommunikálása, az intézkedésekről a széles körű tájékoztatás nyújtása a kormány álláspontja szerint nagyon fontos, és ezért ennek az összegnek a csökkentését nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 114/15-ös.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. A 114/19-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

133/2-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 137/1-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc. 143/1-es?

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

DR. VOJNIK MÁRIA (MSZP): Én az összefüggések miatt szeretném elmondani, hogy ebben az esetben nem szavazok a kormánypárti többséggel és értelemszerűen nem támogatom a kormány álláspontját.

ELNÖK: Akkor ki az, aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc. Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz. 146/1.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 152/2.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc nem.

152/3.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

173/6.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc. 194/2.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

209/1-es.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

254/1.

DR. VOJNIK MÁRIA (MSZP): Ez egy most folyamatban lévő törvényjavaslathoz kapcsolódó pénzügyi indítvány, amelyiknek az a lényege, hogy a foglalkozás-egészségügyi feladatok átkerülnek a Szociális és Munkaügyi Minisztériumba, ez rendben van. Az is rendben van, hogy a pénzügyi fedezetet is meg kell teremteni. Én azonban tájékozódtam az ÁNTSZ-nél és forintra lekértem azt, hogy mennyiből látta el az ÁNTSZ. Tisztelettel indítványozom a bizottságnak, hogy ezt az indítványt ne támogassa még akkor se, ha ezt a kormány megtenné, mert hogy nincs egyeztetés. Én a Pénzügyminisztérium munkatársaival abban maradtam, hogy amíg ez az egyeztetés le nem zajlik, a kormány ezeket az indítványokat nem támogatja.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja sem ezt, sem a következő hasonlót.

ELNÖK: Köszönöm a képviselő asszonynak az információt. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc nem. Hasonló a 245/2-es esetében, a kormány nem támogatja. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Egyhangú nem.

A 299/1-es jön.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tizenkilenc, egyhangú.

385/1.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja. Megtörtént a mutatószám-felmérés. A mutatószám-felmérés eredménye nagyon szorosan összefügg a normatíva fajlagos összegének a kialakításával. Tehát, hogy ha az összefüggésrendszeréből kiemelve módosítgatjuk a fajlagos összegeket, ez tulajdonképpen azért mozgatja az előirányzatokat is, ez a tervezett hiányt megemelné.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

A 490/2-es jön.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Ez most azt jelenti, hogy az alapfokú művészeti oktatást arra a szintre hozza fel ez a módosító, ami még hatályos? Vagy nem? Illetve ez a minősítési eljárási rend azt is érinti, amit kötelező megcsináltatniuk ezeknek az iskoláknak? A képviselő úr biztos tudja.

RÓZSA ENDRE (MSZP): Tisztelt Bizottság! Úgy gondolom, hogy e körül a módosítás körül több olyan dolog van, amit bővebben ki lehetne fejteni, ugyanakkor mi is keressük a lehetőséget arra, hogy hogyan lehetne a művészeti alapfokú oktatási intézményeknek a működőképességét a tanév közben még biztosítani. A minőségi rendszer irányába is próbálunk elmozdulni. Ez egy lehetőséget adna arra, ha el tudjuk fogadtatni, hogy a tavalyihoz képest kevésbé jobb, de a módosításhoz képest jobb helyzetben lennének a minősített oktatási intézmények.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Engem is megkerestek, személyesen is beszéltem azzal az egyik iskolaigazgatóval, akik Veszprém megyében teljes egészében foglalkoznak ezzel az alapfokú művészeti oktatással és ő elmondta, hogy ha ezt a minősítési rendszert most be akarják vezetni, az egyrészt időben nem fog beleférni, hogy szeptember 1-re elkészüljenek és akinek nem lesz ez meg, az már nem is fogja tudni folytatni ezt a tevékenységet. Másrészt pedig az a normatíva, ami a jelenleg érvényes normatíva, az ha csökken, akkor nagy bajban lesznek, mert azzal, hogy alkalmazotti státusba kellett felvenni az oktatókat a korábbi megbízási szerződések és vállalkozói igazolványok helyett, az önmagában náluk havonta egymillió forint többletkiadást jelent. És egyszerűen, ha ezt a jelenleg érvényes normatívát csökkentik, nem fognak tudni tovább működni és ez abból a szempontból nagyon fontos, hogy itt olyan gyerekek képzéséről van szó, akik hátrányos településen laknak, hátrányos helyzetűek a családi okok miatt és ezek a családok nem fognak tudni arra pénzt áldozni, hogy a gyereküknek biztosítani tudják azt a képzést vagy foglalkozást, amiben eddig részesültek. A kérdésem az, hogy ha a normatíva nem éri el az ideit, akkor gyakorlatilag semmi nem történt, mert nem fognak tudni működni. Annyit beszélünk az esélyegyenlőségről, meg a hátrányos megkülönböztetésről. Nem is értem, hogy miért kell ebben ilyen csökkentés. Felteszem, hogy a szocialista képviselőket is ugyanígy megkeresik. Olyan településekről van szó, mint a Bakonyban eldugott kis falvak. A gyerekeknek ez az egyetlen ellenőrzött és nagyon hasznos foglalkoztatás, amit még biztosítani tudnak ezek az alapítványok, amelyek működtetik ezt a képzést.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A döntésünknek a kitágítása miatt mondom, hogy a 490/3-asról is fogunk dönteni és előáll egy igen, egy nem helyzet. Amennyiben ezt most nem támogatjuk, akkor van módunk arra, hogy a másikat viszont támogassuk. A 490/2-es ajánlási pontnál az előterjesztő nem támogatja. Aki nem ért egyet vele? (Szavazás.) Kilenc nem, egy tartózkodás és kilenc igen.

