EB-29/2008.
(EB-86/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Egészségügyi bizottságának
2008. november 19-én, szerdán, 14.30 órakor
a Képviselői Irodaház V. emelet 567. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat:*

A bizottság részéről*

Megjelent*

Helyettesítési megbízást adott*

Meghívottak részéről*

Hozzászóló(k)*

Elnöki bevezető, napirend előtti bejelentések, a napirend elfogadása*

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 6572. számú törvényjavaslat*

A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása*

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslat*

A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása*

Tájékoztató az egységes ágazati humánerőforrás-monitoring projektről*

Danajka Noémi főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium) szóbeli tájékoztatója*

Kérdések, hozzászólások, reagálások*


Napirendi javaslat:

  1. Tájékoztató az egységes ágazati humánerőforrás-monitoring projektről
  2. A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6572. szám)
    (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)
  3. A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/6571. szám, új/átdolgozott változat a T/6380. szám helyett)
    (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)
  4. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Kökény Mihály (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor alelnök (MSZP)
Dr. Mikola István alelnök (Fidesz)
Dr. Czinege Imre (MSZP)
Dr. Garai István (MSZP)
Dr. Havas Szófia (MSZP)
Dr. Juhászné Lévai Katalin (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP)
Dr. Perjési Klára (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP)
Tukacs István (MSZP)
Dr. Horváth Zsolt (Fidesz)
Dr. Molnár Ágnes (Fidesz)
Dr. Spiák Ibolya (Fidesz)
Dr. Puskás Tivadar (KDNP)
Dr. Csáky András (MDF)

Helyettesítési megbízást adott

Gyula Ferencné (MSZP) dr. Juhászné Lévai Katalinnak (MSZP)
Dr. Tittmann János (MSZP) dr. Kökény Mihálynak (MSZP)
Dr. Heintz Tamás (Fidesz) dr. Spiák Ibolyának (Fidesz)
Dr. Kupper András (Fidesz) dr. Mikola Istvánnak (Fidesz)
Dr. Pesti Imre (Fidesz) dr. Horváth Zsoltnak (Fidesz)
Dr. Nagy Kálmán (KDNP) dr. Puskás Tivadarnak (KDNP)
Dr. Schvarcz Tibor (MSZP) megérkezéséig dr. Havas Szófiának (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP) megérkezéséig dr. Nyul Istvánnak (MSZP)

Meghívottak részéről

Hozzászóló(k)

Danajka Noémi főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium)

Fock Erzsébet szakmai tanácsadó (Egészségügyi Minisztérium)

Horváth László főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium)

Borissza Gyula főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium)


(Az ülés kezdetének időpontja: 14 óra 45 perc. )

Elnöki bevezető, napirend előtti bejelentések, a napirend elfogadása

DR. KÖKÉNY MIHÁLY (MSZP), a bizottság elnöke (a továbbiakban ELNÖK): Jó napot kívánok! Köszöntöm a bizottság tagjait, a meghívott vendégeket és az érdeklődőket. A bizottság ülését megkezdjük. Megállapítom, hogy határozatképesek vagyunk.

Meghívott vendégeinktől elnézést kérek, de a plenáris ülésen elhúzódott az egyes egészségügyi törvények módosításáról szóló előterjesztés általános vitája, ezért kezdünk egy kicsit később.

Napirend előtt szeretném képviselőtársaim figyelmét felhívni néhány dologra. Először is emlékeztetem magunkat és az érdeklődőket is arra, hogy holnap, csütörtökön a Parlament Felsőházi termében sorra kerül a népegészségügyi nyílt nap. Nagy az érdeklődés, 300 körüli résztvevővel számolunk, polgármesterek, civil szervezetek, pedagógusok, népegészségügyi szakembereken túlmenően, és remélem, hogy egy érdekes szakmapolitikai konferenciát tarthatunk. Tehát ennek kezdete 10 óra, és előreláthatóan 14 óráig tart ez a rendezvény. Képviselőtársaim természetesen erről már korábban több ízben kaptak tájékoztatást.

Ha már a soron lévő programokat említettem, szeretném elmondani, hogy a jövő héten, 26-án a szokott időben a most plenáris ülésen tárgyalt törvénymódosító csomag módosító indítványairól tárgyalunk, továbbá a munkaterv szerint sorra kerülne a szív- és érrendszeri program haladásáról szóló tájékoztató. Majd december 3-án a költségvetés harmadik körös módosítói jönnek, más törvényjavaslatokkal együtt, és erre az ülésre valószínűleg délután fog sor kerülni.

Végül, de nem utolsósorban december 10-én eleget tennénk a nagykanizsai meghívásnak, úgy, ahogy erről már beszéltünk. Feltehetően reggel fél 8-kor tudnánk indulni az Irodaház elől kisbusszal. Maga a bizottsági ülés ott egy órás lenne, a helyi ügyekről való tájékoztatáson túlmenően feltehetően a laikus újraélesztéssel kapcsolatos korábbi állásfoglalásunk végrehajtásáról szóló tájékoztatót is itt beszélnénk meg. Tehát erre hívnám fel a figyelmet.

