MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
BELÜGYMINISZTERE
J/1.
jelentés
A 2002. április 7-i és április 21-i országgyûlési képviselõ-választás megszervezésével és lebonyolításával kapcsolatos állami feladatok végrehajtásáról
Elõadó: Dr. Pintér Sándor
belügyminiszter
Budapest, 2002. május
A 2002. április 7-i és április 21-i országgyûlési képviselõ-választás megszervezésével és lebonyolításával kapcsolatos állami feladatok végrehajtásáról
Tisztelt Országgyûlés!
A 2002. április 7-én és 21-én megtartott országgyûlési képviselõ-választás állami feladatainak megszervezésérõl és lebonyolításáról a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 153. § (3) bekezdésében elõírtaknak megfelelõen az alábbiakban számolok be.
I.
Az országgyûlési választások megtartásának szabályait az országgyûlési képviselõk választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény, valamint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény határozza meg. Mindkét jogszabály már az elõzõ választások idején is hatályban volt.
A választási eljárásról szóló törvény végrehajtása érdekében az alábbi belügyminiszteri rendeletek kerültek kiadásra:
- 9/1998. (II. 20.) BM rendelet, módosítva az 1/2002. (I. 16.) BM rendelettel, melyek a választási eljárásról szóló törvény végrehajtásának szabályait,
- 48/2001. (XII. 29.) BM rendelet, amely az országgyûlési képviselõ-választás eljárási határidõit és határnapjait,
- 10/1998. (II. 20.) BM rendelet, módosítva az 5/2002. (II. 8.) BM rendelettel, amely a választási adatszolgáltatásokért fizetendõ igazgatási szolgáltatási díjakat,
- 16/2001. (VIII. 8.) BM rendelet, amely a 2002. évi országgyûlési képviselõi választási költségek normatíváit, tételeit, elszámolási és belsõ ellenõrzési rendjét
tartalmazza.
II.
Az Országgyûlés 85/2001. (XII. 13.) OGY határozatával állapította meg a választások pénzügyi fedezetétül szolgáló 6,3 milliárd forintos költségkeretet, valamint az 1997. évi C. törvény 91. §-ának (1) bekezdése alapján az országgyûlési képviselõ-választás kampányának 100 millió forintos költségvetési támogatását.
A választás lebonyolítására a tervezett összeg elegendõnek bizonyult.
Az Országgyûlés által megállapított költségvetés elõirányzatot tartalmazott a választások számítástechnikai, beruházási és fejlesztési feladatainak ellátására, annak figyelembevételével, hogy ahhoz felhasználható a korábban már kiépített okmányirodai infrastruktúra. A tervezett és biztosított pénzügyi keret lehetõvé tette az igazgatási folyamatok informatikai támogatását, és az egyéb dologi feltételek (pl.: nyomtatványok, szavazó urnák stb.) elõállítását, valamint a közremûködõ személyek díjazását.
A fejlesztések és a beruházások közbeszerzési eljárások keretében történtek. A pénzügyi elszámolás befejezését követõen az Állami Számvevõszék felülvizsgálja a választási költségvetés végrehajtását.
III.
A választások elõkészítése során a törvényi háttér változatlansága mellett figyelembe kellett venni a szervezeti változásokat. Idõközben létrejöttek a Területi Államháztartási Hivatalok. A népesség-nyilvántartás, valamint a választási informatikai feladatok a közigazgatási hivatalok hatáskörébe kerültek. A kistérségi igazgatási központok létrejöttével kialakításra került az okmányirodai informatikai rendszer. Ezek eszközparkját kihasználva, új fejlesztésû szoftvereket is alkalmazva biztosítani lehetett a korszerû és minden eddiginél gyorsabb adatszolgáltatást.
A nagy mennyiségû nyomtatvány és szavazólap szavazókörönként csomagolva került leszállításra a polgármesteri hivatalokba.
A választások elõkészítése során nagy hangsúlyt fektettünk a közremûködõk képzésére. Tanfolyamot szerveztünk, és számos konzultációs lehetõséget biztosítottunk részükre. Az informatikai hálózat mûködõképességét több próba keretében ellenõriztük.