Most a 490/3-asról fogunk dönteni.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Ez pontosan arról szól, amit az előbb igyekeztem megvilágítani, hogy csak az az alapítvány vagy szervezet működhet tovább, amelyik akkreditálva lesz. És szeptember 1-jéig nem fogják tudni megcsináltatni. Jól értem, hogy ez a módosítás erre vonatkozik?

ELNÖK: Igen. Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

509/1-es.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

510/2-es.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

510/3-as.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Egyhangú nem.

514/3-as.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Elnézést kérek a bizottság többi tagjától, de van egy olyan módosító indítványunk Navracsics Tiborral, amiről szeretném kérni a kormány álláspontját. Az 514/1-es volt.

ELNÖK: Igen, tessék.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja. Engedje meg a tisztelt bizottság, hogy erre most ne válaszoljak, esetleg a későbbiek során az ebben illetékes kollégákkal konzultálok és szakmai választ meg tudom adni.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Csak annyit engedjen meg a bizottság, hogy felhívjam a szocialista képviselők figyelmét arra, hogy Nyíregyházán is van állatkert, tehát, ha megszűnik az állatkerteknek ez a fajta támogatása, nagyon nagy bajban lesznek a vidéki állatkertek. Úgyhogy kérem, hogy ezt konzultálják meg.

ELNÖK: Köszönöm. Az fontos, hogy egymást ilyen értelemben információs helyzetbe hozzuk, de erről most nem fogunk dönteni.

Az 514/3-ashoz kanyarodjunk vissza.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

531/1.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Aki nem támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki támogatja? (Szavazás.) Kilenc.

550/1.

NYENYESTÁNNÉ ENDRÉSZ KATALIN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Tíz. Aki nem támogatja? (Szavazás.) Kilenc. Több módosító indítványt nem talált a bizottság munkatársa. Azt szeretném mondani, hogy egy bizottsági kapcsolódóról kell még döntenünk. Kiosztottuk mindenkinek. Kérem a képviselőket, hogy ezt nézzék meg.

FARKASNÉ DR. MOLNÁR VALÉRIA bizottsági tanácsadó: A most kiosztott ajánlást kérem szépen, hogy mindenki csütörtökön hozza magával, vagy aki itt hagyja, annak elrakjuk. A módosító indítvány tartalma arról szól, hogy a köztisztviselői törvényben nem sikerült átvezetni a köztisztviselő teljesítményértékelésével kapcsolatos különféle igényeket és a Szetei Gábor államtitkár úr jelzett még bizonyos módosító indítványokat arról, hogy milyen adatszolgáltatás legyen. Tehát ez kimondottan ilyen adatszolgáltatási részeket tartalmaz. És ezt javasoljuk a köztisztviselők jövő évi komoly létszámleépítésével kapcsolatban, hogy bizottságival támogassuk be ezt a részt, hogy ez érthető legyen.

ELNÖK: Köszönöm szépen az értelmezést. A bizottság vélhetően többségi álláspontot fog kialakítani most úgy látom.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Annyi megjegyzést azért fűznék ehhez a kapcsolódó módosító indítványhoz, hogy nem készültek el az eddigi sajtóinformációk szerint ezek a bizonyos értékálló rendszerek. Államtitkár már van, szervezet lesz, de senki nem tudja, hogy mi alapján fog ez a teljesítményértékelés történni. És úgy egyáltalán az az egész konstrukció, amit itt bevezetni kívánnak, egyelőre előttünk kevéssé ismert, de amit tudunk róla, azt nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Már korábban eldöntöttem, hogy Szetei államtitkár urat meg fogom hívni, ez a mostani néhány impulzus csak megerősített ebben, úgyhogy az államtitkár úr felé egy meghívást fogok közvetíteni. Aki egyetért a bizottsági módosítóval? (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem? (Szavazás.) Kilenc.

Csütörtökön találkozunk.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 00 perc)

 

 

Simon Gábor (MSZP)
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Lajtai Szilvia