Nem zárom ki, hogy esetleg, ha az egészségügyi törvényekkel kapcsolatban még olyan kapcsolódó indítvány van, vagy más bizottságok nyújtanak be javaslatokat, akkor egy hétfői ülésre is sor kerülhet valamelyik héten, de nagyjából ez a terv az év hátralévő részében.

Itt szeretném kérni képviselőtársaimat és a frakciókat is arra, hogy gondolkodjanak a jövő év első félévi munkaterven, hiszen ennek az összeállítása is rövidesen napirendre kerülhet, hogy milyen kérdésekről legyen szó.

Tisztelt Bizottság! Tájékoztatom a bizottságot arról, hogy Szilárd István professzor úr arról tájékoztatott, hogy nemzetközi szervezetek Magyarországnak ítélték 2010-ben az európai migrációs egészségügyi konferencia rendezési jogát. Pécsett lesz ez a rendezvény. Emlékszünk még a pécsi kihelyezett, egyébként izgalmas ülésre, örülök annak, hogy erre sor kerülhet, és ez előrevetíti azt, hogy ez a profil a 2011-es EU-s magyar elnökség programjában is szerepelhet.

Néhány információt képviselőtársaim rendelkezésére bocsátottunk. Egyebek között az Egészségügyi Minisztérium egy háttéranyagát a gyógyszertárakkal kapcsolatos kérdésekről. Ez ma is sorra került, mint téma és vitatéma a plenáris ülés vitájában, és magam is támogatnám, hogy majd 2009-ben az eddigi vizsgálatok tapasztalatait a bizottság az érdekeltek részvételével áttekintse.

Még egy dologról szeretnék röviden szólni, hogy az Egészségbiztosítási Felügyelet megbízásából az Egészségmonitor Kutató és Tanácsadó Nonprofit Közhasznú Kft. egy érdekes vizsgálatot folytatott egészség-egyenlőtlenségekről, és ez a tanulmány elérhető a www.egeszsegmonitor.hu honlapon. Tehát akit ez érdekel, és azt gondolom, hogy érdekes dologról van szó, az ott megtalálhatja.

Tisztelt Bizottság! Megkérdezem, hogy napirend előtt van-e észrevétel, megjegyzés. (Nincs jelzés.) Nem látok jelentkezést, ezért a napirendre úgy tennék javaslatot, hogy több képviselőtársam kérésére először a költségvetéssel kapcsolatos kérdésekről tárgyaljunk. Tehát a 2-es és a 3-as napirendi pont kerüljön sorra, és azt követően hallgassuk meg az egészségügyi tárca tájékoztatóját az egységes ágazati humánerőforrás-monitoring projektről.

Ezzel a napirendcserével tennék a napirendre javaslatot. Megkérdezem, hogy a napirendi ajánlást ki támogatja. (Szavazás.) Köszönöm.

Megállapítom, hogy ezt az ajánlást elfogadtuk.

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 6572. számú törvényjavaslat

A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása

Ezért soron következik a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 6572. számú törvényjavaslat bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó javaslatainak megvitatása.

Arról tájékoztatom a bizottságot, hogy a kezünkben lévő ajánlás szerint ilyen indítvány, mármint képviselők által benyújtott kapcsolódó módosító javaslat nincs. Ellenben érkezett egy kezdeményezés a bizottság módosító javaslatának benyújtására, amely arról szól - és ezt kiosztattam képviselőtársaimnak -, hogy ez a megalapozó törvényjavaslat tegye azt lehetővé, hogy a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainál a még megmaradt vagyonelemek értékesítési határidejét egy évvel hosszabbítsák meg az értékesítési problémák miatt. Tehát ezt a javaslatot szeretném vitára bocsátani, mint tervezetet. Itt látják, egy rövid javaslatról van szó, egy határidő-módosításról, és mindjárt meg is kérdezem a Pénzügyminisztérium részéről itt lévő Borissza Gyula főosztályvezető-helyettes urat, akit köszöntök, hogy mi az álláspontjuk erről a kezdeményezésről.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A javaslatot támogatni tudjuk. Ezzel egyértelművé válik, hogy jövőre is a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. feladata a még megmaradt vagyonelemek értékesítése.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e észrevétel? Csáky képviselő úr!

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Milyen vagyonelemekről van szó? Tudhatnánk valamilyen tételről?

ELNÖK: Van-e egyéb észrevétel? (Nincs jelzés.) Ha nincs, akkor nem tudom, ki tud tájékoztatást adni? (Dr. Havas Szófia: Még lenne kérdés.) Elnézést, Havas Szófia!

DR. HAVAS SZÓFIA (MSZP): Csak egy kérdés, hogy a lehetséges értékesítésből befolyó összegből az ágazat tud-e részesülni?

ELNÖK: Köszönöm. Akkor van két kérdés. Visszaadom a szót az előterjesztőnek. Borissza úr!

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A bevétel, amennyiben ez értékesítésre kerül, akkor az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi, és itt összesen 15 darab ingatlanról van szó, amit még nem sikerült értékesíteni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem a bizottságot, ki támogatja ezt a javaslatot, ki szavaz igennel? (Szavazás.) 12 igen. Ki szavaz nemmel? (Szavazás.) 9 nem. Ki tartózkodott? (Szavazás.) 1 tartózkodás.