Ismét megjelentettük a Választási Füzetek címû kiadványsorozatot, amely kellõ részletességgel mutatta be az egyes részfolyamatokat. Ezzel segítette a választási bizottságok, szavazatszámláló bizottságok, a jegyzõk és a választási irodák felkészítését.
A korábbiakhoz képest lényegesen javult a választási eredmények összesítésének gyorsasága és pontossága. Az elsõ fordulóban a szavazóhelyiségek bezárását követõ 5 óra múlva, a második fordulóban pedig a szavazás befejezése után alig több mint 2 órával csaknem 100%-os volt a feldolgozottsági szint.
A választást követõ napon sikert aratott az elõzetes eredményekrõl szóló 4 nyelvû (angol, német, francia, orosz) kiadvány is, amely a nemzetközi közvélemény tájékoztatását szolgálta.
A választásokban közremûködõk mindvégig biztosították a törvényességet, a jogszerûséget, a választások tisztaságát. Ezt bizonyítják azok a bírósági döntések is, amelyek a jogorvoslatok során születtek, hiszen egyik sem kérdõjelezte meg a törvényes lebonyolítást, az eredmények hitelességét.
Az Országos Választási Iroda ellátta az Országos Választási Bizottság titkársági teendõit is. Hasonló feladatot láttak el a különbözõ szintû választási bizottságok mellett a területi és egyéni választókerületi választási irodák, a fõjegyzõk és jegyzõk vezetésével.
A közvélemény tájékoztatását szolgálta az információk Interneten történõ megjelenítése, amely fontos és sikeres eszköznek bizonyult. A választások idõpontjának kitûzésétõl kezdve lehetõség volt a tájékozódásra, a jogszabályi háttér, a feladatok és események megismerésére, folyamatos figyelemmel kísérésére.
A sajtó munkatársai, a nemzetközi megfigyelõk, és az érdeklõdõ állampolgárok a szavazás napján az Országos Választási Központtól is megfelelõ tájékoztatásokat kaptak.
Ebben a hónapban megjelenik a képviselõk fényképét és rövid életrajzát tartalmazó kiadványunk.
IV.
A 2002. évi országgyûlési képviselõ-választáson mintegy 140 nemzetközi megfigyelõ regisztráltatta magát. Mellettük az EBESZ munkatársai is figyelemmel kísérték a választások lebonyolítását. Egybehangzóan állapították meg, hogy Magyarországon a 2002. évi országgyûlési képviselõ-választások törvényes rendben zajlottak le.
Az EBESZ átfogó, írásos jelentése még nem készült el, de minden okunk megvan annak feltételezésére, hogy a szóban elmondottakhoz, illetve az elsõ fordulóhoz hasonló véleményük lesz, miszerint:
"A Magyar Köztársaság választási rendszere és az azt alátámasztó közigazgatási szervezet megfelelõ alapot szolgáltat a választási folyamat átláthatóságához, elszámoltathatóságához, a szabad, tisztességes és egyenlõ választások megrendezéséhez.
Az OVB igen magas szakmai színvonalon mûködõ, döntéseit alaposan megvitató szerv, ahol a testület minden tagjának véleménye érvényre jut a döntéshozatal folyamán.
A Belügyminisztérium irányítása alatt álló választási irodák szintén hatékony és színvonalas munkáról tettek tanúbizonyságot."
V.
Az Országos Választási Bizottság a feladatok magas színvonalú végrehajtásáért elismerését fejezte ki annak a mintegy 40 000 köztisztviselõnek, közalkalmazottnak, valamint a 60 000 szavazatszámláló és választási bizottsági tagnak, akik részt vettek a választás megszervezésében és lebonyolításában.
Ezúton mondok köszönetet minden közremûködõnek azért, hogy hozzájárult a választás sikeres lebonyolításához.
Kérem a Tisztelt Országgyûlést beszámolóm elfogadására!