A bizottság 12 igennel, 9 nemmel, 1 tartózkodással a módosító kezdeményezést javaslattá érlelte.

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslat

Térjünk rá a jövő évi költségvetési törvényjavaslathoz benyújtott, a bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatására. Itt sincs nagyon sok javaslat, de van néhány javaslat, amelyet a kollégák kigyűjtöttek. Az ajánlás rendelkezésre áll. Azt kérem, hogy a II. kötetet nézzük, mert két kötetbe szedték ezt.

A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása

Mielőtt az elnököt intenék, hogy a 342/1-es indítvánnyal nem foglalkozunk, foglalkozni fogunk, de ez fejezeten belüli kérdés, tehát ezzel nem most foglalkozunk, hanem egy későbbi körben. Ellenben a 344/1. sorszámú pontban Puskás képviselő úr indítványa az Országos Mentőszolgálattal kapcsolatos. Mindjárt kérdezem is a Pénzügyminisztérium, illetőleg a kormány képviselőjét erről az ajánlási pontról.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, a forrást a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól venné el, és ott ezekre a forrásokra szükség van.

ELNÖK: Ki támogatja ezt az ajánlási pontot? (Szavazás.) 10 igen. Köszönöm szépen. Tehát nem nyert támogatást.

Az ajánlás 344/2. pontjában Mikola István alelnök úr és képviselőtársai szintén a Mentőszolgálat forrásait javasolják növelni. Kérdezem a kormány álláspontját.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, a központ kiadásainak csökkentése veszélyeztetné a központ működését.

ELNÖK: Elnézést, melyik központnak?

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központnak.

ELNÖK: Mikola István alelnök úr!

DR. MIKOLA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelettel szeretném kérdezni a jelen lévő kormányzati képviselőket, hogy egyáltalán létezik olyan módosító javaslat, amelyiknek a forrásigénye megjelölését támogatni tudja a Pénzügyminisztérium? Ugyanis a múlt alkalommal körülbelül 30 módosító javaslatunkat söpörték le azzal, hogy innen nem vehető el, onnan se vehető el, amonnan se vehető el, most már nem tudom, hogy egyáltalán hogyan tudunk eleget tenni annak az elvárásnak, hogy a forrást meg kell jelölni, amikor a módosító javaslatot beadjuk. Tehát van-e olyan potenciális forrás, egyáltalán érdemes-e dolgoznunk, ez a kérdés.

ELNÖK: Ez egy általános kérdés. Megkérdezem, hogy ehhez az ügyhöz kíván-e más hozzászólni. Csáky képviselő úr!

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Hadd kérdezzem meg, hogy ez a Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ ez a Szetey-féle államtitkárság volt, ugye? (Borissza Gyula: Igen.) Sajtóinformációk alapján ez az ügy úgy szép csendesen kimúlt. Nemcsak azért, mert az államtitkár elhagyta az államigazgatást, hanem úgy egyébként is valószínűleg rájött a kormány - helyesen -, hogy ez egy teljesen felesleges központ. Akkor miért kell rá 801 millió forintot költeni, miért nem lehet ezt mondjuk támogatásként, mint forrást felhasználni. Létezik-e még egyáltalán ez a központ vagy sem?

ELNÖK: Minisztérium!

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): Ez a Központ továbbra is működik. (Dr. Mikola István: Szetey-központ! - Derültség, zaj.)

ELNÖK: Kérem, hogy tartsuk be a parlamentáris formákat. Kérem képviselőtársaimat, hogy ha jelentkeznek, akkor szóljanak. Köszönöm. Tessék!

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): Tehát ez a központ működik, és működni is fog. (Derültség. - Dr. Molnár Ágnes: Szetey nélkül! - Dr. Mikola István: Én még nem kaptam választ, úgyhogy én ragaszkodom a válaszhoz! - Derültség.)

ELNÖK: Képviselőtársaim! Fegyelmet kérek, mert muszáj leszek felfüggeszteni az ülést. (Dr. Mikola István: Az nagyon jó lenne! Annak lenne értelme! Még nem kaptam választ a kérdésemre. Szeretnék a jegyzőkönyvben választ kapni!) Egy pillanat! Alelnök úr nem kapott választ a kérdésére.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): Tehát előrebocsátva a további indítványokkal kapcsolatos álláspontot: úgy tűnik, hogy egyiket sem támogatja a Pénzügyminisztérium.

ELNÖK: Annyit szeretnék mondani, hogy ha már ez a vita kinyílt, bár részletes vitát folytatunk, hogy az általános vitában elég sok elhangzott abban, a bizottság előtt is, és a plenáris ülésen is, hogy milyen körülmények között folyik ennek a költségvetésnek az összeállítása, milyen lehetőségek vannak, milyen bevételi feltételrendszerünk van, bevételi oldalról, adóban, járulékban és így tovább, és ehhez kell mérni a kiadásokat. Nyilván persze nagyon sokféle prioritásnak kell megfelelni ebben.

Tehát ebben a tekintetben nem gondolom, hogy ha úgy tetszik, a kormányt képviselő minisztériumi köztisztviselőkkel fogjuk tudni lebonyolítani azt a vitát, amiről hosszú napokon keresztül folytattunk politikai vitát, de alelnök úrnak adok szót.

DR. MIKOLA ISTVÁN (Fidesz): Nem is akarom kényelmetlen helyzetbe hozni a kormányzati képviselőket, csak egyet nem tudok elfogadni és megérteni, és ezt szeretném itt a jegyzőkönyvbe mondani. Azt, hogy az egészségügy oldaláról, amelyik elég nagy gondban van, és most a pénzügyi, gazdasági válsághelyzetben óriási nyomás szakad rá, hogy egyetlenegy indítványt nem lehet valamilyen más fejezet terhére támogatni, ezt nem tudom elfogadni. Hogy minden fontosabb, mint a Mentőszolgálat, a Vérellátó Szolgálat, és folytathatom itt a múltkori ülésen elabortált javaslatainkat. Szóval ezt nem tudom elfogadni, és ezt nem tudom elhinni, és ezt egy kicsit közkinccsé is kell tenni, hogy ez az Egészségügyi bizottság és főleg a Pénzügyminisztérium minden javaslatot lesöpör, amit az egészségügy oldalán teszünk. Egyébként a partnerségről meg ennyit.

ELNÖK: Tisztelt Bizottság! (Dr. Mikola István: Nem kell kommentálni, Mihály!) Azt gondolom, hogy más bizottságok és más ágazatok sincsenek ma jobb helyzetben. (Dr. Mikola István: Dehogynem! Csehák Judit 30 millió forint pluszt kapott.), ebben a tekintetben tehát azt gondolom, hogy ma nem sajtószemlét szeretnénk itt megtartani, hanem ismereteim szerint az az alapítvány ugyanannyi pénzt kap, mint idén, de miután ilyen indítvány nincs a bizottság előtt, erről ne szavazzunk.

Viszont szavazzunk a 344/2-es indítványról, amelyet Mikola István úr és képviselőtársai nyújtottak be, és a kormány nem támogatja. Ki támogatja? (Szavazás.) Megkapta a többséget. Köszönöm szépen.

DR. PERJÉSI KLÁRA (MSZP): Ügyrendben szólnék!

ELNÖK: Tessék, Perjési Klára!

DR. PERJÉSI KLÁRA (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Jelenlévők! Tekintettel arra, hogy itt a mozgástér világos és egyértelmű, és egyetértünk a kormány döntésével a módosító indítványokat illetően, akkor egyszerre nem lehet szavazni az egészről? (Derültség. - Dr. Mikola István: Ez nagyon jó kérdés! Mivel értelme nincs!)

ELNÖK: Azt gondolom, hogy van olyan bizottság, ahol ez a gyakorlat, ebben a bizottságban nem volt ilyen gyakorlat. Ezzel valószínűleg az ülést vezető elnök elleni ügyrendi bizottsági és alkotmányügyi bizottsági indítványokat sikerülne majd megalapozni, hiszen sok éves gyakorlat alapján, függetlenül attól, hogy milyen színezetű volt a kormány, és milyen támogatása volt milyen javaslatoknak, a költségvetés esetében a bennünket érintő javaslatokon végigmentünk.

Úgyhogy ha csak nincs valakinek elementáris igénye arra, hogy erről az indítványról külön szavazzunk, akkor én nem szavaztatnék, és kérem ennek már csak azért is az elfogadását, mert összesen 6 vagy 7 javaslatról van szó. Mehetünk tovább? (Dr. Garai István: Csak egy mondatot mondanék.) Lezárnám az ügyrendi vitát. (Dr. Mikola István: Valami okosat akart mondani!) Kérem, hogy őrizzük meg a bizottsági ülés komolyságát! Garai István képviselő úr, tessék!

DR. GARAI ISTVÁN (MSZP): Én is azt támogatom, amit az elnök úr mond, hogy menjünk végig, egyrészt úgy érzem, hogy ez valamiféle demokratikus eljárási rend, másrészt pedig ilyen gyöngyszemre nem derült volna fény, hogy akármilyen központ volt, van és lesz, létezik és működni fog, és úgy néz ki, hogy 86 millió forint mínusszal is fog működni. Tehát azt mondom, hogy ilyen gyöngyszemek még előjöhetnek. Mi egy olyan szakmai bizottság vagyunk, akinek természetesen figyelemmel kell kísérni a makroszámokat és a Pénzügyminisztérium érvrendszerét, ez az ő szemléletük, az ő szemüvegükön keresztül, és ha nekünk pedig ne adj' isten ellenkező véleményünk van, mert másképp látjuk, akkor pedig így szavazunk és kész. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tehát végig kell menni külön-külön a javaslatokon, egyébként pedig ennek a bizottságnak az állásfoglalása persze álláspont, de nyilvánvalóan majd a parlament dönt az egyes módosító indítványokról.

Tehát ezt a bizottság támogatta.

A 346/2. pontban Kiss Attila és Püski András képviselők a hajdúdorogi Egészségügyi Centrum építését támogatnák az Egészségügyi Minisztérium keretében. Kérdezem a kormány álláspontját.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumból venne el pénzt.

ELNÖK: Ki támogatja ezt a javaslatot? (Nincs jelzés.) Nincs támogatása. Köszönöm szépen. Egyharmadot sem kapott.

Az ajánlás 347/1. pontjában Spiák Ibolya képviselő asszony Mezőkovácsháza Önkormányzat Szakorvosi Rendelőintézet felújítását szeretné. Kérdezem a kormányt.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, szintén a minisztériumból venne el pénzt.

ELNÖK: Ki támogatja ezt a javaslatot? (Szavazás.) 10 igen. A bizottság nem támogatja.

Az ajánlás 347/2. pontjában a berettyóújfalui strandfürdő hidroterápiás gyógyközponttá való alakításához kér forrást Vitányi képviselő úr. A kormány álláspontja?

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, a Miniszterelnökségből venne el pénzt.

ELNÖK: Ki támogatja ezt a javaslatot? (Szavazás.) 9 igen. Tehát ez a javaslat nem kapott támogatást.

Most következik a 347/3. pontban lévő javaslat, Gógl képviselő úr az oltóanyag-előirányzatot javasolja 50 millió forinttal növelni. Kérdezem a kormány álláspontját.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: Egészen világos a javaslat, hogy ez miről szól. A kormány tehát nem támogatja ezt a javaslatot. Ki támogatja a javaslatot? (Szavazás.) 10 igen.

Az ajánlás 349/1. pontjában Domokos László és Babák Mihály képviselőtársaink a szarvasi kistérségben javasolják az ellátást 600 millió forinttal támogatni. A kormány?

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, a Miniszterelnökség terhére menne.

ELNÖK: Nem támogatja a kormány. Ki támogatja a javaslatot? (Szavazás.) 10 igen.

Az ajánlás 407/3. pontjában - ezek a szociális fejezetek - Vidorné dr. Szabó Györgyi és képviselőtársai javasolják az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Szövetségének a támogatását. Kérdezem a kormány álláspontját erről a kiegészítésről.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. Ki támogatja ezt a javaslatot? (Szavazás.) A többség megvan. Köszönöm.

Az ajánlás 410/1. pontjában dr. Bóka István képviselő úr javaslata arra irányul, hogy... egy pillanat, van egy 408/1-es is. Volt erről szavazás? Szerintem nem volt. (Zaj, közbeszólások: Ez az előzőnek a lába.) Ez szintén kapcsolódó, csak nem volt kigyűjtve, de ha végigmegyünk, akkor végigmegyünk. Tehát a 408/1-est nézzük, mert kapcsolódó indítvány, és Vidorné dr. Szabó Györgyi és képviselőtársainak indítványa.

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Elnézést, a benyújtott módosító javaslat, ez a 407/3-as a kigyűjtés alapján is összefügg a 408/1-essel.

ELNÖK: Elnézést, és támogattuk. (Dr. Csáky András: Ezekről egyszerre szavaztunk.) Igen, egyszerre szavaztunk. Akkor támogattuk. Köszönöm, képviselő úr. A hosszú általános vita a figyelmemet lankasztotta. (Derültség, zaj.)

Az ajánlás 410/1. pontjában Bóka István képviselőtársunk viszont - és erről még biztosan nem szavaztunk - a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének a támogatását növelné. Kérdezem a kormány álláspontját.

BORISSZA GYULA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja, itt a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumtól venné el az összeget.

ELNÖK: Ki támogatja ezt a javaslatot? (Nincs jelzés.) 9 igen. A bizottság nem támogatta.

Tisztelt Képviselőtársaim! Van-e olyan javaslat, nehogy még egyszer ezt a hibát elkövessem, ami előttünk volt, de nem szavaztunk róla, és valaki szeretett volna szavazást kérni? (Nincs jelzés.) Nincs ilyen.

Akkor mielőtt ezt a napirendi pontot lezárnánk, Mikola István alelnök úr kíván szólni.

DR. MIKOLA ISTVÁN (Fidesz): Szeretném felvetni, hogy a Vöröskereszt támogatásával kapcsolatban a múltkor mi egy javaslattal éltünk, amit azt hiszem, a bizottság leszavazott. Van-e lehetősége a bizottságnak visszatérni a Vöröskereszt támogatására valamilyen formában? Elnök úrtól kérdezem, mert ezt egy elég súlyos, nehéz kérdésnek tartanám, a Vöröskereszt nagyon nehéz helyzetben van, valamiféle anyagi plusztámogatás kellene neki.

ELNÖK: Alelnök úr, természetesen bizottsági indítványt lehet benyújtani, ha a bizottság ennek a megfelelő forrását meg tudja találni, vagy pedig majd fejezeten belüli átcsoportosítással a későbbiekben is, és bármikor.

Bevallom őszintén, a Vöröskereszt gazdálkodásával kapcsolatban olyan információim vannak, és ezt megosztom a bizottsággal, hogy elég sok gond és zavar keletkezett itt, és jelenleg is hatósági, ügyészségi vizsgálat folyik. Úgy tudom, hogy a szaktárca a maga fejezeti előirányzataiból, ha és amennyiben a kérdések tisztázódnak, például a véradás-szervezési kérdésekre kész majd bizonyos forrásokat mozgósítani, akár nevesítetten is, vagy támogatási szerződés keretében.

Tehát ha már ez a kérdés szóba került, az én személyes tartózkodásomnak ez volt az oka akkor, amikor a legutóbbi ülésen a javaslat szóba került. De esetleg megkérdezem Horváth főosztályvezető urat ezzel kapcsolatban, illetőleg a szaktárca elképzeléseiről.

HORVÁTH LÁSZLÓ főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium): Csak azt szeretném megismételni, amit az általános vita során mondta ezzel a kérdéssel kapcsolatosan. Nem zárkózunk el ettől, csak nem szeretnénk törvényben rögzített módon előre beígérni a támogatást, szeretnénk tisztán látni, részben azzal kapcsolatosan is, amit elnök úr elmondott, másrészt szeretnénk egy picit valamilyen módon ösztönözni a szervezetet arra, hogy a saját bevételeit is növelje. De összegezve: nem zárkózunk el. Többször is előfordult már, hogy év közben támogatás keretében szerződéssel biztosítottunk pluszforrásokat. Ez a lehetőség most is nyitva áll.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Akkor ezt a napirendi pontot lezártuk.

Tájékoztató az egységes ágazati humánerőforrás-monitoring projektről

Soron következik egy tájékoztató az egységes ágazati humánerőforrás-monitoring projektről. Az írásos tájékoztatót képviselőtársaim az elektronikus futárpostával kézhez kapták. Az Egészségügyi Minisztériumot Danajka Noémi főosztályvezető-helyettes asszony, Fock Erzsébet szakmai tanácsadó képviselik, és más kollégák, munkatársak is. Kérem, foglaljanak helyet!

Amíg helyet foglalnak, elmondanám, hogy ez természetesen nem az a napirend, amikor egy átfogó humánerőforrás-stratégiát tárgyalunk, hiszen ez a projekt egy uniós lehetőség, egy esély, amellyel kapcsolatban bizonyos törvényi felhatalmazások megtörténtek, és kormányzati döntés is van. Lévén, hogy az ágazati munkaerőhelyzet sok ponton kritikus, indokoltnak láttuk, hogy a bizottság ismerkedjen meg azzal, hogy mit tartalmaz ez a projekt. Ezért kaptuk ezt a tájékoztatót, tehát egy konzultációs napirend keretében tudunk erről szót váltani.

Megadom a szót főosztályvezető-helyettes asszonynak.

Danajka Noémi főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium) szóbeli tájékoztatója

DANAJKA NOÉMI főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): Tisztelettel köszöntöm a bizottság tagjait. A Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében összesen körülbelül 1 milliárd forint áll rendelkezésre arra, hogy az ágazati egységes humánerőforrás-monitoring rendszer működését kialakítsa, optimalizálja. Ennek a lehetőségnek az első eleme egy egységes ágazati humánerőforrás-monitoring adattárház kialakítása, amelyre a kormánydöntést követően lehetőséget kapott az egészségügyi tárca.

Ahhoz, hogy egy ilyen monitoring rendszer felálljon, természetesen alapvetően jogszabályi felhatalmazások szükségesek, és ennek első elemeként 2008. évben az egészségügyi törvény módosításával felhatalmazást adott az Országgyűlés arra, hogy ez az egységes ágazati monitoring rendszer létrejöjjön.

További részletjogszabályok kialakítása, módosítása is szükséges ahhoz, hogy a jelenleg széttagolt adatgyűjtés egy egységes informatikai platformra kerülhessen. Alapvetően a projekt célja ennek az adattárháznak a kialakítás informatikai támogatással, és ennek eredményeképpen reményeink szerint az egészségügyi végzettségű humánerőforrás-szükségletek felmérése, a képzési szükségletek előrejelzése, időbeni előrejelzése megtörténhet.

Ahhoz, hogy ez a projekt az uniós támogatást ténylegesen megkapja, és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatási szerződést köthessen, előfeltételeket írt elő a tárca részére. Ennek keretében több jogszabályt kell módosítanunk, ezért a jelentésben előre jeleztük, hogy ezeket az ágazati jogszabályokat, illetve kormányrendeletet kell módosítanunk annak érdekében, hogy az egységes adatgyűjtés az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal keretében megtörténhessék.

A rendszer előkészítése, a projekt előkészítése teljes körűen megtörténik. Amint a jogszabály-módosítások az év végéig megtörténnek, akkor az uniós projekt fejlesztései is elindulhatnak. Természetesen a rendszer önmagában január 1-jétől még nem fog felállni, ezt nagyon fontos hangsúlyoznunk, a törvény lehetőséget ad arra, hogy az eddig széttagolt adatok egységesen a hivatalhoz érkezzenek be, illetve beemelt néhány új típusú adatgyűjtést, köztük a regionális munkaerőigények jelzését az Állami Foglalkoztatási Szolgálat részéről.

A hivatalnak képesnek kell lennie arra, hogy fogadja ezeket az adatokat január 1-jétől, és 2010 végére működőképessé tegye a humánerőforrás-monitoring rendszert. Ezt követően, amennyiben szükséges, további források fognak rendelkezésre állni arra, hogy ennek az egységes monitoring-rendszernek a funkcionalitása teljes legyen, és kiegészüljön olyan, az ágazatban dolgozók részére nyújtandó, akár egyéni típusú, a pályán tartást szolgáló információnyújtás feltételeivel.

Tehát alapvetően nemcsak az ágazati döntéshozatalt támogatja ez a projekt, hanem a pályán működő szakdolgozók, orvosok számára is használható információt fog nyújtani arról, hogy milyen továbbképzési lehetőségek, milyen egyéb támogatások állnak rendelkezésre ahhoz, hogy az ellátórendszerben maradjanak. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Konzultációs a napirend. Megkérdezem képviselőtársaimat, ki kíván hozzászólni vagy kérdezni ezzel kapcsolatban. Csáky képviselő úr!

Kérdések, hozzászólások, reagálások

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen. Végigfutva ezen az anyagon, és nézve ezt a további lépéseket felsoroló, taglaló táblázatot, szkeptikus vagyok itt a határidőt illetően. Lényegében néhány hét áll rendelkezésre, hogy induljon az egész. A működési mechanizmusokat figyelembe véve, kétségesnek tartom, de bízzunk benne, hogy ez így fog történni.

A most tárgyalt törvényben, az egészségügyi tárgyú törvények módosítása kapcsán is érintjük ezt a részt. Azt hiszem, itt is van valahol, hogy január 30-áig kell lényegében az alapadatokat átadni. Ennek fényében nem tudom, hogy miért 2010 vége az a céldátum, amelyre az egész rendszernek készen kell lennie. Azért a magyar egészségügy, főleg a humánerőforrást illető része nincsen olyan állapotban, hogy itt most két évig kísérletezzenek. Ha január 30-áig kötelező jelleggel az adatok túlnyomó többségét át kell adni, akkor miért ez a kétéves futam? Ez finanszírozási okokból történik, vagy miért? Azt mondta ugyanis, hogy január 1-jétől az adatgyűjtés indul, és 2010 végére kell ennek kompletten készen lennie, ugyanakkor a törvény azt mondja, hogy 2009. január 30-áig át kell adni az adatok túlnyomó többségét. Ennek mi az oka?

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e más észrevétel vagy kérdés a projekttel kapcsolatban? (Nincs jelzés.) Nem látok jelentkezést.

Én személy szerint egy olyan lehetőségnek és esélynek látom ezt a projektet, ami azért mégiscsak arra alkalmas, hogy az egy jogos kérdés, hogy lehet-e mindezt gyorsabban vagy nem lehet. Erre majd az előterjesztők válaszolnak, de lesznek naprakész információink bizonyos mozgásokról, problémákról, megteremtik annak a lehetőségét, hogy ha kell, akkor be lehessen avatkozni. Annál is inkább, mert a képviselőtársaink tudják, hogy a TÁMOP-program más fontos elemeket is tartalmaz az egészségügyi humánerőforrás területén, hiszen bizonyos átképzési és más támogatásokra is van lehetőség.

Tehát én ezt egy fontos dolognak tartom, hogy ezt kísérjük figyelemmel, hogy gyorsítsuk fel, hogy lehetőség szerint ne legyen csúszás ebben. Azért is javasoltam, hogy kapjon a bizottság erről egy tájékoztatót, mert a nyilván rengeteg bajunkat, az egészségügyi migrációtól kezdve az utánpótlás gyérüléséig bezárólag, ez önmagában nem tudja kezelni, de arra mégiscsak alkalmas, hogy egy jó problématérképhez jussanak a döntéshozók.

Visszaadom a szót az előterjesztőnek.

DANAJKA NOÉMI főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. A projekt megvalósítására 24 hónap áll rendelkezésre, hogy minden funkció kifejlesztésre kerüljön, de természetesen ezt megelőzően maga az adattárház körülbelül 2009 utolsó negyedévére már működőképes kell hogy legyen.

Ezek a szolgáltatások, amint elkészülnek, még a projekt lezártát megelőzően természetesen elérhetővé válnak. Tehát 2010 vége a támogatás felhasználásának a végső dátuma.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megköszönjük ezt a tájékoztatót. Egyebekben van-e? Havas képviselő asszony!

DR. HAVAS SZÓFIA (MSZP): Nekem lenne egy javaslatom. Szeretném megkérni elnök urat, hogy a lehető legrövidebb időn belül szeretnék a magam részéről - de gondolom, képviselőtársaimnak sem lesz ellenére - tájékoztatást kapni az Egészségbiztosítási Felügyelet tevékenységéről, különös tekintettel arra, hogy létrehozásakor, és megerősített funkciói akkor keletkeztek, amikor a pénztártörvény még életben volt, illetve annak az előkészítése során, ma, amikor továbbra is egybiztosítós rendszerünk van, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az ÁNTSZ, mint felügyeleti szerv, az alelnök úr által is említett Csehák Judit Alapítvány, amelyik a betegpanaszokkal, betegjogokkal foglalkozik, én nagyon kíváncsi lennék egy bizottsági tájékoztató kapcsán, hogy pontosan mivel, milyen formában és mekkora költségvetésből gazdálkodik ez az Egészségbiztosítási Felügyelet és milyen tevékenységet folytat. Köszönöm.

ELNÖK: Szeretnék visszakérdezni, mivel az EBF sokirányú tevékenységet folytat, természetesen bármikor kérhetünk egy beszámolót, de képviselő asszonynak van-e arra javaslata, hogy mely tevékenység elemeivel kapcsolatban?

DR. HAVAS SZÓFIA (MSZP): Természetesen. Én elsősorban a kórházakkal kapcsolatos tevékenységükre lennék kíváncsi. Kiemelten akkor azt kérdezném, előzetes tájékoztatásként, hogy milyen olyan általános jogosítványokkal, ellenőrző funkcióval rendelkezik, ami nem kapcsolódik szorosan semmilyen betegpanaszhoz, hanem mondjuk egy OEP vagy egy ÁNTSZ általános ellenőrző funkcióit veszi át.

Az én olvasatomban ez egy jelentős mértékben duplikált feladat, és ma, amikor meghallgattuk, hogy semmilyen költségvetési támogatást nem tud az ágazat kapni, akkor úgy gondolom, át kell tekinteni, elsősorban a kórházak vonatkozásában, hogy milyen feladatot lát el, mekkora költségvetésből, és konkrétan milyen felhatalmazásokkal. Köszönöm.

ELNÖK: A költségvetés kérdéseit illetően azt gondolom, hogy ez eléggé világos, a költségvetési előirányzat ezt mutatja és tartalmazza.

Természetesen a javaslatnak megfelelően a kórházakat ellenőrző tevékenységgel kapcsolatban vagy arra különös tekintettel fogok kérni egy tájékoztatást az Egészségbiztosítási Felügyelet munkájáról, és ahogy ez lehetséges, majd beillesztjük a munkatervbe. Nyilván egyébként a jogszabályok nagyon precízen tartalmazzák ezt a munkamegosztást, de természetesen a gyakorlatban lehetnek kérdések és átfedések, ezért nyilván minden ilyen tájékozódás csak hasznos tud lenni.

Csáky képviselő úr!

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen. Azért érdekes a kérdés, és mindenféleképpen támogatandó a kezdeményezés, mert az információnk szerint időnként, mintha túlterjeszkedne az Egészségbiztosítási Felügyelet. Tehát én kiegészíteném, hogy nemcsak magát a Felügyeletet kell megkérdezni, habár az a nehezebb része a másik oldalnak, mert egy ilyen viszonyrendszeren belül nem feltétlenül fogja vállalni valaki azt, hogy neki ez a véleménye, vagy az a véleménye a hatóságról, mert a retorziótól fél.

Én azért az egészségügyi intézményeket, vagy valamilyen ernyőszervezeteket is megkérdezném ezzel kapcsolatban, hogy az elmúlt időszakot illetően mi az ő tapasztalatuk. Egy-egy ügy kapcsán tényleg az az ember érzése, hogy messze túlterjeszkedik a hatáskörén, és a jogorvoslat kérdését is át kell ezzel kapcsolatban tekinteni. Nagyon kényelmetlen helyzetbe tudnak hozni azonnal végrehajtandó határozatokkal egészségügyi intézményeket. Tehát a magyar igazságszolgáltatás hihetetlen sebességét ismerve, bizony, a későbbiek folyamán nehezen reparálható, tehát azért is érdemes ezt áttekinteni.

ELNÖK: Én is támogatom ezt. Két megjegyzést szeretnék még tenni. Az egyik: persze, vannak olyan elemei a Felügyelet munkájának, amelyek szükségszerűek és hasznosak. Például bizonyos biztosításpolitikai, az OEP-en belüli döntéseknél eddig a kétlépcsős eljárás az OEP-en belül volt. Az nem volt nagyon szerencsés, hogy ott történt, az most kívül került. Tehát azt gondolom, hogy ez a része egy fontos ügy.

Ami a kórházi tevékenységekkel kapcsolatos vizsgálódásokat, tapasztalatokat illeti, azt beszéljük meg, és élek az alkalommal, hogy az érdeklődők körében itt van a Magyar Kórházszövetség korábbi elnöke, Golub Iván úr, és akkor tolmácsolom azt, hogy ha és amennyiben kíván ezzel kapcsolatos tapasztalatokról, a Magyar Kórházszövetség nyilván csak kérni tudjuk, esetleg egy rövid tájékoztatást adjon. Nem most természetesen, hanem akkor, amikor a Felügyelet képviselői is itt vannak, és ezt meg tudjuk beszélni. Nyilván nem a bizottság dolga az, hogy konkrét intézkedéseket áttekintsen, de ha és amennyiben jól értem, akkor talán célszerű lenne, ha a Kórházszövetség álláspontját is ismernénk majd ebben a kérdésben, amikor ezt napirendre tudjuk tűzni. Megkeresem a Magyar Kórházszövetséget, és akkor írásban is.

Más bejelentés vagy egyéb megemlítenivaló van-e, képviselőtársaim? (Nincs jelzés.) Nincs. Köszönöm szépen, és kellemes estét. Holnap nyílt nap.

(Az ülés végének időpontja: 15 óra 30 perc.)

 

Dr. Kökény Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Pavlánszky Éva